Serie Review: Midnight Texas Seizoen 1

review serie midnight texas season 1
the Midnighters/ NBC

Na de serie True Blood is Midnight Texas al weer de tweede verfilming van een boekenserie van Charlaine Harris.

True Blood was gebaseerd op de Sookie Stackhouse Mysteries (aka The Southern Vampire Mysteries) boekenserie bestaande uit 13 boeken. True Blood was best een goed succes, maar wie de boekenserie heeft gelezen, week het qua vibe wel een beetje af van de boeken.

Deze nieuwe serie, gebaseerd op de gelijknamige boekenserie, bestaande uit drie boeken, Midnight Crossroad (2014), Day Shift (2015) en Night Shift (2016), heeft wel meer de sfeer die zo typerend is voor Charlaine Harris. Waar True Blood zich vooral richtte op een goed geproduceerde plaatjes met mooie sexy mensen en sexy avonturen, is Midnight Texas, wat ‘normaler’ qua uitstraling en heeft de in positieve zin, wat meer cheesy en campy uitstraling die de schrijfstijl van Harris kenmerkt. De serie is veel braver en minus het bloot en stomende seksscènes, waardoor het vooral fun is om te kijken, gericht op innemende maar bijzondere personages en spanning heeft. Dat maakt Midnight Texas misschien wat minder mooi of gelikt om te kijken, maar heeft wel een duidelijk hart.

Manfred Bernardo is zowel een medium die met de doden kan communiceren als een oplichter. Hierdoor is hij op de vlucht voor ene Hightower en weer eens on the road in zijn trailer/minivan. Onderweg heeft hij een gesprek met zijn overleden oma, Xylda die hem aanspoort om naar het plaatsje Midnight te gaan. Eenmaal daar aangekomen blijkt dat dit stadje nog meer vreemde figuren herbergt. Vrijwel afgezonderd van de rest van de wereld, zoeken mensen en andere wezens hier hun toevlucht om rustig te kunnen samenleven. Maar als hij daar nog maar net is, wordt er een lijk gevonden van een jonge vrouw. Dat is het begin van de problemen die de Midnighters gaan ondervinden, hun vredige bestaan wordt opgeschrikt en Manfred blijkt niet zomaar daarheen geleid te zijn door zijn oma.

review series midnight texas season 1
Manfred fighting demons/ NBC

Personages

We maken al snel kennis met de zowel menselijke als bovennatuurlijke bewoners van Midnight. Want alhoewel de serie uiteindelijk eindigt in een climax, terwijl ze ondertussen allerlei anderen problemen hebben en moeten oplossen en hebben moeten vechten tegen bepaalde vijanden, draait het in deze serie echt om de inwoners die op verschillende manieren anders zijn dan andere mensen. Iedere aflevering focust zich ondertussen, terwijl de rode draad doorgaat, op een ander personage. Hierdoor leer je iedereen kennen, al zijn het soms maar kleine tipjes van de sluier of slechts een paar dingen uit iemands verleden waardoor deze persoon wat meer achtergrond krijgt. Maar vooral kom je te weten waarom ze in Midnight terecht zijn gekomen en waarom het een veilige haven is voor uitzonderlijke figuren.

Allereerst maken we kennis met Fiji Cavanaugh die een zeer sterke heks is en samenwoont met de pratende kat Mr Snuggly. Reverend Emilio Sheehan is een weretiger die verandert bij volle maan in een enorme en dodelijke tijger, waardoor hij zich genoodzaakt voelt om zich tijdens die nachten zichzelf op te sluiten in de kelder zodat hij niemand kwaad kan doen. Lemuel Bridger is een vampier die tijdens de slavernij een vampier is gemaakt, maar die zich niet voedt met mensen. Hij heeft blauwe ogen die hij op een wel zeer speciale manier heeft gekregen. Hij heeft een relatie met Olivia Charity, een mens en huurmoordenaar die alleen de schuldigen doodt die het verdienen. Zij is op de vlucht voor haar vader en heeft duidelijk een zeer pijnlijk verleden, dat Lem kan verzachten door zich van haar angst en woede te voeden.

Joe Strong is een gevallen engel waarvan niemand behalve de Rev weet wat hij is. Chuy zijn geliefde blijkt een half demon te zijn, waar de Midnighters ook pas veel later achter komen. Hij kan zijn slechte kant in bedwang houden, zeker met de hulp van Joe. Dan is er Bobo, waar Fiji een oog op heeft en die zijn nazi familie is ontvlucht. En tenslotte is er Creek Lovell, de love interest van Manfred en ook degene waardoor hij in Midnight blijft en waarvoor hij weer terugkeert als hij weer op de vlucht is. Deze personen tezamen vormen Midnight. Zij leven in vrede en beschermen elkaar. Totdat ze erachter komen waardoor zij juist naar Midnight zijn gekomen, wat hen aantrok. En dat is de Veil. De plek waar de hel open kan gaan en allerlei demons op aarde los kan laten en een eventuele apocalyps kan voortbrengen.

Dat is niet alleen de reden waarom juist zij naar Midnight zijn getrokken, maar tijdens het seizoen trekken er ook andere slechte bovennatuurlijke wezens naar Midnight. Die allemaal gestopt moeten worden. Dat die wezens niet alleen uit bovennatuurlijke wezens bestaan, maar ook uit mensen en zelfs mensen uit Midnight, maakt het de Midnighters niet altijd even gemakkelijk om hen te verslaan. Toch doen ze wat nodig is en helpen elkaar. Ondanks dat de afzonderlijke afleveringen over verschillende monsters gaan van een succubus tot vampiers en een mens, draait het allemaal om de Midnighters zelf, hoe ze samen sterk staan, het probleem oplossen en elkaar steunen. Dat zorgt voor een hart in de serie. En dat is ook het belangrijkste element.

Vormgeving

De special effects zijn niet slecht, maar ook niet spectaculair. Ook de climax waarin een monster moet worden vernietigd, of het nu midden in het seizoen is of de eindbaas, is ook niet echt episch. Op dit punt weet de serie het net niet tot een hoogtepunt te brengen, maar lijkt alles een beetje met een sisser af te lopen.

Het dorpje zelf is wel mooi vormgegeven. Lekker desolaat midden op de prairie, met maar één straat waar iedereen aan woont. Het ziet er wel goed uit qua sfeer, maar heel geloofwaardig is het niet. Het is slechts een decor om de personages een hart te geven. Want dat is waar Charlaine Harris zeer goed in is. Ook nu hebben we gemixte relaties, zowel qua ‘rassen’ als qua mens en bovennatuurlijk wezen. Ook het feit dat Joe en Chuy een relatie hebben is geheel des Harris’ gewoon gebaseerd op liefde en persoon in plaats van sekse. Omdat het allemaal erg natuurlijk in de serie is verweven en er soms een geinige knipoog naar wordt gemaakt, zoals wanneer Olivia zegt als ze erachter zijn gekomen dat Joe een engel is en Chuy een half demon: ‘gelukkig nu zijn we niet meer het enige gemixte koppel.’ Ik kan dat erg waarderen, dat Harris op een leuke en doodgewone manier dit in de normaalheid kan trekken.

Midnight Texas is een leuke horror serie die niet te moeilijk doet, en als je van de typische Charlaine Harris stijl houdt, zal je dit best leuk vinden om te kijken. Zoals gezegd is dit een campy, cheesy serie op een goede manier, waarbij de personages centraal staan. Alhoewel het einde een happy end heeft en alles lijkt te zijn opgelost en goed is gekomen, wordt er toch een klein opzetje gegeven voor een tweede seizoen. Met een climax als een enorme demon uit de hel verslaan, wordt het de vraag hoe ze dit in een volgend seizoen gaan overtreffen of dat dit een introductie was op een meer spectaculaire manier en we nu een andere kant op gaan. De personages zijn in ieder geval erg likeable en de serie kijkt ook lekker weg.

• Midnight, Texas (2017)
  • No of episodes: 10
  • Running time: 43 min