Graphic Novel Review: The Sandman Volume 1: Preludes & Nocturnes

review graphic novel the sandman preludes nocturnes neil gaiman

The Sandman is een fantasy horror graphic novel die je meeneemt in de bijzondere en bizarre wereld van dromen en van The Endless.

The Sandman Volume 1 startte in 1988 als een maandelijkse uitgave en leidde uiteindelijk tot 75 uitgaven in 1996. Het was de eerste graphic novel die op de New York Times Bestsellers List terecht kwam en heeft vele prijzen gewonnen. De 75 uitgaven zijn samengebracht in 10 Volumes en hebben ook een aantal spin-offs opgeleverd. The Sandman is een horror fantasy graphic novel die dieper in gaat op menselijke thema’s en dat op een originele en wonderlijke wijze zowel verbeeld als verwoord wordt. Met de teksten en verhaal van Neil Gaiman, de tekeningen van Sam Kieth, Mike Dringenberg en Malcolm Jones III, de inkleuring van Daniel Vozzo, belettering van Todd Klein en covers van Dave McKean is dit één van de bekendste en voornaamste graphic novels geworden.

Alhoewel The Sandman gepubliceerd werd onder Vertigo, dochterbedrijf van DC Comics, is deze graphic novel beslist geen strip te noemen. Niet alleen de manier van tekenen, de verhaallijnen, maar ook de personages voldoen niet direct aan het typische beeld dat je bij DC Comics hebt. De thema’s reiken diep tot in de geest en (toen) nog niet eerder vertolkten zoveel vrouwen echte rollen in een comic/graphic novel.

Maar het voornaamste van The Sandman is dat de hoofdpersoon geen typische superheld is die het kwaad bestrijdt. The Sandman vertelt het verhaal van de heerser van de droomwereld, Dream/Morpheus, zijn verleden, zijn familie, liefdes, zelfs vrienden, zijn bestaan. Dream is een van The Endless, menselijke concepten die onlosmakelijk met de mens verbonden zijn. Zonder dromen geen mensen en vice versa. Een allegorisch verhaal waarbij ideeën/concepten gepersonifieerd worden. Dat maakt van Dream een superhelden of menselijk ontstijgend figuur, waardoor er vanuit een ander perspectief naar de mens gekeken wordt, maar ook de mogelijkheid biedt om een bijzondere wereld te creëren.

The Sandman Volume 1: Preludes & Nocturnes bestaat uit 8 delen. Het verhaal begint met de introductie van The Sandman in ‘Sleep of the Just.’ We maken kennis met een sekte, onder leiding van Roderick Burgess in 1916 in Engeland die de macht over de dood willen krijgen en met een occult ritueel Death willen vangen. Maar in plaats van dat ze Death gevangen weten te nemen, hebben ze Dream gevangen genomen, zonder dat zij zich hier van bewust zijn.

Dat zijn gevangenschap gevolgen heeft voor de mensheid blijkt uit een aantal vreemde slaapziekten die ontstaan. Ellie Marsten en Unity Kincaid vallen in een diepe slaap om zelden wakker te worden. Evenals Daniel Bustamonte totdat hij wakker wordt en wakker blijft als een levende zombie.

70 jaar later weet Dream te ontsnappen en moet hij de schade herstellen die de sekte met zijn gevangenschap hebben aangericht. Hiervoor heeft hij zijn eigen attributen nodig, door hemzelf gemaakt, waardoor hij weer zijn volle kracht terugkrijgt. Hij gaat op zoek naar zijn buidel met zand, zijn helm en zijn dreamstone.

Verzwakt als hij is gaat hij in deel 2 ‘Imperfect Hosts’ langs bij zijn onderdanen Cain en Abel en hun huisdraakje Gregory om aan te sterken, om vervolgens naar zijn kasteel te gaan dat vervallen is en hij zijn bediende Lucien aantreft, die hem vertelt wat er in de tussentijd is gebeurd. Hij vraagt de drie Fates, waar hij zijn attributen kan vinden.

In ‘Dream a Little Dream of Me’ gaat hij op zoek naar zijn buidel met zand. Het brengt hem bij John Constantine. In ‘Hope of Hell’ gaat hij op zoek naar zijn helm wat hem naar de hel doet afdalen en hij te maken krijgt met de drie heersers; Lucifer, Beelzebub en Azazel. In ‘Passengers’ moet hij op zoek naar de mens die zijn dreamstone heeft gestolen en daar misbruik van maakt. In ’24 Hours’ volgen we de verschrikkingen van deze mens, John Dee aka Doctor Destiny die in het Arkham Asylum heeft gezeten, maar is ontsnapt. En maken we en passant ook kennis met een aantal leden van de Justice League of America dat inmiddels is opgeheven. Totdat Dream tenslotte in ‘Sound and Fury’ de confrontatie aan gaat met John Dee. In het slotstuk van Volume 1 maken we kennis met de zus van Dream, een andere Endless; Death die de sombere Dream opbeurt zodat hij zijn droomkoninkrijk weer op gaat bouwen.

Dream

Dream is prachtig weergegeven, als een bleke slanke man met twinkelogen en zwart halflang haar. Hij draagt een zwarte kimono met rode vlammen aan de onderkant en zijn hele voorkomen doet wat Japans aan. Zijn helm lijkt op een gasmaker met een slurf en geeft hem een vervreemdend uiterlijk dat niet eng noch vriendelijk is. Als een van de Endless, is hij geen mens, maar net zo afhankelijk van de mens voor zijn bestaan als de mens van hem. Alhoewel hij dus belangrijk is voor de mensen, is hij zelf mensoverstijgend.

Dat maakt hem meer wereldvreemd dan zijn zus Death, doordat hij zich in de dromen van mensen bevindt, er door kan reizen en ze maakt. Death staat veel letterlijker in contact met de mens en heeft daardoor een andere kijk, die vrij nuchter en rationeel is. Dream is wat dat betreft wat introverter, somberder, maar laat ook zijn emoties makkelijker tot uiting komen. Maar nooit zodat zijn rijk en doel in gevaar komen, Dream is rechtvaardig en doet wat nodig is om de mens te helpen, maar een superheld die bestaat om mensen te redden is hij allerminst. Individuele mensen zijn minder belangrijk dan het grotere geheel.

De Endless, mensen, superhelden en andere mythische wezens

Wat deze graphic novel ook erg speciaal maakt is dat het allerlei verschillende personages met elkaar combineert. Mythische wezens, zoals de drie Fates, bijbelse figuren zoals Cain en Abel en Lucifer, Beëlzebub en Azazel. En ook andere figuren uit andere DC Comics, zoals John Constantine, spelen allemaal een rol. Maar ook echte normale mensen spelen een grote rol in de graphic novel. We kijken in hun dromen, hun nachtmerries. We zien hoe zij misbruik maken van de attributen van Dream en hoe anderen daar de dupe van worden.

Hiermee creëert The Sandman een groot universum dat vanuit veel verschillende perspectieven benaderd kan worden, met ieder een andere blik op mensheid, godheid, en concepten. The Sandman gaat verder dan enkel goed en kwaad en behept vooral dat grote grijze gebied daartussenin. Iedereen krijgt een eigen gezicht, wat het interessant maakt om te lezen.

De tekeningen

The Sandman is prachtig getekend en ingekleurd. Zowel de tekenstijl, de inkleuring en de belettering passen zich telkens aan, aan de toon, het verhaal en de personages, waardoor het nooit eentonig wordt om naar te kijken. Sterker nog, het maakt het dermate complex dat enkel plaatjes kijken helemaal niets verraad over waar het verhaal nu over gaat op dat moment. De tekst, het verhaal, tekeningen en zelf de letters vormen een organisch geheel, waardoor je er als je er even moeite voor doet om in te komen, je helemaal in het verhaal zit. Ook de inkleuring wordt gebruikt om een bepaalde toon te zetten of ergens nadruk op te leggen. Zowel het verhaal als de plaatsing van de tekeningen op de pagina zijn niet conventioneel en verlopen niet volgens de geijkte regels, net zoals dromen zelf.

Met zowel horror, en mythologie in een nieuw jasje, als originele fantasy heeft The Sandman heel wat te bieden. Alhoewel dit eerste deel een introductie is en het verhaal nog op gang moet komen, krijg je al wel een goed beeld van Dream en geeft het grote potentie voor de overige verhalen. Dat deze steeds beter worden, het universum van Sandman steeds uitgebreider en epischer, dat is bekend. Dus op naar het tweede deel: The Dolls House.

• The Sandman Volume 1: Preludes & Nocturnes (1988), 234 bladzijden
  • Writer: Neil Gaiman
  • Artists: Sam Keith, Mike Dringenberg, Malcolm Jones III, Dave McKean