Serie Review: Channel Zero Seizoen 3: Butcher’s Block

review series channel zero season 3 butcher's block
Alice/ Syfy

In het derde seizoen van de  horror anthologie serie Channel Zero, weten de makers door middel van Butchers Block de serie naar een hoger niveau te tillen.

Butchers Block is wederom gebaseerd op een Creepypasta, waaruit de hele anthologie serie hun inspiratie haalt. Deze keer is dat het verhaal Search and Rescue van Kerry Hammond.

Alice en Zoe verhuizen naar een klein stadje op de vlucht voor hun moeizame jeugd. Na een gewelddadig incident met hun moeder die leed aan schizofrenie en nadat ook Zoe op haar 26ste de diagnose schizofrenie kreeg, probeert de jongste zus Alice zo goed mogelijk voor haar te zorgen. In plaats van dat Zoe haar medicijnen neemt, zoekt zij voornamelijk haar heil in drank en drugs. Alice zoekt haar heil in haar studie advocatuur voor maatschappelijk werk. In het stadje krijgt ze werk als sociaal werker en haar begeleider Nathan vertelt haar over Butcher’s Block een gebied in het stadje, dat niet alleen verwaarloosd is, maar eigenlijk ook grotendeels door alle instanties is opgegeven en dat ze langzaam laten doodbloeden.

Haar eerste case is die van moeder Tanya en haar dochtertje Izzy die uit huis worden gezet. Alice en Nathan zijn er bij om hen tot steun te zijn, maar vooral om alles zo gladjes mogelijk te laten verlopen. Maar wanneer Alice vreemde geluiden uit de muren van het huis hoort en vervolgens de moeder en dochter spoorloos verdwijnen, weet Alice zeker dat er iets vreemds aan de hand is. De politie, waaronder Luke, de zoon van de sheriff wuift de zaak weg.

Dat is de eerste confrontatie die Alice heeft met de wijk Butcher’s Block, vernoemd naar het slachthuis dat er ooit zat en in bezit was van de Peach familie, die ook een groot huis aldaar bezat en meerdere panden in de wijk. Maar sinds de jaren 60 zijn zij spoorloos verdwenen nadat een angry mob hun huis heeft afgebrand omdat men vermoedde dat zij zich bezig hielden met duivelse praktijken. De legende gaat dat de Butcher wordt gezien in de wijk, dat hij afdaalt van een enorme trap in het veld waar ooit hun huis stond en dat dit de verklaring is van de vele vermiste mensen in die wijk.

Ook hun landlady, Louise, een vrouw van in de zestig, heeft haar broer op die manier verloren. Ooit was zij journaliste, maar nu focust zij zich op taxidermie en doet onderzoek voor het boek dat zij schrijft over al die vreemde vermissingen. Terwijl Zoe teruggetrokken leeft en Alice zich niet alleen zorgen maakt om haar, maar ook in angst leeft ook ooit schizofrenie te krijgen, trekken de zussen er toch op uit om Izzy te zoeken. Dat zet een aantal gebeurtenissen in werking, waardoor beide zussen niet alleen met hun (toekomstige) ziekte en angsten worden geconfronteerd, maar met nog iets veel sinisters.

review series channel zero season 3 butcher's bock
Zoe/ Syfy

Thema: de schizofrenie van Zoe en Alice

De thematiek van dit seizoen is sterker dan de voorgaande seizoenen. Het eerste seizoen, Candle Cove, was vooral een stilistisch prachtig verhaal over een tweeling waarbij het bovennatuurlijke en fantasy onderdeel waren van een onderliggend mysterie. Het tweede seizoen, No End House, sprak al een heftiger en realistischer thema aan, het verlies van een ouder en de rouwverwerking, verpakt in een creepy verhaal, een slow burn met mooie symboliek. Nu in het derde seizoen, worden zowel de stilistische vorm, de prachtige surrealistische cinematografie als een heftig thema bij elkaar genomen en gemaakt tot een huiveringwekkend verhaal, dat zowel op gevoelsniveau als op het fysieke vlak een hoop horror oplevert.

Het is niet de eerste keer dat een psychische ziekte gebruikt wordt als thema of aanleiding voor een horror verhaal. Maar vaker is het eerder misbruik dan dat er op een integere manier de ziekte in een horror wordt vertaald. Veelal wordt de ziekte op een bizarre en onrealistische wijze weergegeven, onjuist zelfs en worden degenen die lijden aan de ziekte afgeschilderd als slecht en gek. Dat geeft niet alleen een vertroebeld en verkeerd beeld van degenen die aan een geestesziekte lijden, maar worden zij ook in en slecht daglicht gesteld, wat het begrip voor een geestesziekte niet echt bevordert.

Zo niet in Butcher’s Block. Schizofrenie wordt op een juiste en realistische wijze aan de kijker voorgesteld, terwijl het gebruikt maakt van veel beeldende symboliek. Tegelijkertijd laat de serie zien dat schizofrenie je een ander mens maakt, waardoor je dingen doet die je normaal gesproken niet zou doen, maar ook dat het iets is waar je (met medicatie) mee moet zien te leren leven, omdat het nu eenmaal een deel van je is. Je kan het niet wegsnijden, hoe graag je dat ook zou willen. Dat wordt prachtig verbeeld middels Zoe, die lijdt aan de ziekte. Wanneer zij wordt verleid door Joseph, de patriach van de Peaches, kiest zij ervoor om dat deel van haar weg te laten halen. De gevolgen echter, zijn kwalijker dan ze had gedacht en de vraag is dan ook wie zij werkelijk is en wie zij wil zijn. Wanneer ben je het monster met of zonder schizofrenie?

Anders is dat voor Alice, die als jongste zus, niet alleen de zorgen heeft over haar moeder die nu in een inrichting zit, zorg moet dragen voor Zoe, maar vooral de angst of en wanneer zij het ook zou krijgen. Schizofrenie is voor een deel erfelijk, en kan worden getriggerd, meestal wanneer je in de twintig bent. Maar het kan ook nooit worden getriggerd, ook al heb je er genetische aanleg voor. Het is dus de onzekerheid en de angst wat Alice kwetsbaarder maakt dan Zoe.

De Peaches familie

Dat contrast tussen beide zussen wordt zowel fysiek als symbolisch verbeeld door het verhaal en de mysterieuze Peach familie. De legende van Joseph Peach, lijkt veel gemeen te hebben met de film Candyman (1992). Net zoals Candyman die in de Projects huishield, hebben we ook hier te maken met een opgegeven wijk, waar zelfs de politie zich niet aan waagt en het laat doodbloeden. Ook de graffiti in de wijk van de afbeelding van de Butcher doet denken aan de graffiti uit Candyman.

Als patriarch is Joseph de mysterieuze enigmatische man, terwijl de rest van de familie een zeer absurdistische toevoeging is. Zijn zoon Robert is ronduit weird met heel creepy en bizar absurdistisch gedrag, dat zowel komisch is als verontrustend. Zijn vrouw Edie, die regelrecht uit de jaren 60 is gestapt, of liever gezegd daarin is blijven hangen, is al even bizar met haar Southern accent. Zij is degene die misvormde kinderen baart, die het meest lijken op een combinatie tussen de moordenaar uit Don’t Look Now (1973) en de dwergen uit Phantasm (1979). Samen met een raar vleesmonster, de vrouw van Joseph, Eveline, een stijve zoon, Aldous en de redelijk demente grootmoeder vormen zij een op zijn zachts gezegd vreemd stel.

Louise and Luke/ Syfy

Louise en Luke

Gelukkig staan Alice en Zoe niet alleen in hun strijd tegen de Peaches. Louise en Luke zijn eveneens getuige van zowel het verschijnen van de bizarre trap midden in het veld, maar ook van de kwade praktijken van de Peaches. Alle vier hebben ze hun eigen demons te bestrijden en catharsis te behalen, wat mogelijk wordt gemaakt en dus gesymboliseerd door de Peaches. Louise kan eindelijk achterhalen hoe haar broer is verdwenen en Luke kan eindelijk zichzelf bevrijden vanonder het juk van zijn vader. Het zijn kleine plots, die desondanks dat ze op de achtergrond spelen, een belangrijke rol spelen in het verhaal. De scène waarin Luke en Louise samenwerken in hun strijd tegen Robert is een vrij absurdistische en grafische scène, die wat weg heeft van Ash vs Evil Dead, en is qua camp gehalte vrij hoog, zonder dat dit afbreuk doet aan de ernst of heftigheid ervan. Dat evenwicht is goed behouden in de serie.

Absurdistisch, surrealistisch, camp

Want Butcher’s Block waagt zich aan een combinatie van verschillende stijlen. Het absurdisme, de daardoor bizarre humor, het verontrustende, het echt enge, en het surrealistische van de angst voor schizofrenie worden goed met elkaar vermengd. Vooral de angst van Alice om ook schizofreen te worden, wordt op een bizarre, soms campy komische als verontrustende manier, maar ook heel eng en vreemd weergegeven. Van het hoofdje in haar brein, het creepy slangenmensmonster dat opduikt in het ziekenhuis tot de dunne figuur met het enorme hoofd in het bloemenveld. Het zijn origineel en mooi gemaakte symbolen voor het monster schizofrenie.

Het zomerhuis van de Peaches is eveneens prachtig weergegeven met de marmeren trap, alsook de witmarmeren gang, die ook weer doet denken aan het mausoleum van Phantasm. De serie leent veel van andere films, maar weet ze toch op een eigen wijze weer te geven, waardoor Butcher’s Block als geheel, nieuwe en fris aanvoelt. Het bloemenveld waarin Alice verdwaalt, het konijn dat we in beeld krijgen en de tuinman die haar raadsels opgeeft om verder te komen, is de grootste verwijzing naar Alice in Wonderland.

Schizofrenie

Butcher’s Block weet schizofrenie erg beeldend te tonen, met zowel respect voor degenen die eraan lijden, als een integer beeld te geven van wat de ziekte aanricht. Prachtig en sterk is dan ook het besluit van Zoe, dat zij kiest om liever schizofreen te zijn, leven met het “monster” in haar dat ze kent, dan met het monster dat ze werd door toedoen van de Peaches. Ook al is schizofrenie een vreselijke ziekte, het is iets wat bij haar hoort en waar ze mee moet leren leven. De consequenties voor een leven zonder schizofrenie aangeboden door de Peaches is een offer dat voor haar te groot is.

Voor Alice is dit een heel ander verhaal. Enkel nog van buitenaf geconfronteerd te worden met de ziekte, als toeschouwer en zorgdrager, is het idee dat zij ook ooit zo zal worden ondraaglijk. Alles is voor haar beter dan schizofreen worden. Die woorden zet zij om in daden. Het onzekere, het niet van binnenuit weten wat schizofrenie inhoudt, wat het met je doet en hoe het je zal veranderen, is beangstigender dan het zelf ondergaan, dat is wat Alice verbeeldt. Haar einde is het tegenovergestelde van de catharsis van Zoe.

ascent to madness/ Syfy

Horror

Naast dat de nachtmerrieachtige beelden van de schizofrenie voor een horrorelement zorgen, is de eetgewoonte van de Peaches misschien nog wel enger. Niet alleen de manier waarop de Peaches aan hun eindes komen is erg grafisch en vleselijk in beeld gebracht, maar hun hele zijn is vrij onsmakelijk. Met een grote knipoog naar de film Raw (2016), speelt ook hier kannibalisme een grote rol die maatschappelijk symbolisch opgevat kan worden, naast dat het natuurlijk voor een aantal vrij expliciete ranzige scènes zorgt, waarbij je als kijker eventjes moet slikken. Ook blijft erg genoeg interne horror over, waarbij gebruik is gemaakt van vloeiende tripachtige beelden, die Zoe ziet en verband houden met de demon, waardoor het zomerse leven van de Peaches mogelijk wordt gemaakt. Voeg tenslotte nog de indringende muziek van Phillip Glass van Koyaanisqatsi toe, tijdens de rituelen die de Peaches uitvoeren en Butcher’s Block is qua stijl helemaal af.

Butcher’s Block is een zeer sterk seizoen van Channel Zero, waarin de ziekte schizofrenie en de afdaling naar madness op een originele wijze wordt aangepakt. Wederom met prachtige cinematografie, sterke muziek, sterke shots is dit seizoen naar een hoger level getild. Niet in het minst door zowel de integere manier van het gebruik van schizofrenie, maar ook het sterke thema, jezelf verliezen, erg goed in beeld te brengen. Met de crazy Peaches, het absurdisme zowel weird en bizar als komisch, dat zij erin brengen en de campy gore en humor, het surrealistische van de angst van Alice en de vele horrorelementen, is dit een erg sterk en goed gemaakt seizoen.

Meer lezen over Channel Zero? Klik dan op onderstaande links:

• Channel Zero: Butchers Block (2018)
  • Season: 3