Film Review: The World’s End (2013)

review film the world's end 2013
the old gang back together/ Universal Pictures, Focus Features

The World’s End is het slotstuk van de Cornetto Trilogy die afsluit met een knallende finale.

In het eerste deel van de Cornetto Trilogy van Edgar Wright, Simon Pegg en Nick Frost, gingen Shaun en de zijnen de strijd aan tegen zombies in de comedy, horror, zombie parodie, Shaun of the Dead (2004). Nadat ze de moeder en stiefvader, Barbara en Philip, van Shaun hebben opgehaald en Liz, de bijna ex van Shaun en Dianne en David, haar twee vrienden, zoeken ze veiligheid in de pub The Winchester. In deze film speelt de roze aardbeien Cornetto een rol.

In het tweede deel Hot Fuzz (2007) speelt Simon Pegg Nicolas Angel, de beste politieagent van Londen die weggepromoveerd wordt naar het beste dorpje van Engeland, Sandford en krijgt Danny Butterman als partner die net zo incompetent is als de rest van het politieteam. Maar in Sandford is het totaal niet pluis. Deze parodie op de buddy cop films, mixt een uit de hand gelopen Midsomer Murders, met een slasher en is net zo over de top hilarisch als het eerste deel. Nu staat de blauwe Cornetto Classic centraal.

In het derde deel en het slotstuk gaat Gary King met zijn beste maten van vroeger de strijd aan met een alien invasion in hun oude stadje Newton Haven, tijdens een kroegentocht. Nu wordt de science fiction alien invasion geparodieerd, met dezelfde filmstijl en humor, maar dit keer met een tragisch en serieus randje, wat dit derde deel ondanks de kroegentocht toch de meest volwassene maakt. Alhoewel er in deze film enkel bier wordt gedronken en niemand een ijsje eet, komt aan het einde van de film de groene wikkel van een Cornetto al dwarrelend in beeld. Deze muntsmaak, met de groene kleur is een hint naar de groene mannetjes van andere planeten.

Op 22 juni 1990, na de laatste schooldag beleeft Gary King samen met zijn maten de beste dag en avond van zijn leven. Hun doel is om de Golden Mile af te gaan, 12 pubs aan te doen en te eindigen in The World’s End. Ondanks dat ze hun kroegentocht niet tot het einde halen, wordt deze avond voor Gary nooit meer geëvenaard.

Nu meer dan twintig jaar later, vertelt hij zijn verhaal aan een praatgroep en komt op het lumineuze idee om al zijn oude vrienden weer bij elkaar te halen en dit keer de tocht wel af te maken. Oliver Chamberlain was een player en had een grote mond. Nu is hij makelaar in onroerend goed. Peter Page was de jongste, maar hij was grappig en super rijk. Nu is hij partner bij de autodealer van zijn vader. Steven Prince was de cool kid en speelde samen met Gary in hun band. Nu werkt hij als architect. Andy Knightly was altijd de man waar Gary op kon vertrouwen. En werkt nu als advocaat.

Gary zoekt hen allemaal op en weet hen te overtuigen met af en toe een leugentje om bestwil om met hem de kroegentocht te herhalen. Enigszins tegenstribbelend besluiten ze allemaal toch te komen. Hun weerzien is vreemd, aangezien ze allemaal zijn veranderd, behalve Gary die nog steeds onvolwassen is en vrij irritant is in de ogen van de rest en hen al gauw in de problemen dreigt te brengen. Hij heeft zelfs nog de oude auto van toen The Beast. Ze komen oude bekenden tegen, die zowel leuke, Sam, de zus van Oliver, maar ook pijnlijke herinneringen doen boven komen, Shane de pestkop van Peter. Maar ook zien ze de oude mad Basil en de Green Reverend die hen vroeger wiet verkocht.

Terwijl hun tocht steeds minder leuk verloopt en Andy, die nu geheelonthouder is er de brui aan wil geven en de anderen zijn voorbeeld willen volgen en het bijna tot een conflict tussen hen komt, heeft Gary in de wc een wel hele vreemde ontmoeting. Want het blijkt dat niet zij zijn veranderd, maar de rest van het stadje. Want iedereen schijnt te zijn veranderd of vervangen door robots. Ondanks deze ontdekking wil Gay koste wat kost de kroegentocht af maken met gevaar voor eigen leven en dat van zijn vrienden.

review film the world's end 2013
there is something very different in Newton Haven/ Universal Pictures, Focus Features

Social Science Fiction; komisch en tragisch

De film heeft dezelfde herkenbare stijl waarin het is geschoten, zelfde soort shots en snelle editing, waardoor het echt bij de trilogie hoort, ondanks dat het verhaal wel een veel serieuzer randje heeft dan de voorgaande twee. Dat ligt aan de echte reden waarom Gary deze kroegentocht opnieuw wil beleven en het dit keer af wil maken. Maar ook gaat het om oude vriendschap die eigenlijk voorbij is gegaan. Herkenbaar, wanneer je mensen uit het verleden weer terug ziet na een aantal jaar waarin er veel is gebeurd en iedereen erg is veranderd. Dat dit niet geldt voor Gary, komt zowel even hard bij hem als bij zijn vrienden aan, en geeft conflict.

Die tragiek dat alles verandert, en voorbij gaat, schijnt goed door op de achtergrond, maar zodra het naar de oppervlakte komt en de film dreigt over te nemen, belandt Gary in het vreemdste gevecht ooit, met een robot. Die scène is niet alleen hilarisch, maar ook een goed keerpunt, waarop de vrienden toch weer snel nu oude rollen aannemen en er voor elkaar zijn. Dat Gary ondanks de complete chaos die dan ontstaat, met epische vechtpartijen in de wc en later in de bar, achtervolgingen op straat, toch nog alle kroegen af wil gaan, is absurd komisch, maar ook hier zit weer een tragische reden achter. Dat Andy degene is die dit ontdekt, maakt van hem toch de belangrijkste vriend en is zijn rol net iets groter dan die van de andere drie vrienden. En dan hebben we het nog niet eens gehad over zijn over de top rugby aanvallen op de robots.

Vormgeving

De film is goed passend bij het verhaal vormgegeven, zowel de robots als de pubs. De humor ligt dit keer meer op wat er wordt gezegd en hoe de onderlinge verhoudingen zijn tussen de vijf vrienden en wordt verlegd naar fysieke humor wanneer de robot aliens in beeld komen. De hilariteit zit dus dit keer iets minder in de fysieke humor, al is de epische bar fight hilarisch en geïnspireerd door de beroemde Jackie Chan gevechten, alleen dit keer met bier en barkrukken. Die gevechten zien er goed uit qua choreografie en zijn niet alleen erg komisch, maar ook spannend. En Sam, waar zowel Gary als Steven vroeger en nu allebei een oogje op hebben, doet net zo hard mee en is de enige echte vrouwelijke toevoeging in al dit mannelijke pub geweld.

De opbouw is misschien iets trager dan de twee andere films, maar dat er de tijd wordt genomen om de mannen en hun vriendschap in het nu en toen onder de loep te nemen, die de basis vormt voor dit hele verhaal, geeft meer hart aan de film, waardoor wanneer het eenmaal los gaat, het des te leuker en spannender wordt. Want het gaat los, hilarisch en over de top, met een finale die misschien net iets te makkelijk of cheesy is, maar daarom juist ook wel passend is bij deze ‘epische’ vriendengroep. Ook benadrukt de finale het karakter van Gary, en zijn hang naar het verleden op een wel erg letterlijke manier.

The World’s End is een trip down memory lane voor vijf vrienden, met leuke en pijnlijke herinneringen, vol nostalgie en waaruit blijkt dat het vroeger toch minder leuk was dan ze altijd hebben gedacht. Maar een alien invasion, die epische bar gevechten en een race tegen de klok oplevert om het helemaal tot het einde af te maken, brengt hier in één keer verandering in. Deze parodie is zowel komisch als tragisch, met verbale als fysieke humor, maar waar vriendschap de boventoon voert, waardoor de film een echt hart heeft gekregen. Het is een mooie afsluiter voor de komische en originele Trilogie.

• The World’s End (2013)
  • Directed by: Edgar Wright
  • Produced by: Nira Park, Tim Bevan, Eric Fellnet