Film Review: Cam (2018)

review film cam 2018
Cam/ Netflix

Cam is echt een film van deze tijd, die onze tijdsgeest op een extremere wijze weergeeft.

In een wereld waarin likes, volgers, hits en je online persoonlijkheid bijna belangrijker zijn dan wie je in het echt bent, is het niet moeilijk om je in deze virtuele schijnwereld te verliezen. In Cam gebeurt dit met het personage Alice op een wel erg letterlijke manier. Alice werkt als online camgirl, onder de naam Lola. Om zoveel mogelijk volgers en tokens te krijgen gaat zij wel erg ver. Dat laat de openingsscène waarin we voor het eerst kennis maken met Alice heel duidelijk zien. In een roze-paarsige omgeving zien we Alice in haar werkmodus met een open jasje over haar ontbloot bovenlijf en slechts een onderbroekje aan. Waarin ze in haar optreden tot het uiterste gaat. Gotcha!

Het is een aparte wereld die enerzijds op een realistische wijze wordt weergegeven, maar anderzijds een bovennatuurlijke wending neemt. Het gaat dan ook niet om een moralistische of veroordelende anti webcamgirls film of een pro webcamgirls boodschap of een documentatie over die wereld. Het is een extremere omgeving, warbij een andere persoonlijkheid wordt gecreëerd, dan dat bijvoorbeeld vloggers laten zien. Een wereld die vooral gaat om expliciet een ander beeld van de werkelijkheid of zichzelf te laten zien, een wereld vol verleiding, fantasie dat zich in deze eerste scène tot het extreme doorzet. Het zet de toon voor de rest van de film, waarin de ambitieuze Alice haar eigen regels breekt om maar hoger op de ranglijst te komen. Het is onder andere een excuus om dan pas aan haar moeder te vertellen wat voor werk zij doet.

In de film volgen we Alice ook in haar normale leven, waarin zij ook werkelijk een ander persoon is. Zelfs haar moeder, wanneer zij er zelf achter is gekomen, merkt het op dat haar persoonlijkheid anders is wanneer ze een camgirl is, dan in het echte leven. Sterker, zelfverzekerder. Dat is ook niet zo gek, aangezien weliswaar je jezelf letterlijk bloot geeft, je altijd zelf de controle hebt over wat er gebeurt en wie er meekijkt. Kijkers die rare comments geven, worden geband. In tegenstelling tot het echte leven, waar je zelf veel minder controle over hebt.

Daar komt allemaal verandering in wanneer Alice op een avond besluit om nog hoger op de ranglijst te komen om een supervibrator te berijden, naakt en in een livestream met een andere camgirl. Nadat, of juist draadoor, ze haar eigen regels heeft gebroken en weliswaar hoger op de ranglijst is gekomen, wordt ze de volgende dag wakker en blijkt haar account gehackt te zijn. Erger nog, de persoon die nu alle optredens doet, is haar exacte evenbeeld. Terwijl Alice probeert uit te zoeken hoe dit kan en wie dit heeft gedaan, is dit het moment waarop het verhaal een fabelachtige wending neemt. Door zichzelf en haar authenticiteit te overschrijden, verliest ze zichzelf. Haar campersonage heeft haar virtuele online wereld overgenomen. En erger nog, blijft dat personage stijgen in de rankings. Het is een Black Mirror achtige nachtmerrie. Niet alleen heeft Alice geen controle meer over haar account, haar online leven, maar is de nep Lola beter dan zij en lijkt het net alsof zijzelf al deze nieuwe optredens doet. Niet alleen is haar virtuele identiteit gestolen maar heeft dit ook zijn uitwerking op haar gewonnen leven.

review film cam 2018
Cam/ Netlfix

Cam is een fabel over het verliezen van je identiteit, of gestolen identiteit, over het verlies van de controle over hoe mensen je zien en de angst dat je online persoonlijkheid (die hoe dan ook anders is dan hoe je in het echt bent, hoezeer mensen ook beweren getrouw te zijn aan zichzelf) leuker en beter is dan jijzelf.

Met mooie cinematografie, wel veel full frontal naakt en impliciete seksuele handelingen die dichtbij een softporno kunnen komen, is dit een exposing film. Niet per se over naakt en de seksindustrie, maar over het verschil tussen de echte en online wereld.

Wat het extra interessant maakt is de cinematografie, overigens met prachtige kleuren, maar die vooral opvalt doordat er vaak meegekeken wordt op de het scherm van Alice, waarin we niet alleen haar zien optreden of andere meisjes, maar ook telkens de comments in beeld krijgen. Want erg veel gebeurt er verder niet in de film. We volgen Alice, online en in de echte wereld, we zien hoe ze op onderzoek uitgaat naar wie haar account heeft gehackt en we zien haar interactie zowel online als in de echte wereld met twee van haar belangrijke volgers, die een grimmig beeld geven van kijkers van camgirls. Toch blijft de film de aandacht trekken, niet in het minst door de sterke vertolking van Madeline Brewer, maar ook door, waar we allemaal zo gevoelig voor zijn, telkens nieuwe informatie, comments, die maar blijven komen in beeld te brengen, waardoor je aan je scherm geplakt zit. Onbewust houdt de film een spiegel voor hoe wij als kijkers en passieve deelnemers omgaan met de online wereld en hoe verslavend het werkt.

Alhoewel het nooit helemaal wordt uitgelegd wat het account van Alice heeft overgenomen of waarom, wordt duidelijk dat het gaat om een entiteit, een virtuele demon. In de laatste scène waarin Alice weer de controle terug probeert te krijgen over haar eigen account en virtuele leven, gaat zij wederom heel ver, dat getoond wordt in een beeld-in-beeld setting, dat nog eens een versterkende symbolische werking heeft. Wat tenslotte ook sterk is aan de film is dat Alice zich nu distantieert van haar virtuele personage, niet enkel qua naam, maar qua uiterlijk en identiteit van haar eigen ik. De virtuele wereld is slecht dat, virtueel, zichtbaar maar niet de werkelijkheid.

• Cam (2018) 94 min
  • Directed by: Daniel Goldhaber
  • Produced by: Isabelle Link-Levy, Addam Hendricks, John H. Lang, Greg Gilreath