Serie Review: Buffy the Vampire Slayer Seizoen 2

review series buffy the vampire slayer season 2
Buffy and Angel/ The WB

In het tweede seizoen staat Buffy en de Scooby Gang een zware beproeving te wachten, waar niet niet iedereen ongeschonden uit zal komen.

Na het korte eerste seizoen van 12 afleveringen, bestaat het tweede seizoen nu uit 22 afleveringen. Dit betekent dat er meer actie is, meer verhalen, meer verhaallijnen, meer spelers en meer intriges. In dit seizoen komt ieder lid van de Scooby Gang erachter dat liefde niet zo gemakkelijk is en dat na haar overwinning op The Master, Buffy zich niet meer onschendbaar voelt. Dit seizoen duikt dieper in op welke problemen het met zich meebrengt om de Slayer te zijn en dat dit ook behoorlijk interfereert met haar gewone leven op school.

Na de ontknoping van het eerste seizoen waarin Buffy kort was gestorven door de hand van The Master, maar weer tot leven werd gebracht door Xander met een goede EHBO cursus, krijgt Buffy te maken met onzekerheid. En niet alleen op het gebied als Slayer zijnde, maar ook in haar relatie met Angel.

Want Angel is ooit vervloekt met een ziel door zigeuners waardoor hij al het leed dat hij ooit heeft toegebracht nu continu voelt. Die vloek kan verbroken worden wanneer Angel een moment van puur geluk beleeft en dat heeft alles te maken met Buffy. Hierdoor houdt hij afstand, want nooit meer wil hij die wrede vampier weer worden die hij ooit was, Angelus.

Toch wordt Angel geconfronteerd met zijn verleden door de komst van Spike en Drusilla, een stel dat in tijden dat Angel Angelus was voor veel ellende heeft gezorgd. Spike heeft al eerder twee Slayers gedood en ook voor Buffy draait hij zijn hand niet om. De reden dat ze naar Sunnydale zijn gekomen is de opkomende Night of St Vigeous, de nacht wanneer de krachten van vampiers zullen pieken en Spike heeft dat nodig om de zieke Drusilla te genezen.

Buffy en de Scooby Gang willen dat voorkomen. Ze worden hierin bijgestaan door Kendra een nieuwe Slayer die is ontstaan door de tijdelijke dood van Buffy. Dat is een situatie die nooit eerder is voorgekomen en zou eigenlijk ook niet kunnen, want er is maar één Slayer in elke generatie. Deze anomalie weten ze echter in hun voordeel te gebruiken.

Maar niet alleen Angel komt demons uit het verleden tegen, ook Giles ontmoet een oude ‘vriend’ Ethan die bepaald geen goede herinneringen ophaalt.

Maar het allerergste gebeurt pas wanneer Angel in de armen van Buffy dat ene moment van waar geluk beleeft en hij verandert in Angelus. Angelus blijkt nog veel slechter te zijn dan Spike en Drusilla bij elkaar. Angelus heeft het dan ook in zijn hoofd gehaald om een demon Acathla op te roepen die alles op aarde in een hel dimensie zal zuigen. Om dit te voorkomen worden onwaarschijnlijke bonden gesmeed, maar ook is er verraad uit onverwachte hoek. De vraag is of het Buffy zal lukken om Angelus te stoppen en hem tegelijkertijd weer terug te veranderen in Angel.

the Scooby Gang/ The WB

Buffy en Angel

De grote rode draad is de romantiek tussen Buffy en Angel, dat meer complicaties oplevert dan ze al hadden gedacht. Niet alleen is het een onmogelijke liefde tussen een vampier en een vampierendoder, maar ook zal Buffy nooit een normaal leven kunnen leiden met hem, iets dat hij haar wel gunt. Op de zeventiende verjaardag van Buffy krijgt ze een verrassingsfeestje van haar vrienden, maar ook een verrassingscadeau van Spike en Drusilla, de arm van de Judge een demon die Armageddon kan veroorzaken door alle rechtvaardige mensen te doden en de onrechtvaardigen te laten leven. Wanneer Buffy en Angel Spike proberen te stoppen om de Judge, die in stukken over de gehele aarde is verborgen, weer in elkaar te zetten, belanden ze na deze enerverende nacht samen in bed. Dit doet de vloek verbreken en verliest Angel door een moment van puur geluk zijn ziel.

Nu Angel is veranderd in Angelus sluit hij zich aan bij Spike en Drusilla en neemt de leiding over. Hij begint aan een sadistisch spel om Buffy zoveel mogelijk te tormenteren, waardoor Buffy genoodzaakt is om iets over Angel aan haar moeder Joyce te vertellen. Dit levert The Talk op en behandelt het onderwerp, de eerste keer seks hebben met je vriendje op een mooie, integere maar ook wijze manier, waarbij Joyce echt de rol van de ouder aanneemt.

De epische liefde tussen Buffy en Angel wordt verbeeld door een tragische moord en zelfmoord tussen twee geliefden uit de jaren 50 die nu hun laatste momenten door middel van anderen, waaronder ook Buffy en Angel, steeds herbeleven (‘I Only Have Eyes For You’). Het is een verdrietige en heftige aflevering die prachtig de tragische liefde tussen hen laat zien en bezeten door geesten ook hun eigen emoties tegen elkaar uitspreken. Duidelijk wordt dat Buffy zich schuldig voelt voor het opstaan van Angelus en het voelt voor haar alsof zij Angel heeft vermoord. Het laat Buffy nog verdrietiger achter, maar Angelus alleen maar kwaadaardiger.

Ook zien we dat Angel, als Liam in Calway in 1753 door Darla tot vampier werd gemaakt en dat Angelus de Sire was van Drusilla, toen nog een medium en een gekwelde jonge vrouw die alleen maar puur en rein wilden zijn. En dat hij als Angelus door de zigenuers vervloekt werd in 1898. Ook zien we hoe hij door een goedaardige demon Whistler op het pad van Buffy werd gebracht en hij weer een doel kreeg in zijn leven. Niemand had er echter rekening mee gehouden dat Angel en Buffy verliefd zouden worden.

De vloek

Terwijl Angelus Buffy blijft kwellen, blijkt ondertussen dat Jenny Calender, eigenlijk Janna van de Kalderash is, een afstammeling van het volk dat Angelus heeft vervloekt. Het was haar taak om Angel in de gaten te houden. Giles en Buffy voelen zich verraden en Jenny doet er alles aan om het weer goed te maken en wanneer Buffy vraagt om een nieuwe vloek te maken en de ziel van Angel weer terug te stoppen, gaat ze direct aan de slag en slaagt erin de desbetreffende vloek te achterhalen. Echter niet voordat ze dit aan de Scooby Gang kan laten weten. Met een romantische bericht lokt Angel Giles naar zijn huis waar hij Jenny dood aantreft op zijn bed. Waarop Giles blind van woede wraak wil nemen.

Wanneer Buffy en Willow de floppy van Jenny vinden waarop het hele Ritual of Restoration staat, is Willow van plan om het ritueel uit te voeren. Maar Xander is hierop tegen.

Buffy and Joyce/ The WB

Nog meer romantiek

Want al snel blijkt dat niet alleen de liefdesrelatie tussen Buffy en Angel gecompliceerd is. Xander en Cordelia voelen zich beiden op een vreemde manier tot elkaar aangetrokken en beginnen in het geheim een relatie. Wanneer Xander hun geheim bekend wil maken, reageren zowel Buffy als Willow hier heel verbaasd op. Maar ook Cordelia krijgt van haar zogenaamde bitchy vriendinnen commentaar, waarop zij het uitmaakt met Xander. Hij laat Amy, die nu net als haar moeder ook een heks is, een liefdesspreuk doen waardoor alle vrouwen hem willen hebben en Cordelia willen doden, wat helemaal niet de bedoeling was (‘Bewitched, Bothered and Bewildered’). Gecharmeerd door het gebaar en na een goede afloop is het weer dik aan tussen Xander en Cordelia.

Maar ook Willow vindt liefde bij de gitarist van de band Dingoes Ate My Baby, Oz. Hij ziet haar voor het eerst als ze is verkleed als een Eskimo en later als geest gekleed als sexy dame en raakt gelijk gecharmeerd van haar. Zij ontmoet hem pas op een carrièredrang waarbij zowel zij als hij als wizzkids zijn uitgekozen. Uiteindelijk heeft Willow de moed om hem mee te vragen naar het verjaardagsfeestje van Buffy, waardoor hij gelijk met zijn neus in de boter valt, maar zoals Oz is, het heel cool opneemt. Maar toch houdt hij de boot een beetje af, omdat hij door heeft dat Willow nog steeds gevoelens heeft voor Xander.

Ook de relatie tussen Giles en Jenny verloopt wat stroef. Het begint al wanneer ze samen daten en beiden hele verschillende dingen leuk vinden. Maar ook wanneer Jenny kennis maakt met het duistere verleden van Giles, waarin hij betrokken raakte met de verkeerde vrienden, waaronder Ethan Rayne, is zij een slachtoffer. (‘The Dark Age’) Dit schept een afstand. Net als ze weer nader tot elkaar komen, komt Giles achter haar ware identiteit, waardoor hij afstand nodig heeft. Wanneer beiden op aandringen van Buffy het weer goedmaken, wordt hun geluk tragisch tot een abrupt einde gebracht door de sadistische Angelus.

Liefde, oorlog en verraad

Deze meerhoeksverhoudingen spelen een grote rol dit seizoen. Alhoewel Xander en Cordelia  nu een stel zijn, blijft Xander toch een zwak houden voor Buffy en blijkt wanneer Willow gewond raakt en in een coma komt te liggen, dat hij ook van haar houdt. Willow daarentegen wordt door Oz ervan verdacht met hem te willen zoenen om Xander jaloers te maken. Willow en Buffy begrijpen de relatie tussen Xander en Cordelia niet en denken dat hij beter verdient. Tenslotte ziet Xander Angel niet zitten en wil hij al helemaal niet dat Buffy hem wil redden, zeker niet nadat hij Jenny heeft vermoord. Hij vindt het egoïstisch van haar dat zij alleen maar haar vriendje terug wil en dan alles is vergeten en vergeven. Alhoewel Cordelia hem daar in steunt, is Giles het niet met hem eens. Het was de laatste wens van Jenny om Angel terug te halen en Willow zegt dat te kunnen en doet alles om Buffy te helpen.

Dit zorgt er voor dat de eindstrijd tegen Angelus een tragische wending neemt. Angelus en Drusilla hebben het plan opgevat om met de demon Acathla de wereld in een hel dimensie te zuigen. Hier is Spike het niet mee eens en wil zijn Drusilla terug die nu Angelus alle aandacht geeft. Dus sluit Spike en deal met Buffy. Om Acathla te doen ontwaken, ontvoert Angelus Giles, in een aanval op de Scooby Gang, waarbij Xander zijn arm breekt en Willow in een coma raakt en Kendra door Drusilla wordt gedood. Als Willow ontwaakt, gaat ze verder met de spreuk en stuurt Xander naar Buffy om haar dat te vertellen. Maar in plaats daarvan zegt hij dat Willow wil dat ze hem verslaat. Angelus weet de vortex te openen, maar om deze weer dicht te krijgen en de wereld te redden moet Buffy Angelus door de vortex sturen. Net op dat moment lukt het Willow om Angel zijn ziel terug te geven, wat een hartverscheurende keuze voor Buffy oplevert.

Spike and Drusilla/ The WB

Spike en Drusilla

In feite zijn er twee grote vijanden in dit seizoen. In het eerste deel zijn dat Spike en Drusilla en in het tweede deel is dat Angelus. De komst van Spike en Drusilla maakt dit seizoen een stuk spicier en interessanter. De personages zijn vrij crazy en vooral Drusilla is knettergek, waar wel een soort tragiek vanaf straalt. Spike is een flamboyante Billy Idol look a like, die op een zeer gestoorde manier sexy is en nietsontziend. Met zijn lange zwarte leren jas, peroxide blond haar en doordringende blik, is hij een concurrent van Angel en op meerdere gebieden, zo zal blijken in latere seizoenen. Ondanks dat Drusilla knettergek is, houdt hij echt van haar en zij is ook de enige waar hij iets voor voelt of voor over heeft, naast zichzelf. De plannen van Angelus ziet hij dan ook niet helemaal zitten, want welke psychisch gezonde vampier wil al zijn eten weggezogen zien worden in een hel dimensie en ook in de hel moeten leven, terwijl hij het hier prima voor elkaar heeft. Met de komst van Spike worden loyaliteiten opnieuw met andere ogen bekeken en zorgt hij voor heel wat opschudding en is hij degene die laat zien dat ook de Scooby Gang niet vrij is van zonden of slechte neigingen. Ook brengen de twee veel humor meer in de serie. Drusilla door haar rare gedrag en Spike door zijn opmerkingen.

Buffy en het gewone leven

Het leven op de Hellmouth is niet zo gemakkelijk. Niet alleen komt er allerlei monsterlijk gespuis op de Hellmouth af, en zo ook Spike en Drusilla, die Buffy allemaal moet zien te verslaan. Maar ook blijkt haar gewone leven, thuis en op school vol met monsters. In plaats van het actief op te hoeven zoeken, komen ze allemaal op haar pad, wat haar al ingewikkelde leven er niet bepaald makkelijker op maakt.

Daarbij zijn vrijwel alle monstersituaties vrij directe metaforen voor iets wat normale jongeren ook meemaken. De grens tussen symboliek en letterlijk is hierbij erg nauw, waardoor werkelijkheid en fictie goed met elkaar worden vermengd, waardoor het soms extra heftig overkomt.

Het begint al nadat ze de Master heeft verslagen, maar daar een PTST aan overhoudt, zich erg bitchy gedraagt en haar moeder en vrienden zich zorgen om haar maken. Maar ook zijn er twee jongens op school die de broer van één van hen weer tot leven hebben gewekt na een ongeluk en nu met allemaal meisjes een Frankenstein vriendinnetje voor hem in elkaar willen zetten. Natuurlijk is Cordelia hier weer de dupe van (Some Assembly Required’).

Ook rector Snyder maakt het haar niet makkelijk en behandelt haar als een halve crimineel, waardoor ze ook extra straf en klusjes krijgt, zoals het organiseren van ouder-leraar dag (‘School Hard’) en met kinderen gaan trick or treaten met Halloween (‘Halloween’).

Het sociale leven van Buffy stelt niet zo veel voor, met alles wat ze moet doen. En het bankhangen met Xander en Willow en een rare film kijken, is niet iets voor haar. Ondertussen zet Giles haar qua training ook steeds meer onder druk en eist nog meer van haar, met goede bedoelingen.

Daarboven op wordt ze met haar toekomst geconfronteerd door carrièredag, terwijl zij al een baan heeft, waarbij ze hoogstwaarschijnlijk niet oud zal worden. De nieuwe Slayer Kendra herinnert haar er aan dat het geen baan is, of een roeping, maar wie ze is.

Thuis gaat de band tussen haar moeder ook niet altijd even soepeltjes, al helemaal niet wanneer Joyce een nieuwe vriend heeft, Ted die zich al snel dominant en extreem gaat gedragen naar Buffy. Dit komt uiteindelijk tot een handgemeen, waarbij zij hem per ongeluk doodt. Gelukkig blijkt hij een robot te zijn. Maar voor deze ontdekking levert dit een nog diepere kloof op tussen Joyce en Buffy (‘Ted’).

Voordat Xander iets met Cordelia krijgt valt hij eerst nog voor een mummy meisje dat op hun pad komt na een excursie in het oudheidkundig museum (‘Inca Mummy Girl’). En gaat hij undercover bij het zwemteam dat vis steroïden krijgt van de coach, dat ze uiteindelijk in zeemonsters doet veranderen (‘Go Fish’). Maar ook het schoolproject waarbij ze op een ei moeten passen, verloopt niet normaal, want de eieren blijken parasieten te zijn die de scholieren en leraren en zelfs Joyce overnemen (‘Bad Eggs’).

the sacrifice/ The WB

Humor, actie, romantiek en tragiek

Dit seizoen is erg goed in balans qua humor, actie, romantiek en tragiek. Ook het goed vs kwaad, blijkt dit seizoen minder zwart wit. Iedereen raakt steeds beter op elkaar ingespeeld en met elkaar vertrouwd, waardoor de dialogen nog sneller, gevatter en snappier zijn en zorgen voor veel droge humor. Maar niet alleen uit hun teksten blijkt hoe hecht de Scooby Gang is geworden, ook in hun gedrag en mimiek, waaruit veel opgemaakt kan worden en voor veel komische momenten zorgt. Evenals de vele komische en absurde situaties.

Alhoewel de Scooby Gang nu is uitgebreid met Cordelia en Jenny en Oz, blijft de kern het hechtst. Samen ondernemen ze leuke dingen, voeren samen de straftaak van Buffy uit, gaan samen op stake out, doen detective werk en zitten samen met hun neus in de boeken om een probleem op te lossen. Dat geven dat ze al hun informatie uit boeken halen, blijft centraal staan in alle seizoenen en zorgt voor een bepaalde herkenbare situatie, een patroon waarbij ze allemaal samenwerken en ondertussen gevatte droog komische dialogen gevoerd worden. Dit is een erg leuke en sterke setting.

Naast humor is er zoals boven al genoemd veel ruimte voor romantiek, wat bij alle personages de boventoon voert. Maar ook is er een hoop tragiek, in de liefde, maar ook in het privéleven van Buffy en in haar relatie met haar moeder. Alhoewel ze de Scooby Gang, heeft blijft het Slayer bestaan toch eenzaam. Pas aan het einde vertelt ze Joyce dat ze de Slayer is. Joyce is in de war, verbaasd, en boos en ze wil het niet accepteren en ze wil dat Buffy er mee ophoudt. Het is de climax in hun onderlinge onbegrip die zich dit seizoen en voorgaande seizoen heeft opgebouwd.

In het tweede seizoen van Buffy the Vampire Slayer valt niet alleen meer te beleven, maar ook wordt er nog dieper op de personages ingegaan, komen we steeds meer over hen te weten en speelt het privéleven van Buffy nog steeds een grote rol. Dat privéleven valt organisch samen met haar Slayertaken, waardoor werkelijkheid en fantasy een goede symbiose vormen. Er is volop humor, op verschillende vlakken, van dialogen, mimiek, situaties en gedrag van de personages.

De focus ligt dit seizoen op de liefde, op romantiek, epische liefde, tragische liefde en dodelijke liefde, terwijl ondertussen bij Buffy en de Scooby Gang allerlei soorten monsters hun levens binnendringen die ze moeten verslaan. De komst van Spike en Drusilla voegen een hoop humor en ellende toe, maar na hun vlucht uit Sunnydale hebben we nog niet het laatste van hen gezien.

De special effects zijn al veel beter en alles ziet er beter uit. Ook is het kinderlijke dat af en toe nog te vinden was in seizoen 1, vrijwel weg. En neemt het aan het einde wel een hele serieuze wending. Ook dit seizoen was weer top en een aanloop naar nog meer spannende gebeurtenissen en ontwikkelingen in het derde seizoen. Want het telefoontje van Snyder naar de Burgemeester en het feit dat hij van alles op de hoogte is wat er speelt in Sunnydale qua monstergehalte, is raadselachtig en belooft niet veel goeds.

Wil je meer lezen over Buffy the Vampire Slayer? Klik dan op onderstaande links:

Favorite episodes Buffy the Vampire Slayer:

Monster of the Week episodes: