review ghoul 2018

• Ghoul (2018) 147 min
  • Genre: supernatural, horror, thriller
  • Created by: Patrick Graham
  • Starring: Radhika Apte
  • Language: Hindi
  • My Rating: 6,5

Plaats een aantal gevangenen, gehersenspoelde militaire ondervragers, en een Djinn, die het voorzien heeft op alle zondaars, in een afgesloten geïsoleerde omgeving en je krijgt een claustrofobische strijd om te overleven. Zorgt deze premisse ook voor een huiveringwekkende horror?

Ghoul is een Netflix Original. Deze mini-serie is een Indiaas-Amerikaanse productie van Blumhouse Television en Phantom Films. Deze drie-delige mini-serie duurt in totaal 147 minuten, kijkt als één lange film en is daarom makkelijk te bingewatchen. De gesproken taal is Hindi met Nederlandse ondertiteling.

Waar gaat het over: In de nabije toekomst in India heeft een totalitaire staat de macht. Tegenstanders worden opgepakt waaronder ook Ali Saeed een sektarische leider en terrorist van het Verenigd Volksfront. Nida Rahim, die haar eigen vader heeft verraden, wordt aan het ondervragingsteam toegevoegd, maar wanneer eenmaal de ondervraging wordt gestart, blijkt Ali Saeed alles behalve menselijk en wordt iedereen in het ondervragingscentrum geconfronteerd met hun eigen zonden. Wanneer hij ontsnapt moet Nida niet alleen zien te overleven, maar ook beslissen aan welke kant zij staat.

Wat kan je verwachten: tegen een achtergrond van een sociaal-maatschappelijk-religieus kader, speelt de Djinn een kat-en-muis-spel met iedereen binnen het centrum. Met een degelijke, trage, maar duidelijke opbouw, wordt het psychologische aspect niet erg uitgediept en blijven verhaal, personages en het idee vrij oppervlakkig. Met een paar spannende scènes en jumpscares in de derde aflevering, samen met een kleine twist, is dit een toch wat voorspelbaar einde van de recht toe recht aan opbouw.

Kernwoorden: bovennatuurlijk, djinn, traag, degelijk, sociaal-maatschappelijk-religieus, te oppervlakkig, twist, moraal, clichématig

→ Lees voor meer informatie en uitleg het volledige review van Ghoul