Film Review: Hot Fuzz (2007)

review film hot fuzz 2007
Part Two of the Cornetto Trilogy/ Universal Pictures

Hot Fuzz is zowel een parodie als een echte budy-cop movie met een mashup aan genres, een hele bonte stoet aan personages en een hilarisch absurdistische twist.

Simon Pegg en Nick Frost hebben de Cornetto Trilogy bedacht, genoemd naar de ijsjes die ze in de film eten. Iedere film is een ode aan en een parodie op een genre. In deze tweede film uit de Cornetto Trilogy is het de beurt aan de buddy cop action movie. Dit keer is de kleur blauw en de smaak classic met chocolade. Politie blauw, want dit keer is het een persiflage op het buddy-cop-action film genre meets Midsomer Murders.

Natuurlijk zijn er een aantal overeenkomsten met de eerste film uit de Cornetto Trilogy Shaun of the Dead (2004). Zo zijn natuurlijk de hoofdrollen weer voor Simon Pegg en sidekick Nick Frost en is de regie weer in handen van Edgar Wright, en is het wederom geschreven door Edgar Wright en Simon Pegg en geproduceerd door Nira Park. Hetzelfde team, zelfde korte opeenvolgende shots en zelfde humor. Hierdoor heeft de film een zelfde soort sfeer die heel herkenbaar is, maar dan met een heel ander verhaal en een heel andere insteek. Want dit keer is Simon Pegg als agent Nicolas Angel geen sulletje, maar de beste agent van heel Londen en lijkt hij alles voor elkaar te hebben totdat hij weggepromoveerd wordt, ‘because you make us look bad.’

Nicolas Angel is de beste politieagent van heel Londen en wordt daarom weggepromoveerd naar Sandford, het beste dorp van het jaar. Eenmaal daar aangekomen, stelt het politiekorps niet zo veel voor en hebben ze nooit iets te doen, omdat het dorpje perfect is en geen enkele vorm van misdaad heeft, wat vooral te danken is aan de buurtwacht (Neighbourhood Watch Alliance). De enige crimineel in het dorp, blijkt een zwaan…

Ook dit jaar is Sandford weer genomineerd om beste dorp van het jaar te worden, totdat er een aantal moorden worden gepleegd. Tenminste volgens Angel, want de politie doet het af als onfortuinlijke ongelukken. Maar Angel is iets op het spoor en samen met zijn nieuwe partner Danny, die zijn kennis vooral heeft opgedaan uit films als Point Break en Bad Boys 2, is hij van plan om de moordenaar te ontmaskeren. Alleen loopt het allemaal anders dan hij had gedacht.

Hilarische en bonte mashup van genres en personages

Ook deze film is hilarisch. Het is droge Britse humor met verbale en fysieke grappen, absurde gebeurtenissen en over de top scènes. Bovendien zorgt de twist in de film voor nog meer over de top hilariteit. Er valt genoeg te beleven aan een keur van bizarre gebeurtenissen moorden/ongelukken, en aparte figuren. Dit alles in een mashup van action, humor, buddy cop, slasher en mystery en parody.

De detective serie Midsomer Murders maakt gebruik van aparte personages op het platteland, maar Hot Fuzz maakt het wel heel bont. Want in deze film stikt het van de vreemde figuren. De humor zit dus vooral ook in de personages, wat ze zeggen, doen en vinden. En dit keer is Nicolas Angel niet zelf de komische noot, zoals Shaun dat in zekere zin wel was. Maar vooral in bijna alle personages om hem heen. Wat de film erg leuk maakt, is dat Angel met een stelletje incompetente agenten een heel geheim netwerk moet opsporen en oprollen, wat niet zo heel gemakkelijk is.

review film hot fuzz 2007
Angel and Danny/ Universal Pictures

Angel en Danny

Angel is eigenlijk de enige in de film die ‘normaal’ is. De hoofdcommissaris is Frank Butterman. Zijn zoon is PC Danny Butterman die als partner aan Angel wordt gekoppeld. Al snel blijkt dat Danny al zijn kennis heeft over de politie van films. Tegen Angel kijkt hij dan al gelijk op en hij wil dat Angel hem alles leert. Maar Danny heeft Angel ook wat te leren, namelijk echte partnerschap, het enige waar Angel niet goed in is. Verwacht dan ook veel verwijzingen naar de lievelingsfilms van Danny, met een ‘dramatische’ nagespeelde scène, die heerlijk over de top is. De vriendschap die ontstaat is naast het mysterie van de geheimzinnigheden in Sandford, datgene waar de nadruk op ligt en is erg leuk uitgewerkt, met typische kleine dingen, waardoor het extra aandoenlijk is, zeker van Danny’s kant. Hij bewijst niet alleen een echte vriend te zijn, maar ook een echte agent.

Incompetente en luie agenten

Verder krijgt Angel te maken met DS Andy Wainwright en DC Andy Cartwright, de betweterige detectives die Angels werkwijze niet vertrouwen, maar er zelf niks van bakken en totaal niets door hebben. De oude en compleet onverstaanbare PC Bob Walker met zijn politiehond en Sergeant Tony FischerPC Doris Thatcher is de enige vrouw die dan ook vrij seksistisch wordt behandeld. De wil is er misschien wel, maar de kunde absoluut niet. Het enige wat ze doen in Sandford op het bureau is taart eten en Angel is dan ook de eerste agent die iemand in de cel gooit tot ieders grote verbazing.

Bizarre ongelukken

Waar ze dan weer helemaal niet verbaasd over zijn is de bizarre dood van twee amateur acteurs van het toneelgezelschap die op brute wijze in de auto zijn onthoofd. Maar het blijft niet bij dit ene bizarre ‘ongeluk’ en ook verdwijnen plots de hangjongeren bij de fontein. Als Angel wordt aangevallen en ook de moordenaar in een zwarte cape ziet wegvluchten weet hij zeker dat hij iets op het spoor is. Maar wie is deze raadselachtige moordenaar? Nu nog de incompetente en luie agenten in actie weten te brengen. Ook dit is weer allemaal over de top in beeld gebracht, maar door de coole actie wordt het nooit flauw.  Die lijn wordt nooit overschreden.

Hilarische actie

Dat levert niet alleen hilarische actie op, maar ook de twist in het verhaal. Die is ronduit absurd komisch. Het is een omslag in de film, die je misschien wel kan zien aankomen, maar die over de top grappig is, maar ook voor een euforisch gevoel zorgt. Maar ondanks dat het hele grappige en verrassende situaties oplevert, is de actie ook niet vergeten en wordt er op het platteland rondgescheurd in politieauto’s, geschoten met geweren en pistolen, ontploft er nog eens wat en worden er gruwelijke moorden gepleegd en rijdt Angel op een paard. Maar ook hierin weer hebben ze de perfecte balans gevonden, wat een erg komische en originele actiefilm oplevert.

Hot Fuzz is een zeer geslaagde actie comedy die zowel een echte buddy-cop is als een parodie er op. Het hele idee van de film is leuk gevonden en goed uitgevoerd, met een heel leuk plot. Ook al duurt deze film twee uur, je verveelt je geen moment. Verscheidene manieren van humor, afgewisseld met actie, buddy bonding en zelfs een aantal slasher scènes, zorgen ervoor dat er altijd iets te beleven valt. Escape to the Country is niet altijd wat het lijkt…

• Hot Fuzz (2007) 121 min
  • Directed by: Edgar Wright
  • Produced by: Nira Park, Tim Bevan, Eric Fellner