Boek Review: The House with a Clock in Its Walls (John Bellairs, 1973)

review book the house with a clock in its walls john bellairs

‘“Well, I had no sooner moved in here that I felt something was wrong. The house had a kind of listening stillness. And then I heard it.” “Heard what?” (…) “The clock,..”’

Het is weer tijd voor HET SPOOKT HIER, de rubriek met de engste, spannendste, griezeligste, fantasievolste of sprookjesachtige verhalen in films, boeken en series. Speciaal voor kinderen onder de zestien jaar en daarboven.

The House with a Clock in Its Walls is het eerste boek uit de Lewis Barnavelt boekenreeks, bestaande uit 12 boeken. Geschreven door John Bellairs en later overgenomen door Brad Strickland. Dit boek verscheen al in 1973 en het laatste boek kwam in 2008 uit. Het zijn magische mysteries waar Lewis mee te maken krijgt wanneer hij na het overlijden van zijn ouders noodgedwongen bij zijn oom Jonathan moet wonen. En oom Jonathan is geen gewone oom… hij is een Warlock, een mannelijke heks of tovenaar.

Het is 1948 en Lewis zit in de bus op weg naar New Zebedee waar zijn oom Jonathan woont. Daar aangekomen wacht oom Jonathan hem op en samen lopen ze de heuvel op waar het huis op staat waar Lewis binnenkort komt te wonen op 100 High Street. Het is een reusachtig huis met veel kamers die Lewis allemaal kan gaan ontdekken. Hij ontmoet Mrs Florence Zimmerman de buurvrouw waar oom Jonathan zo’n goed contact mee heeft dat zij altijd kookt en zelfs het ontbijt maakt. Lewis vindt hen beiden maar aparte figuren en dat blijkt niet voor niets, want beiden zijn heksen, alhoewel oom Jonathan daar niet over opschept en zegt dat het kleine trucs zijn.

Maar dat is niet het enige vreemde dat hij ontdekt, want voordat oom Jonathan in het huis kwam wonen, vijf jaar geleden, woonde er een slechte Warlock Isaac Izard met zijn vrouw Selenna. En zij hebben een klok in het huis verborgen. Oom Jonathan en Mrs Zimmerman zijn er al die jaren naar op zoek en als je je oor tegen de muur, welke dan ook, in het huis legt, kan je de klok horen tikken. Waar de klok voor gemaakt is, weten ze niet, maar dat het niet veel goeds betekent, dat is zeker. Toch weet Lewis zeker dat oom Jonathan en Mrs Zimmerman iets voor hem achterhouden, maar wanneer hij indruk wil maken op zijn enige vriend Tarby, moet ook Lewis een eigen geheim bewaren. Een geheim dat vreselijke gevolgen zal hebben.

Lewis Barnavelt

Lewis is een pientere jongen van tien jaar oud. Hij houdt erg van lezen, van geschiedenis en oude veldslagen en zou niets liever willen dan ook kunnen honkballen, maar hij is te dik en heeft geen vrienden om mee te spelen.

Totdat hij Tarby ontmoet, de populairste jongen van de school. Wanneer Tarby een schouder in een mitella heeft ontmoet hij Lewis en leert hem beter honkballen. Maar als Lewis als dank hem met een magische truc van oom Jonathan wil verrassen, blijkt dat Tarby bang is geworden van magie en als Lewis hem terug wil winnen als vriend en zelf een coole magische truc wil uitvoeren op de begraafplaats tijdens middernacht met Halloween, blijkt achteraf dat hij dat beter niet had kunnen doen. Niet alleen is hij Tarby echt kwijt als vriend, maar ook heeft hij is kwaads losgelaten in de wereld.

Maar Lewis leert hier een belangrijke les over vriendschap. Dat het van beide kanten moet komen en dat mensen toch anders kunnen zijn dan je in eerste instantie dacht en dat niet iedereen jouw vriendschap waard is. Gelukkig kan Lewis het heel goed vinden met zijn oom en met Mrs Zimmerman.

Oom Jonathan van Olden Barnavelt en Mrs Florence Zimmerman

Oom Jonathan is ook iets aan de dikke kant, heeft een grote baard en rookt een pijp en speelt graag poker met Mrs Zimmerman die het meest gerimpelde gezicht heeft dat Lewis ooit heeft gezien. Ze mogen dan wel oud zijn, ze zijn reuze goede heksen, vooral Mrs Zimmerman die een D.Mag.A heeft een Doctor Magicorum Artium van de universiteit van Göttingen in Duitsland. Oom Jonathan heeft slechts zijn A.B. van de Agricultuur school in Michigan; Agrarische wetenschap en dierkundige echtgenootschap.

Mrs Zimmerman noemt oom Jonathan vaak Weird Beard en hij heeft ook allemaal gekke koosnaampjes voor haar, zoals Doll Face. Beide personages geven een komische noot aan het verhaal en ondanks dat zij zich niet als normale volwassenen gedragen, kan Lewis hen vertrouwen en voelt hij zich veilig bij hen. Ook zorgen zij ervoor dat alle enge dingen die Lewis meemaakt, minder eng zijn door of hun luchtige of moedige gedrag.

Enge gebeurtenissen

Want ook al is het luchtig en met humor geschreven, er gebeuren een aantal enge dingen. Niet alleen het idee van de slechte Warlock Isaac Izard en zijn vrouw Selenna is griezelig, maar ook wil Lewis de doden wekken en staat hij midden in de nacht ineens oog in oog met zijn oude dode tante. Ook worden ze tijdens een ritje in de auto achtervolgd door een geheimzinnige auto en worden ze aangevallen door een slechte heks.

Maar niet alle magie is eng en slecht en dat oom Jonathan ook zien, hoe mooi het kan zijn, door de ramen en spiegels en de tuin te betoveren. Ook Mrs Zimmerman laat Lewis hele mooi betoveringen zien, en blijkt tevens dat zij echt geen heks is om mee te spotten, want zij is degene die het daadkrachtig opneemt tegen het kwaad dat hen aanvalt.

De schrijfstijl

De stijl is licht en met humor geschreven. Dat geeft een mooi contrast en goede balans voor de andere griezeligere dingen. De personages zijn leuk en Lewis is een antiheld, te dik en hij huilt snel. Maar ook is hij slim en erg dapper. Hierdoor is hij wel een realistisch kind van tien jaar en zowel verwondering als angst voor de magie wisselen zich bij hem af. Want alhoewel hij slim is en misschien wel veel weet en op een bijzondere manier na kan denken, toch begaat hij ook wat stommiteiten. Ook denkt hij zelfs dat hij het op kan nemen tegen de grote vijand, weliswaar uit verantwoordelijkheidsgevoel in plaats van arrogantie, maar doet hij zichzelf zo wel in de problemen komen. Maar altijd zijn Mrs Zimmerman en oom Jonathan niet ver weg om hem te steunen.

Het tempo is snel en houdt de vaart er in, maar neemt wel de tijd om bij sommige dingen stil te staan en worden sommige gebeurtenissen goed en mooi beschreven. Maar niet alles in het verhaal wordt duidelijk of uitgelegd en soms zitten er wat kleine hiaten in het verhaal. Zoals wie hen op de weg achtervolgde, hoe het nu precies zat met de klok en wat er precies stond te gebeuren. Dat blijft allemaal op de achtergrond, terwijl de focus blijft op Lewis, ondanks dat het niet direct vanuit zijn perspectief is geschreven. Het gaat om zijn belevenissen, die wel erg duidelijk en aan de oppervlakte worden gehouden, zodat ook kleinere kinderen het begrijpen.

Het is een grappig verhaal dat afgewisseld wordt met griezelige gebeurtenissen, die net zo lang duren dat het eng is, maar niet te eng. Dan wordt er snel overgeschakeld op iets anders of op een praktische aanpak. Zo blijft het voor kleine kinderen spannend genoeg zonder dat het te eng wordt. Op de achterkant staat dat het boek geschikt is voor kinderen vanaf 8 jaar. De taal is begrijpelijk evenals wat er gebeurt, al wordt niet alles uitgelegd.

Het boek heeft geen Nederlandse vertaling, maar voor kinderen, zeker vanaf de middelbare school is dit een goede oefening om in het Engels te lezen. Niet alleen is het een leuk verhaal, maar door de begrijpelijke schrijfstijl leest het Engels makkelijk. Je moet je echter niet laten afschrikken dat het in het Engels bedoeld is voor kinderen vanaf 8 jaar, want zelfs voor volwassenen is dit nog steeds een leuk verhaal om te lezen, omdat het geen kinderlijk kinderboek is, maar de jonge lezer serieus neemt, juist door een wat luchtigere humorvolle toon te gebruiken. Ook staan er weinig moeilijke woorden in, die wel makkelijk op te zoeken zijn. De simpele structuur en het straight forward verhaal zorgen ervoor dat je je puur kan richten op de tekst wat er direct wordt gezegd en niet wat er achter verborgen ligt.

Er komen uit de dood opgestane figuren in voor, zoals de tante van Lewis, maar ook Selenna die terug is gekeerd uit de dood en een gevecht aan gaat met Mrs Zimmerman dat niet direct wordt beschreven, maar slechts indirect. Ook is het kerkhof eng, zeker wanneer er twee lichten als ogen vanuit een tombe Lewis aanstaren en er zwarte rook als inkt uit komt zweven. Maar gelukkig loopt alles goed af. Niemand raakt gewond of gaat dood, alleen Selenna vergaat tot stof.

Lees info

• Eng 1/5 er komen spoken en slechte heksen in voor, en een uit de dood opgestane tante en de sfeer in het huis kan soms best griezelig zijn.
  • Geweld 1/5 Mrs Zimmerman vecht op magische wijze met Selenna en Tarby pakt Lewis een keer hardhandig aan, net zoals een oude vagebond.