Film Review: Our House (2018)

review film our house 2018
Our House/ IFC MIdnight, Elevation Pictures

Our House is meer een drama met horror elementen dan een echte horror, en die zich focust op thema’s zoals rouw en verlies.

Wie dan ook een echte enge horror wil kijken, kan deze film beter overslaan. Toch heeft deze film een aantal elementen waardoor het de moeite van het kijken waard is, vooral omdat de focus op rouw en verlies goed in beeld is gebracht.

Wanneer de ouders van de student natuurkunde Ethan plotseling overlijden, krijgt hij de voogdij over zijn jongere broertje van ongeveer 14, Matt en zijn jongere zusje van ongeveer acht, Becca. Genoodzaakt om met zijn studie te stoppen en te gaan werken, neemt hij wel het project waar hij mee bezig was, om draadloze elektriciteit op te wekken mee naar huis. Maar het apparaat blijkt iets heel anders op te wekken dan elektriciteit en vormt een bedreiging voor hem en zijn broertje en zusje.

Focus op Ethan, Matt en Becca

De focus ligt vooral op de kinderen zelf, die de hele film moeten dragen en dat met verve doen. Slechts sporadisch komt er een ‘echte volwassene’ in beeld, maar de film laat vooral zien hoe de kinderen er mee omgaan en het met elkaar moeten zien te redden nu hun ouders er niet meer zijn. Dit stuk van de film neemt de meeste tijd in beslag en kan daarom beschouwd worden als een slow burn, maar wie deze film kijkt als een YA drama, zal merken dat dit het sterkste stuk is van de film.

De toon en sfeer is vrij neutraal en sec in beeld gebracht, door subtiele dingen in het dagelijkse leven telkens weer te laten zien, waardoor er niet wordt ingespeeld op sentiment maar goed tussen de regels door merkbaar is hoe dit verlies effect op hen heeft. Wanneer zowel Matt als Becca ontdekken wat het apparaat van Ethan doet, raken zij ervan in de ban, maar op hun eigen manier zoals kinderen dat doen, onbevangen en open.

De gekozen muziek is een belangrijk onderdeel van de film, die op de achtergrond speelt. De muziek is een grote verbindingsfactor met de overleden ouders en stamt uit de jaren 80 waardoor de film een wat nostalgische sfeer heeft, die erg sterk over komt.

Horror en Drama en Onduidelijke doelgroep

Pas het laatste deel van de film nemen de horror elementen het over, wat een paar spannende scènes oplevert, die er overigens goed uitzien, maar nog altijd niet die pure horror sfeer opwekken. Dat zorgt ervoor dat het onduidelijk is voor welke doelgroep het is bedoeld. Door enkel het perspectief te tonen van de kinderen en Ethan, lijkt dit een film geschikt voor Young Adults, net als de horror die zeer ingehouden is. Daarentegen is het thema misschien weer net iets te zwaar en te realistisch, al wordt dit niet al te heftig in beeld gebracht.

Het laatste sterke punt is de rol van Tom, de buurman, die onlangs zijn vrouw heeft verloren aan zelfmoord en die geobsedeerd wordt door het apparaat van Ethan. Die scène springt er uit qua cinematografie en laat zien wat het niet willen loslaten kan doen op een heftigere manier dan dit met de kinderen gedaan is.

Our House is een drama met horror elementen en een andere benadering van geesten. Op een integere manier wordt het verlies voor de kinderen in beeld gebracht wat het sterkste punt is van de film. Verwacht geen doodenge horror of een ijzersterk drama, maar een film die beide genres integer met elkaar combineert en daardoor geschikt is voor de beginnende horrorkijker of deze nu een Young Adult is of een volwassene.

• Our House (2018) 90 min
  • Directed by: Anthony Scott Burns
  • Produced by: Ulf Israel, Martin Katz, Lee Kim, Karen Wookey