Serie Review: Doctor Who Seizoen 8

review series doctor who season 8
Clara and her new Doctor/ BBC

In dit achtste seizoen van Doctor Who maken we voor het eerst kennis met de nieuwe Doctor, gestalte gegeven door Peter Capaldi. We krijgen te maken met een kant van de Doctor die we nog niet eerder hebben gezien.

In de kerstaflevering van 2013 The Time of the Doctor’, zagen we dat de Doctor bevestiging kreeg dat hij samen met zichzelf, alle andere regeneraties Doctors, Gallifrey inderdaad heeft weten te redden. Dat brengt hem uiteindelijk naar Trenzalore, waar een vreemd signaal vanuit een andere dimensie te horen is en dat blijkt te komen van Gallifrey door de scheur in tijd en ruimte, die we voor het eerst zagen in het vijfde seizoen, toen de elfde Doctor, Amy Pond ontmoette.

Maar niet alleen hij is op het signaal afgekomen, allerlei andere wezens van het universum ook, waaronder de Daleks die de Time War voor eens en voor altijd willen winnen. Dus de Doctor blijft op Trenzalore, de planeet waar, zo ontdekte hij in de laatste aflevering van het zevende seizoen ‘The Name of the Doctor’, zijn graf ligt. Tot zijn laatste adem wil hij Trenzalore, Gallifrey en het universum beschermen, want al zijn gebruikte 12 regeneraties zijn op. Maar door zijn acties en de smeekbeden van Clara, krijgt de Doctor van Gallifrey een hele nieuwe cyclus regeneraties en kan hij iedereen inclusief zichzelf redden. Maar dat betekent wel een nieuw gezicht voor de Doctor.

Clara is daar in eerste instantie niet zo blij mee. Op Trenzalore heeft zij bekend dat zij verliefd is op de Doctor, en zijn veel oudere uiterlijk valt haar dan ook tegen. Dat zij hier al snel een andere mening over vormt, dat de Doctor nog steeds de Doctor is, leert zij op hun eerste avontuur samen, van Madame Vastra, Jenny en Strax, wanneer ze in de Victoriaanse tijd terecht komen. Maar dat de Doctor dezelfde persoon is gebleven is niet helemaal waar. Hij is buitenaardser dan ooit, minder begaan en begripvol en meer dan ooit op zoek naar avontuur en kennis. Dat ondervindt Clara al snel wanneer ze hun nieuwe avonturen beleven.

Ze komen terecht in een Dalek, ontmoeten Robin Hood, doen een bankheist, gaan naar de maan, nemen een trip met de Orient Express in de ruimte, komen een heel nieuw tweedimensionaal ras op het spoor, en zien de hele aardbol plotseling bedekt met bomen. Terwijl Clara ook nog haar nieuwe baan als lerares op een middelbare school moet vervullen en daar de knappe wiskundeleraar Danny Pink ontmoet. Maar ook al heb je de tijd en ruimte aan je zijde, het blijft moeilijk om werk, privé en de Doctor met elkaar te combineren. Zeker wanneer het niet botert tussen je vriendje en de Doctor.

review series doctor who season 8
the Doctor and his little TARDIS/ BBC

De Doctor en Clara

Deze Doctor is bijna het tegenovergestelde van de elfde Doctor. In plaats van oprecht geïnteresseerd te zijn in mensen, zelfs samen leven en sociaal doen met mensen, zoals met Craig en Amy en Rory, ook al bleef het akward, distantieert deze Doctor zich meer van de mensen die hij maar klein en onwetend vindt. Deze Doctor is vooral geïnteresseerd in kennis, in hoe de dingen werken, in problemen en puzzels oplossen, in adrenaline kicks en avontuur, spanning en gevaar. Zijn gedrag is bot, soms kleinerend, cynisch en arrogant. Maar het grootste verschil is misschien wel dat de elfde en ook de tiende Doctor de instelling ‘nobody is left behind’ hadden, terwijl deze nieuwe Doctor een kleine opoffering om meer kennis te vergaren of om een grote groep te redden, niet zo heel erg vindt. En als klap op de vuurpijl staat hij zelfs aan het einde van het seizoen op het punt om iemand te doden, dit keer vanuit een onbaatzuchtige reden, maar toch.

Clara wil in eerste instantie het nieuwe uiterlijk van de Doctor niet accepteren. Ze vraagt zelfs aan Madame Vastra hoe ze hem weer normaal kunnen maken. Uiteindelijk weet ze zich hier wel overheen te zetten. Uiterlijk zou er niet toe moeten doen, wanneer je van iemand houdt, maar het innerlijk. En juist dat innerlijk van de Doctor lijkt een grotere verandering te hebben ondergaan dan zijn uiterlijk. Juist dat nieuwe innerlijk, nog gevaarlijker trekt Clara nog meer aan. In het vorige seizoen werd het karakter van Clara nog in toom gehouden door de Doctor. Haar overzelfverzekerdheid, haar arrogantie en betweterigheid werden gecorrigeerd door de Doctor. Maar deze nieuwe Doctor, lijkt deze eigenschappen alleen maar aan te moedigen. Terwijl Clara een controlefreak is en de Doctor niet gecontroleerd kan worden, halen zij elkaars slechtste eigenschappen naar boven.

De Doctor drijft haar tot het uiterste, zowel qua fysiek gevaar, als mentaal. En zij laat het toe. Sterker nog, hiermee wil zij alleen maar nog meer bewijzen hoe waardig zij is als companion van de Doctor en zoekt zijn goedkeuring, die hij niet geeft. Dit komt al tot een kleine climax in de aflevering op de maan, waarin de Doctor haar in de steek laat om haar een onmogelijke beslissing te laten nemen. Boos en gefrustreerd als zij is, komt ze er zo wel achter hoe het voelt om de Doctor te zijn. Dat zij zich in een andere aflevering voor moet doen als de Doctor, wanneer de Doctor vast komt te zitten in een gekrompen TARDIS, en zij zoals de Doctor de leiding moet nemen over een groep mensen om hen te laten overleven en te redden, gaat dit haar steeds makkelijker af. Wanneer ze het tot een goed einde heeft gebracht, en een aantal mensen heeft kunnen redden en een aantal het toch niet hebben overleefd, vist zij naar een compliment en vindt dat ze een good Doctor was. Wanneer hij antwoordt dat zij een buitengewone Doctor was, maar dat goedheid er niets mee te maken heeft, is dat voor haar meer een domper dan een eyeopener.

Dit alles maakt Clara tot een buitengewone companion. Niet eerder was een companion zo dicht bij de Doctor, qua kennis die ze over hem heeft, doordat ze in zijn tijdlijn was, maar ook haar gedrag en manier van denken komen dicht in de buurt bij die van de Doctor zelf. Dat maakt haar al even gevaarlijk en roekeloos als de Doctor zelf.

De catch phrase van de Doctor is ‘Do as you are told’ en ‘Shut up’. Ook zinnen die door Clara worden geuit. En dat geeft wel hun mate van arrogantie en egoïsme aan, maar ook de manier waarop ze als gelijken tegenover elkaar kunnen staan.

review series doctor who season 8
time travel paradoxes/ BBC

Danny Pink

Dit begint vooral tot uiting te komen, wanneer ze een relatie krijgt met Danny Pink. Alhoewel de Doctor er nu uitziet alsof hij haar vader had kunnen zijn, zit hun relatie niet zo in elkaar. Het moment dat de Doctor erachter komt dat ze een relatie heeft, vindt hij dan ook niet zo heel leuk en zij houdt het ook een beetje voor hem verborgen, net zoals zij de Doctor voor Danny verborgen houdt. Het voelt daarom ook aan als een dubbel soort vreemdgaan.

Wanneer de Doctor als conciërge gaat werken op de school van Clara om een alien op te sporen, maakt hij voor het eerst kennis met Danny, een ex-soldaat die hij steevast gymleraar noemt. Dan nog denkt de Doctor dat Clara een relatie heeft met een andere Engelse leraar. Maar wanneer de Doctor erachter komt dat Danny haar vriendje is, is hij daar niet blij mee.

En dat gevoel is wederzijds. Danny keurt de Doctor net zo hard af. Door zijn moeilijke jaren in het leger waar hij een trauma aan over heeft gehouden, zegt hij te weten dit soort mannen als de Doctor te kennen. Arrogant bevelen schreeuwend vanaf de zijlijn, terwijl anderen hun leven wagen en hij zelf zijn handen niet vuil maakt. Iets wat Davros in het einde van het vierde seizoen ook al opmerkte. Danny waarschuwt Clara dat de Doctor haar tot het uiterste zal drijven, dat hij gevaarlijk is en dat zij klakkeloos zijn bevelen opvolgt zonder vragen te stellen. Als zij hierop antwoordt dat zij de Doctor volledig vertrouwt, is dit tekenend voor haar en haar relatie met de Doctor. Dat dit grote gevolgen zal hebben, zal blijken in het negende seizoen.

Dat de Doctor en Clara een ongezonde relatie hebben, waarbij ze elkaar verder drijven in plaats van af remmen, en wat dat van Clara maakt, is iets wat we nog niet eerder zo duidelijk hebben gezien. Terwijl Clara belooft aan Danny dat ze niet meer met de Doctor op reis gaat en hij haar een laatste reisje op de Orient Express in de ruimte aanbiedt, wordt het toch weer een avontuur op leven en dood. Niet alleen is Clara opnieuw erdoor geïntrigeerd, maar ook zo bedacht door de Doctor zelf en wist hij waar hij haar in deed belanden. Maar in plaats van woedend te zijn, alhoewel ze eerst wel boos op hem is, is dit voor haar de trigger om door te blijven gaan met reizen. Hiervoor moet ze liegen tegen Danny en zich in allerlei vreemde bochten wringen zodat hij er niet achter komt dat ze nog steeds met de Doctor meereist. En liegt ze tegen de Doctor dat Danny het oké vindt.

Haar egoïsme neemt een nieuwe wending wanneer Danny plots wordt doodgereden en Clara de Doctor wil dwingen om hem terug te halen. Deels uit schuldgevoel, deels omdat ze echt van hem houdt, bedreigt ze nu de Doctor, de man die zij zegt het meest te vertrouwen dan wie dan ook. Woorden die ze later hardop uitspreekt tegen Danny, zonder te weten dat hij het hoort.

Losse afleveringen

Het seizoen laat de duistere kant zien van zowel de Doctor als Clara, alhoewel de afleveringen zelf, niet allemaal erg spectaculair zijn. De eerste aflevering is erg leuk, wanneer we kennis maken met de nieuwe Doctor, maar ook het feit dat we de Paternoster Gang weer zien, is een groot pluspunt. Hun humor is erg verfrissend, terwijl de humor van de Doctor, een stuk zwarter is en niet altijd even goed tot zijn recht komt in dit seizoen.

We krijgen ook weer te maken met een Dalek, hetzij dit keer van binnen uit. Een aflevering waarin de Doctor zich van een donkere kant laat zien. De aflevering met Robin Hood, is wel aardig, maar de aflevering die daar op volgt, wanneer Clara door middel van een telepathische link door de tijdlijn van Danny reist, is een ouderwets sterke aflevering. Creepy, tijdreis paradoxen, en een eng idee waarop de aflevering is gebaseerd: wat als je nooit alleen bent, dat er daadwerkelijk iets onder je bed zit en iemand achter je staat als je nekharen overeind gaan staan. Wat als onzichtbaarheid het ultieme overlevingsmechanisme is.

De bankheist is ook leuk gedaan en heeft een mooi einde, dat erg Doctor Who is. Maar de aflevering erop laat meer zien hoe de verhoudingen nu zijn tussen de Doctor en Clara, dan dat het een sterke science fiction aflevering is. De reis met de Orient Express is de beste en leukste aflevering, waarin de Doctor zelf veel de ruimte krijgt en kan laten zien dat ook deze duistere Doctor leuk is en slim.

Wanneer in een aflevering de TARDIS is gekrompen en hij en Clara te maken krijgen met tweedimensionale wezens, laat Clara zich van haar beste Doctor kant zien en ontmoet ze Rigby, een jongen die later in het negende seizoen een grote rol zal spelen.

review series doctor who season 8
the Doctor and the mysterious Missy/ BBC

De Cybermen en Missy (laatste 2 afleveringen + Spoilers)

De grote rode draad in dit seizoen, speelt zich af op de achtergrond. We zien aardig wat mensen dood gaan, maar we zien ook aan het einde van de aflevering dat ze ergens anders terecht komen, in het hiernamaals, het beloofde land waar een dame Missy hen opvangt. Missy heeft voor de Doctor, Clara en voor ons een onaangename verrassing in petto, in de laatste twee afleveringen. Het brengt de Doctor en Clara naar het hiernamaals, waar de grenzen tussen fantasy en science fiction en logica worden opgezocht.

Missy heeft een manier gevonden om de doden tot Cybermen te laten converteren. Met een deeltje van een Cybermen kunnen de botten van een dode worden geconverteerd, terwijl de geest door middel van Time Lord technologie wordt geupload en opgeslagen als data om de Cyberman van dat lichaam te laten functioneren. Door middel van zure regen waarin die Cybermen deeltjes verstopt zitten worden zo alle doden Cybermen en staan ze op uit hun graf. Alsof dat nog niet genoeg is, blijkt dus ook de net gestorven Danny een Cyberman te zijn geworden, alleen nog met zijn emotie intact, wat hij zelf nog niet had gedelete in het hiernamaals. Dit zorgt voor een hartverscheurend afscheid en een moeilijke beslissing voor Clara en Danny, waarbij de Doctor tot het laatst toe door Danny wordt beschuldigd laf te zijn.

Missy is de grootste schurk in dit seizoen. Ze is niet alleen knettergek, maar doodt ook nog eens een geliefd karakter. Op een wel heel suffe en onwaardige manier komt Osgood, de leuke wetenschapper aan haar einde. Niet verdiend en ook zeer jammer om zo’n leuk en fris karakter, die veel had kunnen betekenen, dood te laten gaan. Missy is gek en daarmee levensgevaarlijk, roekelozer dan de Doctor, neemt ze nog meer risico’s, met een wel heel vreemd einddoel: weer vriendjes worden met de Doctor. Dus wie is deze opmerkelijke persoonlijkheid?

Wie is Missy? (Uitleg + Spoilers)

De grootste verrassing echter is dat Missy de geregenereerde Master blijkt te zijn. Hoe kan dat vraag je je misschien af? In het derde seizoen zagen we namelijk dat nadat de Master de wereld had overgenomen, hij doodgeschoten werd door zijn vrouw en weigerde te regenereren. Echter in de dubbele Special in 2009/2010 ‘The End of Time’ zagen we dat de Master tot leven werd gewekt door een sekte, maar dat hij uiteindelijk door de Doctor werd verslagen en door de door de tijd gereisde Rassilon de Lord President van Gallifrey werd meegenomen ten tijde van de Time War. Hij werd dus samen met hen opgesloten in de timelock/pocket universe dat de Doctor samen met de andere Doctors voor elkaar kreeg in ‘The Day of the Doctor’ en zo Gallifrey redde in de time War en de Daleks vernietigde. Maar nu is Missy dus én geregenereerd én ontsnapt van Gallifrey en dat betekent dat zij weet waar het nu is gebleven.

We lie to the ones we love (Spoilers)

Nadat Danny er voor heeft gezorgd dat de wereld werd gered en hij de kans had om terug te keren naar Clara, maar ervoor koos om het jongetje weer tot leven te brengen dat door zijn toedoen is omgekomen, blijft Clara alleen achter. (Het hoe van deze Houdini act heeft een erg hoog fantasy gehalte dat niet verklaard of uitgelegd kan worden door middel van science fiction en heeft dus wel een emotionele functie, maar is tevens een zwaktebod in het script.) Maar ook de Doctor blijft alleen achter, want na de gekregen coördinaten van Missy waar Gallifrey zich zou bevinden, komt hij erachter dat zij wederom gelogen heeft. Maar zij is niet de enige, want ook de Doctor en Clara liegen tegen elkaar, dat zij gelukkig is met Danny en dat hij terug gaat naar Gallifrey, omdat ze zo denken het geluk van de ander niet te verstoren. Lief bedoeld misschien, maar elkaar de waarheid vertellen is uiteindelijk altijd beter voor iedereen.

In dit achtste seizoen van Doctor Who, bevinden de Doctor en Clara zich op een zeer gevaarlijk pad. Roekeloos, arrogant, te zelfverzekerd, op zoek naar meer avontuur en gevaar, halen ze het slechtste in elkaar naar boven, wat uiteindelijk de ondergang van één van hen zal betekenen in het volgende seizoen. Beide personages waarbij hun duistere kanten op de voorgrond treden, is dit zeker niet het makkelijkste seizoen om te kijken, of het leukste. Het maakt de personages wel interessanter en Doctor Who begeeft zich op gevaarlijker terrein. De losse afleveringen kunnen de luchtigheid en de humor die bij beide personages ontbreekt helaas niet compenseren en dwalen soms zelfs af in meer onzinnigheid en te vrije science fiction die meer richting fantasy gaat. Het is een seizoen waar niet alleen de Doctor het verst af staat van de mens, maar ook Clara is tot nu toe het minst aanlokkelijke of herkenbare personage en staat ook hiermee niet dicht bij de kijkers. Waar dit allemaal toe zal leiden, zullen we zien in het negende seizoen.

Meer lezen over Doctor Who? Klik dan op onderstaande links:

• Doctor Who (2014)
  • Season: 8