Serie Review: Supernatural Seizoen 11

review series supernatural season 11
Amara The Darkness/ The CW

In het elfde seizoen van Supernatural staat Dean en Sam Winchester hun grootste epische avontuur te wachten.

Nadat, in het negende seizoen gedood door Metatron, Dean weer opstond als demon door toedoen van de Mark of Cain en beste maatjes met Crowley werd, ging Sam op zoek om de Mark te verwijderen. Dat lukte met behulp van Cass, maar de Mark bleef. De cure bleek uiteindelijk het doden van Death, maar dat deed een aloud wezen ontwaken dat al die tijd opgesloten heeft gezeten met de Mark of Cain als slot. Nu met de Mark verwijderd, hebben ze de Darkness op de wereld los gelaten.

In het tiende seizoen leerden we Rowena MacLeod kennen, een machtige heks en moeder van Crowley aka Fergus. Maar moesten we ook afscheid nemen van een leuk personage: Charlie Bradbury. Dat terwijl Dean en Sam nu alle hulp kunnen gebruiken tegen het machtigste wezen dat ze ooit zijn tegengekomen, met een episch slotstuk als finale.

Het is Sam en Dean gelukt om de Mark of Cain van Dean af te krijgen en op de koop toe heeft Dean Death een kopje kleiner gemaakt. Dat heeft natuurlijk consequenties. Want met het verwijderen van de Mark of Cain hebben Sam en Dean iets ouds vrijgelaten dat al voor het bestaan van de aarde zat opgesloten: The Darkness. In een enorme zwarte rook en aardbeving wordt zij losgelaten op de wereld en verschijnt als eerste aan Dean. Zij zegt hem dat ze voor elkaar zijn voorbestemd en verdwijnt.

Nog niet wetende wat dit allemaal betekent gaan Sam en Dean door met hun werk als hunters. Ze besluiten dat zij hun oude zelf zijn kwijtgeraakt, dat ze onderweg steeds meer bezig zijn geweest met het redden van elkaar in plaats van de missie waarmee ze begonnen; het jagen op slechte wezens en het beschermen en redden van onschuldige mensen. Oftewel vreemde cases oplossen met hun fake FBI rockstar identiteiten. Het eerste wat ze tegen komen op hun weg is een soort infectie wat mensen treft waardoor ze gewelddadig worden en kort daarna sterven. Opgesloten in een ziekenhuis proberen ze de mensen binnen te redden van de besmette mensen buiten, terwijl een baby, Amara, geboren is en de moeder is gestorven en de vader geïnfecteerd. Zonder dat ze het weten, redden ze de baby die later zal uitgroeien tot de Darkness. De grootste en sterkste vijand tot nu toe. De enige die opgewassen schijnt te zijn tegen deze duistere kracht is haar broer, God. Maar die is al jaren zoek.

review series supernatural season 11
asking Lucifer in his cage for help/ The CW

The Darkness: Amara (Spoilers + uitgebreide bespreking)

Wat ik eigenlijk dacht dat seizoen 10 zou worden, bleek uiteindelijk uitgevoerd te worden in seizoen 11. Want grootser en epischer dan de strijd tussen goed en kwaad tussen God en zijn Zus kan natuurlijk niet.

Het begint allemaal met de vrijlating van The Darkness. Zij wordt in huis genomen door Crowley, want hij voelt de macht van het kind afstralen, ook al is hij een beetje bang voor haar. Niet vanwege het feit dat ze sneller groeit dan kool, maar de manier waarop ze zich gedraagt en hem aankijkt. Daarbij heeft ze zielen nodig om zich te voeden en te groeien en heeft ze al zijn halve demongepeupel opgegeten. Terwijl ze zichzelf alles leert over de wereld. Maar het enige waar ze echt in is geïnteresseerd is het vinden van God. Ze wil wraak voor het feit dat hij haar ooit heeft opgesloten.

Omdat ze te sterk is voor alles en iedereen zoeken Sam en Dean hulp bij Crowley die Rowena dwingt hen te helpen om de kooi van Lucifer te bezoeken omdat ze denken dat hij de enige is die het tegen The Darkness op kan nemen, aangezien hij God toentertijd daarmee hielp. Maar Lucifer blijft Lucifer en zijn doel is ontsnappen. Met de goedkeuring van Cass neemt hij bezit van zijn lichaam. Dat betekent dat we niet veel van de droge onwetende opmerkingen van Cass zullen kunnen genieten. En in seizoen 10 hadden we hem en zijn leuke scènes en teksten ook al moeten missen.

Ook Crowley hebben we nog niet terug met zijn sarcastische zwarte humor, want waar hij in het vorige seizoen de bitch was van Rowena, is hij dat nu van Lucifer die de hel weer wil overnemen. Maar Sam en Dean krijgen hulp uit onverwachte hoek, namelijk van Metatron die zonder zijn Grace een zielig mannetje is geworden die de zelfkant van de maatschappij filmt om te verkopen aan het nieuws. Hij is nota bene degene die door God wordt opgeroepen om, jawel nu komt het, omdat God zijn eigen autobiografie aan het schrijven is en een goede editor nodig heeft.

God blijkt niemand anders te zijn dan Chuck, de schrijver van de pulp verhalen van “Supernatural”. Dit komt voor de oplettende kijker niet als een verrassing, want al eerder op het moment dat hij met een vingerknip verdween, was dat een grote hint. Metatron is de eerste die hem De Levensvragen kan stellen. Hij is ook degene die zich zorgen maakt om God en zijn egoïstische en zelfdestructieve gedrag.

God besluit zich eindelijk aan Sam en Dean te tonen op het moment dat alle hoop verloren lijkt. Sam en Dean nemen Chuck mee naar hun bunker en God als Chuck zorgt voor wat grappige scènes. Maar leuker nog is dat aan het einde van het seizoen iedereen met elkaar samenwerkt tegen The Darkness. Sam, Dean, Rowena, Crowley, Cass/Lucifer, Cuck/God en een nieuwe profeet genaamd Donatello. Hiervoor moeten Chuck en Lucifer nog wel een vader en zoon gesprek hebben, georganiseerd door Sam en Dean, wat een zeer komische scène is.

review series supernatural season 11
hunting things, saving people with Donna/ The CW

Saving people, hunting things, the familiy business (Spoilers: Thema)

Het begint al met het feit dat Sam en Dean besluiten wel The Darkness/Amara te willen verslaan, maar tevens hun oude levens als hunters weer op te pakken. Om de essentie waarom ze dit werk doen niet te vergeten, het beschermen en redden van mensen. Ze beseffen dat ze te druk bezig zijn geweest met elkaar redden, waardoor ze zichzelf en de hele wereld steeds weer in de problemen en gevaar hebben gebracht. Ze beseffen dat hun egoïstische acties consequenties hebben, ook al is dat goed bedoeld.

Dat thema komt ook terug in de gesprekken die zowel zij met elkaar hebben als Lucifer, Metatron en Amara hebben met God/Chuck. In het begin waren alleen maar God en The Darkness, samen, broer en zus en ze hielden van elkaar, licht en duisternis. Ze waren gelijk aan elkaar, even machtig en hielden elkaar in evenwicht. Maar God wilde meer, hij voelde zich eenzaam, maar voelde ook alle potentie van alles om gecreëerd te willen worden. The Darkness was jaloers en vernietigende alles wat hij maakte. Was zij niet goed genoeg gezelschap, niet voldoende? Nadat God de aartsengelen had geschapen was hij niet meer alleen, of zoals Amara zegt; waren er andere wezens die niet zijn gelijken waren. Nu had hij iets om zijn kracht mee te vergelijken en zich verheven te voelen.

In feite kan je stellen dat Sam en Dean hetzelfde deden door zichzelf te verheffen boven anderen doordat zij krachterig en machtiger waren, met de consequenties dat ze telkens een ander kwaad op de wereld loslieten. Net zoals toen God de Mark van Cain aan Lucifer gaf zodat Amara opgesloten kon worden. Maar Lucifer bleek niet sterk genoeg om het teken te dragen en dus sloot God ook hem op.

Waar het tenslotte op neer komt is dat acties consequenties hebben, dat je verantwoording af moet leggen en dat soms oprecht sorry zeggen in plaats van je gelijk te willen halen (ook al heb je dat wel). En dat tenslotte alles en iedereen weer terug gaat naar de basis.

Dit seizoen gaat om familie, de machtigste en daardoor de meest complexe familie ooit, die wel op een grappige menselijke manier wordt neergezet. Hiermee reduceert Supernatural God en het beeld van God niet tot iets simpels, maar tot iets tastbaars en tevens mythisch.

Maar om dit hele familie gedoe niet te zoetsappig te maken, staat de relatie van Crowley en Rowena in schril contrast met alle goedmakingen en vergevingen die door de Goddelijke familie worden gedaan. Dat brengt het iets meer in perspectief en brengt wat zwartere humor erin, waar Supernatural altijd zo goed in was, tenminste vanaf de komst van Crowley.

review series supernatural season 11
all together in an epic battle/ The CW

Afzonderlijke afleveringen

De grote rode draad is natuurlijk The Darkness, maar nu zijn er weer veel good old  the monster of the week afleveringen. Hierdoor krijgt Supernatural weer zijn oude vertrouwde gevoel terug, die het de laatste tijd een beetje was kwijtgeraakt. Maar ook zien we oude bekenden terug zoals Jody en Claire en Alex (afl. 12 ‘Don’t you forget about me’). We zien zelfs Bobby en Rufus weer terug als Sam en Dean werken aan een case waar Bobby en Rufus jaren eerder aan hebben gewerkt en door middel van flashbacks vermengen hun belevenissen zich met elkaar tot een episch einde van die aflevering (afl. 16 ‘Safe House’). En we zien Donna weer terug (afl. 7 ‘Plush’).

Maar dit is ook het seizoen dat Supernatural helemaal uit de kast komt. We hadden natuurlijk al de lesbische Charlie. Maar nu maken we kennis met een getrouwd stel, twee vrouwen, maar ook met een hunterkoppel, Jesse en Ceasar, waar Sam en Dean heel normaal op reageren. Fijn dat ze ook laten zien dat twee stoere mannen ook gewoon een stelletje kunnen zijn (afl. 19 ‘The Chitters’). Ook speelt er een echte dove actrice mee, die een hunter blijkt te zijn, Eileen Leahy (afl. 11 ‘Into the mystic’). En natuurlijk komen we oude vertrouwde monsters tegen zoals ghosts en vampieren, maar ook nieuwe monsters.

Want zo komen ze een Nachtzehrer op het spoor, een soort vampier uit de Duitse folklore. De legende van Lizzie Borden komt voorbij. In een dorpje komen kostuums tot leven. Dean en Sam ontdekken het bestaan van Zana, goedaardige wezens die funguren als fantasievriendjes voor kinderen die eenzaam zijn om hen op te vrolijken en bij te staan. En blijkt dat Sam er vroeger ook een had, Sully. Ook moeten ze het opnemen tegen een Banshee en vampieren en een Qareen, een soort Djinn. Ze krijgen te maken met de Thule, een oude occulte nazi organisatie, een weerwolf en een Bisaan. Deze losse afleveringen vormen niet alleen een leuke afwisseling, maar houden het seizoen goed in balans met de rode draad, die altijd op de achtergrond aandacht krijgt.

Bijzondere afleveringen

Er waren ook een paar afleveringen die boven de rest uitstaken. In de aflevering ‘Baby’ (afl. 3), gaat het om de Impala, genaamd Baby. De hele aflevering is vanuit het perspectief van Baby opgenomen. En dat is meesterlijk gedaan. Komisch en zeer goed cinematografisch. Maar ook hoe die aflevering is ge-edit is briljant. En we zien eens wat Baby allemaal te verduren krijgt, van slap geouwehoer tussen Sam en Dean tot bloed op de ramen en half in elkaar gebeukt worden.

Maar ook de aflevering waarin Bobby en Rufus en Sam en Dean aan dezelfde case werken (afl. 16 ‘Safe House’) in verschillende tijden in hetzelfde haunted house, is niet alleen zeer slim gemaakt, maar speelt ook in op sentiment. Wat heel sterk is neergezet.

Het elfde seizoen van Supernatural is een zeer sterk seizoen, waarbij afzonderlijke monsterhunts worden gecombineerd met een rode draad die soms op de achtergrond is, maar nooit vergeten. En die tenslotte uitmondt in de meeste epische climax ooit. Supernatural probeert serieuze vragen te stellen, omtrent de relatie tussen Sam en Dean op de meest rationele manier ooit gedaan in de serie. Maar ook omtrent de vragen van de mens aan God, die niet zozeer echt beantwoord worden, maar waarin een poging wordt gedaan tot begrip. Ook de waarde van familie komt aan bod, zowel tussen Sam en Dean, en tussen Chuck en Amara en Lucifer. Maar ook op een kleiner niveau zoals bijvoorbeeld de samengestelde familie van Jodie, Alex en Claire, maar ook Caesar en Jesse, twee andere hunters die na hun laatste hunt zich willen settelen en hun gezin op de eerste plaats stellen. Maar wie denkt dat met dit einde echt alles goed is gemaakt, er heeft immers de meest epische goedmaking plaats gevonden ooit, die heeft het mis. Want er is altijd nog de mens zelf. Zo bewijst een zeer spannende cliffhanger voor Sam en een zeer bijzondere cliffhanger voor Dean.

Wil je meer lezen van Supernatural? Klik dan op onderstaande links:

• Supernatural (2015, 2016)
  • Season: 11