Film Review: Wildling (2018)

review film wildling 2018
Wildling/ IFC MIdnight

Wildling is een coming of age verhaal gecombineerd met drama en body horror.

Wildling is het regiedebuut van Fritz Böhm en het scenariodebuut van Florian Eder. Gevoelsmatig weet deze film niet helemaal te binden door de vaak schetsmatige scènes van het bijzondere coming of age verhaal van Anna.

Anna heeft haar hele jeugd opgesloten gezeten op een zolderkamer en werd liefdevol verzorgd door een man die zij Daddy noemt. Daarbuiten, zo vertelt hij loert het gevaar van het monster de Wildling, de reden dat hij haar verborgen houdt. Wanneer ze 16 jaar wordt en haar lichamelijke volwassenheid zich begint te uiten, geeft Daddy haar injecties om haar groei te vertragen, totdat hij op een dag zelfmoord pleegt en Anna door de plaatselijke sheriff Ellen Cooper en haar jongere broer Ray in huis wordt genomen. Niet alleen gaat er een nieuwe wereld voor haar open, vol verleidingen en jonge liefde, maar begint ook haar lichaam vreemde veranderingen te vertonen. Komt de Wildling haar nu halen of dreigt er ander gevaar?

Personages

De rol van Anna wordt op een goede wijze vertolkt door Bel Powley, alhoewel zij weinig krijgt aangereikt door het script. Het verhaal is vrij mager en wil soms te veel vertellen, waardoor de focus op haar en de veranderingen van haar lichaam meer naar de achtergrond worden geduwd en een prettige opbouw hierin ontbreekt. De scènes zijn hiervoor te schetsmatig opgezet, waardoor de focus gefragmenteerd wordt. Hierdoor krijgt geen enkel personage de tijd om zich te ontwikkelen, zowel persoonlijk als op relationeel gebied.

De Wildling

De Wildling zelf het “monster” blijft in raadselen gehuld, evenals de motivaties van Daddy. De vormgeving van de Willing is creatief en niet te verwarren met een weerwolf, maar de oorsprong en wat voor wezens het precies zijn, blijft onbekend. Hierdoor wordt het moeilijk om er enige symboliek of metaforen in te zien, als dit al de bedoeling was van de makers. Het is een pure coming of age van een fabelachtig wezen, maar blijft verder te vlak om er van onder de indruk te zijn. De manier van vertellen is vrij ingehouden en de enkele scènes waarin Anna veranderingen ondergaat, zijn te ingetogen. De intimiteit is groot, waardoor niet alleen Anna niemand toelaat, maar de film zelf evenmin. Dat een film het achterste van zijn tong nooit laat zien, is niet per se iets slechts, maar wordt verder nergens gecompenseerd, waardoor alles te vlak blijft, zelfs de horror.

Wildling is geen slechte film, maar ook geen film die indruk maakt. De personages, het verhaal, de opbouw, de achtergrond van de Wildling en het coming of age verhaal blijven allemaal te veel op de oppervlakte. Zonder bijzondere cinematografie een originele insteek van vertellen of opbouw, is dit een verhaal dat doorkabbelt naar het einde waarin de raadsels of vragen nog altijd niet worden opgelost, maar eindigen met een ietwat cheesy slotstuk, dat eveneens niet goed duidelijk wordt. Het idee is er, maar de uitvoering had naar grotere of indrukwekkendere hoogten gestuurd kunnen worden, wanneer er meer risico’s waren genomen. De film is wat dat betreft te ingetogen.

• Wilding (2018) 92 min
  • Directed by: Fritz Böhm
  • produced by: Celine Rattray, trudge Styler, Liv Tyler, Charlotte Ubben