Film Review: Tales of Halloween (2015)

tales of halloween 2015 (1)
The Night Billy Raises Hell/ Epic Pictures Releasing

Tales of Halloween is een vermakelijke horror anthologie die alle aspecten van Halloween op een gruwelijke en komische wijze voorbij laat komen.

Tales of Halloween bevat tien losse segmenten van ieder iets minder dan tien minuten en die eigenlijk niets met elkaar te maken hebben. De segmenten worden door radio DJ gespeeld door Ardienne Barbeau door middel van haar voice over iets verduidelijkt en krijgen we nog meer de (horror)sfeer van Halloween te pakken.

Alle tradities van Halloween, het trick or treaten, het snoep, de pranks, het verkleden, horrors kijken op tv, de versieringen en pompoenen komen allemaal voorbij. Maar ook verschillende monsters, van demons, duivels, geesten, monsters en psychopaten en heksen zien we voorbij komen. Dat gemixt in verschillende soorten benaderingen, van slashers, tot een goed geconstrueerde ghost story, ontvoering, een heksen sprookje, science fiction, gory camp tot wraak horror, door de ogen van tien verschillende schrijvers en regisseurs.

Het ene segment is leuker dan de ander, de een is beter dan de ander, sommigen zijn grappig, anderen weird, en sommigen hebben een leuke twist aan het einde. Omdat de segmenten maar kort duren en ze eigenlijk allemaal korte filmpjes zijn, shorts, is het dan ook niet erg dan de een geslaagder is dan de ander of dat je een verhaal leuker vindt dan de ander. In ieder geval zet deze film lekker de sfeer voor Halloween. En als bonus zijn er naast Adrienne Barbeau (o.a. The Fog, 1980) meerdere verwijzingen naar zowel John Carpenter als andere bekende horror films en komen er ook een aantal op de tv van verschillende personages voorbij.

tales of halloween 2015 (3)
Friday the 31th/ Epic Pictures Releasing

Sweet Tooth

Geschreven en geregisseerd door Dave Parker

Trick or treat gaat natuurlijk om het zoveel mogelijk ophalen van snoep. De legende van Timothy gaat echter heel anders, hij mocht het snoep nooit houden van zijn ouders, met wel een heel bizarre reden. Dus wie al het snoep van een ander opeet, moet oppassen voor Timothy want hij heeft nog altijd honger. Lekker bloody, gory fun en ingewanden en een monster. Op tv kijken ze Night of the Living Dead (1968) en we zien een candy bar dat Carpenter heet.

The Night Billy Raises Hell

Geschreven door Clint Sears en geregisseerd door Darren Lynn Bouseman

Wanneer Billy eieren moet gooien naar een huis van een man die nooit snoep uitdeelt met Halloween, wordt hij gepakt door deze man en neemt de avond een bizarre twist. Dit verhaal gaat specifiek over pranks en dat levert een helse nacht op, waarin de man en het jongetje samen de buurt onveilig maken. Beetje raar, maar goed vertolkt door Barry Bostwick.

Trick

Geschreven door Greg Commons en geregisseerd door Adam Gierasch

De naam zegt het al, we gaan trick or treaten. We zien twee stelletjes die samen een film kijken op tv, wederom Night of the Living Dead en ze geven steeds snoep als er aangebeld wordt. Totdat er een heksje aanbelt en die Trick zegt en de man in zijn buik steekt waarop het heksje vergezeld wordt door andere kinderen en de vier volwassenen aanvallen. Niet bijzonder goed geacteerd, maar wel met een grappige twist.

The Weak an the Wicked

Geschreven door Molly Millions en geregisseerd door Paul Solet

Wanneer je als een evil bende hell raised, dan zul je zaaien wat je oogst. Niet mijn favoriet, door het niet overtuigend acteerwerk en een einde dat je al van ver ziet aankomen. Inderdaad een van de zwakkere segmenten.

Grim Grinning Ghost

Geschreven en geregisseerd door Axelle Carolyn

Niet alleen speelt Lin Shaye (Insidious, 2010 en Dead End, 2003) hierin een rol, yay!, dit verhaal is ook erg goed opgebouwd. Het begint dat zij een spookverhaal vertelt aan een groepje visite. Als een van de gasten vertrekt heeft zij het gevoel dat ze wordt achtervolgd… Erg goed opgebouwd, goede spanning, goede jumpscare, goede timing, een kloppend en spooky verhaal dat goed in balans is voor een short. Een van mijn favorieten. Extra bonus punt is dat zij op tv Carnival of Souls (1962) hebben aanstaan.

tales of halloween 2015 (2)
Ding Dong/ Epic Pictures Releasing

Ding Dong

Geschreven en geregisseerd door Lucky McKee

Ding Dong the witch is dead, zo gaat het wanneer Dorothy de heks vermoordt. Een verhaal over een heks dus. Erg goede en originele cinematografie en origineel gebruik van de camera. En een erg weird verhaal. We volgen een echtpaar, Bobbie en Jack dat graag kinderen wil, althans zij, en het snoep uitdelen aan de kinderen heeft dan ook een rare bijsmaak, niet in het minst omdat Bobbie een evil heks is. Ziet er goed uit, goed verteld en erg funny. Weer zien we de kinderen uit Trick en dit keer bellen ze dus bij Bobbie en Jack aan.

This Means War

Geschreven en geregisseerd door Andrew Kasch en John Skipp

Dit is de odd ball, want er zit geen bovennatuurlijk of psychopatisch tintje aan. Pure burenruzie om wie de mooiste versiering heeft. De buurman met de traditionele versieringen, een klassiek spooky halloween thema of de buurman met de heavy metal versieringen, een hard core gory halloween thema. Centraal staan de versieringen, waarbij er een leuke bijrol is weggelegd voor het skelet. In de menigte die staat toe te kijken hoe de buurmannen elkaar te lijf gaan, zien we het heksje staan uit ‘Trick’. Geinig, gory en anders dan de rest.

Friday the 31st

Geschreven door Mike Mendez en Dave Parker en geregisseerd door Mike Mendez

Hoe bizar wil je het hebben? Je krijgt het allemaal in dit segment. Zoals de titel al doet vermoeden is dit een ode aan Friday the 13th (1980) en zien we een Jason Voorhees achtig figuur een meisje verkleed als Dorothy achtervolgen door het mistige bos en de heide. Totdat er plotsklaps een UFO verschijnt en een piepklein alientje neer beamt die heel schattig zegt: ‘twick or tweat.’ Te hilarisch. Gelukkig houdt het hierbij niet op en komt het tot een hoogtepunt wanneer de door de alien bezeten Dorothy de Jason figuur te lijf gaat en hij haar. Over de top a la Evil Dead II (1987) is dit een segment om van te smullen. Super grappig en hilarisch en mijn favoriet.

The Ransom of Rusty Rex

Geschreven en geregisseerd door Ryan Schifrin

Een leuk segment waarin goed wordt geacteerd door Sam Witwer en Jose Pablo Cantillo en de twist misschien niet erg onvoorspelbaar is, maar waarvan de uitvoering wel erg grappig is. Wanneer twee boeven het kind van een rijke stinkerd ontvoeren voor losgeld, krijgen ze veel meer dan ze om gevraagd hadden. Het is bij deze duidelijk dat de fun om het te maken er van af spat. Heel leuk om naar te kijken en met droge en slapstick humor. Erg goed gedaan.

Bad Seed

Geschreven en geregisseerd door Neil Marshall

Deze laatste geeft de pompoen, die het zat is om uitgekerfd te worden, de hoofdrol als een killer pompoen. Het begin is hilarisch, waarna het door het onderzoek van rechercheur McNally van de politie wat inzakt. Maar wel zien we door haar hoedanigheid als rechercheur wel alle ellende van deze Halloween die al heeft plaatsgevonden in de eerdere segmenten weer voorbij komen. Dus ondanks dat het afzonderlijke verhalen zijn, worden ze toch aan het einde losjes met elkaar in verband gebracht omdat het zich allemaal afspeelt in hetzelfde stadje, zoals de intro van de film al laat zien. Ook is er een lichte knipoog naar Silver Shamrock uit Halloween III The Season of the Witch (1982) door de naam van een bedrijf dat pompoenen kweekt, Clover Corp. En het muziekje op de achtergrond heeft veel weg van het themamuziek van Halloween (1978) zelf.

Alhoewel niet elk segment uit Tales of Halloween even geslaagd is, is dit wel een Halloween film bij uitstek. Soms is het wat vlak, zowel de personages als de ontwikkelingen, de humor wat flauw en het verhaal niet altijd ven sterk. Maar er zitten zeker ook een aantal erg leuke verhalen tussen die echt de moeite waard zijn en die goed in elkaar zitten, heel grappig zijn en waarin goed in geacteerd wordt. Het enige probleem van Tales of Halloween is dat het nooit next level wordt en dat het zichzelf soms te serieus neemt. Dat neemt niet weg dat er veel zorg en liefde in is gestoken wat je er aan af kan zien. Verwacht dus geen topfilm, maar wel veel vermaak en een film die met passie is gemaakt.

• Tales of Halloween (2015) 92 min
  • Produced by: Shaked Berenson, Axelle Carolyn, Tada Chae, Patrick Ewald, Mike Mendez
  • Production company: Epic Pictures Group