Film Review: The House with a Clock in Its Walls (2018)

review film the house with a clock in its walls 2018
The House with a Clock in Its Walls/ Universal Pictures

Het is weer tijd voor HET SPOOKT HIER, de rubriek met de spannendste, griezeligste, engste, fantasievolste of sprookjesachtigste films, boeken en series speciaal voor onder de zestien jaar. En verder voor iedereen die het leuk vindt. Vandaag het review van de magische griezelfilm The House with a Clock in Its Walls.

De film The House with a Clock in Its Walls is gebaseerd op het gelijknamige boek van John Bellairs uit 1973. Het is een spannend en magisch griezelverhaal over het mysterie van een geheimzinnige klok. Het boek is geschikt voor een leeftijd vanaf 8 jaar, ook al is het soms best griezelig en de film staat op IMDb als geschikt voor 9 jaar en ouder.

Alhoewel het verhaal goed begrijpelijk is, is de film soms best eng voor kinderen, wat te danken is aan regisseur Eli Roth die gespecialiseerd is in het horrorgenre en nu voor het eerst een familiefilm heeft geregisseerd. Dat betekent dat kinderen die wel houden van een beetje griezelig op hun wenken worden bediend. Want voor veel kinderen mag het allemaal best wel wat enger zijn.

Het is 1955 wanneer Lewis Barnavelt noodgedwongen bij zijn oom Jonathan in New Zebedee moet gaan wonen. Zijn ouders zijn omgekomen bij een auto ongeluk en de verdrietige Lewis maakt kennis met zijn wat vreemde oom en de aparte buurvrouw Mrs Florence Zimmerman. Lewis is echter wel gelijk onder de indruk van het enorme huis en alles wat zich daarin bevindt. Oom Jonathan en Mrs Zimmerman proberen hem gelijk  op zijn gemak te laten voelen en in het huis gelden dan ook geen regels. Hij mag koekjes eten zoveel en wanneer hij maar wil. Hij mag zelf bepalen wanneer hij naar bed gaat, maar er is wel één regel; hij mag een gesloten kabinet niet openmaken.

Alhoewel Lewis het in eerste instantie naar zijn zin heeft, wordt hij een keer midden in de nacht wakker en ziet hij oom Jonathan door het huis sluipen. Op school heeft Lewis vriendschap gesloten met Tarby, de populairste jongen van school en Tarby bevestigt het vermoeden van Lewis dat het er niet pluis is in dat huis. Als dat allemaal nog niet vreemd genoeg is, betrapt Lewis oom Jonathan ’s nachts wanneer hij in een kamer met een bijl op de muur inhakt. Lewis is zo geschrokken dat hij het huis uit wil vluchtten, maar het huis laat hem niet gaan.

Dan komt Lewis erachter dat oom Jonathan geen bijlmoordenaar is, maar een Warlock en Lewis wil niets liever dan ook magische trucs leren. Ook Mrs Zimmerman blijkt een geweldige heks te zijn en Lewis maakt kennis met de pracht en kunde van het toveren. Toch blijft hij het gevoel houden dat oom Jonathan en Mrs Zimmerman iets voor hem  achterhouden. En dat heeft alles te maken met het getik van een onzichtbare klok dat overal in het huis te horen is.

Lewis Barnavelt/ Universal Pictures

Lewis Barnavelt

Lewis is een jongetje van tien dat heel veel van woordenboeken en encyclopedieën houdt en zo blijkt, van magie. Hij is pienter, maar omdat hij zo klein is en niet goed  is in sporten zoals basketbal en honkbal, is hij altijd het mikpunt op school. Totdat hij Tarby leert kennen, die zijn enige vriend is op school. Lewis mag dan wel slim zijn, en dapper, maar hij huilt snel en hij heeft ook nog heel veel verdriet om zijn ouders en vooral mist hij zijn moeder. Dat blijkt uit de dromen die hij over haar heeft.

Wanneer Lewis erachter komt dat oom Jonathan een Warlock is, wil ook Lewis graag magie leren en zowel oom Jonathan en Mrs Zimmerman helpen hem daar graag bij. Gelukkig houdt Lewis er wel van om met zijn neus in de boeken te zitten, want magie leren kost heel wat moeite. De magie gebruikt Lewis ook om indruk te willen maken op Tarby, wat natuurlijk helemaal mis gaat en Tarby degene is die het verboden kabinet openmaakt, waardoor Lewis ook op het “slechte pad” terecht komt en bloedmagie  gebruikt speciaal voor Tarby. Dat dit slechte consequenties heeft moge duidelijk zijn en oom Jonathan is dan ook erg boos, wat hij overigens in het boek niet is. Maar Lewis begrijpt  zijn handelen. Een ander verschil met het boek is dat Lewis stiekem zelf meer leert over magie en leert hij niet van oom Jonathan om magie te gebruiken.

In het boek is Lewis te dik in plaats van klein, maar verder is zijn karakter vrij waarheidsgetrouw aan het boek gebleven. Om zijn nerderigheid iets meer vorm te geven, houdt Lewis ook erg van de superheld Captain Midnight en draagt hij eenzelfde soort bril op zijn hoofd.

Oom Jonathan en Mrs Florence Zimmerman

Oom Jonathan en Mrs Zimmerman zijn twee aparte figuren, die elkaar altijd een beetje zitten te pesten op een leuke manier. Alhoewel het de volwassenen zijn, gedragen ze zich niet als de typische volwassenen die Lewis kent. Zijn zijn speels, laten Lewis erg vrij, maar blijven toch de verantwoordelijken in de film. Dit komt overeen met hoe de personages zich gedragen in het boek en hoe ze zijn beschreven.

Maar om ze meer body te geven dan slechts de komische noot en de grote heksen, krijgen beiden meer achtergrond. De focus bij oom Jonathan wordt gelegd op het feit dat zijn vader het maar niks vond dat hij magie studeerde en hij daarom wegliep en Mrs Zimmerman heeft haar gezin en daarbij haar dochtertje verloren. Het fijne leren we er niet van kennen, maar het geeft een iets tragischere lading aan de personages, dan alleen maar lolligheid en het verbindt tevens Lewis, Jonathan en Florence met elkaar, door zoals Jonathan het zelf zegt ze zwarte zwanen zijn (in plaats van het zwarte schaap).

Ook de magische trucs die oom Jonathan uitvoert zijn groter dan in het boek en alhoewel hij zegt maar een veredelde goochelaar te zijn, is hij veel meer dan dat en dat blijkt ook in de film, wat een aantal mooie magische scènes voortbrengt. Mrs Zimmerman is nog steeds de superheks die net alleen heel goed is in magie, maar ook nog eens goed kan vechten en een halve commando is geworden en de firepower is in de groep. Dat wordt nog meer geaccentueerd in de film, alhoewel ze in het begin nog moeite heeft om haar oude krachten weer terug te vinden, na de traumatische ervaring met haar gezin.

overal is magie/ Universal Pictures

Creepy eng

De film mag dan wel voor kinderen zijn gemaakt en het is qua opbouw en duidelijkheid ook een echte familiefilm, toch kan hij behoorlijk eng zijn. Er zitten een aantal scènes in waar gevoelige kinderen misschien wel nachtmerries van zullen krijgen, maar er zit ook een specifieke scène in die denk ik, vooral voor de volwassenen creepy en verontrustend is, vooral degenen die soms nog nachtmerries hebben van de baby scène van Trainspotting (1996).

De opbouw van de film is erg prettig en neemt het jonge publiek langzaam mee in het huis samen met Lewis, waar het een beetje eng en spannend begint, maar dat langzaam steeds enger wordt. Ondertussen worden de kinderen wel gerustgesteld, dat oom Jonathan en Mrs Zimmerman goede mensen en heksen zijn en dat Lewis bij hen volledig veilig is, wat een goede basis is.

Maar wanneer Lewis uiteindelijk ontdekt waar het gevaar schuilt, dan neemt de griezeligheid pas echt toe. Enge poppen die tot leven komen, die enge dingen zeggen. De demon Azazel, de slechte heksen Isaac en Selena Izard en oom Jonathan  die in een baby verandert, maar nog steeds zijn volwassen hoofd behoudt op dat kleine babylijfje zijn echt wel goed enge scènes voor kinderen, evenals de zeer spannende eindscène. Maar door de verder luchtige en komische toon en de muziek die deze toon ook aan blijft houden op de achtergrond tijdens de engere scènes, blijft het leuk griezelig. Ook de opmerkingen van oom Jonathan houden het komisch luchtig. De dreiging is daar, maar de toon laat altijd merken dat het allemaal wel goed komt. Dat zorgt voor dat de film veilig griezelig is voor kinderen.

enge poppen/ Universal Pictures

Stijl en vormgeving

De opbouw qua spanning is erg goed gedaan, zodat de kinderen langzaam wennen aan de griezeligheden, maar ook het verhaal zelf heeft een goede, logische en duidelijke opbouw. Niet alleen leer je de personages goed kennen, maar ook het verhaal dat achter de klok schuilt. We krijgen veel meer informatie over de Izards dan in het boek, wat voor een completer verhaal zorgt. Er wordt de tijd genomen om alles goed en duidelijk te vertellen, maar ook wordt dit erg mooi vormgegeven. Er wordt hiervoor gebruik gemaakt van bekende elementen vanuit het boek, zoals de telescoop in het huis van Mrs Zimmerman, om sommige achtergrondverhalen te tonen op beeld. Zo komen bekende elementen terug, alhoewel ze op een andere manier worden ingezet, dat niet alleen beter werkt op beeld, maar ook het verhaal beter verduidelijkt.

Het huis en de magie ziet er prachtig uit. Waar oom Jonathan in het boek zelf een paar dingen in huis had betoverd, het glas-in-loodraam, is nu het halve huis levend. De leunstoel, die een geheel eigen personage is, is erg leuk bedacht, maar zorgt ook subtiel voor humor. Vooral de scène waarin Lewis een levitatie spreuk probeert uit te voeren en daarbij oom Jonathan die staat te stofzuigen in de lucht zweeft, wordt nog leuker wanneer de stoel hem niet te hulp schiet, maar met een grote fotocamera een selfie gaat maken. Maar ook de heg geknipt in de vorm van een leeuw met vleugels leeft. Die kleine subtiele komische momenten geven net even dat beetje extra aan de film.

de magische leeuw/ Universal Pictures

Isaac en Selena Izard

Maar waar het allemaal om draait in de film is de geheimzinnige en onvindbare klok in het huis. Een klok gemaakt door Isaac Izard en zijn vrouw Selena. Alhoewel deze premisse overeenkomt met het boek, is het verdere verloop ervan datgene wat het meest afwijkt van het boek. Want in het boek wekt Lewis per ongeluk Selenna tot leven en nu is dat Isaac zelf. En bleek Selena al die tijd al levend en wel te zijn, vermomd als de buurvrouw Mrs Hanchett.

De rol die de Izards spelen is veel groter dan in het boek en dat werkt erg goed. Dat zorgt er tegelijkertijd voor dat er nog meer gegriezeld kan worden in de film, want ook deze slechte heksen zijn niet alleen lekker eng vormgegeven, maar gedragen zich ook vrij eng voor kinderen. Omdat ze ook getoond worden voordat ze echt slecht werden, worden ze realistischer en stijgen uit boven een karikaturale of comic achtige bad villain, wat het enger maakt voor kinderen.

Het feit dat het huis en alles wat zich daarin bevindt eerst goed was en nu slecht wordt wanneer Isaac terugkeert, is ook best eng. Want een eerst zo leuke veilige magische omgeving, wordt nu een bedreiging. Dat de verschijning van Selena nog een twist heeft, maakt het nog spannender.

Film vs Boek

Er zijn dus wel een aantal verschillen met het boek, maar doordat dezelfde luchtige, komische toon met alle gekkigheid en de griezeligheid zijn behouden, heeft de film wel nog steeds dezelfde vibe als het boek. De personages zijn vrij getrouw gebleven aan het boek en met bekende elementen is leuk gespeeld zodat ze in de film blijven, weliswaar met een andere rol of op andere manier worden ingezet. Omdat het boek een kort verhaal is van maar 180 bladzijden, is dat op zich vrij weinig om een hele film mee te vullen, en de keuze om de personages meer achtergrond te geven en tegelijkertijd het verhaal beter uit te leggen, zorgen voor een makkelijk te kijken film. En omdat het visueel is, heeft de film uitgepakt met de magische en de enge scènes.

De film is geschikt voor 9 jaar en ouder. Vooral kinderen tussen de 9 en 14 jaar zullen de film het meest kunnen waarderen. De stijl is mooi, magisch maar heeft een duidelijk en goed te volgen verhaal. Alles zit logisch in elkaar en is begrijpelijk, qua wat er gebeurt en hoe de personages handelen. Alhoewel Owen Vaccaro de hoofdrol heeft, stelen Jack Black en Cate Blanchett de show, waarbij vooral Jack Black de komiek is en Cate Blanchett als Mrs Zimmerman de kickass heks is, die zowel magie kan schieten met haar paraplu als een echte commando, acrobatische toeren uithaalt en gewoon een hele goede sterke heks is. Dat was in het boek al zo, maar op beeld geeft dat nog meer power en zorgt het ook dat meisjes een voorbeeld hebben.

De film heeft best wat enge momenten, maar waar sommige scènes enger zullen zijn voor kinderen, zullen andere scènes in de ogen van volwassenen enger zijn, omdat het te ver gegrepen is misschien voor kinderen. Het volwassen hoofd van Jack Black op een babylijfje is denk is voor volwassenen verontrustender dan voor kinderen die het vooral komisch zullen zien, zeker met de plasscène en de luchtige muziek eronder. Maar de toon van de film laat altijd doorschemeren dat het goed afloopt en dat Lewis zich veilig voelt bij oom Jonathan en Mrs Zimmerman, wat ook geruststellend werkt voor de jonge kijkers. Maar de mechanische poppen die tot leven komen en de demon Azazel zijn wel erg eng vormgegeven voor kinderen. Zo blijft er genoeg te griezelen.

Kijk info

• Eng 3/5 Er komen best wat enge dingen voor in de film, van enge poppen, een demon, tot leven gewekte slechte heksen, en de sfeer is ook best griezelig
  • Geweld 1/5 Ze worden aangevallen door enge poppen, pompoenen, een struikleeuw, en de Izards vormen een ware bedreiging die Lewis iets aan willen doen. Ook wordt Lewis geslagen door zijn zogenaamde vriend Tarby
  • Gescheld 0/5 Niet
  • Alcohol/drugs 0/5 Niet
  • Seks/bloot 0/5 Niet