Film Review: Tremors (1990)

review film tremors 1990
Tremors caused by Graboids/ Universal Pictures

Tremors is een komische fantasy actie horror waarbij een soort ondergronds Jaws het leven in een klein stadje onveilig maakt.

De premisse van deze film, ondergrondse oeroude enorme wormen die een klein stadje in de grote Nevada woestijn aanvallen, doet misschien een beetje belachelijk aan. Maar inmiddels is de film, die in een franchise van 5 films en een serie is uitgegroeid, tot een ware cultstatus verheven.

De film is als best te omschrijven als a lot of fun. De entertainment waarde van de film is heel hoog. Er zit veel humor in, maar is ook spannend. De cast is divers en de wormen die een soort slimme jaws zijn, maar dan onder de grond, worden in de film niet louter als pure monsters gezien voor enkel het effect, maar bereiken op gegeven moment zelfs een echte personage-status. Het is een frisse en originele monstermovie, waar de lol vanaf spat.

In het minuscule dorpje Perfection, dat is opgericht in 1902, in Nevada wonen 14 mensen. Valentine en Earl zijn de klusjesmannen van het dorp, maar willen maar al te graag weg uit het kleine dorp waar ze alleen de rotklusjes moeten opknappen en waar verder niets te beleven valt.

Maar wanneer de twee mannen uiteindelijk besluiten om met hun hele hebben en houwen te vertrekken worden ze gehinderd door eerst het vinden van de lokale dronkenlap Edgar, die dood in een elektriciteitsmast zit. Nadat ze de arme man hebben terug gebracht nar Perfection en weer op weg gaan, treffen ze verderop de schapenboer dood aan met al zijn schapen die eveneens dood zijn. En tenslotte vinden ze de straatwerkers, of wat er nog van hen over is, die aan de weg naar Bixby werken en is de weg door een steenlawine afgesloten.

Dat het hen maar niet lukt om weg te komen uit Perfection is vanaf dan niet meer hun grootste zorg. Want al gauw komen ze erachter dat een aantal enorme wormen hun dorp teistert en het op alle bewoners heeft voorzien. Aangezien ze helemaal afgesloten zijn van de buitenwereld is dan nog het enige wat ze kunnen doen, terugvechten.

De inwoners van Perfection

De kleine groep dorpsbewoners is een leuk gekozen groep. Wat de mensen bezielt om daar in hemelsnaam te gaan wonen en wat ze daar precies doen, blijft voor een aantal van hen een groot raadsel. Burt en Heather Gummer zijn twee Survivalists en gun fanatics die doelbewust zo afgelegen zijn gaan wonen. Fred is een schapenboer en Miguel Sanchez een veehouder. Walter Chang heeft de lokale winkel. De reden waarom de andere inwoners die verder in een tweetal huizen en een paar trailers daar wonen is een raadsel. Nancy Sterngood en haar jonge dochter Mindy wonen in een van de huizen. Dokter Jim en zijn vrouw Megan wonen in een trailer naast het huis dat ze aan het bouwen zijn. Dan is er nog Nestor, Nate, Cunningham. En ook puber Melvin Plugg die door iedereen hoogst irritant wordt gevonden.

Natuurlijk zijn de tweehoofdrollen weggelegd voor de twee stoere kerels, Val McKee en Earl Bassett, die eerder helden op sokken zijn, maar zich later toch ontplooien tot echte helden. Ze worden in hun strijd tegen de wormen, die ze Graboids noemen, bijgestaan door een seismoloog studente Rhonda LeBeck, die hen van logische wijsheid en kennis  en de nodige dapperheid en daadkracht voorziet.

De wapens en vuurkracht worden geleverd door het Survivalist koppel Burt en Heather Gummer. De overige dorpelingen dienen niet enkel als wormenvoer, maar spelen een vrij actieve rol en niemand wordt daarin vergeten. Niet door de makers, maar ook niet door de dorpelingen zelf. En dat maakt de film extra leuk. No one is left behind. Hun overlevingsstrategieën bestaan enkel uit hoe ze allemaal kunnen overleven en hoe ze de Graboids met teamwork kunnen bestrijden, wat ze op een zeer inventieve manier doen. Dat geeft onder de personages, maar ook voor de kijker echt een saamhorigheidsgevoel.

review film tremors 1990
the people of Pefrection trying to escape/ Universal Pictures

Humor

De film is vol met humor. Niet alleen door de grappige situaties waarin ze zich soms bevinden, maar ook door de personages zelf en zelfs de Graboids zorgen op hun eigen manier voor humor.

Dat de Graboids echte personages worden komt niet alleen doordat we ze vrij vaak goed te zien krijgen, ze intelligent reageren op wat de inwoners verzinnen om weg te komen of om hen te verslaan, maar ook doordat er vaak vanuit hun perspectief is gefilmd. Laag bij de grond en in een rap tempo op een personage afkomend. Dat dit niet helemaal juist is, aangezien ze zich onder de grond voortbewegen en niet vlak boven de grond, maakt voor het effect niets uit. Het geeft een typisch jaren 80 effect en zorgt ervoor dat de Graboids niet slechts een middel zijn, voor effectieve horror-comedy, maar ook echt participeren aan de film. Dat ze jagen op gehoor en voornamelijk op trillingen, wordt goed komisch gebruik van gemaakt, doordat Mindy op een springveer met een koptelefoon op door het stadje springt, Melvin lekker aan de slag gaat met zijn basketbal en de vriezer van Walter op hol slaat.

Opbouw, cinematografie en muziek

Sowieso worden de plot devices goed gebruikt. De manier waarop ze vast komen te zitten, hoe ze de Graboids op het spoor komen, hoe ze geïsoleerd raken en ontdekken hoe ze kunnen ontsnappen en de strijd kunnen aanbinden, zijn allemaal goed op elkaar aangesloten, springen goed op het verhaal en de personages in, zodat het allemaal erg geloofwaardig is. Zelfs ondanks dat er gebruik wordt gemaakt van een kapotte telefoonlijn, een bakkie dat niet het politiebureau achter de bergen kan bereiken en de enige weg naar Perfection wordt afgesloten, wat normaal gesproken flauw en afgezaagd kan zijn.

De manier van filmen op de uitgestrekte vlaktes is allesbehalve saai. Ondanks dat er niets is dan bergen, rotsen, een kale vlakte met wat heide, wordt er juist optimaal gebruik gemaakt van deze omgeving. Naast het beeldperspectief van de Graboid is de cinematografie verder niet bijzonder, op een shot van een auto die de grond in wordt getrokken na. Dit beeld waarin de koplampen recht omhoog vanuit de grond naar boven tegen een donkere lucht schijnen, is een origineel en erg leuk gevonden beeld.

De muziek, vaak met een country stijltje en een komische beat zorgt voor veel sfeer en zet gelijk goed de toon. Maar ook de spannende muziek en de heroïsche muziek is aanwezig en voor elk moment is passende muziek gekozen, dat de sfeer lekker dik aanzet. Want naast dat de film erg komisch is, is het ook spannend en vrij zielig wanneer we weer een inwoner gegrepen zien worden.

Graboids

Er wordt ook veel aandacht gegeven aan de Graboids zelf, niet alleen hoe mooi en creatief ze zijn gemaakt, maar ook is het echt een strijd tussen deze zandwormen en de inwoners van Perfection. De Graboids zijn echt mooi vormgeven, met hun harde vogelachtige bek, met een haak als onderkaak, een enorme bek die zich open kan vouwen en waaruit drie tentakels komen die open kunnen en waarin rijen tanden te vinden zijn.

Tremors is een erg leuke film met een hoog entertainment gehalte. En zelfs nu, 25 jaar later, is de film nog niet outdated. En dat komt onder andere doordat het script gewoon goed in elkaar zit. De personages zijn goed in balans als individu, maar ook als persoon in de groep. Er is altijd genoeg spanning, alhoewel er meer humor is. De omgeving, een grote verlaten woestenij, van zand, rotsen en af en toe een struikje is de perfecte omgeving voor de film.

Heel veel meer valt er niet over te zeggen. Het is wat het is: een aantal wormen die een klein stadje in the middle of nowhere aanvallen. Maar dat leverde mooi wel een hele vermakelijke film op, die ook nog spannend is en soms wat zielig, die goed in elkaar zit en vast nog jaren lang voor een bepaalde groep mensen voor vermaak zal zorgen.

→ Lees ook de Monster of the Week episode 8: Graboids

Meer lezen over Tremors? Klik dan op onderstaande links:

• Tremors (1990) 96 min
  • Directed by: Ron Underwood
  • Produced by: Gale Anne Hurd, Brent Maddock, S.S. Wilson
  • Screenplay by: Brent Maddock, S.S. Wilson
  • Story by: Brent Maddock, S.S. Wilson, Ron Underwood
  • Starring: Kevin Bacon, Fred Ward, Finn Carter, Michael Gross, Reba McEntire, Robert Jayne, Charlotte Stewart, Tony Genaro, Araina Richrads, Richard Marcus, Victor Wong,Sunshine Parker, Comrad Bachmann, Bibi Besch, Sunshine Parker
  • Music by: Ernest Troost, Robert Folk
  • Cinematography: Alexander Gruszynski
  • Edited by: O. Nicholas Brown