Film Review: Little Miss Sunshine (2006)

review film little miss sunshine 2006
road trip/ Fox Searchlight Pictures

Little Miss Sunshine is een prachtig tragikomisch verhaal over een gewoon meisje dat eigenlijk heel speciaal is.

Soms zijn er films die precies de goede snaar te weten te raken, die zo gedoseerd zijn dat alles klopt en prachtig in elkaar valt. Zowel drama, als humor, herkenbaarheid als filosofische ideeën zonder dat het te sentimenteel of intellectueel of belerend wordt. Little Miss Sunshine is zo’n film die weet te raken, je laat huilen en laat lachen en waar je uiteindelijk een goed gevoel aan over houdt.

De familie Hoover is alhoewel een vrij doorsnee gezin, ook een redelijk dysfunctioneel gezin. Moeder Sheryl probeert alle ballen in de lucht te houden, terwijl vader Richard zijn carrière als motivational speaker op de rit probeert te krijgen met zijn 9 stappen om je dromen te verwezenlijken, al trekt hij nu nog allerminst volle zalen. Zoon van Sheryl uit een eerder huwelijk Dwayne, heeft al negen maanden niet gesproken en heeft een zwijgeed afgelegd totdat hij zijn doel als piloot bereikt. Terwijl hij zich fysiek probeert sterker te maken en ondertussen Nietzsche leest.

De zevenjarige dochter Olive heeft haar eigen droom, namelijk meedoen aan een Miss Verkiezing en winnen. Telkens opnieuw kijkt ze naar de winnares op tv en imiteert haar gedrag, terwijl ze met opa Edwin haar routine oefent. Edwin op zijn beurt maakt al zijn dromen waar in het snuiven van cocaïne, waardoor hij uit het bejaardentehuis is getrapt. Wanneer Sheryl haar broer Frank uit het ziekenhuis moet halen omdat hij een zelfmoordpoging heeft gedaan en nergens anders terecht kan, maakt dit hun perfecte gezinnetje compleet.

Dan krijgt Olive een telefoontje: ze mag als invaller naar de Miss Verkiezing Little Miss Sunshine in Californie. Omdat zowel Frank als Dwayne niet alleen gelaten kunnen en mogen worden, besluiten ze allemaal mee te gaan.  En omdat ze geen geld hebben gaan ze met een Volkswagen busje op road trip. Tijdens deze trip, lopen niet alleen de irritaties hoog op, maar spatten dromen uiteen en moeten ze een groot verlies verwerken. Nu worden ze echt met elkaar geconfronteerd, maar leren ze ook meer over zichzelf en elkaar.

review film little miss sunshine 2006
family life is hard/ Fox Searchlight Pictures

Family Road Trip

Met een lach en een traan neemt de film je mee op hun road trip en worden er een aantal maatschappelijk thema’s in verwerkt zonder dit er al te dik bovenop te leggen. Zo worden ook de personages benaderd. Zonder de personages al te veel uit te diepen, maar toch genoeg complexiteit te geven, wordt bij ieder van hen de nadruk gelegd op een droom of desillusie.

Richard bijvoorbeeld is zo gefixeerd op zijn ideale 9 stappenplan om je dromen te verwezenlijken dat hij niet ziet hoe zijn eigen gezin er aan toe is. Het idee dat alles maar maakbaar is, als je maar hard genoeg werkt en maar graag genoeg wilt en discipline hebt, blijkt de grootste desillusie van de film. Maar daarentegen zorgt deze manier van doen juist ook voor een fantastisch en onverwacht einde.

Dwayne wil dolgraag piloot worden, maar tijdens de road trip komt hij erachter dat hij kleurenblind is en dat dit betekent dat hij afgekeurd zal worden. In één klein moment valt zijn droom in duigen, wat een tragisch moment is. Richard daarentegen doet er iets langer over om te beseffen dat niet alles maakbaar is. Maar in tegenstelling tot Dwayne die te maken heeft met dingen die buiten zijn controle vallen, kiest Richard op gegeven moment zelf voor zijn gezin en laat dat ook in de finale duidelijk merken.

Want het is uiteindelijk Olive die hen een belangrijke les leert. Het gaat er niet om dat wanneer je hard werkt, je zal winnen. Het gaat erom dat je hard werkt aan jezelf zijn, je prettig voelen met wie je bent, je niet conformeert aan de rest omdat je bang bent anders te zijn en afgewezen te worden. Dit houdt niet in dat je dan vanzelfsprekend zal winnen, maar dat je dan pas trots op jezelf kan zijn.

Het is de intrinsieke beloning die telt en niet de extrinsieke, niet de goedkeuring van anderen. Dit doet Richard dan ook eindelijk beseffen dat hij zijn gezin moet steunen om wie ze zijn. Dat maakt Olive de grote held van de film.

Maar ook het zwaardere thema zelfmoord komt aan bod. Zonder het idee te willen geven dat wanneer je maar je best doet en je een liefdevolle familie hebt, alles wel weer goed komt, klautert Frank er toch langzaam weer bovenop. Maar eerst zien we Frank een nog dieper dal in gaan wanneer hij onderweg ook nog eens zijn ex-vriend tegenkomt en hij een nieuwe vriend blijkt te hebben en hij  heel succesvol blijkt te zijn. Ook worstelt Frank met zijn niet geslaagde universitaire loopbaan. Dit zorgt er beslist niet voor dat hij opknapt. Maar ook hier geldt weer dat hij wel uiteindelijk inziet dat het niet status is, of de liefde van een ander, maar dat respect en liefde voor jezelf belangrijk is. Wanneer ze dat allemaal individueel inzien, worden ze niet alleen een leuker mens, maar ook een leuke familie. Deze wisselwerking , legt dus bij niets of niemand de schuld, maar geeft hen een klein inzicht.

review film little miss sunshine 2006
see Olive shine/ Fox Searchlight Pictures

Hilarisch absurdistisch

Maar ondanks al deze ellende en tegenslagen, wordt dit wel erg komisch in beeld gebracht. Nog onwennig om echt alles samen te doen als gezin en eendracht te creëren, doe dit hen in absurde situaties belanden. Zowel de kleine dingen, als het niet kunnen stoppen met het busje, waardoor Olive en de rest ernaast moet rennen en erin moet springen is een geweldig leuke scène en een goede kickstart van hun samenwerking. Maar ook een zeer tragische gebeurtenis doet hen in een absurde situatie belanden. Zelfs de ontdekking dat Dwayne kleurenblind is, is zowel erg komisch als tragisch in beeld gebracht.

Cinematografie en muziek

De cinematografie is echt geweldig. De prachtige beelden van het busje, de familie, de camerastandpunten, zijn zowel intiem als integer, maar indringend, maar verliest ook die nodige luchtigheid niet uit het oog. De gele kleur van het busje op de snelweg geeft een prachtig surrealistisch beeld en is natuurlijk ook de kleur van de sunshine.

De muziek van DeVotchKa is prachtige themamuziek dat telkens door de hele film terugkomt. Melancholisch, hoopvol en droevig tegelijk. Deze muziek is een zeer belangrijke component in deze film en voegt persoonlijkheid toe aan de road trip zelf.

Maar het hoogtepunt is de finale, de Little Miss Sunshine verkiezing zelf, waar de kleine Olive tussen alle opgedirkte kleine meisjes loopt en daar haar eigen routine tentoonspreidt en zorgt voor een enorme verrassing. Deze finale is zo leuk en emotioneel en geeft zo’n feel good vibe, dat je moet huilen en lachen tegelijk, van vreugde en ontroering.

Little Miss Sunshine brengt de boodschap dat niet alles maakbaar is, dat niet alles beheersbaar is, maar dat dit ook helemaal niet erg is en je dit moet accepteren. Je hoeft niet alles te willen. Het enige dat belangrijk is, is dat je jezelf bent, en het zou fijn zijn als je naasten je ook zo zouden accepteren. Met prachtige cinematografie en muziek, bijzondere personages en de mooie boodschap, is dit een film vol humor, tragiek, maar vooral hoop en uiteindelijk liefde.

• Little Miss Sunshine (2006) 101 min
  • Directed by: Jonathan Dayton, Valerie Faris
  • Produced by: Marc Turtletaub, David T. Friendly, Peter Saraf, Albert Berger, Ron Yerxa