Serie Review: Creeped Out Seizoen 1

review series creeped out season 1
CBBC, Family Channel

Het is weer tijd voor HET SPOOKT HIER, de rubriek met de engste, spannendste, fantasievolste en sprookjesachtige films, series en boeken speciaal voor onder de zestien jaar. En voor iedereen die het leuk vindt natuurlijk. Vandaag het review van de griezelige serie Creeped Out.

Creeped Out is een anthologie serie net zoals Goosebumps en Are You Afraid of the Dark, waar in elke aflevering een ander eng of fantasievol verhaal te zien is, dat door telkens andere acteurs wordt gespeeld. Creeped Out is een mengelmoes van science fiction, horror, fantasy en soms met een vleugje humor. Dat maakt de serie met 13 afleveringen, van ieder ongeveer 24 minuten, afwisselend en zal er voor iedereen iets bij zitten. Geschikt voor 9 jaar en ouder.

Niet iedere aflevering is dus even eng, of even leuk of zelfs even goed. Het niveau van het verhaal vertellen, het acteerwerk en cinematografie en kinderlijkheid verschilt soms best per aflevering. Maar dat is helemaal niet erg, want als je een aflevering niet zo leuk vindt, sla je die gewoon over. Je hoeft dus niet de serie achter elkaar of zelfs op volgorde te kijken.

De serie is Brits-Canadees, waardoor sommige verhalen zich afspelen in Amerika met Amerikaanse acteurs en sommigen in Engeland, met Britse acteurs. De serie werd oorspronkelijk in 2017 met Halloween op de CBBC uitgezonden. En als het goed is komt er deze oktober een tweede seizoen (onder voorbehoud).

Elke aflevering wordt geïntroduceerd middels een voice over van een meisje dat vertelt over de Curious/de Nieuwsgierige, een kind met een kleimasker op. Niemand weet waar hij vandaan komt, waar hij naar toe gaat. Of het een jongen is of een meisje of wel een echt persoon. Hij verzamelt verhalen en neemt iets van het verhaal mee en stopt dat in zijn tas. Wanneer hij gaat fluiten, weet je dat er iets ergs staat te gebeuren. Deze voice over vertelt al een klein beetje wat het thema is van het verhaal en aan het einde van de aflevering vertelt deze voice over wat de les is die geleerd kan worden van deze aflevering. In iedere aflevering zit dus een duidelijk thema verweven in het verhaal en een moraal. Dat is de ene keer moralistischer en duidelijker dan de andere keer.

De verhalen

Aflevering 1: Marti (Marti)

Dit is een science fiction verhaal dat een kinderversie is van Black Mirror. Een meisje Kim wil heel graag geaccepteerd worden door de populaire groep op school. Als ze op tv een reclame ziet van een nieuwe telefoon de Rav Phone die haar leven perfect zal maken, bestelt ze deze gelijk. Maar al gauw blijkt er een addertje onder het gras te zitten.

Deze eerste aflevering is wat vlak en overduidelijk met een moraal. Het is niet echt eng of spannend en zeker niet de beste aflevering.

De les die geleerd wordt is dat je moet oppassen met social media, want alhoewel jij er leuk gebruik van kan maken, neemt het voordat je het weet je hele leven over.

Aflevering 2: Slapstick (Slapstick)

Jessie schaamt zich erg voor haar ouders en wanneer ze daardoor wordt uitgelachen door de populaire meisjes op school, besluit ze dat daar verandering in moet komen. Op het strand ziet ze een poppenkast en een jongen benadert haar dat de pop Mr Blackteeth kan wens kan vervullen. Maar die wens blijkt toch niet datgene te zijn waar Jessie gelukkig van wordt.

Deze aflevering is al ietsje enger. Met enge poppen en een wat duistere afloop van het verhaal. Maar ook dit verhaal zelf, is een beetje vlak en het tempo wat traag.

De les die geleerd wordt is dat je eigen familie uiteindelijk meer waard is dan populair zijn.

Aflevering 3: Kindlesticks (Kindlesticks)

review series creeped out season 1
Esme en Ashley in Kindlesticks/ CBBC, Family Channel

Esme is de slechtste en gemeenste oppasser ooit. Zij maakt kinderen bang met een eng verhaal over de Nightnightman die vervolgens in de vorm van haar verkleede vriend tevoorschijn komt, zodat de kinderen snel naar bed gaan. Maar wanneer ze op Ashley moet passen komt daar plotseling verandering in. Want hij heeft een fantasievriendje genaamd Kindlesticks en die pikt het gedrag van Esme niet meer. Dit keer is het Esme die de stuipen op het lijf wordt gejaagd.

Dit is de engste horror aflevering van de serie. Met een goede opbouw, een goed in elkaar gezet verhaal, goede cinematografie is dit echte kinderhorror die de kinderen ook serieus neemt. Aan het einde van het verhaal zit ook nog een coole twist die het hele verhaal nog enger maakt. De ouders van de eerste oppaskinderen van Esme zijn overigens twee vrouwen, dat als gewoon in beeld wordt gebracht.

De les die geleerd wordt is dat je niet gemeen moet zijn tegen anderen want wie kwaad doet, kwaad ontmoet.

Aflevering 4: Bravery Badge (Teken van moed)

Dent moet verplicht mee op kamp met de Egel Scouts. Daar ontmoet ze de fanatieke Janie en de bange Jo-Jo. Tijdens het kampvuur ’s avonds vertelt de kampleidster een eng verhaal, dat op de plek waar zij kamperen de mensen spoorloos zijn verdwenen en daar kan best wel een hoop waarheid in zitten.

Dit is een mooi verhaal over dapper zijn, slim nadenken verpakt in een fantasievol verhaal. Ook hier wordt het soms best creepy en zijn de beelden mooi geschoten. Er zit ook humor in deze aflevering en er doen alleen maar meiden aan mee.

De les die geleerd wordt is dat je niet bevooroordeeld moet zijn, maar zelfredzaam, moedig en moet blijven nadenken.

Aflevering 5: Cat Food (Kattenvoer)

Stu doet net alsof hij ziek is zodat hij kan spijbelen. Een beetje a la Ferris Bueller, maar dat neemt al gauw de wending van Disturbia. Want Stu bespiedt aan de overkant zijn oude buurvrouw en ziet haar allerlei vreemde dingen doen en ziet hij haar ook veranderen in een monster.

Deze aflevering is grappig met de sluwe Stu, maar ook hier zit weer een twist in verborgen dat het einde van de aflevering toch best wreed maakt.

De les die geleerd wordt is dat je met valsspelen en met bedriegen jezelf wel kan helpen, maar dat het anderen erg kan kwetsen.

Aflevering 6: Trolled (Getrold)

Sam is niet zo populair op school en kan qua geld niet meedoen met de anderen op zijn  privéschool. Dus gaat hij de anderen online pesten. Maar dat is niet zonder gevolgen.

Deze aflevering heeft een duidelijke moraal en laat zien dat online pesten of trollen veel schade aanricht. Er zitten een aantal enge shots in van Sam die langzaam zelf in een echte trol verandert, wat mooi is gemaakt.

De les die geleerd wordt is dat boontje om zijn loontje komt.

Aflevering 7: Shed No Fear (Het mysterie van de schuur)

review series creeped out season 1
Greg en Dave in Shed No Fear/ CBBC, FAmily Channel

Deze aflevering speelt zich af in de late jaren 70. Greg en Dave waren vroeger beste vrienden, maar nu Dave bij het football team speelt ziet hij Greg niet meer staan. Maar dan lijkt er iets vreemds aan de hand te zijn met Dave en besluit Greg hem toch te helpen. In de schuur van de tante van Dave blijkt iets engs te zitten, maar samen kunnen ze het verslaan.

Dit verhaal is erg goed verteld. Het heeft niet alleen een goede opbouw een spannende premisse, maar ook de personages worden goed vertolkt en zijn goed geschreven. Greg is een nerd met een enorme bril en Dave is donker. Het lijken twee buitenbeentjes, maar het mooie is dat daar helemaal niet de focus op ligt. De focus ligt op vriendschap en dat levert ook een erg leuk verhaal op met spanning en humor. De sfeer en de cinematografie krijgen veel aandacht en het verhaal en de setting zijn origineel.

De les die geleerd wordt is dat vriendschap belangrijk is en dat je een vriend nooit laat vallen.

Aflevering 8: The Call (De roeping)

Pearl en haar broertje Danny zijn geadopteerd. Pearl is niet populair en een buitenbeetje en ze komt er langzaam achter waar ze vandaan komt en wie en wat ze is. Maar wat is belangrijker, haar afkomst of haar familie die van haar houdt?

Deze aflevering is weer een fantasie aflevering, waarbij ook het thema vervuiling van de oceanen een grote rol speelt. Pearl en Danny zijn beiden blank en geadopteerd door donkere ouders, wat een welkome afwisseling is van het geijkte. Verder is deze aflevering niet eng of spannend, maar Pearl wordt wel sterk vertolkt.

De les die geleerd wordt is dat het je zelf een keuze kan maken wie of wat je wil zijn en dat niet bepaald wordt door je afkomst.

Aflevering 9: A Boy Called Red (Een jongen met de bijnaam Red)

Vincent gaat met zijn vader mee naar zijn tante, want zijn ouders liggen half in scheiding. Dat heeft alles te maken met een vriendje dat zijn vader vroeger had, genaamd Red, die verdwenen is in de put bij zijn ouderlijk huis waar Vincents tante nog altijd woont. Zijn vader heeft hier nog steeds een trauma van. Als Vincent in de kelder van het huis een portaal naar het verleden vindt, maakt hij niet alleen kennis met zijn vader toen deze zijn leeftijd had, maar komt hij er ook achter wat er met dat vriendje Red is gebeurd. Misschien kan Vincent nu alles veranderen.

Dit is een erg mooi verhaal dat een klein kijkje geeft aan de kinderen van nu hoe hun ouders leefden. Het is goed gefilmd en het verhaal steekt mooi in elkaar en is ontroerend. Dit verhaal heeft ook een twist, maar wel een goede hele blijde afloop.

De les die geleerd wordt is dat je als kind ook je ouders kan helpen.

Aflevering 10: Spaceman (Ruimtevaarder)

review series creeped out season 1
Thomas en Sput in Spaceman/ CBBC, FAmily Channel

Thomas is met zijn moeder van Londen naar het platteland verhuisd. Hij maakt kennis met Sput die hij niet helemaal ziet zitten omdat hij een beetje raar is. Maar dan vinden ze samen een neergestorte pod met daarin een alien. Het blijkt een kind te zijn dat naar huis wil en zo besluiten Thomas en Sput hem te helpen. Want Thomas weet heel goed wat het is om heimwee te hebben.

Deze aflevering gaat over heimwee, over het missen van je oude leven en het maken van nieuwe vrienden. De aflevering heeft wel humor, maar de alien zelf is niet zo heel spectaculair wanneer hij zijn masker afzet. Maar ook hier zit weer een staartje aan en komen Thomas en Sput erachter dat schijn bedriegt.

De les die geleerd wordt is dat je niet alleen op uiterlijk af moet gaan.

Aflevering 11: The Traveler (De reiziger)

Jodie en Brandon houden zich alleen maar bezig met lol maken en herrie trappen, wat de moeder van Jodie tot wanhoop drijft. Zeker wanneer ze door hun gedrag de tv kapot maken en de moeder van Jodie geen geld heeft voor een nieuwe. Jodie is te egoïstisch en met zichzelf bezig dat ze dat niet doorheeft, totdat ze een koffer vindt met daarin een apparaat dat de tijd kan stilzetten. Eerst spelen Jodie en Brandon ermee zodat ze nog meer rotzooi kunnen trappen, maar de eigenaar van het koffertje, een blauwe man zit he achterna en hij wil wraak.

Dit is een realistische aflevering met een eng vormgegeven blauwe man die niets zegt maar des te dreigender is, zeker in een realistische setting. Zeker voor kleine kinderen kan dit best eng zijn.

De les die geleerd wordt is dat stelen en egoïstisch gedrag verkeerd is, vooral omdat je anderen daarmee kwetst, ook degenen die je liefhebt.

Aflevering 12 & 13: Side Show (Reizend circus)

Het laatste verhaal bestaat uit een dubbele aflevering. Het speelt zich af in een circus zo ergens in de jaren 40. Ace is een jongetje dat woont in een rondreizend circus dat behoort aan Zephaniah. Iedereen in het circus heeft een bepaalde gave en is en buitenbeentje in de maatschappij waardoor Zephaniah hen opnam. Zo kan Ace enorm goed ruiken. Maar wat hij niet heeft is echte herinneringen aan zijn familie. Hij heeft wel vage dromen, die hij natekent. Wanneer ze ergens aankomen herkent Ace de plaats en is er van overtuigd dat hij hier vandaan komt. Wanneer er een nieuw meisje genaamd Indigo bij hen komt raakt Ace bevriend met haar en zij helpt hem meer te weten te komen over het circus en Zephaniah, wat niet geheel ongestraft verloopt. Maar niet voordat zij Ace een hint kan geven en het raadsel van het circus kan oplossen.

Dit is een magisch verhaal. De aankleding en vormgeving zien er prachtig uit. Ace is innemend en de twist aan het einde is een wel heel bijzondere. Omdat het een dubbele aflevering is, is er veel aandacht voor een goed verhaal, waar best heftige dingen in gebeuren en Zephaniah kan best indrukwekkend zijn. Maar het loopt allemaal goed af gelukkig.

In dit laatste verhaal zit niet echt een les of een moraal, maar is een fantasievol magisch verhaal.

Mijn favoriete verhalen

Mijn persoonlijk favorieten zijn Kindelsticks, Shed No Fear, A Boy Called Red en Side Show. Met aandacht voor de personages, een goed verhaal, goede opbouw, sterke cinematografie en art decoration, springen deze vier verhalen er wat mij betreft er het meeste uit. Kindlesticks is een echte goede kinderhorror. Shed No Fear is zowel grappig als griezelig. A Boy Called Red combineert science fiction en fantasie en is zowel leuk als ontroerend. En tenslotte Side Show is een echt mooi magische verhaal. Ontdek zelf welke aflevering jouw favoriet is.

Op Netflix zelf staat dat de serie geschikt is voor kinderen vanaf 9 jaar. De verhalen kunnen soms best eng zijn, soms een beetje creepy met een enge sfeer en monsters, en het loopt niet altijd goed af, met soms een open einde twist. De verhalen blijven echter erg griezelig maar worden nooit te eng, maar zoeken wel een grens op waardoor het kinderen die echt wel van eng houden serieus neemt. Aflevering 3 heeft een eng bovennatuurlijk monster en een enge sfeer. Aflevering 4 heeft een paar creepy shots van meisjes die zich vreemd gedragen. In de aflevering 6 verandert een jongen in een trol qua uiterlijk wat er best verontrustend uit kan zien. Aflevering 7 heeft een schuurmonster een schaduw dat bedreigend is. Aflevering 11 heeft een enge blauwe man. En de laatste twee afleveringen kunnen eng zijn omdat het lijkt alsof het meisje Indigo dood gaat, wat uiteindelijk niet zo blijkt te zijn. Voor kinderen die echt van griezelen houden zitten er een aantal leuke verhalen tussen.

Kijk info

• Eng 3/5 Sommige afleveringen en monsters zijn best eng (zie boven)
  • Geweld 1/5 Er wordt niet in gevochten, maar Jodie en Brandon halen fysieke kattenkwaad uit. In sommige afleveringen wordt gepest, zowel in het echt als online.