Film Review: Hocus Pocus (1993)

review film hocus pocus 1993
Hocus Pocus/ Buena Vista Pictures

Het is weer tijd voor HET SPOOKT HIER, de rubriek met de griezeligste, spannendste, fantasievolste en sprookjesachtige films, series en boeken speciaal voor onder de zestien jaar. En verder voor iedereen die het leuk vindt natuurlijk. Vandaag een review van de film Hocus Pocus. Want het is bijna Halloween…

Op IMDb staat deze film als geschikt voor 9 jaar en ouder. Alhoewel dit een hele leuke en griezelige Halloween film is, en geschikt om met het hele gezin te kijken, gebeuren er toch wel een aantal vrij grove dingen, die best eng kunnen zijn. De film richt zich zowel, door de humor die soms slapstick en grof tegelijk is op volwassenen, maar ook op kinderen omdat het uiteindelijk allemaal toch goed afloopt en de enge scènes duidelijk met een knipoog worden gebracht. Dat kan misschien niet voor ieder kind helemaal duidelijk zijn.

De jaren 80 waren bij uitstek de donkere jaren van Disney, waarbij de enge films en sprookjes toch echt wel een stuk enger waren dan nu. Hocus Pocus is hier een nawee van. Met veel humor, sterke vertellende orkestrale muziek, maar ook met duistere humor en slechte heksen, is dit een hele leuke combinatie geworden van een horror comedy waar het hele gezin plezier aan kan beleven.

In 1693 in Salem wordt Emily het zusje van Thackery Binx gevangen genomen door de drie slechte heksen, Winifred, Mary en Sarah Sanderson die haar levensenergie willen gebruiken om zo zelf jong te worden en blijven. Thackery wil zijn zusje bevrijden, maar komt te laat en wordt zelf in een zwarte kat veranderd. Wanneer de dorpelingen komen nemen ze wraak op de heksen en hangen hen op, maar niet voordat Winifred een spreuk ziet in haar geliefde spreukenboek en ze op een dag wanneer het Halloween is, en er een volle maan aan de hemel staat, weer uit hun graf zullen herrijzen door toedoen van een maagd.

300 Jaar later is Max Dennison met zijn ouders en zusje Dani naar Salem verhuisd. Het is Halloween en de lerares vertelt hen alles over de Sanderson zussen en hun huisje dat is omgetoverd in een museum. Op school is Max nogal gecharmeerd van Allison, maar verder is hij helemaal niet blij met de verhuizing en worden op de koop toe ook nog zijn schoenen afgepakt door twee rotjongens. Als hij die avond ook nog met Dani langs de deuren moet gaan trick or treaten heeft hij het helemaal gehad, totdat ze bij het huis van Allison aanbellen en Max om stoer te doen voorstelt om naar het huisje van de Sanderson zussen te gaan.

Dat hadden ze beter niet kunnen doen, want als Max de kaars met de zwarte vlam aansteekt, komt de profetie uit en komen de zussen weer tot leven en vatten hun plan om de kinderen te vangen en hun levensenergie te gebruiken weer op. Het is aan Max, Allison en Dani om hen te stoppen. Ze krijgen hulp van de onsterfelijke kat Binx die kan praten en al die tijd het huis heeft bewaakt. Zo raken de vier verzeild in een spannend en griezelig avontuur.

review film hocus pocus 1993
Allison, Max en Dani/ Buena Vista Pictures

Opbouw en stijl

De film heeft een echte Disney vibe van toen, veel begeleidende verhalende muziek, mooie composities en enkel uitgevoerd door een orkest, waardoor er al een nostalgische sfeer wordt gecreëerd. Ook de opbouw is die van een klassiek avontuur. Max en Dani hebben geen slechte relatie, maar Max is de wat opstandige en verveelde puber en Dani het drukke bijdehante en enthousiaste zusje vol energie, waar Max af en toe gek van wordt. Die relatie is eigenlijk de enige les die geleerd kan worden in de film; wees zuinig op elkaar. En natuurlijk nooit een behekste kaars aansteken, laat dat ook duidelijk zijn. Het is een zeer vloeiend verhaal, met een lekker tempo, vol komische momenten afgewisseld met een paar spannende momenten.

Max, Dani en Allsion

De chemie tussen de drie kinderen is dik in orde, waarbij Max degene is die uiteindelijk zichzelf wil opofferen om Dani te redden. Maar verder is het veelal Allison die met de slimme ideeën komt, Max de eerste keer uit de klauwen van de heksen redt en zeer doortastend is.

Ook Dani is geen watje. Zij is dapper, stoer en heeft een grote mond, maar blijft wel een klein meisje dat wel echt bang wordt als het echt gevaarlijk wordt. Natuurlijk beginnen Max en Allison wat voor elkaar te voelen, maar het is al met al toch Dani die de show steelt. Met haar opmerkingen en gedrag is zij het zusje dat iedereen wel stiekem zou willen hebben.

Winifred, Mary en Sarah Sanderson

Maar degenen die echt de show stelen zijn de drie heksen en dan met name Bette Midler als Winifred, maar ook Sarah Jessica Parker als Sarah is hilarisch. Mary gespeeld door Kathy Najimy, als middelste zus hangt er af en toe iets meer bij. Winifred is de oudste en slimste en kan elektriciteit schieten uit haar handen en maakt alle toverdranken en zegt de spreuken. Mary kan kinderen ruiken en zo opsporen. Sarah lokt de kinderen en is verder boy crazy en superdom. De vormgeving van de heksen is prachtig gemaakt, zowel een beetje eng, maar vooral erg grappig. Maar ook hun gedrag in de moderne eeuw is hilarisch. Zij zijn degenen die voor een aantal schaterlach momenten zorgen, die misschien wat aan de kinderen voorbij zullen gaan, maar des te leuker zijn voor volwassenen.

De ontdekking van de geteerde weg, een zwarte rivier, denken ze, waar ze Sarah op gooien om te kijken of het dodelijk is, is al hilarisch evenals het busritje waarbij Sarah op de schoot van de buschauffeur zit te sturen. En tenslotte komen ze aan bij een man verkleed als de duivel en die ze voor de echte duivel aanzien en zijn vrouw die krullers in haar haren heeft, zien ze aan voor Medusa. Deze humor is voor de kleine kinderen te hoog gegrepen, maar door de uitvoering zal het ook voor hen grappig zijn. Wel erg leuk is dat drie meisje de bezems van de heksen vinden en erop wegvliegen, waardoor de heksen nieuw vervoer moeten vinden, Winifred op een nieuwe bezem, Sarah op een dweil en Mary tenslotte op een stofzuiger.

Ook worden we nog getrakteerd op een lied dat door Bette Midler wordt gezongen, ‘I Put A Spell On You’, waarbij ze het feest waar de ouders van Max en Dani bij aanwezig zijn, betovert en de volwassenen moeten blijven dansen. De volwassenen in de film, zijn zoals het toen gewoon was, compleet in het ongewisse van alles wat er aan de hand is. De domme ouders routine, legt hierdoor de focus geheel op de kinderen die zelf het probleem op moeten lossen. Persoonlijk vind ik dat altijd erg leuk en zorgt dit ook voor meer komische situaties.

review film hocus pocus 1993
zombie Billy/ Buena Vista Pictues

De film is best wel eng en heftig af en toe. Het begint al wanneer Emily het zusje van Thackery echt dood gaat. En dat de heksen worden opgehangen, al zie je alleen  hun voeten bungelen, maar toch. Wanneer Max, Allison, Dani en Binx op een kerkhof schuilen omdat dit heilige grond is, roept Winifred haar ex Billy op als zombie die achter de kinderen aangaat. Hij is zowel komisch maar ook wat griezelig en zijn hoofd wordt er op de koop toe ook nog twee keer afgekegeld. Maar uiteindelijk blijkt Billy helemaal niet slecht en helpt hij zelfs de kinderen.

Maar ook met Binx gebeuren een aantal nare dingen. Hij wordt overreden door een bus, maar staat gelukkig weer op want hij is onsterfelijk. Toch kan dit best schokkend zijn. Aan het einde van de film wanneer de heksen echt verslagen zijn, blijkt Binx ook dood en kan zijn geest eindelijk samen zijn met Emily. Het is mooi en ontroerend, maar kan ook best eng en verontrustend zijn.

De heksen zelf zijn zowel wreed als grappig en gevaarlijk, maar de kinderen weten hen te verbranden in een oven, ook best heftig, al is dit maar een tijdelijke oplossing. Tenslotte moet ook nog opgemerkt worden dat die twee rotjongens ook door de heksen gevangen worden genomen omdat ze hen lelijke troela’s noemen en door hen in kooien gezet worden. Ze worden echter niet door de kinderen bevrijd en aan het einde van de film bungelen ze er nog. Ook dit is een voorbeeld van de donkere humor van de film.

Duidelijk moge zijn dat dit echt een fantasiefilm is die zich afspeelt tijdens Halloween en niets serieus moet worden genomen, behalve de relatie tussen Max en Dani. De rest is humor en griezelen met een knipoog. Ook moet vermeld worden dat er niet in wordt gevloekt, maar wel in wordt gescholden, zowel plagerig als echt om te pesten en kwetsen.

Kijk info

• Eng 2/5 de situaties waarin de kinderen zich bevinden zijn soms best eng. Ze komen in een ondergronds graf met skeletten, Billy is een zombie, Binx wordt overreden, Emily gaat dood, Binx uiteindelijk ook. Dani wordt gevangen genomen en Max bungelt hoog boven de grond aan een bezemsteel.
  • Geweld 2/5 ze worden aangevallen door de heksen, door Billy en vechten met de heksen. Max wordt gepest door twee jongens, die op hun beurt worden gepest door de heksen.
  • Gevloek/gescheld 1/5 ze schelden af en toe, zowel plagerig als echt pesterig, maar er wordt niet in gevloekt, alleen netjes door de heksen
  • Alcohol/drugs 0/5 alhoewel ze op het feestje van hun ouders komen, waar ongetwijfeld wordt gedronken, zie je niemand drinken of dronken