review series the innocents season 1
Netflix
  • The Innocents Season 1 (8 episodes, 45-55 min)
  • Genre: science fiction, fantasy, drama, young adult
  • Created by: Simon Duric, Hania Elkington
  • Starring: Sorcha Groundsell, Percelle Ascott
  • My Rating: 5,9

Een bovennatuurlijke fantasy science fiction serie met een epische romance tussen twee jonge mensen. Dat staat gegarandeerd voor een hoop zwijmelplezier. Maar er is meer voor nodig dan chemie tussen de twee hoofdpersonen, zoals een goed verhaal, spanning, mysterie, een richting en een rode draad. Is deze nieuwe Netflix serie de nieuwe Young Adult serie die een concurrent kan worden van een Riverdale of één van de andere populaire young adult series?

Waar gaat het over: Of het voor een young adult nog niet moeilijk genoeg is om je los te maken van je eigen familie en je eigen identiteit te vinden, wordt dat voor June McDaniels nog moeilijker als blijkt dat zij een shifter is en het uiterlijk van een ander kan aannemen. Dit ontdekt zij nadat zij net 16 jaar is geworden en samen met haar grote liefde Harry Polk van huis wegloopt om samen te zijn en te ontsnappen aan hun verstikkende thuissituatie. Ondanks deze ontdekking wijkt Harry niet van haar zijde en samen proberen ze erachter te komen wat er met haar aan de hand is. Maar als blijkt dat de gave van June niet alleen gevaarlijk is voor anderen, maar ook voor haarzelf, wanneer ze niet alleen het uiterlijk, maar ook de intuïtieve kennis, gedachten en herinneringen overneemt van de ander, doet dat de liefde van Harry voor haar wankelen. Terwijl ze verstrikt raken in een gevaarlijk Londen vol met mensen die misbruik van hen willen maken, waaronder een andere shifter en ze op de vlucht moeten voor ene Steinar, gestuurd door Dr Bendik Halverson, om haar te ontvoeren naar een eilandje Sanctum, waar Halverson andere vrouwen waaronder haar moeder Elena die jaren geleden bij haar gezin was weggelopen, probeert te genezen, kunnen ze alleen elkaar vertrouwen.

Wat je kan verwachten: Een coming of age verhaal waarbij de shift als metafoor dient voor het zoeken naar en kwijtraken van de eigen identiteit. Te midden van een liefdesverhaal tussen twee jonge naïeve pubers. Een mysterieuze gebeurtenis uit nabije verleden dat het dorpje van Harry en June nog steeds in zijn greep heeft. Een groot familiegeheim. Indoctrinatie en misbruik van zwakke vrouwen. Een serie die vooral de doelgroep, young adults, zal kunnen bekoren, maar wat te mager is voor volwassenen.

Pluspunten: De romance tussen Harry en June wordt mooi in beeld gebracht. Hun relatie, hun twijfels over zichzelf en elkaar wanneer ze zich niet meer bevinden in hun veilige thuis, worden goed en realistisch verbeeld. Hun chemie is mooi, al is het soms wat te clichématig. De ontdekking van de waarheid omtrent haar moeder Elena is sterk getoond. Het shift element is redelijk origineel, en ziet er mooi uit, maar bereikt nooit het diepgaande niveau van bijvoorbeeld Syd uit de serie Legion.

Minpunten: De vrouwen komen er qua feminisme wat bekaaid vanaf. Niet alleen zijn en blijven ze zwak, maar hebben blind vertrouwen in Halverson en heerst er onderlinge jaloezie. Dat de shift getriggerd wordt door een emotie die ze niet kunnen beheersen, doet deze aandoening lijken op hoe vroeger “hysteria” werd benaderd. De enige sterke shifter daarentegen wordt afgeschilderd als gevaarlijk en slecht, en nauwelijks uitgediept. Het tempo is traag, alhoewel het begin erg goed is alsook de laatste twee afleveringen. Wat zich daartussenin bevindt is traag, richtingloos, zonder urgentie, zonder echte spanning of spanningsverschillen of mysterie. De enige rode draad is het liefdesverhaal tussen Harry en June, dat te vaak onderbroken wordt door schijnbaar losse elementen zoals de catatonische staat van Lewis, de vader van Harry, en de strenge regels van John, de vader van June, alsook de vage en vreemde therapie van Halverson. De serie is te serieus, zonder humor, en neemt zichzelf ook te serieus, terwijl het dat niet doet met de kijker, door alles uit te leggen en niets te verbeelden, terwijl echte uitdieping niet plaatsvindt.

Kernwoorden: coming of age, identiteit, shapeshifer, melodramatisch, serieus, kleurloos, richtingloos, humorloos, familiegeheimen, young adult