Serie Review: Sleepy Hollow Seizoen 3

review serie sleepy hollow season 3
Ichabod and Abbie/ Fox

Het derde seizoen van Sleepy Hollow is niet het laatste seizoen, maar zou eigenlijk wel zo beschouwd kunnen worden.

Aan het einde van seizoen 2 hebben we afscheid moeten nemen van een aantal personages, maar dit seizoen wordt rijkelijk gevuld met een terugkerend personage en met een hele hoop nieuwe personages. Gelijk aan het begin wordt er een einde gemaakt aan de legende van de Headless Horseman, wat tevens een einde maakt aan de legende van Sleepy Hollow het oorspronkelijke verhaal en slaat de serie zijn eigen weg in. Hierbij gebruik makend van een andere mythe als nieuwe legendarische nemisis, genaamd Pandora.

Nu de strijd tegen Moloch is gewonnen, en Ichabod zowel zijn vrouw Katrina als zijn zoon Henry is kwijtgeraakt, probeert hij zijn leven op te pakken door terug naar Engeland te gaan om meer onderzoek te doen naar zijn familie en zijn eigen rol als Getuige in deze hele geschiedenis. Ook Abbie pakt haar oude leven weer op door terug te keren naar Quantico om haar opleiding af te maken als FBI agent. Na een aantal maanden keert Ichabod weer terug naar Amerika, is Abbie teruggekeerd naar Sleepy Hollow en werkt daar onder haar voormalige liefde op Quantico, Daniel die nu haar baas is.

Maar ook iemand anders keert terug naar Sleepy Hollow, Pandora met andere slechte bedoelingen. Het wordt dan ook snel duidelijk voor de Getuigen Ichabod en Abbie, dat ze 7 beproevingen moeten doorstaan. Als Moloch de eerste was, dan staan er nog zes op het menu. Nog zes keer zullen ze de strijd aan moeten gaan met het kwaad om de wereld te behoeden. Maar dit keer worden ze bijgestaan door Joe Corbin, die de nieuwe liefde wordt van Jenny, Abbies zus die wederom van de partij is. En ook vinden ze andere nieuwe onverwachte bondgenoten. Dit kan helaas niet voorkomen dat we ook aan het einde van dit seizoen weer van verschillende personages afscheid moeten nemen, maar niet voordat er nog enkele twists op het pad komen van Ichabod en Abbie.

Meer vorm en verhaal

De serie is niet alleen voller geworden doordat er meer personages bij zijn gekomen, maar ook omdat Ichabod en Abbie als persoonlijkheden iets meer de ruimte krijgen. Alhoewel het kleine conflict tussen de oude tijd en de nieuwe tijd voor Ichabod nog wat grappige situaties oplevert, beperken de makers zich niet meer slechts hiertoe. Ichabod past zich steeds meer aan deze tijd, waardoor zowel hij als Abbie meer buiten het demonhunting gebeuren te zien zijn. Dat schept tussen hen een betere voelbare band, maar ook de band tussen hen en de kijkers wordt hierdoor meer versterkt. Dat ze daarbij meer interactie hebben met andere leden van de Hollow gang wil ook helpen om hun personages meer body te geven. Ook Jenny krijgt als personage meer ruimte, waar ik persoonlijk erg blij mee ben aangezien ik haar stiekem een leuker personage vind dan Abbie.

Ook de muziek is erop verbeterd en er wordt zelfs gewerkt met thema’s, zodat bij sommige situaties of personen dat stukje terugkomt en dat wekt altijd een soort gevoel van herkenbaarheid en vertrouwen op bij de kijker.

Pandora’s Box

Het verhaal zelf neemt nu de route van de Doos van Pandora en al het kwaad dat zich daarin bevindt. Alhoewel dat idee en de hele mythe die ze eromheen hebben verzonnen een leuke rode draad oplevert wordt die minder sterk en eng uitgevoerd dan dat dit het geval was bij de strijd tegen Moloch. Het taalgebruik en uitvoering van Pandora zelf is nogal theatraal en de uiteindelijke komst van een vergeten god The Hidden One, maakt het er niet beter op. Ze zijn beiden niet afschrikwekkend, noch geloofwaardig en te theatraal en daardoor een beetje kinderlijk neergezet. En dat is jammer, dat haalt de prestaties van alles wat er omheen gebeurt een beetje naar beneden.

review series sleepy hollow season 3
a monster of the week/ Fox

Alternate History en girlpower

Wat ook nog steeds een belangrijk onderdeel is van de serie is de tijd van waaruit Ichabod komt, rond 1781. Belangrijke personen zoals George Washington, Paul Revere komen weer aan bod, maar ook Betsy Ross, de vrouw die de eerste Amerikaanse vlag maakte. Maar in deze serie was zij een belangrijke en geheime agent van Washington en heeft zij meerdere geheime missies volbracht. Dat zij een belangrijke rol krijgt toegewezen is niet vreemd in deze serie, waarin het stikt van de girlpower.

Behalve Ichabod zijn de mannen slechts een ondersteunende rol toebedeeld en zijn de vrouwen de echte leiders, vechters en helden. De onderlinge man-vrouw relatie komt ook dit seizoen juist heel duidelijk aan bod. Pandora als slaaf en ondergeschikte de vrouw van een god. Maar ook de relatie tussen Jenny en Joe wordt uitgelicht. Het geeft een boodschap aan vrouwen en meisjes om je niet te laten domineren, maar ook vooral om je eigen leven te leiden en grenzen te stellen. Dat vrouwen krachtig en slim zijn en geen man nodig hebben, maar wel de keuze hebben om een relatie aan te gaan of niet. Of dat nu een liefdesrelatie is, of de relatie met een familielid, of met je baas. Dit alles wordt niet kort door de bocht aangestipt, maar zeer menselijk en op een krachtige maar vrouwelijke wijze getoond. En dat vind ik ook erg sterk aan deze serie. Nog sterker is dat het tijdens het kijken niet eens opvalt, he is gewoon normaal, vanzelfsprekend dat de vrouwen in deze serie domineren. En dan is de seksistische angel er geheel uit.

Humor en romance en onderlinge relaties

Gelukkig is de humor beter dan in de voorgaande seizoenen en minder flauw. En worden er een paar twists geïntroduceerd die het er leuker op maken. Vooral de komst van de verloren vader van Abbie en Jenny zorgt voor een dubieuze situatie, die verschillende kanten op kan vallen.

Maar het voornaamste is toch wel dat er veel meer personages zijn bijgekomen, dat de serie veel voller en leuker maakt om naar te kijken. Er zijn meer verschillende interacties mogelijk qua handelen, reacties, acties, dialogen en dat maakt het een stuk interessanter.

Ook erg leuk is de aflevering met de crossover met de serie Bones, waarin Abbie en Ichabod moeten samenwerken met Bones en Booth.

Jammer genoeg worden misschien daardoor wat kleine lijntjes uit het oog verloren die aan het einde nog wel even snel worden genoemd, maar helaas niet goed genoeg zijn verwerkt door de hele serie heen, waardoor de balans in die kleine lijntjes, zoals het Amerikaans burgerschap van Ichabod, niet erg goed is. Ook het dunne lijntje van de speciale relatie tussen Ichabod en Abbie komt iets minder goed uit de verf. Het is duidelijk dat er geen romantische liefde tussen hen is, maar wel een sterke liefde. Toch wordt er soms wel naar een romantische liefde gehint, maar wordt het nooit duidelijk. En dat terwijl Abbie wel weer een relatie met Daniel zou willen proberen.

Het derde seizoen van Sleepy Hollow heeft nu beter een vorm gevonden een rode draad door de hele serie heen, waardoor het ergens naartoe kan werken en de personages spelen steeds beter op elkaar in. Ze vinden zowel bij elkaar als in de geheime schuilpaats een eigen plek. Het verhaal zelf echte, de nemisis en de mythologie blijft helaas dit keer weer wat achter. Sleepy Hollow lijkt steeds niet helemaal zijn eigen weg te kunnen vinden, maar heeft nog altijd potentie. Helaas wordt dit niet benut in het vierde seizoen.

Het vierde seizoen van Sleepy Hollow

Maar wat dit seizoen dus zo goed en leuk maakte, is na het einde van de laatste aflevering, voor het volgende seizoen niet meer zo vanzelfsprekend. Alles staat weer open. Ichabod kan opnieuw beginnen aan zijn derde missie als getuige, maar niet voordat hij nog iets belangrijks heeft gevonden; een nieuwe Getuige.

Om (voor mij) onbekende oorzaak moest actrice Nicole Beharie, oftewel Abbie, de serie verlaten. Juist nu de personages op elkaar ingespeeld raakten en de kijker zich steeds meer aan hen begon te hechten. Het vierde seizoen moet het dus doen met de helft van de twee Getuigen en moet Ichabod op zoek naar een nieuwe Getuige. Maar dat is nog niet alles want ook een ander groot deel van de cast is met de noorderzon vertrokken en blijven alleen Jenny en Ichabod over. Het is jammer dat de serie zo lang op gang moest komen, vervolgens een leuk team bij elkaar had gekregen, waardoor de serie steeds beter en leuker werd om naar te kijken en dat vervolgens weer helemaal teniet te doen. Het vierde seizoen bestaat dus voornamelijk uit die zoektocht naar de nieuwe Getuige en beginnen we eigenlijk weer van voren af aan. Juist nu ze net ontdekt hadden dat ze 7 beproevingen moesten doorstaan en de serie een hele duidelijke vorm kreeg waar naartoe gewerkt kon worden. Dat dit een slechte keuze was om die epiek waar het naartoe werkte weer te doorbreken, bleek wel uit het feit dat het vierde seizoen ook het laatste seizoen was. Hierdoor is weer een serie met potentie ten onder gegaan. Het vierde seizoen heb ik de eerste twee afleveringen van bekeken, maar de sfeer en alles eromheen is zo anders, dat het bijna een andere serie lijkt. Dat het hele verhaal hierna abrupt tot een einde komt, maakt de beslissing nog makkelijker om het vierde seizoen gewoon te skippen.

Meer lezen van de serie Sleepy Hollow? Klik dan op onderstaande links:

• Sleepy Hollow (2015,2016)
  • Season: 3