Film Review: Freaks of Nature (2015)

review film freaks of nature 2015
Dag, Petra and Ned/ Columbia Pictures, Sony Pictures

Freaks of Nature is een crazy horror comedy vol met vampieren, zombies, mensen en aliens.

Freaks of Nature is een comedy die weliswaar gaat over drie jongeren van de locale high school in het stadje Dillford en bevat de nodige jeugdclichés, maar weet toch te voorkomen dat daar al te veel de nadruk op wordt gelegd. Er zitten genoeg verwijzingen in naar maatschappelijke kwesties, van de voedselindustrie tot discriminatie, maar is daarmee geen sociale aanklacht tegen allerlei maatschappelijke problemen geworden. De focus blijft ondanks een paar kleine inconsequenties op de bizarre fun in de totale chaos wanneer Dillford met al zijn vreemde bewoners wordt aangevallen door aliens.

Dag is heimelijk verliefd op Lorelei een meisje van school die haar wiet stash bij hem bewaart. Zijn ouders zijn ontzettend begripvolle hippies en Dag doet verder zijn best om van zijn oude nerderige imago af te komen door te honkballen. Maar het leven is niet gewoon in Dillford, de stad die bekend staat om zijn karbonades, want hier leven de mensen, vampieren en zombies vredig met elkaar, tenminste totdat de hel losbarst wanneer er een alieninvasie de stad binnenvalt en de drie verschillende groepen inwoners elkaar van die invasie beschuldigen en helemaal paranoia worden en elkaar te lijf gaan, terwijl de aliens ook hun aanval beginnen.

Dag rent voor zijn leven. Net zoals Petra die net gebeten is door de sexy maar foute vampier tegen haar wil en nu ook een vampier is geworden. En net zoals Ned die te slim is voor zijn familie en de druk op school niet meer aan wil kunnen en helemaal niets meer wilde voelen en zich dus liet bijten door een zombie en nu ook een zombie is geworden. Dag, Petra en Ned zijn als enigen overgebleven in Dillford die de strijd met de aliens aan moeten gaan. Maar hoe gaat dat in hemelsnaam lukken?

Bonte personages

Waar de film vooral sterk in is, zijn de bonte en bizarre personages. Van een leraar die een vampier is en er behagen in schept om Ned een laag cijfer te geven. De continu stonede hippie ouders van Dag. De uberarrogante baas van de karbonade fabriek. De kapitalistische ouders van Ned en zijn sportbilly broer. De personages zijn over de top en schoppen scènes met een heerlijke campy feel, zonder dat het te karikaturaal wordt. Erg leuk is ook dat komische scènes erg lang aangehouden worden, wat een bepaald soort komisch effect heeft, waardoor het op de lachspieren gaat werken, of op de zenuwen bij een ander.

Dat is mede te danken aan Dag, Petra en Ned die ondanks dat ze een mens, vampier en zombie zijn toch de film laten aarden. Ze zijn niet alleen een sterke basis voor de film, maar ook erg aimabele personages die precies genoeg zijn uitgediept om hun motivaties te begrijpen en ze herkenbaar zijn en aan gerelateerd kan worden. Want mens, vampier of zombie, iedereen heeft zijn eigen problemen en issues. Zelfs Ned die wanneer hij een tijdje geen hersenen heeft en daardoor weer slimmer wordt, is als zombie een erg likeable en echt personage, zelfs met zijn zombie gekreun. Ook deze personages brengen humor in de film, vooral Ned, maar die is net iets minder over de top, zodat de film de grip op het verhaal niet verliest. Tenslotte zorgt Dag ook nog voor een leuke twist in het verhaal.

Opbouw, vormgeving, stijl

De film heeft een leuke opbouw die eigenlijk midden in de film en de chaos begint, teruggespoeld wordt naar hoe deze chaos ontstond en vervolgens verder gaat met het oplossen van het alienprobleem. Er wordt de tijd genomen om Dag, Petra en Ned aan de kijker voor te stellen, zodat hun motieven en achtergrond voor het verdere verloop van het verhaal duidelijk wordt.

Er zitten echter wel een aantal inconsequenties in de film, zoals dat Petra niet tegen zonlicht kan, want vampier, maar dat de vampieren overdag wel naar school gaan. Met een flinke laag zonnebrand op? Grappig is wel dat sommigen al honderden jaren oud zijn en nog steeds naar school gaan, omdat ze eruit zien als jongeren. Nog grappiger is dat de domme zombies met een nekband om ook naar school gaan. De film weet wel een goede balans te vinden tussen wat zo over de top onlogisch is dat het grappig is dat je de echte onlogische dingen wel door de vingers wil zien.

Van een gewone schooldag die omslaat in complete chaos en vervolgens vereist dat alle inwoners van Dillford met elkaar samen werken tegen de aliens, heeft de film tenslotte ook nog een episch feel good einde.

De film ziet er leuk vormgegeven uit, vooral de pratical effects van de ingewanden en in het rond spuitend bloed en de grime van de zombies zien er goed uit. De special effects zijn ook dik in orde en de creativiteit bij met name de alien, zowel qua vormgeving als plot is erg leuk bedacht.

Freaks of Nature is vooral een erg leuke en hilarische horror comedy voor als je in een melige bui bent, die zeker de hardop lach momenten zal versterken. Het haalt niet het niveau van Shaun of the Dead (2004), maar als YA horror comedy is dit wel een heel vermakelijke. Verwacht bizarre personages en gebeurtenissen, met campy scènes die helemaal over de top zijn in deze film die zichtbaar met erg veel plezier is gemaakt.

• Freaks of Nature (2015) 92 min
  • Directed by: Robbie Pickering
  • Produced by: Matthew Tolmach