Serie Review: Kippevel/ Goosebumps Seizoen 1

review series goosebumps season 1
Slappy/ 20th Century Fox Television

Het is weer tijd voor HET SPOOKT HIER, de rubriek met de engste, spannendste, fantasievolste en sprookjesachtige films, series en boeken speciaal voor onder de 16 jaar. En verder voor iedereen die het leuk vindt natuurlijk. Vandaag een review over het eerste seizoen van de serie Kippevel ook wel Goosebumps. Griezel mee, want het bijna Halloween.

Volgens IMDb is deze serie geschikt voor kinderen vanaf 7 jaar. Er zitten aardig wat griezel momenten in de afleveringen. Qua idee is de ene aflevering enger dan de andere, maar waar deze serie vooral in uitblinkt is de cinematografie, die vaak voor een vervreemdend en zeer eng effect zorgt.

De verhalen zijn allemaal gebaseerd op de beroemde boeken van R.L. Stine, de bekendste kindergriezelboeken schrijver. Hij heeft zelf ook deze serie gecreëerd. Naast Are You Afraid of the Dark (1990-2000), was dit dé horror serie voor kinderen in de jaren 90, en ook een anthologie serie. Elke aflevering is een nieuw kort verhaal over allerlei griezeligheden en rarae gebeurtenissen. Goosebumps was van 1995 tot 1998 te zien en had 4 seizoenen en 74 afleveringen in totaal.

Alhoewel de film Goosebumps (2015) ook gebaseerd is op de boeken van R.L. Stine is dat meer een komisch griezel fantasy avontuur dat meer focust op humor, fantasie en avontuur dan op horror. De serie is echter wel veel enger en doen daarom de boeken zelf veel meer eer aan.

Op Netflix is nu het eerste seizoen te zien, maar niet alle 19 afleveringen helaas. Drie dubbele afleveringen ontbreken: ‘The Haunted Mask’, ‘A Night in Terror Tower’ en ‘The Werewolf of Fever Swamp’. Dat betekent dat er wel gegriezeld kan worden met 13 andere afleveringen. Griezel je mee?

review series goosebumps season 1
‘The Girl Who Cried Monster’/ 20th Century Fox Television

Aflevering 1 The Girl Who Cried Monster

Lucy maakt altijd haar kleine broertje Aaron bang door te doen alsof er overal monsters schuilen. Maar dan ziet ze een echt monster en nu gelooft niemand haar meer. Het kan een beetje viezig zijn met insecten en vogelspinnen. De bibliothecaris blijkt een eng monster te zijn. Hij ziet er echt fantastisch eng uit en gedraagt zich ook heel vreemd en eng. Maar dat is nog maar de helft van het verhaal, want er zit een dikke twist aan het einde. Griezelig en eng, met duistere humor.

Aflevering 2 It Came From Beneath the Sink

Dit is een beetje een gekke aflevering met een wel heel vreemd monster. Kat is net met haar ouders en broertje Daniel verhuisd en vindt een vreemde spons in het gootsteenkastje. En de spons leeft. Het begint allemaal wat onschuldig, maar mondt uiteindelijk toch uit in een spannend en eng verhaal. De hond raakt zoekt, maar komt uiteindelijk gelukkig weer terug.

Aflevering 3 The Cuckoo Clock of Doom

De twaalfjarige Michael wordt altijd gepest door zijn jongere zusje Tara. Wanneer zijn vader een antieke klok koopt komt daar verandering in. Vrij surrealistische en creepy aflevering. Kan verontrustend zijn en het loopt voor Michael wel goed af, maar niet voor iedereen. Erg goed gefilmd en zit goed in elkaar. Griezelig, eng en spannend en een beetje vreemd. Erg eng gefilmd ook wanneer Michael nachtmerries heeft, die kunnen echt best eng zijn.

Aflevering 4 & 5 Welcome to Camp Nightmare

Wanneer Billy op kamp wordt gestuurd door zijn ouders, blijkt daar iets vreselijk mis te zijn. Jongens verdwijnen zomaar en niemand gelooft hem. En de kampleiders doen ook al zo raar. Er loopt een monster door het bos en Billy voelt zich geroepen om het mysterie op te lossen. Best een eng verhaal, waarin best verontrustende dingen gebeuren. Een jongen wordt gebeten door een slang een andere verscheurd door een monster (dat wordt verteld en niet in beeld gebracht), en twee jongens ziet Billy voor zijn ogen verdrinken. Dit kan allemaal best schokkend zijn. Maar dan blijkt het toch anders in elkaar te zitten. De twist is een leuke knipoog. Deze aflevering is niet zozeer geschikt voor de jongste kijkers, vooral de wat ouderen zullen deze meer kunnen waarderen.

Aflevering 6 Phantom of the Auditorium

Gebaseerd op het klassieke verhaal van het spook van de opera. Brooke speelt Esmeralda in het toneelstuk over het spook van de opera. Er gaat een spookverhaal de ronde dat het toneelstuk vervloekt is en dat ooit en jongetje is verdwenen tijdens de opvoering. Wanneer Brooke samen met Zeke een geheim luik vindt op het toneel en het toneelstuk gesaboteerd wordt, kan er best wel eens waarheid schuilen in dit spookverhaal. Eng gefilmd en Brooke en Zeke komen ook in een hachelijke situatie terecht. Een echt griezelig spookverhaal.

Aflevering 7 Piano Lessons Can Be Murder

Nog een spookverhaal. Als Jerry net is verhuisd vindt hij een piano in de kelder die uit zichzelf speelt. Zijn nieuwe buurmeisje Kim zegt dat er voor hen een pianolerares heeft gewoond in het huis. Omdat hij Kim leuk vindt neemt hij ook pianolessen, maar zijn nieuwe leraar gedraagt zich wel heel vreemd en is geobsedeerd door zijn handen. Een verhaal met een eng en goed gemaakt spook al ziet het er nu misschien een beetje nep uit, maar de manier waarop het spook in beeld gebracht is en hoe het verhaal verloopt, blijft het toch wel erg eng. Dit verhaal loopt maar net goed af.

Aflevering 8 My Hairiest Adventure

Dit is een mysterie verhaal dat wordt verteld door Larry en veelal door zijn voice over. Daardoor vind ik persoonlijk dit verhaal het minst leuk. Het idee is misschien wel leuk, maar de uitvoering is wat saai. Niet echt een horror, maar meer een fantasie mysterie verhaal.

Aflevering 9 & 10 Stay Out of the Basement

Een body snatchers voor kinderen. Eng, spannend, mysterieus en goed griezelig. Wanneer de vader van Margaret en Casey is ontslagen, houdt hij zich alleen maar op in de kelder. Als bioloog doet hij vreemde experimenten. Margaret begint zich zorgen te maken wanneer haar vader zich steeds vreemder gaat gedragen als hun moeder weg is om voor haar zieke tante te zorgen. De kelder staat vol met planten en dan ziet Margaret dat er iets vreselijk mis is met haar vader. Super griezelig, vooral omdat het dit keer gaat om een vader die vreemd doet. Maar ook de manier waarop hij zich gedraagt en hoe hij eruit gaat zien is best eng. Goed verteld verhaal dat goed in elkaar zit. Ook nu loopt het gelukkig goed af.

Aflevering 11 Return of the Mummy

Gabe is bij zijn oom en nichtje Sari in Egypte. Zijn oom is archeoloog en staat op het punt om de tombe van een prins te ontdekken. Dit is een klassiek verhaal over een vervloekte tombe en een mummie maar wel met een kleine twist. De mummie ziet er eng uit en het is wederom weer eng gefilmd, waardoor het best bedreigend is, maar wel met een goede afloop, tenminste…

Aflevering 12 Night of the living Dummy

Dit is een verhaal  met de beroemde buikspreekpop van R. L. Stine, Slappy. Slappy is creepy, gevaarlijk en niet aardig. Daar komt Amy achter als ze de pop cadeau krijgt van haar vader. Wie poppen eng vindt zal deze aflevering zeker eng vinden. Niet alleen zijn vormgeving, maar ook het gedrag en de manier van filmen, zorgen ervoor dat deze aflevering erg griezelig is, met een einde waarin het net niet helemaal goed afloopt.

Aflevering 13 Say Cheese or Die

Wanneer Greg een vreemd fototoestel vindt, komt hij erachter dat deze nog vreemdere foto’s maakt. Namelijk toekomst foto’s waarop iets gruwelijks te zien is. Er zit een enge nachtmerrie in en een enge foto met zijn ouders als skeletten erop. Het levert een spannende aflevering op. Als bonus wordt Greg gespeeld door een jonge Ryan Gosling (voor wie hem niet herkende).

review series goosebumps season 1
‘Return of the Mummy’/ 20th Century Fox Television

Goosebumps is een echt enge en griezelige horror serie voor kinderen. De serie is geschikt voor de leeftijd vanaf 7 jaar en meekijken is wel gewenst. De serie is aan te raden voor kinderen die wel wat gewend zijn en houden van echt griezelen en voor wie het wel eng mag zijn.

Door de cinematografie, die vaak vervreemdend is en voor een unheimische sfeer zorgt, enge concepten en manier van vertellen, is dit een serie die zeer geschikt is voor kinderen die wel echt van horror houden. Toentertijd was het sowieso allemaal wat enger voor kinderen en werden kinderen ook qua horror serieuzer genomen. Kinderen die echt van griezelen houden, kunnen best wel wat aan. De moderne horror serie Creeped Out is wat dat betreft veel milder, ook al zitten daar een paar goede verhalen tussen.

Het beeld (vierkant) en de special effects van Goosebumps kunnen misschien dan wel verouderd zijn, maar de verhalen zijn nog steeds erg leuk en eng om naar te kijken. Deze serie is geschikt voor de stoere kinderen die graag bang gemaakt willen worden in een veilige omgeving.

Mijn persoonlijke favoriete afleveringen zijn ‘Stay Out of the Basement’, dat erg goed in elkaar zit en goed griezelig is. ‘Night of the Living Dummy’ met de beroemde Slappy is ook erg leuk  en eng. ‘The Gril Who Cried Monster’ is een goede start van de serie en zet gelijk de enge creepy toon waar het in horror allemaal om draait. Maar mijn grootste favoriet is ‘The Cuckoo Clock of Doom’ een ijzersterk verhaal, dat goed gefilmd is en goed in elkaar zit. Spooky, verontrustend en loopt niet helemaal goed af. Precies hoe een echt spookverhaal hoort te zijn.

Kijk info

• Eng 3/5 Door de manier van filmen en vertellen en de ideeën zijn de meeste verhalen echt wel griezelig eng.
  • Geweld 1/5 Er wordt soms wat gepest en de kinderen worden regelmatig bedreigd door verschillende monsters