Film Review: Malvolent (2018)

review film malvolent 2018
Malvolent/ Netflix

Malvolent is een bovennatuurlijke horror film die een twist in petto heeft.

Malvolent verscheen zonder toeters en bellen op Netflix. Er is niet zo heel veel over te vinden en op IMDb krijgt de film een 4,9. Misschien dat we in de gouden eeuw, want zo kunnen we het bijna wel noemen, van het horrorgenre, heel veel hoogstaande horrors gewend zijn die worden uitgebracht, waardoor de gewone horrors niet alleen worden ondergesneeuwd, maar ook worden onderbeoordeeld. Want Malvolent is een standaard horror met een twist, die degelijk in elkaar zit.

Is het net zo eng als een Hereditary (2018) of Verónica (2017), net zo intelligent als Mother! (2017) of met een originele insteek zoals Ghost Stories (2017)? Nee, dat niet, maar voor een gewone horror die je fijn op Netflix kan kijken, is dit een prima film. De lat voor huidige horrors ligt hoog, waardoor er veel goede horrors gemaakt worden. Dat neemt niet weg dat we ook van de gewone horrors moeten kunnen blijven genieten en kunnen waarderen.

Malvolent is gebaseerd op het boek Hush van Eva Konstantopoulos uit 2011. Op Goodreads krijgt dit korte verhaal van 150 bladzijden ook een 4,9, maar dan uit 5 sterren. Uit de beschrijving van het boek maak ik op dat het boek meer een gothic ghost story is dan de film en ik ben dan ook zeker benieuwd naar het boek zelf. Omdat ik het boek (nog) niet het gelezen kan ik dan ook geen vergelijking maken, dus dit review is enkel gewijd aan de film.

Het is 1986. Angela en Jackson zijn zus en broer en pas vanuit Amerika naar Engeland gekomen nadat hun moeder zelfmoord had gepleegd, omdat zij de stemmen in haar hoof den datgene wat ze zag niet meer aankon. Hun moeder kwam oorspronkelijk uit Engeland en hun opa woont nog steeds in Glasgow, alwaar zij nu ook wonen en hun geld verdienen met oplichterij. Net zoals hun moeder dat vroeger deed, doen ook zij zich voor als paranormaal onderzoekers om geesten uit huizen te drijven. Angela gelooft vooral dat haar moeder een slachtoffer was, maar Jackson neemt het hun moeder kwalijk dat zij hen heeft verlaten en zwak was.

Nu samen met zijn liefje Beth en technicus Elliot, heeft Jackson de leiding over deze zwendel, terwijl hij ook geld schuldig is aan een paar louche gasten. Wanneer Angela geen zin meer heeft om mensen op te lichten en ze na hun laatste zogenaamde onderzoek iets vreemds zag, weet Jackson haar toch over te halen.

Met z’n vieren hebben ze een nieuwe klus. Mrs Green had vroeger een weeshuis voor meisjes. Daar zijn vroeger drie meisjes vermoord, waar haar zoon Herman de schuld van kreeg. Nu laten de drie meisjes Mrs Green niet met rust en ze vraagt hen om hulp. Eenmaal daar aangekomen, krijgt Angela weer last van een bloedneus net zoals haar moeder vroeger had en ziet en hoort de meisjes. Is zij echt paranormaal begaafd of is er iets anders aan de hand. Hoe dieper Angela zich in het huis begeeft, hoe dichterbij ze bij een vreselijk geheim komt, dat koste wat kost verborgen wil blijven.

Opbouw, cinematografie, muziek

De film heeft een goede opbouw, waarbij we voornamelijk Angela volgen. We leren hoe de relatie met haar broer is, met haar opa en we krijgen iets meer te weten over hun verleden. Net genoeg om een beter beeld van de personages te krijgen, maar het is wel enkel functioneel voor het verhaal en dient niet als een beschouwing van de karakters. Over Beth krijgen we het minst te weten en zij komt ook nauwelijks aan bod. De relatie van Elliot tot Angela komt iets meer in beeld, maar zijn personage komt niet verder dan dat.

De cinematografie is normaal en enkel de camera van Elliot zorgt soms voor aparte beelden en shots, die verder niet heel speciaal zijn. De editing gaat soms iets te gehaast en daardoor lijkt het net alsof er af en toe een klein stukje is overgeslagen. Daarentegen is juist die editing en de cinematografie wel datgene wat zorgt voor een spannend beeld wanneer het onderzoek bij Mrs Green uit de hand driegt te lopen.

De muziek is of heel aanwezig, soms té, of is afwezig. Vooral wanneer de muziek afwezig is en de beelden echt aandoen alsof er vier mensen paranormaal onderzoek doen bij Mrs Green, komt de film juist meer tot leven. De muziek kan soms te opdringerig zijn en de aandacht afleiden in plaats van een spannende scène ondersteunen.

review film malvolent 2018
Angela and Elliot/ Netflix

Hoe eng is de film?

De film is een bovennatuurlijke film, waarbij de geesten van de drie vermoorde meisjes, Tammy, Claire en Missy een hoofdrol spelen. Behalve hun verschijningen, die overigens niet eng zijn, wordt er in het huis van Mrs Green een sfeer gecreëerd die wel spannend is, maar niet eng of unheimisch. Slechts wanneer het onderzoek uit de hand begint te lopen, neemt de spanning en engheid toe. Dat komt misschien omdat er te veel wordt toegewerkt naar de twist in het verhaal, dat misschien nog wel het verontrustends is in de film.

De Twist (Spoilers)

Want op tweederde van de film, gaan we over op de twist. Het blijkt dat niet de drie meisjes de kwade geesten zijn, maar dat het kwaad uit een hele andere hoek komt. Mrs Green is de eerste die een hint geeft, wanneer zij zegt dat de drie meisjes haar waanzinnig dreven omdat ze niet stil wilden zijn en dat ze het over zichzelf hebben afgeroepen. Dat Herman als een monster werd gezien, maar dat dit onterecht was. Daar heeft ze gedeeltelijk gelijk in. Dit gesprek tussen haar en Jackson is een sterke scène in de film, en zet een sfeer neer die onverwacht komt.

Ook wordt onthuld dat Angela echt paranormaal begaafd is en geesten kan zien. Maar zij is niet de enige, want ook Jackson heeft deze gave van hun moeder geërfd, alleen onderdrukt door therapie op cassettebandjes die hij steeds beluisterde en door medicijnen.

Terwijl de vier denken dat Herman dood is, is hij springlevend en is de reden waarom ze niet in de oostelijk vleugel van het huis mogen komen. Wanneer de vier in de auto wegvluchten nadat Jackson Beth had gevonden met haar mond dichtgenaaid net zoals de drie meisjes, meent hij een geest op de weg te zien van een van de meisjes en rijdt dwars door haar heen. Dit veroorzaakt een crash want de zogenaamde verschijning blijkt de arme tuinman te zijn. Als de vier gewond zijn en Beth zelfs is gedood en uit de auto geslingerd, komt er een figuur op hen aflopen die Jackson ontvoerd. Het blijkt dus dat de meisjes met recht spookten in het huis en met recht wraak wilden.

Het einde, hoe loopt het af? (Spoilers)

Want nu komt de tweede twist. Want nu Jackson gevangen is genomen door Herman blijkt dat niet hij maar zijn moeder de gestoorde killer is. Zij was degene die de monden van de meisjes dichtnaaide, net zoals zij nu doet bij Jackson. En Herman blijkt niet helemaal in orde en volgt slechts de bevelen op van zijn moeder. Ondertussen is Angela bijgekomen en vindt Beth dood en Elliot zwaargewond. Ze loopt terug naar het huis en wordt door één van de meisjes naar de plek in het huis geleid waar de Greens Jackson vasthouden. Maar Angela wordt door Herman overmeesterd en zal eenzelfde lot ondergaan als Jackson die door Herman wordt afgevoerd.

Het is Elliot ook gelukt om naar het huis te komen en hij weet Herman dood te steken, waarop Mrs Green helemaal doordraait en op hem in begint te steken. Machteloos kijkt Angela toe, terwijl ook de drie meisjes Tammy, Missy en Claire zijn verschenen. Angela smeekt hen om hulp en dan beginnen de meisjes oorverdovend te schreeuwen, waardoor Angela Mrs Green weet te overmeesteren. Wanneer ze over de weg naar het dorp loopt om hulp te halen ziet ze Jackson gezond en wel die op zoek is naar Beth. Hierdoor beseft Angela dat Jackson dood is. Maar hijzelf beseft dat misschien nog niet helemaal. Als zij door voorbijgangers wordt opgepikt, leren we later in het ziekenhuis dat ook Elliot het heeft overleefd en dat Angela nooit meer alleen zal zijn. Met Elliot, maar ook met Jackson die nooit meer van haar zijde zal wijken.

Malvolent is een bovennatuurlijke horror met een twist die door de geoefende horror kijker wel snel zal worden geraden. De film zit gewoon goed in elkaar, zonder bijzonderheden. De film heeft een aantal flaws, maar dat maakt de twist meer dan goed. Het begint sterk en ook het einde is verrassend en geeft de film een hele andere lading. Het onderzoek in het huis heeft sterke en zwakke momenten en daar had meer uitgehaald kunnen worden, zowel qua spanning, sfeer, de kijker op het verkeerde been zetten, als cinematografie. Dat neemt echter niet weg dat de film als horror vermakelijk is en het is zeker geen verspilde tijd.

• Malvolent (2018)
  • Directed by: Olaf de Fleur Johannesson
  • Screenplay by: Ben Ketai, Eva Konstantopoulos