Serie Review: Sleepy Hollow Seizoen 2

review series sleepy hollow season 2
Jenny, Abbie and Ichabod/ Fox

Het tweede seizoen van Sleepy Hollow krijgt meer vorm, meer diepgang in de personages en een opbouw naar een episch verhaal.

Het eerste seizoen van Sleepy Hollow zag er erg goed uit, met een eigen enge cinematografie, een eng monster en een duistere sfeer. Maar de vorm van het verhaal en de ontwikkeling en aandacht van de personages liep hierbij wat achter. Het verhaal en het idee waren weliswaar origineel en spannend maar de personages boeiden totaal niet en de onderlinge chemie ontbrak. Ze waren te vlak, te gekunsteld, zowel ieder op zich als hoe ze met elkaar omgingen, hun conversaties flauw en te ongemakkelijk. Maar vanwege het verhaal, de manier van vertellen en filmen, vond ik dat ik seizoen twee toch een kans moest geven.

En gelukkig maar, want seizoen twee is niet alleen leuker, spannender, grappiger, maar gaat ook meer de diepte in met de personages en hun onderlinge verhoudingen en dat maakt het een stuk interessanter om naar te kijken. Ook zijn er een aantal personages toegevoegd, moesten we het in seizoen 1 voornamelijk doen met Abbie en Icabod en waren Jenny en Frank Irving sporadisch in beeld, nu zijn er meer tegenstanders en medestanders en ook personages waarvan het niet geheel duidelijk is aan welke kant ze staan en dat geeft wrijving en maakt het aldus interessant.

Ichabod en Abbie zijn er achter gekomen dat Henry Parish de Sineater die ze om hulp hebben gevraagd, eigenlijk de zoon is van Ichabod en Katrina. Ook kwamen ze erachter dat Abraham van Brunt de Horseman of War is en Moloch dient. Om Katrina uit het vagevuur te redden is Abbie daar achter gebleven en moet Ichabod haar weer uit het vagevuur zien te redden.

In hun strijd om te voorkomen dat Moloch ook uit het vagevuur ontsnapt, krijgen ze hulp van Jenny, de zus van Abbie, en ook van een relichunter Hawley en een mogelijk love interest voor Jenny of Abbie? Ook Frank Irving helpt hen weer in hun strijd. Maar dit keer is hun strijd zwaarder dan ooit en zullen ze verliezen lijden, vooral onder de degenen waar ze het meest van houden. Ook komen Ichabod en Abbie erachter wat hun rol als Getuigen nu werkelijk is, en wat hun missie is.

Duidelijkere rode draad

Dit seizoen heeft een duidelijkere rode draad dan in het eerste seizoen. Maar die zijn verweven met de afzonderlijke afleveringen die ieder een eigen monster en probleem hebben om te verslaan. Hierdoor krijg je iedere aflevering een eigen verhaal te zien, maar wel binnen het grotere geheel van het verhaal van het seizoen, dat niet alleen over de aankomende apocalyps gaat, maar ook over de onderlinge verhoudingen en de rol van de personages die ze ieder hebben.  Ook krijgen we meer te weten over de achtergrond van Abbie en Jenny, maar ook over Ichabod en Katrina. En de oude alternate geschiedenis van Benjamin Franklin, Thomas Jefferson komt weer ruimschoots aan bod, wat niet alleen en komische noot geeft, maar ook een mysterieuze vibe, zoals de vrijmetselarij, de hellfire club etc.

Meer uitdieping personages

De serie wordt steeds beter, omdat niet alleen het verhaal, de geschiedenis, maar ook de personages steeds meer en beter worden uitgediept. Zo gaat de hele serie meer leven. Ook de grappige encounters van Ichabod met de moderne wereld zijn beter geworden en zetten je zelfs soms op het verkeerde been. De serie groeit niet alleen in het aantal afleveringen per seizoen, maar ook in stijl, scenario, en diepgang. En omdat de karakters veel meer zijn gaan leven, wordt het ook veel spannender. Een goede keuze is ook geweest om het aantal karakters toe te laten nemen, bijrollen zorgen voor meer comic relief, een ander perspectief en wrijving, en zo kunnen de bijrollen uit seizoen 1, zoals Jenny, doorgroeien naar een grotere rol. Ook op deze manier breidt het Sleepy Hollow universum meer uit.

Stijl

De manier van filmen is nog steeds erg origineel en geeft een extra dimensie aan de serie en ook een zekere herkenbaarheid. De cinematografie wordt ook steeds beter, beeld en gevoel en verhaal lopen op deze manier op een organische manier door elkaar heen en vormen een typische Sleepy Hollow sfeer, de sfeer van het bovennatuurlijke. En niet alleen is alles mooi in beeld gebracht, maar ook dit keer zijn de kostuums weer prachtig, is de hele aankleding, het decor van de huizen, vervallen en in pracht en praal, de ondergrondse tunnels en het vagevuur echt weer heel mooi gedaan. Wat zeker een extra pluspunt is voor deze serie.

Wat ook interessant blijft is dat goed en kwaad door elkaar heen kunnen spelen, dat er altijd het goede gezien kan worden in het slechte, en dat het goede altijd iets kwaads in zich heeft huizen. Dat thema kwam goed uit de verf in dit seizoen en zal ook voor heel wat littekens zorgen in het begin van het derde seizoen.

Het tweede seizoen van Sleepy Hollow brengt het universum meer tot leven en begint het verhaal beter te lopen, en worden de rollen die Abby en Ichabod spelen duidelijker en krijgt alles meer vorm. Net zoals de serie Supernatural met zijn apocalypsen, demons, angels, monsters en weet ik veel wat, kan ook Sleepy Hollow nog alle kanten op en heeft het nog heel veel onontgonnen terrein en kan het al betreden paden op een geheel eigen wijze gaan bewandelen. Alhoewel Sleepy Hollow nog niet erg episch is of echt een eigen stem heeft gevonden, is daar wel potentie voor. Nu is het vooral een erg vermakelijke serie, die de nadruk legt op het bovennatuurlijke, fantasy en een alternatie history.

Meer lezen over de serie Sleepy Hollow? Klik dan op onderstaande links:

• Sleepy Hollow (2014,2015)
  • No. of episodes: 18