Film Review: Trick ‘r Treat (2007)

review film trick r treat 2007
Samhain/ Warner Bros. Pictures

Trick ‘r Treat is een goede en vermakelijke horror anthologie dat op en top Halloween uitstraalt.

Wie echt in de sfeer van Halloween wil komen doet er goed aan om Trick ‘r Treat te kijken. De film staat geheel in het teken van Halloween, speelt zich vanzelfsprekend af tijdens de avond van Halloween en benadrukt hoe belangrijk alle Halloween tradities zijn. Samhain de figuur die Halloween symboliseert en van oudsher het feest waar Halloween oorspronkelijk vandaan komt, speelt tevens een belangrijke rol.

Samhain is het Keltische nieuwjaarsfeest waarop men de overgang van de zomer naar de winter vierde. Tijdens deze periode was in die nacht de sluier tussen de wereld van de goden, doden en fairies en de onze het dunst. Belangrijke elementen waren het vreugdevuur en heilige vuren binnenshuis. Er werden extra borden bijgezet aan tafel voor de overledenen en kaarsen in de ramen gezet zodat de geesten hun weg naar huis konden vinden en deze werden tegelijkertijd gebuikt om kwade geesten af te weren. Maar ook de grens met het elfenrijk was vervaagd en daarom zetten de mensen eten voor de deur om hen tevreden te stellen en verkleden ze zich als een van hen zodat ze onherkenbaar waren. Doordat men zich ging vermommen werden er ook grappen uitgehaald, wat ze zelf niet wilden dat de doden en fairies zouden doen, maar nu zelf wel ongezien konden doen.

In Trick’ r Treat loopt Samhain tussen de feestvierders, gekleed in een oranje onesie met voetjes, met een jutezak over zijn ronde hoofd en een lolly in de hand, en duikt hij overal op waar de tradities niet in ere worden gehouden. Dat levert een hoop dood en verderf op, in de engste nacht van het jaar.

Het verhaal begint met het echtpaar Emma en Henry die terugkomen van de Halloween optocht in de stad. Emma vindt Halloween maar niks en begint alle versieringen in de tuin op te ruimen, terwijl Henry binnen op haar wacht. Dat wordt lang wachten…

Ondertussen belt de te dikke Charlie bij het schoolhoofd Steven Wilkins aan, die hem een lesje leert over het snoep dat uitgereikt wordt deze Halloween. Naast hen, staat de buurman Mr Kreeg in doodsangst op zijn ramen te beuken en roept om hulp. Hoe loopt dat af voor Charlie en Mr Kreeg?

Vier trick or treaters, Sara, Macy, Chip en Schrader verzamelen 8 Jack O’ Lantarns en hebben daar een speciale reden voor. Maar eerst halen ze Rhonda op. De groep verplaatst zich naar een oude steengroeve en Sara vertel hen een eng verhaal.

Dat verhaal gaat over een groepje van 8 kinderen die speciaal waren, moeilijk, onhandelbaar en die door de buschauffeur tegen betaling van hun ouders het ravijn in werden gereden. Niemand zag hen ooit weer terug. En niemand weet wat er van de buschauffeur geworden is.

Om haar verhaal kracht bij te zetten daalt Sara met de rest af naar beneden om daar de 8 lantaarns neer te zetten als een eerbetoon. Maar alles loopt anders dan zowel Rhonda als Sara hadden verwacht.

Ondertussen zijn vier meiden naar het stadje gekomen om Halloween te vieren, waaronder Laurie. Zij is de jongste en het is de bedoeling dat zij ‘ontmaagd’ gaat worden. Wees verleidelijk, maar altijd jezelf. Het lijkt erop dat ze niemand kan vinden, maar loopt dan een geheimzinnige gemaskerde tegen het lijf, een vampier? Een verhaal met de grootste twist.

Tenslotte zien we wat er nou gebeurde met Mr Kreeg, de buurman. Die krijgt persoonlijk  bezoek van Samhain, want Mr Kreeg geeft geen snoep weg en doet niet aan versieringen. Het wordt tijd dat Samhain hem een lesje leert.

review fim trick r treat 2007
Schoolbus Massacre/ Warner Bros. Pictures

Elk verhaal is met de andere verhalen verweven

Deze 5 verhalen, of eigenlijk zes als je het verhaal dat Sara vertelt meerekent, worden niet chronologisch verteld, maar worden op een bijzondere wijze met elkaar verweven en houden met elkaar verband. Iedereen duikt wel even op in een ander verhaal, en Emma en Henry zie je de hele avond voorbij lopen. Het laatste verhaal met Mr Kreeg heeft niet alleen een twist en grijpt in op een eerder verhaal, maar is ook het segment waarin Samhain eindelijk zelf, na zich in elk verhaal te hebben laten zien, de hoofdrol speelt. Het einde van dit segment is tevens het begin van de film en zien we Emma en Henry thuis komen. Ook zien we Rhonda met haar karretje voorbij lopen en rijden de vier vriendinnen het stadje binnen. Op deze manier zit het heel erg leuk in elkaar en is deze film weer eens wat anders dan de losse segmenten in een anthologie die nooit iets met elkaar te maken hebben.

Mooie vormgeving en zwarte humor

De film is mooi gemaakt, niet alleen de vertelwijze zit origineel in elkaar, maar er is ook aandacht voor de vormgeving. Sowieso straalt deze film een en al Halloween uit. Door de prachtige versieringen van onder andere heel veel Jack O’Lantarns, maar ook door de verschillende klassieke monsters, van vampiers, weerwolven, seriemoordenaars tot zombies.

Maar vooral Samhain zelf is erg mooi vormgegeven. Hij ziet er, gekleed in zijn oranje pyjama onesie met voetjes, zeer schattig uit, met zijn lolly. Hij heeft een groot rond hoofd waar een jutezak overheen is getrokken met twee knopen als ogen en een genaaide mond. Pas in het laatste segment zien we hem eindelijk zonder jutezak en is zijn hoofd een demonische pompoen en lijkt hij het kind van Pumpkinhead. Creepy fun.

De hele film is doorspekt met zwarte humor en alles is met een dikke vette knipoog gemaakt. Dat is al te merken aan de manier waarop de film als een cartoon wordt neergezet in het begin. Het is echter geen parodie en de humor is soms iets te plat. Maar de grens met kitsch wordt niet overschreden. De flauwe humor is slechts een kwestie van smaak. Natuurlijk is er ook veel aandacht voor seks en bloot.

De cinematografie blinkt vooral uit in de flashback van het verhaal over de Schoolbus Massacre van Sara. De overige special effects zijn mooi en origineel vooral bij het einde van het verhaal over Laurie.

Trick ‘r Treat is een leuke geslaagde horror film die vooral tijdens Halloween erg leuk is. Met een aantal twists, verschillende verhalen die uiteindelijk allemaal met elkaar verweven zijn en die het thema van Halloween benadrukken is dit bij uitstek een film om samen met Halloween te gaan kijken. De nadruk ligt verder vooral op fun in plaats van full on horror, maar dat pakt erg goed uit.

• Trick ‘r Treat (2007) 82 min
  • Directed by: Michael Dougherty
  • Produced by: Bryan Singer