Serie Review: The Haunting of Hill House Seizoen 1

review series the haunting of hill house season 1
fear and love/ Netflix

The Haunting of Hill House is een prachtige, stijlvolle, intelligente en enge horror serie die je niet mag missen.

Psst, weet je al dat er geesten verstopt zijn in Hill House die je kunt gaan zoeken tijdens het kijken? Hier heb ik ze voor je op een rijtje gezet.

Dat deze serie wederom zoals zoveel nieuw uitgebrachte horror films en series gepromoot wordt als de engste ooit en zo eng dat je niet durft te gaan kijken, moet niet je motivatie zijn om deze serie te gaan kijken. Want alhoewel het een horror serie is, is het zoveel meer dan dat. Het is een horror, het is eng, met goed enge scènes, maar daar ligt niet per se de nadruk op. Deze serie is een ware ghost story die leunt op menselijke thema’s, verpakt in een horror en is hiermee een verhaal dat vooral gaat over mensen. Niet alleen het huis Hill House is haunted maar ook de personages zijn haunted.

De serie is gebaseerd op het gelijknamige boek van Shirley Jackson uit 1959. Ook in het boek gaat het weliswaar om een haunted house, Hill House, maar hoofdpersoon is Eleanor Vance die zelf haunted is door haar verleden en haar gecompliceerde relatie met zichzelf en anderen. Waar het vaak in een echte ghost story om gaat is niet de enge geesten die in het huis wonen, maar de langzame geestelijke afglijding van de hoofdpersoon veroorzaakt door persoonlijke gebeurtenissen en versterkt door het aanwezig zijn in een haunted house. Ghost stories gaan dan ook vaker over de complexiteit van de menselijke geest en de maatschappelijke normen die daarmee verband houden.

Alhoewel het verhaal van de serie een geheel nieuwe interpretatie van het verhaal is van het originele verhaal van het boek, zijn zowel belangrijke elementen behouden gebleven, als ook de sfeer en feel van het boek, maar belangrijker nog is dat we ook nu complexe personages zien die het thema van het verhaal verbeelden. Het thema van de serie komt niet overeen met het thema van het boek, maar dan nog weet ook hier de serie datzelfde gevoel over te brengen, al laat de serie de kijker dit keer achter met een veel positiever gevoel.

Als fan van Shirley Jackson en The Haunting of Hill House, is het altijd spannend hoezeer het verhaal af gaat wijken, in hoeverre ze het originele verhaal hebben gebruikt en vooral gerespecteerd. De film uit 1999 The Haunting, was een aanfluiting en een goedkope versie van een spookverhaal dat eigenlijk weinig meer te maken had met het boek, terwijl het als losstaande film best vermakelijk was. Gelukkig is het nu niet per se nodig om de serie met het boek te vergelijken. Want zowel het verhaal, als feel als thema’s zijn weliswaar anders gebruikt, maar schemert het originele verhaal en de bedoeling ervan goed door. Zowel als een losstaande serie, voor wie het boek of de oude film uit 1963 The Haunting die wel waarheidsgetrouw aan het boek is verfilmd, niet heeft gelezen en gekeken, is dit een hele goede horror serie, maar ook voor de fans van het boek zal het een prachtige nieuwe en moderne vertolking zijn.

In 1992 trekt de familie Crain, bestaande uit vader Hugh, moeder Olivia, zoon Steven (Steve), dochter Shirley en Theodora (Theo) en de zes jarige tweeling Eleanor (Nellie, Nell) en Luke in Hill House om het op te knappen en te verkopen. Het is de bedoeling dat dit hun laatste huis wordt dat ze in de zomer gaan opknappen en er zoveel geld mee te verdienen dat ze hun “forever house” kunnen gaan kopen en zich kunnen gaan settelen.  Hugh is de bouwer, degene die het opknapt en Olivia de architect. Ze worden geholpen door de Dudleys’ Horace en Clara. Hij helpt Hugh met het opknappen, terwijl Clara helpt in de huishouding.

Terwijl ze het prachtige huis renoveren, vermaken de kinderen zich prima, totdat Nell rare dromen krijgt van een vrouw, de Bent Neck Lady. Maar ook de andere kinderen hebben vreemde ervaringen in het huis. Zo ontdekt Theo niet alleen een verborgen kelder, waar Luke een eng monster ziet, maar ontdekt ze ook iets speciaals over zichzelf. Shirley praat in haar slaap, terwijl Steve en Hugh de enigen zijn die nergens last van lijken hebben. Olivia echter is degene die het hardst wordt getroffen door het verblijf in het huis, haar migraines nemen steeds meer toe en ze slaapwandelt en heeft vreemde zeer levendige dromen. Dat er achter al deze verschijnselen een zeer sinistere oorzaak zit, ontdekken ze te laat. Want wanneer Hill House je eenmaal in zijn greep heeft, laat het je nooit meer los.

The Crain family/ Netflix

Vertelwijze

De serie heeft een prachtige vertelwijze. Niet chronologisch en met flashbacks, van toen, maar ook van het heden wordt het hele verhaal mondjesmaat verteld. De film begint met twee gegevens. In de laatste nacht dat ze in Hill House verbleven, moesten ze halsoverkop vluchten, Olivia in het huis achterlatend. Waarom en wat er precies is gebeurd weet geen van de kinderen, ook niet nu ze volwassen zijn. Wel komen we te weten dat Olivia toen zelfmoord heeft gepleegd.

Het tweede gegeven is in het nu de dood van Nell, eveneens zelfmoord. Deze twee heftige gebeurtenissen staan centraal in het verleden en in het heden. Wat leidde er toe dat Olivia zelfmoord pleegde en was het begin van een gezin dat elkaar werd gereten en daarna langzaam uit elkaar dreef? En nu met de dood van Nell worden ze weer allemaal samen gebracht, maar is het de vraag waarom Nell zelfmoord pleegde en wordt het eindelijk tijd om te ontdekken wat er toen in 1992 in Hill House is gebeurd en welke invloed dat nu nog steeds heeft op hun leven.

Vertelperspectief

We springen dus van 1992 heen en weer naar het heden. Dat wordt gedaan door elke aflevering één persoon centraal te stellen en vanuit diens perspectief we het verhaal en gebeurtenissen volgen.

De eerste aflevering volgen we Steve, die een paranormaal onderzoeker is geworden en dat probeert te verklaren door middel van buitennatuurlijke verschijnselen. De tweede aflevering gaat over Shirley. Zij heeft samen met haar man Kevin een uitvaartcentrum en zij hebben samen twee kinderen, Jayden en Allie. De derde aflevering gaat over Theo die kinderpsychologe is geworden en woont in het bijgebouw van Shirley. De vierde aflevering volgen we Luke, die een drugsverslaafde is. En de vijfde aflevering gaat over Nell en hoe het kwam dat ze zelfmoord pleegde.

We zien door middel van flashbacks en de vertelling van 1992 belangrijke key gebeurtenissen in hun leven die hun leven als volwassenen sterk hebben beïnvloed. Maar niet alleen worden hun karakters duidelijk, maar ook de gebeurtenissen. Het zijn niet alleen key gebeurtenissen voor de vorming van de personages, maar ook voor het verhaal. Zo zien we niet alleen nieuwe gebeurtenissen bij een ander personage, maar ook komen dezelfde gebeurtenissen terug, die telkens door de ogen van een ander worden verteld. Zo krijg je steeds niet alleen telkens een bijgesteld beeld van een personage, maar ook van die gebeurtenis.

Het verhaal, het mysterie en de personages zitten als een puzzel in elkaar en door steeds een nieuw stukje bij de puzzel te leggen, krijg je pas aan het einde  van de serie het overzicht van de gehele puzzel. Dat geldt niet alleen voor het verleden, maar ook de gebeurtenissen in het heden, de aanloop naar de zelfmoord van Nell en hoe de volwassenen kinderen zich met zichzelf, het leven en elkaar verhouden, wordt duidelijk, maar grijpen ook in elkaar en zijn hun verhalen qua vertelwijze ook mooi met elkaar verweven.

Dit betekent dat het ingenieus in elkaar zit, maar ook dat het van de kijker vereist dat je gefocust moet kijken. Het is geen lekkere wegkijk serie, niet door de thema’s en onderwerpen, maar ook niet door de manier van vertellen. Het is niet per se een nadenk serie, maar wel een die wanneer je goed oplet, je er veel meer van zal genieten. Mike Flanagan raadde zelfs aan om de eerste vijf afleveringen opnieuw te kijken, voordat je aan de zesde aflevering begint, zodat je niets hebt gemist, maar ik zou eerder aanraden om de serie gewoon nog een keer te kijken in zijn geheel. Want wat je de eerste keer zonder belangrijke hindsight informatie niet hebt gezien, zal je waarschijnlijk een tweede keer ook niet zien, als je niet weet waar je op moet letten.

review serie the ahunting of hill house season 1
Nellie and her frightening dreams/ Netflix

Opbouw afleveringen

De hele opbouw van het verhaal wordt dus rondom de personages en hun ontwikkeling gevormd. Na de eerste vijf afleveringen weet je als kijker meer over de vijf kinderen, en  wat er zich vanuit hun perspectieven heeft afgespeeld, maar nog steeds is het mysterie rondom de dood en Hill House zelf niet ontrafeld. Ook weten we nog niets over Hugh en Olivia en Hill House zelf.

De zesde aflevering is een prachtig intermezzo. De familie komt bij elkaar voor de begrafenis van Nell en zijn sinds een hele lange tijd weer samen in één ruimte. Om dit beeld, het tragische, de ongemakkelijkheid van het samenzijn, het rouwen, maar ook ontdekkingen, en gevoelens van schaamte en schuld goed weer te geven en zo clean en indringend mogelijk te maken, zijn de vijf verschillende scènes, per scène in één take, én lang shot opgenomen. De familie komt bij elkaar in het uitvaartcentrum van Shirley en Kevin en vanuit daar springen we naar het verleden naar de zomerstorm. Deze lange take zorgt voor een hypnotiserend en onheilspellend effect. In het uitvaartcentrum is dat stil en intiem totdat de bom onderling barst. In 1992 volgen we de familie die bij elkaar komt in de hal tijdens een nachtelijke storm. Beide keren zijn ze samen, maar staat wel in schril contrast op elkaar. In 1992 stormt het, maar staat het gezin sterk met elkaar, totdat Nellie kwijtraakt. In het heden staan ze tegenover elkaar in een clean e en doodstille ruimte, alwaar Nellie zichtbaar, maar dood op de achtergrond ligt opgebaard. Zowel qua verhaal als cinematografie is dit een prachtige en veelzeggende aflevering. Erg indrukwekkend.

Na deze aflevering waarin alle onderlinge verhoudingen ineens nog meer op scherp komen te staan, staat in de zevende aflevering Hugh centraal. We volgen hem in het verleden, en zien hoe hij er nu aan toe is. In de negende aflevering krijgen we eindelijk te zien hoe het Olivia is vergaan in Hill House en komen we iets meer te weten over het huis zelf. Dit is de aanloop naar het einde, waarin iedereen weer samenkomt in het nu vervallen Hill House, waarin eindelijk geheimen worden ontrafeld en ze achter de waarheid komen. Dit leidt tot een tragisch verlies, heftige confrontaties, maar uiteindelijk een ontroerend en mooi einde, althans dat is maar hoe je het bekijkt.

Want een echt spookverhaal is een tragisch verhaal. Geesten zijn zoals Steve dat opmerkte, gevoelens van wroeging, geheimen, berouw en tekortkomingen, maar bovenal wensen.

Journeys end in lovers meeting/ Netflix

Thema’s, personages en uitleg

Maar een ghost story kan ook een mooi tragisch en ontroerend verhaal zijn met een mooi tragisch einde. In dit verhaal gaat het dan ook niet alleen over deze geesten, zowel letterlijk als figuurlijk, maar vooral om wensen. De wens om liefde te krijgen, en te houden. En wanneer deze wens zo sterk is, is er ook angst. De angst om die liefde kwijt te raken, of nooit te krijgen. Dat is wat de personages ‘haunts’ in de serie. Dat is de invloed en macht die Hill House over hen heeft.

Steve is zo bang dat hij de genen van zijn familie die volgens hem leden aan depressies, waanzin en hallucinaties, overgeeft op zijn kinderen, dat hij een vasectomie heeft ondergaan. Zijn beroep laat ook duidelijk zien dat hij wil bewijzen dat het paranormale niet bestaat. Zijn boeken die hij erover heeft geschreven zijn de ervaringen en angsten van anderen. Hij is de enige die stellig het bestaan van geesten ontkent.

Shirley is een controlefreak en door middel van haar beroep het afleggen van de doden en uitvaarten regelen, heeft zij zelfs controle over de doden. Een gebeurtenis uit het verleden van de kittens, geeft hiertoe de (verbeeldende)  aanzet.

Theo is bang aan te raken of aangeraakt te worden, zowel letterlijk als figuurlijk. Zij heeft een muur om zich heen gebouwd en laat niemand toe. Haar beroep , het helpen van kwetsbare kinderen, geeft haar herkenning, maar is eigenlijk een proxy. Haar gave om door middel van aanraking visioenen te krijgen over mensen en dingen, geeft dit letterlijk en symbolisch weer.

Luke is bang voor de werkelijkheid. Bang om de confrontatie aan te gaan met het leven. Opgegroeid en gevoed in die zomer met angst, vlucht hij in de drugs.

Nellie heeft slaapverlamming en haar ervaringen met de Bent Neck Lady laten haar niet meer los. Ze heeft last van angsten en depressies.

Hugh wil zijn kinderen beschermen voor monsters door de (rode) deur in het huis zowel letterlijk als figuurlijk dicht te laten. Hij offert zijn relatie met hen als volwassenen hiervoor op.

Olivia is bang om haar kinderen te verliezen en dan vooral aan de grote boze buitenwereld. Haar angst projecteert zich vooral op de tweeling en haar visioenen die ook werkelijkheid gaan worden, wat als een self full filling prophecy zou kunnen worden gezien, en zij wil koste wat kost hen uit de duisternis van buiten houden. De muur die zij voor hen op wil bouwen, zijn de muren van Hill House zelf. Haar liefde voor hen is als het ware zo groot dat het angst is geworden.

Al deze angsten van de personages staan hun leven in de weg. Hun mogelijkheid om een gezonde relatie te onderhouden, zowel met zichzelf, als hun partner, als elkaar. De serie is dan ook rijk aan diepgang en emoties, thema’s en relaties en bovenal menselijkheid.

in Hill House they walk alone/ Netflix

Haunted house en ghosts

Maar we moeten niet vergeten dat het ook een horror serie is. Want ook al is het ook een menselijk drama, daarachter schuilen ook de echte geesten en horrors. We komen eigenlijk weinig te weten over wat Hill House nu precies is, waarom degenen die daar overlijden daar blijven en wat het huis nu precies wil, behalve de menselijke zielen eten. De geesten laten zich maar sporadisch zien en de focus ligt vooral op drama en de onderlinge relaties. Hoe vreemd dat ook klinkt, dit is een positiefs iets. Want wanneer de personages zich eenmaal in een horrorscène bevinden, dan is dat goed eng. De Bent Neck Lady is niet alleen zeer creepy vormgegeven, maar het idee erachter dat in de vijfde aflevering wordt onthuld is schokkend maar ook wederom zo eng en prachtig  en origineel weergeven. Maar ook Luke ziet een enge ghost, die misschien nog wel origineler is in een huiveringwekkende scène. Een hele lange man, die net boven de grond zweeft, maar wel met zijn wandelstok zich voortbeweegt zodat je enkel het tikken van zijn stok hoort is heel eng. Maar wederom zo mooi vormgegeven.

Ook de hele sfeer, die unheimisch is en onheilspellend, vooral in de nacht in het donker, zet je op scherp. De geesten zijn net vaak genoeg in beeld om het echt eng te houden en laten zich pas in volle glorie zien in de laatste aflevering. Daarvoor zijn het enge hauntings, enge korte shots, waar je de rillingen van krijgt. De timing waarop de ghosts verschijnen zijn perfect gekozen.

De geluidseffecten voor het schrikeffect juist veelal achterwege gelaten, waardoor het des te meer indruk maakt en enger is. De muziek fungeert vooral als achtergrond, nooit overheersend en zet niet de huiveringwekkende sfeer, dat doet het script, de cinematografie en de acteurs zelf. De scares zijn subtiel en hebben hier en daar de feel van het boek behouden. Zoals ‘wiens hand hield ik vast?’ De draaiende deurknoppen, die aan het einde een wow twist heeft. Het bonzen op de muren.

Door klassieke scares een moderne nieuwe twist te geven en door af te wisselen met nieuwe originele scares blijft het zowel bekend als wordt het een frisse moderne ghost story.

The Haunting of Hill House: Serie vs Boek

De serie heeft heel goed de essentie van het boek begrepen en dat vertaald naar een moderne versie met nieuwe personages, ander thema’s en andere vertelwijze, waardoor toch de feel en vibe van het boek doorschemert.

De personages in het boek zijn Theo en Nell die door Dr Montague zijn gevraagd om onderzoek te doen in Hill House, aangezien zij paranormaal begaafd zijn. Luke is de neef van de huidige eigenaresse en fungeert als gastheer. Al deze namen zijn opnieuw geïntegreerd in de serie met een nieuwe functie. Dr Montague duikt zelfs als leuke cameo op als de psychiater van Nell. En Shirley is natuurlijk vernoemd naar Shirley Jackson zelf. De Dudley’s zijn ook weer aanwezig, maar zijn dit keer niet de comic relief, maar helpen wel de Crains in het huis. In tegenstelling tot het boek, hebben zij nu wel een grote functie in het verhaal en spelen zij op de achtergrond een andere familie die een haat-liefde verhouding heeft met het huis.

In het boek is het huis gebouwd door Hugh Crain en heeft daar drie vrouwen versleten. Leuk gedaan is nu dan ook dat Hugh Crain in de serie het huis gaat verbouwen, degene die het huis honderd jaren geleden heeft laten bouwen is William Hill. Enkel het feit dat de vrouwen daar gestorven zijn en dat een gezelschapsdame van de oudste Crain dochter zich daar heeft opgehangen, zijn zowel in het boek als de serie van belang, maar slechts op de achtergrond en dat is niet waar de verhalen zich op focussen.

Wel een groot verschil is het huis zelf. In het boek is het huis scheef, net niet recht, waardoor het een vervreemdend en desoriënterend effect geeft, wat de bedoeling was van Crain. Zo vallen de deuren steeds dicht, en verdwalen ze zelfs na dagen in het huis te hebben doorgebracht. In de serie komt dit niet ter sprake, al heeft de ijzeren wenteltrap wel een prominente rol, al leidt deze niet naar de bibliotheek. Het huis in de serie ziet er prachtig vormgegeven uit, vol met beelden, een grote brede trap, veel deuren en een speciale rode deur, waar je komt met deze spiraaltrap, en die niet open kan. Deze deur komt niet voor in het boek, maar heeft een zeer belangrijke rol in de serie, waar een bijzondere twist aan vast zit.

Het thema van het boek gaat over het passen in de maatschappij, het anders zijn en je daardoor verloren voelen en een plaats zoeken voor jezelf. In de serie draait het om angst en liefde, waarbij de liefde van Olivia voor de tweeling omgezet wordt in angst en zij hen wil beschermen van de buitenwereld wat een raakvlak heeft met het gevoel van Eleanor uit het boek, die ook bescherming en veiligheid zoekt binnen de muren van het Hill House, want ook al spookt het er, de buitenwereld is bedreigender.

In het boek blijft het ook een raadsel of het echt spookt in het huis, het bonzen op de muren en koude plekken en de tekst die geschreven is op de muur ‘Come Home Nell’ komen ook voor in de serie, en zijn bewaarde maar kleine ghostly elementen. Want in de serie zijn er wel degelijk echte geesten die prachtig eng en origineel zijn vormgegeven en worden ingezet.

Echter in de laatste aflevering worden een aantal letterlijke teksten uit het boek gebruikt op precies het juiste moment in de serie. Zo verwijst het niet alleen naar het boek, maar geeft het ook het idee van het boek weer. ‘Journeys end in lovers meeting’, krijgt hierdoor een mooie nieuwe betekenis. Hiermee is de serie zowel een ode op het boek geworden als een nieuwe moderne interpretatie ervan.

The Haunting of Hill House is een prachtige serie. Eng, tragisch en heel mooi vormgegeven. Met de focus op zeer menselijke thema’s tegen een achtergrond van een waar haunted house, zijn het uiteindelijk de mensen die gehaunt worden. De cinematografie is heel goed, de enge scares zorgvuldig uitgekozen en de muziek subtiel aanwezig. Met menselijke thema’s die worden onderzocht en uitgewerkt heeft de serie dezelfde literaire feel als het boek die het boek recht aan doet, terwijl het een moderne interpretatie is. Alhoewel ik al heel veel tekst aan deze serie heb gewijd, weet je eigenlijk nog maar weinig over het verhaal. De serie blinkt namelijk vooral uit in de vertelwijze, de cinematografie en editing die hiervoor is gebruikt, maar ook de structuur van het verhaal. Daardoor is deze serie een visuele ervaring die nauwelijks op papier kan worden uitgelegd. Alle perspectieven, flashbacks en hoe ingenieus het verhaal in elkaar zit en alles in elkaar grijpt, moet echt gezien en ervaren worden.

→ Lees ook Scare of the Week episode 4: The Haunting of Hill House waarin je meer te weten komt over de Bent Neck Lady, William Hill en Olivia en verstopte geesten…

→ Lees ook Let’s (not) go to: Hill House en ontdekt waar alle geesten vertopt zijn…

← Lees ook het review van het boek van Shirley Jackson The Haunting of Hill House

← Lees ook het review van de film The Haunting (1963)

• The Haunting of Hill House (2018)
  • Running time episodes: 42 -70 minutes
  • Cerated by: Mike Flanagan
  • Based on: The Haunting of Hill House by Shirley Jackson
  • Starring: Carla Gugino, Timothy Hutton, Michiel Huisman, Elizabeth Reaser, Kate Siegel, Victoria Pedretti, Oliver Jackson-Cohen, Henry Thomas, Paxton Singleton, Mckenna Grace, Lulu Wilson, Violet McGraw, Julian Hilliard, Robert Longstreet, Annabeth Gish, Anthony Ruivivar, Samantha Sloyan
  • Music by: The Newton Brothers
  • Cinematography: Michael Fimognari
  • Edited by: Jim Flynn, Brian Jeremiah Smith, Ravi Subramanian