Serie Review: Doctor Who Seizoen 7 Deel 2

review series doctor who season 7
Clara Oswald and the Doctor/ BBC

In dit tweede deel van het zevende seizoen van Doctor Who maken we beter kennis met de echte Clara Oswald, de nieuwe mysterieuze companion van de Doctor.

Het zevende seizoen van Doctor Who bevat twee delen. Niet alleen zijn ze los van elkaar uitgezonden, het eerste deel in september 2012 en het tweede deel vanaf maart 2013, maar namen we ook afscheid van het leukste companion koppel Amy en Rory Pond en werd er een nieuwe companion geïntroduceerd: Clara Oswald. We zagen Clara al in verschillende vormen opduiken tijdens de laatste avonturen van Amy en Rory met de Doctor. Zo zagen we haar voor het eerst als Oswin Oswald in de eerste aflevering “Asylum of the Daleks” waar zij een getransformeerde Dalek was, maar zich daar niet van bewust was. Ze hielp de Doctor en Amy en Rory ontsnappen en sprak de beroemde woorden: ‘Run you clever boy, and remember.’

Op zich een gewone aflevering, zou je denken, maar niets is minder waar als de Doctor haar in de Kerstaflevering van 2012 “The Snowmen” weer tegenkomt onder de naam Clara Oswald. Aangezien hij haar alleen maar als getransformeerde Dalek heeft gezien, weet hij niet hoe Clara er in het echt uitziet en herkent hij haar niet. Pas op het moment dat zij op sterven ligt en tegen hem zegt: ‘Run you clever boy, and remember,’ weet hij dat er iets vreemds is aan haar. Clara wordt The Impossible Girl. Het meisje dat steeds opduikt en zijn leven redt, maar zelf altijd sterft. En in “The Snowmen” doet ze meer dan hem redden, want ze helpt hem uit zijn depressie die hij heeft na het verlies van Amy en Rory, het zoveelste verlies dat hem te veel is geworden en hij boos is op het universum. Clara geeft hem een nieuwe missie: uitzoeken wie the impossible gril is.

De Doctor weet haar niet zozeer op te sporen, als dat zij hem per ongeluk bereikt op zijn TARDIS telefoon, en wel degene die aan de buitenkant zit. Terwijl hij ergens in het verleden bij de monniken zit om na te denken over wie Clara kan zijn. Zij belt naar de helpdesk omdat het internet raar doet, maar krijgt in plaats daarvan de Doctor aan de lijn.

Hun ontmoeting is zo anders dan alle andere voorgaande ontmoetingen van de Doctor met zijn companions. Want alhoewel Clara natuurlijk van hem onder de indruk is, is hij meer onder de indruk van haar. Ze belanden al snel in een avontuur, op een motor, in een vliegtuig en dit keer weet de Doctor wel Clara te redden, die geupload wordt door een entiteit, die de Great Intelligence blijkt te zijn, dé vijand uit “The Snowmen.” Terwijl Clara in een cloud zit en steeds maar uitbrengt: ‘I dont’t know where I am,’ rijdt de Doctor met zijn motor recht tegen The Shard op. Het is een spectaculair begin van een wervelend avontuur van Clara met de Doctor.

review series doctor who season 7
Clara Oswald/ BBC

Clara Oswald

Clara blijkt echter een heel gewoon meisje te zijn, ondanks de verwoede pogingen die de Doctor doet om uit te vinden wat zij is. Haar ouders ontmoetten elkaar bij toeval. Terwijl haar vader op straat liep en zijn aandacht werd gegrepen door een blad dat uit de lucht dwarrelde, en kwam hij bijna onder een auto terecht, ware het niet dat de moeder van Clara hem redde. Zo is hun liefde ontstaan en uiteindelijk Clara, als gevolg van een dwarrelend blad, een symbool dat later terugkomt. Clara heeft een boek 101 Places To Go, een boek dat behoorde aan haar moeder, die helaas veel te vroeg stierf en nooit de plekken heeft kunnen bezoeken die zij wilde. Voorin het boek heeft Clara het blad bewaard een sterke herinnering aan het lot, ontdekkingen doen, reizen en liefde.

Maar als Clara op het punt staat om zelf de wereld te verkennen, wordt een vriendin van haar ziek en gaat dood, en laat een man en twee kinderen achter. In plaats van te gaan reizen, is Clara gebleven om voor de kinderen Artie en Angie, te zorgen. Het geeft al gelijk een heel duidelijk beeld van wie Clara is. Ze heeft een groot hart, offert zichzelf en haar dromen op om anderen te helpen, maar ook laat ze al snel zien dat ze slim is, bijdehand en ze aarzelt niet om moedige daden te verrichten. Ze blijkt over leiderschap te bezitten, maar is daarin soms wel wat te overmoedig en zelfverzekerd. Natuurlijk is ze ook bang, maar dat is juist wat haar dapper maakt en haar vertrouwen in de Doctor is al snel groot evenals haar loyaliteit. Maar dat is misschien meer een eigenschap die toebehoort aan de Doctor om dat bij mensen los te maken.

Niet alleen is Clara een enigma voor de Doctor, maar ook een waardige companion. Ze doet hem eerst even aan Amy denken, maar zij berispt hem al snel, dat zij geen zin heeft om vergeleken te worden met geesten. Zo is dan ook wel weer, kordaat en zegt waar het op staat.

De avonturen van Clara en de Doctor

De Doctor neemt haar eerst mee naar een andere planeet, in “The Rings of Akhatan” waar een mooi spektakel plaats gaat vinden, maar dat natuurlijk weer uitloopt op een gevaarlijke situatie. Het is een bijzondere aflevering, waar de meningen nogal gepolariseerd over zijn. De muziek en het idee zijn prachtig, maar er zijn een paar kleine dingetjes die niet helemaal kloppen (want waarom kan Clara de aliens niet verstaan terwijl ze al een tijdje in de TARDIS is geweest?) of die niet logisch zijn of out of character van de Doctor. En ondanks dat hij de speech van zijn leven geeft, is het Clara die hen allemaal weet te redden. Weer offert zij iets belangrijks van zichzelf op voor anderen. Het is het grootste kenmerk van haar personage, iets wat ook uiteindelijk haar einde zal betekenen. Maar zover is het nog lang niet gelukkig.

Natuurlijk doet de Doctor het weer in “Cold War”: belanden op een Russische onderzeeër in 1983 in plaats van in Las Vegas. En erger nog, alle companions zijn dan zo vreselijk niet gekleed op een gevaarlijk avontuur. Dat weerhoudt Clara er echter niet van om het op te nemen tegen een Ice Warrior. Een oude vijand die weer nu voor het eerst echt in volle glorie kunnen bewonderen. Het doet een beetje aan als de film Alien (1979) en alhoewel geen horror, wel erg spannend.

Mijn persoonlijke favoriete aflevering is de aflevering waarin de Doctor Clara meeneemt op spokenjacht in de jaren 70, in “Hide”. Maar heimelijk wil de Doctor een groot medium ontmoeten, Emma Grayling, om meer te weten te komen over Clara. Maar wat wij echter te weten komen, door de relatie van Emma en de professor met wie zij samenwerkt, Alec Palmer, is dat Clara gevoelens heeft voor de Doctor. Ook Angie en Artie benoemen de Doctor steeds als haar vriendje en geen van beiden spreekt dat hardop tegen, terwijl de Doctor en Donna niet wisten hoe hard en hoe snel ze dat moesten ontkennen. Een spannend avontuur volgt, waarin tijdreizen, een monster, een spook en een liefdesverhaal, of eigenlijk drie liefdesverhalen door elkaar spelen en mooi met elkaar worden verweven. De cinematografie in deze aflevering is echt heel mooi en sfeervol gedaan.

Ook zien we in de daaropvolgende aflevering, “Journey to the Centre of the TARDIS” de binnenkant van de TARDIS, waarin Clara na een crash in is verdwaald. Ook hier zien we enge monsters, die prachtig zijn gemaakt en het plot is lekker tijd reizend ingewikkeld, maar interessant. Ook leert Clara hier dat zij al de Doctor al eerder heeft ontmoet, is gestorven en zij de Impossible Girl is. Maar nadat het avontuur over is, kan ze zich niets meer herinneren van haar gesprek met de Doctor Het is een spannende aflevering, de art direction van een kapotte TARDIS is prachtig gemaakt en creatief weergeven.

review series doctor who season 7
visiting other planets/ BBC

De Paternoster Gang

Ook komen we in de aflevering “The Crimson Horror” de Paternoster Gang weer tegen, Madame Vastra en haar echtgenote en kickass fighting girl Jenny Flint en de Sontaran Strax, die altijd even hilarisch blijft en granaten nog steeds als dé oplossong voor alles ziet. Ze komen iets vreemds op het spoor in 1893 en geheel in de Victoriaanse sfeer en stijl vinden ze de Doctor en staan hem bij in zijn avontuur. Hun grootste schrik is wel dat ze Clara zien, die ze een jaar eerder hadden zien sterven.

De Paternoster Gang is een erg grote aanwinst voor de serie. Ze zijn cool, grappig en drie hele verschillende wezens die het op hun eigen manier erg goed met elkaar kunnen vinden. Naast de moderne tijd, onze tijd, is nu ook de Victoriaanse tijd en hun personages een vast punt geworden voor de Doctor om naar terug te keren. In de voorgaande seizoenen was dat River Song, waarin de Paternoster Gang al eerder optrad, maar nu worden hun personages veel meer uitgediept en voegen meer diepte toe.

Dat de Doctor hen ook als echte vrienden beschouwt en vice versa, blijkt uit de laatste aflevering, “The Name of the Doctor” waarin Madame Vastra meent dat iemand een geheim heeft ontdekt van de Doctor en daardoor een conference call houdt, telepathisch door tijd en ruimte, waaraan ook River deelneemt. Een River na de gebeurtenis in “The Library of the Dead” (seizoen 4) waarin zij stierf en de Doctor haar geest in de bibliotheek uploadde. Het is bijzonder om haar op deze manier terug te zien. Hieruit blijkt ook dat zij de Doctor niet los kan laten en andersom is dat ook het geval. Dat is de reden waarom de Doctor haar nooit heeft genoemd en Clara haar niet kent, als zij ook aanschuift bij de conference call. Want de Doctor houdt niet van afscheid nemen en zolang je geen afscheid neemt is die persoon altijd bij je, iets dat zich ook fysiek manifesteert in de laatste aflevering en ontknoping van The Impossible Girl.

review series doctor who season 7
The Name of the Doctor/ BBC

“The Name of the Doctor”

In dit tweede deel van het zevende seizoen van de Doctor draait het allemaal om Clara. Alhoewel de Doctor zich niet laat ondersneeuwen, altijd de boventoon voert in alles, comedy, de slapstick humor waar hij zo goed in is, zijn speeches en drukke gedrag is het toch Clara die onbewust heel veel aandacht naar zich toe trekt. Niet alleen omdat zij een raadsel is, maar ook door haar persoonlijkheid. Clara zo zal blijken, is meer dan een andere companion ooit is geweest.

Want tijdens de conference call wordt de Paternoster Gang ontvoerd en wordt Clara thuis wakker, waar de Doctor blinddoekje speelt met Angie en Artie die hem natuurlijk allang zijn gesmeerd. Als Clara vertelt wat zich net heeft plaatsgevonden tijdens de conference call zien we de Doctor zoals we hem nog nooit hebben gezien; oprecht van streek en bang.

Het blijkt dat de Great Intelligence Madame Vastra, Jenny en Strax heeft ontvoerd naar Trenzalore, de plek waar het graf is van de Doctor. Een plek waar een tijdreiziger nooit naartoe moet gaan, is zijn graf. Toch gaat de Doctor er met Clara naartoe en wanneer de TARDIS weigert te landen op de planeet, laten ze zich crashen.

Op Trenzalore zien ze een enorme TARDIS. Het lijkt een monument, maar in werkelijkheid is het de TARDIS zelf, die tijd en ruimte lekt, van binnen naar buiten, zodat hij groter wordt. Het is de tombe van de Doctor en de Great Intelligence wil naar binnen. Hiervoor moet de Doctor zijn naam zeggen. Even is er dus hoop dat we eindelijk achter zijn echte naam komen, in plaats van de naam die hij zelf heeft gekozen en datgene representeert wat en wie hij wil zijn. Dus eigenlijk is zijn echte naam ook helemaal niet belangrijk. De Doctor weigert echter.

Toch gaat de tombe open, want River heeft zijn naam uitgesproken. River is nog steeds mentaal verbonden na de conference call met Clara en alleen Clara kan haar zien en River helpt haar dan ook de Doctor helpen.

Het grote kwade plan van de Great Intelligence blijkt te zijn dat hij in de tijdlijn van de Doctor wil springen. In de TARDIS tombe is zijn pad door tijd en ruimte zichtbaar als littekens van de scheurtjes die het tijdreizen heeft veroorzaakt. Wanneer de Great Intelligence erin springt kan hij de Doctor tegelijkertijd op elke plek en tijd verwoesten. Waarop we oude footage zien waarin alle voorgaande Doctors te zien zijn en waarin de Great Intelligence en Clara in zijn gemonteerd. Dat is heel leuk gedaan en geeft er een nostalgisch tintje aan. Het vreemde is natuurlijk wel dat we alleen maar het verleden van de Doctor te zien krijgen, maar wanneer je in iemand gehele tijdlijn springt, kom je vanzelfsprekend ook in de toekomst terecht, want dat is hetgeen wat een paradox veroorzaakt, wat in feite al gebeurt door een Doctor te doden die later nog leeft, ingewikkelde tijdreis kwestie. Maar het punt is dat we niks van die toekomst die de huidige Doctor te wachten staat te zien krijgen. Logisch voor de serie, maar niet logisch voor het Doctor Who universum verhaal, tenzij door de actie van de Great Intelligence de Doctor geen toekomst heeft, maar dat die eventuele toekomst zou er wel moeten zijn. Dat wordt wel enigszins goedgemaakt aan het einde.

Maar de TARDIS lekt niet alleen tijd en ruimte, maar ook herinneringen van de tijd in de TARDIS komen bij Clara terug, en zo ook het gesprek tussen haar en de Doctor over the Impossible Girl. Zij beseft nu dat zij dat was en dat ze dat allemaal al gedaan heeft en het dus in zekere zin haar lotsbestemming is. Wanneer ze in de tijdlijn springt versplintert ze in miljoenen stukjes, echo’s kopieën van haarzelf die overal opduiken om de Doctor te redden. Ze weet alleen maar dat ze de Doctor moet redden en doet dat dan ook keer op keer. Maar voordat ze erin springt zegt ze nu voor de officiële eerste keer: ‘Run you clever boy, and remember.’

Terwijl haar echo’s door de hele tijdlijn van de Doctor terecht komen, komt Clara zelf op een stil punt in de TARDIS terecht. En zegt: ‘I don’t know where I am.’

Terwijl de Doctor haar achterna springt en haar komt redden, zien we een vreemde figuur. Het kan niet anders dan ook de Doctor zijn, maar eentje die Clara door de hele tijdlijn nog niet heeft gezien. Ook de Doctor zelf kijkt met een zekere afkeer naar hem. Wie is deze Doctor en waarom kan hij zichzelf niet in de ogen kijken?

Het is een mooie cliffhanger van een heel goed gemaakt eerste verhaal met Clara. Het is een sterke rode draad die zowel een mysterie was als een origineel idee wat meer inzicht en diepte geeft aan zowel de Doctor als de nieuwe companion, Clara.

Het tweede deel van het zevende seizoen van Doctor Who heeft weer een epische rode draad die dit keer voornamelijk draaide om Clara Oswald. Het ging om haar mysterie. Dit deel bevatte een aantal erg leuke afleveringen met humor en spanning, mooi gemaakte monsters en originele ideeën, en een grote nemesis, de Great Intelligence. Dat er meer ruimte is voor de Paternoster Gang, Madame Vastra, Jenny Flint en Strax, is geweldig en een echte aanwinst. Alhoewel niet iedere aflevering even leuk en geslaagd was, maakte de grote rode draad en de hoofdpersonages veel goed. Voeg daar aan toe de epische kus van de Doctor en River, die zowel ontroerend was als romantisch en komisch en het hele tweede deel van dit seizoen is meer dan geslaagd. Clara heeft meer dan bewezen dat ze een waardige companion is en ze zal dan ook lang aan de zijde van de Doctor blijven. Op naar de volgende avonturen, waarin zij weer gewoon Clara zal zijn.

Meer lezen over Doctor Who? Klik dan op onderstaande links:

• Doctor Who (2013)
  • Season: 7, part 2