Film Review: Event Horizon (1997)

review film event horizon 1997
Event Horizon/ Paramount Pictures

Event Horizon krijgt niet erg goede kritieken van de critics op IMDb. Ondanks een aantal flaws is het toch een erg vermakelijke science fiction fantasy horror met een Lovecraftian tintje.

Een event horizon of een waarnemingshorizon is de grens waarachter informatie in de vorm van materie of licht, een bepaald ander punt niet meer kan bereiken. Tevens is het de naam van het ruimteschip dat vermist is geraakt. Een schip dat buiten de grenzen van ons stelsel is gegaan en ergens is geweest wat ons rationele vermogen te boven gaat.  En wat resulteert in een ervaring van de hel zelf.

In 2047 gaat een ruimtecrew op zoek naar de zeven jaar eerder vermiste Event Horizon, die nu plotseling weer is opgedoken. Aan boord zijn Dr William Weir, de maker van de Event Horizon en de gehele crew van het ruimteschip. Waaronder Captain Miller, Lieutenant Starck, Pilot Smitty, Medical Doctor D.J., en Technicians Peters en Cooper en tenslotte Engineer Justin.

Het begint als een reddingsmissie voor eventueel overlevende crew en om de Event Horizon terug te brengen. Maar wanneer ze eenmaal aan boord zijn, vinden ze geen spoor van overlevenden. Totdat ze tapes en data bekijken van de crew van de Event Horizon om erachter te komen wat er is gebeurd en komen dan tot een verschrikkelijke conclusie.

Aan boord van de Event Horizon bevindt zich een Gravity Drive die een zwart gat kan genereren en als een brug gebruikt kan worden om door tijd en ruimte te springen. Ze komen tot de gruwelijke ontdekking dat het schip in een heldimensie terecht is gekomen en dat de crewleden krankzinnig zijn geworden en elkaar hebben gedood. Al gauw blijkt dat het schip niet slechts daar is geweest, maar dat het ook iets mee terug heeft genomen. Al snel worden alle crewleden door vreselijke hallucinaties geteisterd, waarop Miller van plan is om de Event Horizon te vernietigen. Maar dat blijkt nog een hele opgave.

Lovecraftian science fiction horror met fantasy elementen

De film begint als een science fiction avontuur met zoals gebruikelijk in science fiction een zo verscheiden mogelijke crew. Wat echter niet kan voorkomen dat er overbodig genoeg toch een vrij seksistische grap gemaakt moet worden van een man tegen zijn vrouwelijke meerdere nota bene. Maar goed, afgezien van dat, is het een vrij clichématige correcte crew die samen al meerdere avonturen heeft meegemaakt maar desondanks niet is opgewassen tegen het kwaad dat zich in de Event Horizon bevindt.

Dat kwaad wordt enkel in beeld gebracht door de spaarzame beelden van de tape van de oude crew, maar voornamelijk door wat er zich in het hoofd afspeelt van de crewleden van het reddingsschip. Een voor een krijgen zij te maken met hun angsten en mislukkingen waardoor zij langzamerhand zichzelf beginnen te verliezen. Die scènes brengen de horror in deze film en geven iets meer substantie aan de personages. De bijna subliminale shots van de oude crew, waarin orgies, verkrachting, heftige gore en geweld die shockerend is vrij expliciet, maar te kort om duidelijk waar te nemen, maar dringt toch door in de beleving van de film. Net zoals de hallucinaties van de angsten die een eigen vorm krijgen zowel visueel als fysiek voor de crew.

review film event horizon 1997
Dr Weir/ Paramonut Pictures

Goede en slechte punten

Er zitten wel een paar spannende scènes in, zoals de scène waarin Miller de arme Justin redt die uit een airlock is gesprongen de ruimte in zonder ruimtepak en hem weer terug weet te brengen. Maar de film kan niet voorkomen dat het voorspelbaar is. De film volgt dan ook een vrij simpel plot dat nergens piekt. En uiteindelijk voor weinig verrassingen zal zorgen.

Van het idee van de heldimensie die mensen tot waanzin leidt is niet genoeg gebruik gemaakt en niet tot een hoger niveau uitgekomen dan enkel een paar horror beelden. Het verschil tussen realiteit en waanzin verliezen de crewleden misschien uit het oog, maar voor de kijker blijft het altijd te duidelijk.

Ondanks de flaws, waaronder de Latijnse zin die niet correct vertaald wordt, ‘liberate me’ betekent bevrijd me, in plaats van red me, dat ‘salva me’ is. Ook wordt er veelvuldig gebruik gemaakt van plot devices zoals het voorstelrondje dat voor de kijker bedoeld is, want ik hoop voor iedereen dat ze elkaar allemaal al kenden voor ze aan boord gingen, en Dr Weir die de nodige training en instructies moet krijgen. Ander gebruik van plot devices zoals de Lewis en Clark die stuk gaat, waardoor ze tijdelijk vast komen te zitten op de Event Horizon, zijn daarentegen iets minder storend. Want ook al zijn niet alle teksten sterk of goed, toch is deze film erg vermakelijk en spannend om te kijken. Dat ligt aan het goede tempo, de goede afwisseling van gebeurtenissen en de heldimensie blijft toch interessant. De Gravity Drive is erg mooi gemaakt evenals de ruimte waarin het Device staat.

De acteurs maken van het script wat ze kunnen en Sam Neil weet zoals altijd een figuur neer te zetten dat moeiteloos, maar onmerkbaar af kan glijden in waanzin, al deed hij dat in In the Mouth of Madness (1994) stukken beter en komt ook daar het Lovecraft gehalte veel beter tot zijn recht. Event Horizon blijft te plat om echt die waanzin en hel-ellende echt goed over te laten komen op beeld en ook ontbreekt het aan een unheimische enge sfeer.

Event Horizon is al met al geen slechte film, maar in dit genre zijn er betere films gemaakt. Wat niet wil zeggen dat de film niet de moeite van het kijken waard is, want er zitten zeker aardige scènes tussen, alleen is deze film als geheel niet al te gedenkwaardig.

• Event Horizon (1997) 95 min
  • Directed by: Paul Anderson
  • Produced by: Lawrence Gordon, Lloyd Levin, Jeremy Bolt