Serie Review: Buffy the Vampire Slayer Seizoen 1

review series buffy the vampire slayer season 1
‘We’re doomed’/ The WB

Buffy the Vampire Slayer is misschien wel de meest iconische supernatural fantasy comedy horror serie uit de jaren 90 met Buffy als de ultieme iconische heldin.

Het eerste seizoen van Buffy the Vampire Slayer stamt alweer uit 1997. Maar dat was niet de geboorte van Buffy en haar verhaal. In 1992 werd de komische horror film Buffy the Vampire Slayer uitgebracht. Geregisseerd door Fran Rubel Kuzui, geproduceerd door Kaz Kuzui en geschreven door Joss Whedon, dezelfde mensen die later de serie maakten. En dat terwijl de film nogal matig werd ontvangen.

De serie daarentegen won meer dan 30 prijzen waaronder een Emmy Award, een Hugo Award en vele anderen. Dat de serie een succes was, lag aan verschillende factoren. De combinatie van coming of age, dat gesymboliseerd werd door allerlei bovennatuurlijke en fantasy elementen, met humor en een spannend en interessant verhaal en een geweldige cast zowel voor als achter de schermen, hebben van de serie een iconische serie gemaakt die uiteindelijk leidde tot zeven seizoenen.

De zestien jarige Buffy Summers is er niet lang geleden achter gekomen dat zij door het lot gekozen is tot de nieuwe Slayer. Hierdoor is zij in de problemen geraakt op haar oude school, waar zij de gymzaal afbrandde om een aantal vampiers te bestrijden. Aangezien daar verder niemand van op de hoogte is, is ze van school getrapt en heeft haar moeder Joyce besloten om naar Sunnydale te verhuizen.

Eenmaal op haar nieuwe school Sunnydale High, ontmoet ze de net aangestelde bibliothecaris van de school, Rupert Giles, maar hij blijkt echter meer dan dat. Hij is haar Watcher, degene die haar moet begeleiden in de wereld van de vampiers en ander gespuis en haar moet helpen met al zijn kennis om hen te verslaan. Ze leert dat Sunnydale gebouwd is op de Hellmouth een speciale bovennatuurlijke plek die demons en vampiers aantrekt. De aangewezen plek dus voor Buffy om ze te bestrijden.

Dit doet ze al snel niet meer alleen. Willow en Xander, twee klasgenoten die al snel op de hoogte raken van wie Buffy is en wat ze doet, staan aan haar zijde en helpen daar waar ze kunnen. Echter niet zonder gevaar, want er is een profetie dat een eeuwenoude vampier, The Master uit zijn graf zal herrijzen en de Slayer zal doden. Uit onverwachte hoek krijgt Buffy hulp, namelijk van een vampier vervloekt met een geweten, genaamd Angel.

The Scooby Gang in research mode/ The WB

De Scooby Gang

De kern van de Scooby Gang bestaat uit Buffy Summers, Rupert Giles, Willow Rosenberg en Xander Harris. Buffy de Slayer is het hart van de groep.

‘Into each generation a Slayer is born. One Girl in all the world. A Chosen One. One born with all the strength and skill to hunt the vampires. To stop the spread of evil.’

Buffy Summers

Buffy Summers is dus uitzonderlijk sterk, heeft snelle reflexen, is behendig en snel en kan ook sneller dan gemiddeld genezen en kan wel tegen een aardige stoot. Maar ze wordt niet neergezet als een superheld, maar als een gewone zestienjarige die naar school moet en moet presteren, verantwoording heeft af te leggen aan haar moeder, om nog maar niet te spreken over de andere normale dingen die een puber moet en wil doen. Buffy is daarin niet anders. Zij mag dan wel de Slayer zijn, maar blijft een gewoon meisje, met normale eigenschappen. Ze is op school geen streber, maar blijkt uiteindelijk toch ook erg intelligent te zijn, al lijkt dat vaak niet zo. Ze kan een wat lakse houding hebben tegenover het slayen, maar is erg vriendelijk, allesbehalve bekrompen, heeft empathie, is dapper, maar ook ijdel. Zo wil ze ook graag de normale dingen op school blijven doen, zoals cheerleader worden, daten met een leuke jongen, terwijl ze ook de verantwoordelijkheid van de Slayer moet dragen. Dat botst wel eens met Giles.

Rupert Giles

Rupert Giles is haar Watcher, en speciaal vanuit Engeland naar Sunnydale gekomen om haar te trainen, te begeleiden en voor te bereiden en hij is degene met alle kennis en boeken. Hij is erg Brits, ouderwets, maar al gelijk een vaderlijk figuur voor Buffy. Haar ouders zijn gescheiden en Giles vult de rol van haar vader op sommige momenten in. Hij is al gelijk erg betrokken bij haar, ondanks dat de verhouding tussen een Watcher en Slayer puur zakelijk moet blijven. Giles fungeert als de man met de kennis, maar ook als haar hoeder.

Willow Rosenberg

Willow Rosenberg is het grijze muisje, maar superslimme meisje op school. Ze is beslist niet populair, draagt suffe kleren en heeft op Xander na bijna geen vrienden. Ze is verlegen, erg lief en soms wat naïef. Op de eerste schooldag ontmoet Buffy Willow, ondanks dat het populaire meisje Cordelia haar waarschuwt niet met de impopulaire kids om te gaan. Maar Buffy heeft daar lak aan en gaat die avond samen met Willow naar de Bronze de enige hippe club in Sunnydale, waar ze haar aanraadt om de dag te plukken, wat Willow al direct in de klauwen van vampiers leidt en Buffy haar samen met Xander moet redden. Willow is de brains en helpt Giles veel met onderzoek.

Xander Harris

Xander Harris valt gelijk als een blok voor Buffy vanaf het eerste moment dat hij haar ziet. Wanneer hij een gesprek tussen Buffy en Giles per ongeluk hoort over de Slayer en vampiers is hij verbaasd maar geïntrigeerd. Net als Willow, hoort Xander ook niet bij de cool kids. Hij zou graag wat mannelijker willen zijn, maar compenseert dit door zijn goofy grappige gedrag. Xander is niet zo erg dapper, maar gaat voor Buffy door het vuur. Ook is hij street smart, wat vaak erg helpt om een probleem op te lossen.

Opbouw

Dit eerste seizoen bestaat maar uit 12 afleveringen. Het seizoen heeft een rode draad, namelijk de grote vijand The Master die verslagen moet worden, maar ondertussen heeft iedere aflevering een eigen mini boss, waartegen gevochten moet worden. Die losse verhalen bieden de mogelijkheid om de karakters van de personages veel beter te leren kennen.

Naast de rode draad is er volop ruimte om ook sociale en maatschappelijke problemen en thema’s waar jongeren mee worstelen aan te snijden, die door verschillende monsters of bovennatuurlijke situaties gesymboliseerd worden. Verschillende soorten afleveringen dus, met ieder een andere insteek, terwijl op de achtergrond niet alleen de rode draad van de nemisis doorloopt, maar ook de echte levens van Buffy, Willow en Xander zelf. Dat maakt de serie heel vol en compleet.

Humor, actie en romantiek

Ook de verschillende thema’s in de verhalen spelen door elkaar. Zoals het mysterie rondom Angel en zijn vloek en zijn achtergrondverhaal. Maar ook de romantiek ontbreekt niet. Net zomin als de horror en enge spannende scènes en de vele vechtscènes.

Maar dit alles wordt gebracht met de typische Buffy humor. De teksten en oneliners van Buffy zijn strak en hilarisch. Maar niet alleen de snappy en snelle dialogen zorgen voor humor, maar vaak ook de situaties zelf en hun reacties erop. De acties van Xander vaak erg grappig en Willow brengt de lieve humor, terwijl Giles voor de droge humor zorgt. De humor wordt goed afgewisseld met de meer serieuzere zaken en thema’s die aandacht krijgen, maar nooit te dominant worden.

Op verschillende manieren dragen alle personages ieder hun eigen unieke steentje bij. Ieder personage heeft een eigen identiteit die een eigen rol speelt in het verhaal en soms daardoor het verhaal leiden. Hierdoor zijn ze geen speelballen van het verhaal, maar lijken door hun acties en interacties hun eigen organische verhaal te creëren. Want alhoewel Buffy het hoofdpersonage is, zijn de andere drie leden van de Scooby Gang niet minder belangrijk in het verhaal. En dat is wat deze serie ook uniek maakt. De held is niets zonder haar vrienden.

Buffy and Angel/ The WB

Angel

Al die eerste avond ontmoet Buffy een tall dark and handsome stranger, die haar waarschuwt voor The Harvest en haar een ketting geeft met een zilveren kruis. Later blijkt wanneer Buffy en Angel samen op de vlucht voor een stel vampiers zijn en zij hem meeneemt naar huis nadat hij gewond is geraakt, dat hij ook een vampier is. Echter door een oude vloek uitgesproken door een zigeunerstam, heeft hij zijn ziel teruggekregen. Dit zorgt ervoor dat hij gebukt gaat onder de slechte daden die hij als slechte vampier heeft begaan. Hierdoor helpt hij Buffy. En het zal niet als een verrassing komen dat er iets tussen hen opbloeit. Hij bewijst zijn loyaliteit aan Buffy door zijn maker, Darla te doden.

De mythologie en de Hellmouth

In de serie zijn vampiers vrij klassiek. Ze kunnen hun gezicht in hun ware demonische vorm veranderen, waardoor hun fangs zichtbaar worden. Ze zijn te doden met een houten stake door het hart, of onthoofding en vergaan dan gelijk tot stof. Ze kunnen niet tegen kruizen en zonlicht en ze moeten worden uitgenodigd om een huis binnen te gaan. Ook hebben ze geen spiegelbeeld.

Giles vertelt de rest van de Scooby Gang meer over het ontstaan van vampier. Voordat de mens op aarde was, liepen demons, de Old Ones op aarde. Maar zij verloren de grip op de werkelijkheid, zodat de weg vrij kwam voor de mens. Behalve wat magie en vreemde wezens zijn de Old Ones spoorloos verdwenen. De laatste demon zoog het bloed van een mens en werd de mens bezeten door de ziel van een demon. Deze beet weer een ander mens en zo verder, waardoor de vampiers bestaan en wachten totdat de Old Ones weer terug keren op aarde.

Het is ook niet zomaar toeval dat Buffy terecht gekomen is in Sunnydale, want hier bevindt zich de Hellmouth, een portaal tussen onze wereld en de demonische. De Hellmouth is een plek van mystieke energie, waardoor allerlei wezens en monsters zich er tot aangetrokken toe voelen. Zo ook de Master die hier lang geleden naar toe kwam, maar werd opgesloten. Maar hij kan ontsnappen door The Harvest, dat Buffy weet te stoppen. Wat zij niet weet en waar Giles later achter komt is dat er een profetie bestaat, dat Buffy de Master zal ontmoeten en zij door hem gedood zal worden. En tevens de Hellmouth geopend zal worden. En de plek van de Hellmouth bevindt zich onder de school, onder de bibliotheek om precies te zijn.

Sunnydale High

Veel speelt zich af op school. Niet alleen is de bibliotheek hun hoofdkwartier, moeten ze veel tijd op school doorbrengen en bevindt de Hellmouth zich daaronder, maar overkomt de leerlingen ook het een en ander. Een van die leerlingen is Cordelia Chase, het populairste meisje van de school. Zij is ijdel, oppervlakkig, zegt wat ze denkt, maar is niet dom, wel egoïstisch en narcistisch. Al staat zij eerst positief tegenover Buffy, verandert dit al snel wanneer ze bijna door haar wordt aangevallen met een stake en vindt dat ze een freak is. Daar komt verandering in als Cordelia zelf in de bovennatuurlijke problemen komt en Buffy en de Scooby Gang om hulp vraagt. Ook al sluit ze zich niet gelijk bij hen aan, ze heeft meer begrip, is minder oppervlakkig dan dat ze doet voorkomen en soms best aardig.

Ook een lerares speelt een rol, de computer lerares, Jenny Calender, die een techno paegan is en ook veel weet over mystieke en bovennatuurlijke zaken en Giles helpt bij zijn onderzoekt naar de profetie omtrent Buffy.

De schooldirecteur is Mr Flutie, maar wanneer hij wordt opgegeten door een pack leerlingen bezeten door de zielen van Hyena’s, wordt hij vervangen door Principle Snyder, een echte dictator.

Their first succesful epic battle/ The WB

Thema’s

Door middel van hun avonturen worden verschillende thema’s aangesneden waar de gemiddelde jongere mee te maken krijgt en die aandacht krijgen in verschillende afleveringen. Zo wil Xander zich mannelijker voelen, maar wordt bijna opgegeten door de nieuwe lerares die een bidsprinkhaan blijkt te zijn. De onzekere en kwetsbare Willow wordt verleid via het internet door ene Malcolm, die de demon Moloch blijkt te zijn en helemaal door hem geïndoctrineerd wordt. Het gevaar van cyberdaten en foute vriendjes. Een meisje op school wordt zo genegeerd en de mond gesnoerd dat ze daadwerkelijk onzichtbaar wordt, wat haar woede keert tegen Cordelia, het populaire meisje dat teveel wordt gezien, maar niet voor wie ze echt is. Maar ook kindermishandeling komen voorbij en Buffy heeft de angst dat haar ouders omwille van haar zijn gescheiden. Ook de moeder-dochter relatie tussen Buffy en Joyce komt aan bod. Terwijl Joyce wanhopig probeert Buffy op het goede pad te houden, heeft ze geen enkele weet van haar Slayer praktijken en die onwetendheid geeft grappige situaties.

Vriendschap

Maar het belangrijkste thema is vriendschap. Iets wat niet vanzelf gaat en niet vanzelfsprekend is. Maar ook het belangrijkste waarom Buffy als Slayer zo speciaal is. Zij hoeft het niet alleen te doen. Ook al zijn hun verhoudingen soms wat ingewikkeld. Willow is al jaren heimelijk verliefd op Xander, terwijl Xander verliefd is op Buffy en dit uitgebreid bespreekt met Willow. Maar Buffy is verliefd op Angel, die een vampier is en hij is verliefd op haar. Giles is te betrokken bij Buffy en brengt hierdoor zichzelf ook in gevaar.

Wanneer Buffy erachter komt dat ze zal sterven, houdt ze het voor gezien. Een hele realistische reactie voor een zestien jarig meisje dat op de avond van het schoolbal weet dat ze zal gaan sterven. Toch doet haar verantwoordelijkheidsgevoel en het feit dat haar vrienden gevaar lopen, haar beslissen om toch de confrontatie aan te gaan. Maar juist doordat ze naar de Master gaat en hij haar bloed drinkt en haar doodt, zorgt ervoor dat hij bevrijd wordt.

Waar hij echter geen rekening mee heeft gehouden, zijn haar vrienden. Giles en Jenny zoeken alles op om haar te helpen, Cordelia redt Willow, terwijl ze met z’n vieren vechten tegen het monster dat uit de Hellmouth komt en de hordes vampiers die eropaf zijn gekomen. Xander gaat naar Angel, ook al mag hij hem totaal niet, om hem te vragen hem naar het hol van de Master te leiden. Maar Xander en Angel lijken te laat te komen. Terwijl Angel verslagen is, past Xander zijn gezonde verstand en mond-op-mond beademing toe, waardoor Buffy weer tot leven wordt gewekt. Ze voelt zich sterker dan ooit, verslaat de Master en de Hellmouth sluit zich weer.

Dit is slechts de eerste epische strijd, waarop nog vele keren zullen volgen, ze meerdere malen de Hellmouth moeten sluiten, een onverslaanbare vijand moeten verslaan en het einde van de wereld moeten voorkomen.

Het eerste seizoen van Buffy the Vampire Slayer is zowel een introductie van Buffy en haar Scooby Gang, maar ook gelijk een episch seizoen, met een grote vijand die moet worden verslagen. Het is tevens een introductie in Sunnydale, de Hellmouth en de hele mythologie rondom de Slayer en vampiers die alleen nog maar verder uitgebreid zal worden de komende seizoenen. Met een geweldige cast, leuke, levendige en aimabele personages, spannende avonturen en de typische gevatte Buffy humor, én maatschappelijke thema’s, is dit een fantastisch eerste seizoen van een geweldige serie die alleen nog maar beter gaat worden.

Meer lezen over Buffy the Vampire Slayer? Klik dan op onderstaande links:

Favorite episodes van Buffy the Vampire Slayer:

Monster of the Week episodes: