Film Review: Ghost Stories (2017)

review film ghost stories 2017
Ghost Stories/ Lionsgate Films

Ghost Stories is een bovennatuurlijke horror, met komische en tragische elementen én met een verrassende twist aan het einde. Vier spookverhalen gegoten in een bijzondere vorm, die vermakelijk creepy zijn.

Ghost Stories is van origine een toneelstuk, geschreven door Jeremy Dyson en ging in 2010 in première. In 2017 werd dit horrortoneelstuk verfilmd, met een zeer leuk en eng resultaat. Wie bekend is met Britse humor gemixt met horror, zoals bijvoorbeeld de boeken van Robert Rankin, die evenveel humor als horror bevatten, zal zich op bekend terrein voelen. In de film blijft de horror echter op de voorgrond, en is het humoristische aspect op de achtergrond wel voelbaar. Deze mix levert dan ook geen film als Shaun of the Dead (2004) waar de humor over de top is, evenals de horror.

In Ghost Stories is dit allemaal een stuk subtieler en met een tragisch randje, wat zo herkenbaar is bij klassieke ghost stories. Ook dit keer is de film geschreven en geregisseerd door Jeremy Dyson, samen met Andy Nyman die ook de hoofdrol vertolkt. Horror, een snufje humor, een tragedie, een toneelvibe met aktes vormen samen de hoofdingrediënten van deze bijzondere en zeer vermakelijke film.

Phillip Goodman is door zijn streng religieuze Joodse vader opgevoed en heeft daardoor een angst voor het bovennatuurlijke ontwikkeld. Totdat hij op tv Dr Charles Cameron ziet die paranormale verschijnselen ontmaskert en zegt dat de angst voor de dood, het brein triggert om dingen te zien wat het wil zien. De mens wil alles geloven om zichzelf maar gerust te stellen voor het onvermijdelijke dat komen gaat, de dood van een geliefde of zichzelf. Hij noemt dit verschijnsel Existential Terror. Hierdoor raakt Goodman geïnspireerd en besluit zelf zogenaamde mediums te ontmaskeren en hierdoor mensen te helpen.

Totdat hij een bericht krijgt van de jaren geleden op mysterieuze wijze verdwenen Charles Cameron. Deze vraagt hem om drie onopgelost zaken van hem te onderzoeken, want Cameron beseft nu dat hij fout zat, dat alles echt is. Dus gaat Goodman op pad. Alles kan immers op logische en psychologische wijze verklaard worden, dat wat de drie mensen van deze drie zaken zeggen dat ze hebben meegemaakt. Maar als Goodman onderweg zelf ook vreemde dingen begint waar te nemen, brengt hem dat toch aan het twijfelen. Bestaat het bovennatuurlijke dan toch echt of is er iets anders aan de hand?

review film ghost stories 2017
ghosty images/ Lionsgate Films

De drie onopgeloste zaken

Case 1: Tony Matthews

Eerst gaat hij langs bij Tony Matthews die een bovennatuurlijke ervaring had tijdens zijn werk als nachtbewaker. Terwijl Goodman hem eerst ondervraagt, komen we meer over hem te weten. Tony drinkt, heeft zijn vrouw verloren aan kanker en zijn dochter ligt in een coma, het zogenaamde locked-in syndroom. In een flashback zien we zijn belevenissen. In een verlaten oud gebouw, dat vroeger een gekkenhuis was voor vrouwen, beginnen er vreemde dingen te gebeuren.

De spanning, de gebeurtenissen worden zorgvuldig opgebouwd, waardoor dit een vrij creepy segment is en alle ingrediënten heeft van een spookverhaal. Dat het de cliché elementen bevat, maakt het daardoor niet minder spannend. De sfeer, de aankleding en uiteindelijk de confrontatie van Tony met het spookmeisje is erg creepy.

Case 2: Simon Rifkind

De tweede case brengt Goodman naar een jongen Simon Rifkind die een ontmoeting met de duivel claimt te hebben gehad. Opgroeiend in een streng en dysfunctioneel gezin, heeft Simon last van faalangst en doet neurotisch aan. Wanneer hij én niet zich heeft aangemeld voor zijn studie, én de baan niet heeft gekregen én zijn rijbewijs niet heeft gehaald, durft hij dit allemaal niet te zeggen aan zijn ouders en leent de auto. In de nacht rijdt hij op een verlaten bosweg en wanneer hij met zijn overbezorgde, boze en teleurgestelde ouders aan de telefoon zit, rijdt hij plots iemand aan. Bang stapt hij uit de auto en het blijkt een duivelachtig figuur te zijn. In paniek rijdt hij weg, totdat een paar honderd meter verder de auto afslaat en hij op de ANWB moet wachten. Maar datgene wat hij heeft aangereden, komt hem halen en confronteren.

Zowel de scènes bij Simon thuis als de flashback doen erg creepy en surrealistisch aan. Simon is een neurotische jongen en Goodman verklaart zijn zogenaamde ervaring dan ook met een angstpsychose die de jongen heeft gehad. Dit segment is vrij indringend gefilmd en legt hiermee de nadruk op de angst van Simon die hierdoor erg dichtbij komt en voelbaar is. Dit realisme mixt bijzonder goed met het absurdisme van de aanrijding met het duivelachtige figuur.

Case 3: Mike Priddle

De derde zaak is die van Mike Priddle een zakenman die in de nacht waarop zijn vrouw aan het bevallen was, hij geteisterd wordt door een poltergeist of ander spookachtig verschijnsel. Terwijl Mike Goodman alles vertelt tijdens een wandeling op de hei en we zijn ervaringen in een flashback zien, loopt deze ontmoeting volledig uit de hand. En wanneer Goodman dan ook in paniek terugrijdt naar de wooncaravan van Cameron, treft hij zijn eigen persoonlijke paranormale verschijnsel aan.

review film ghost stories 2017
Philip Goodman/ Lionsgate Films

Philip Goodman (Case 4)

Alhoewel Goodman de verteller is in het verhaal en de film als een soort documentaire begint, beginnen langzaam door zijn onderzoek heen ook dingen te gebeuren, ziet hij vreemde dingen en wordt het voor de kijker al snel duidelijk dat Goodman een grotere rol heeft in het verhaal dan slechts de verteller en onderzoeker. We krijgen door de verschillende zaken heen, al een aantal hints te zien, dingen die bij alle drie de zaken overeen lijken te komen. Zo is het spookmeisje van Tony gekleed in een gele jurk en heeft ze donker haar met twee staartjes. Ook de pop in de box uit het derde segment ziet er precies zo uit. De vinger die het spookmeisje in de mond van Tony stopt komt terug en heeft een duidelijke betekenis. Alsook de bosweg die een significante betekenis heeft. Maar ook de dingen die Goodman onderweg ziet, een geest die zijn evenbeeld is, die opgesloten zit in de auto. Een hooded figuur dat telkens opduikt. Het tijdstip waarop de vreemde dingen gebeuren, om 3:45 ’s nachts, komt overeen. En een shot van een raam, dat steeds in beeld komt en dat pas aan het einde te plaatsen is, geeft aan dat er iets niet helemaal klopt.

De twist (geen spoilers)

Dit beseft Goodman pas aan het einde, wanneer hij terug is in de caravan van Cameron en dan pas het echt surrealistische gedeelte van de film begint, dat langzaam toewerkt naar een twist. We krijgen een kijkje in het verleden van Goodman, dat hem nog steeds parten speelt. Dit is erg mooi, tragisch, maar surrealistisch en absurdistisch in beeld genomen. Werkelijkheid wordt gemixt met een surrealisme, waarvan wij noch Goodman weten wat dit precies inhoudt. Is het een droom, een paranormaal verschijnsel, wordt hij nu voor de gek gehouden? De twist is erg bijzonder, maar wel zeer vermakelijk en toegankelijk weergegeven. Aan het einde komen alle voorgaande elementen samen en is de conclusie duidelijk vormgegeven. Het einde blijft daarom niet vaag, maar wel doet het een eerdere aanname wankelen en is daarmee de vraag of er wel iets of niets is na de dood, nog steeds onbeantwoord.

Vormgeving

Ghost Stories is naast dat het een vermakelijk en creepy verhaal is, ook erg mooi in beeld gebracht. Er is goed aandacht besteed aan de cinematografie, de muziek, sfeer en vormgeving. Dat het eerst een toneelstuk was is voelbaar, maar zeer goed vertaald naar het witte doek. De film is een klein raadsel dat verpakt is in een goede en sterke sfeer dat vaak nostalgisch aandoet, wat tevens ook een hint is naar wat er werkelijk gaande is. Het begin dat de bar mitswa van de jonge Philip filmt en op oude film wordt getoond is hiermee sfeerbepalend voor de rest van de film. Maar ook geeft het aan dat de rol van Philip niet te onderschatten valt. Toch wordt het mysterie van de film erg goed opgebouwd, zodat je wanneer de twist eenmaal komt, je toch verrast wordt en de eerste twist niet de laatste blijkt te zijn. Die opbouw gaat ook steeds verder, totdat het nachtmerrieachtige vormen aan gaat nemen, wat intrigerend als indringend in beeld wordt gebracht.

Ghost Stories is een erg mooi gemaakte film die de toneelachtige sfeer heeft weten te behouden. Zowel creepy als vermakelijk, mixt het horror, humor en tragedie met elkaar, door gebruik te maken van surrealisme en absurdisme, zonder dat iets over de top wordt aangezet. Het mysterie blijft daardoor dan ook lang overeind en zorgt voor een verrassende twist.

• Ghost Stories (2017) 98 min
  • Directed by: Andy Nyman, Jeremy Dyson
  • Produced by: Claire Jones, Robin Gutch