Serie Review: Charmed Seizoen 6

review series charmed season 6
at Magic School/ The WB

Het zesde seizoen van Charmed brengt nieuwe ontwikkelingen met zich mee die vooral zijn weerslag hebben op het privéleven van de Charmed Ones.

Nu de zussen Piper, Phoebe en Paige zowel de Source of all evil als Cole Turner met al zijn demonische superkrachten hebben verslagen en baby Wyatt veilig ter wereld is gekomen, lijkt het leven van de zussen in rustiger vaarwater terecht te zijn gekomen. Maar dat wordt allemaal op zijn kop gezet door de komst van de mysterieuze Chris Perry.

In de laatste afleveringen van het vijfde seizoen werden de Elders bedreigd door de Titans en een groot aantal van hen werd gedood. Leo maakte de zussen tot Godinnen om de Titans te verslaan en werd hij voor zijn acties beloond door de overgebleven Elders door ook een Elder te worden en samen alles weer te herstellen. Piper alleen achterlatend met kleine baby Wyatt. Ondertussen verscheen er een Whitelighter uit de toekomst, Chris Perry die de zussen hielp om de zussen te ondersteunen bij het verslaan van de Titans om zo de toekomst te veranderen. Hij werd aangesteld als hun nieuwe Whitelighter, nu Leo een Elder is geworden, maar in het laatste shot zagen we dat Chris, terwijl Leo wegorbte, hij Leo deed verdwijnen. Dus vraag is dan ook wie is Chris en wat zijn zijn bedoelingen? Uiteindelijk blijkt dat Chris uit de toekomst terug is gekomen om Wyatt te beschermen tegen een onbekend kwaad. Maar ook dat is de halve waarheid…

In het zesde seizoen ligt de focus minder op het heksenbestaan van de zussen, en meer op hun privéleven. Doordat Leo een Elder is geworden, besluiten hij en Piper uit elkaar te gaan, omdat Piper graag een normaler leven wil leiden en Leo vaker afwezig zal zijn met zijn nieuwe rol en er niet constant voor Piper kan zijn. Op zich logisch misschien, maar niet gezien de epische liefde die zij hebben en wat zij allemaal al doorstaan hebben om bij elkaar te kunnen zijn. Daarbij komt dat Chris de zussen op een hele lijst demons afstuurt die een gevaar zouden kunnen vormen voor Wyatt en ondertussen Leo als babysitter fungeert, zodat hij bijna elke aflevering toch aanwezig is en zo getuige is van Pipers dates met allemaal mannen. Dat is dan allemaal weer niet zo erg logisch. Piper is dus druk met het moederschap, daten en P3.

Phoebe heeft een relatie met Jason, de eigenaar van de krant waar zij werkt en aangezien hij niks van haar heksenbestaan afweet, geeft dit (grappige) complicaties. Ondertussen heeft Phoebe ook last van alle druk op haar werk. En krijgt ze op de koop toe ook een nieuwe gave; ze wordt een empaat, wat eveneens voor komische situaties zorgt.

Paige had haar werk opgegeven om zich te focussen op haar hekszijn, maar voelt zich toch ook nutteloos en wil ook een normaal leven naast de hekserij. Ze krijgt via het uitzendbureau allemaal baantjes van hondenuitlater tot gezelschapsdame en werken in een fabriek, waar ze juist geconfronteerd wordt met allemaal magische situaties. Hierdoor maakt ze kennis met Richard een warlock uit een warlock familie die zijn magie af wil zweren. Dit brengt ook complicaties met zich mee aangezien Paige het juist heerlijk vindt om heks te zijn, terwijl Richard moet afkicken.

review series charmed season 6
with baby Wyatt/ The WB

Chris Perry

Maar waar het in dit seizoen als rode draad om gaat is de komst van Chris, die hun nieuwe Whitelighter wordt. Een jongen van net in de twintig, maar die nog redelijk onvolwassen is, maar wel erg gedreven is in het beschermen van Wyatt. We komen al snel achter de reden waarom hij naar het verleden is gereisd, om Wyatt te beschermen van een onbekend kwaad.

Wat de zussen dan nog niet weten, is dat het kwaad Wyatt zelf is. Wyatt is namelijk in de toekomst een machtige heks, die over de onder- en bovenwereld regeert. De zussen zijn dood en dit is de laatste strohalm voor Chris om de wereld te redden. Wat de zussen ook nog niet weten is dat Chris het jongere broertje is van Wyatt… Deze informatie wordt tijdens het seizoen beetje bij beetje prijsgegeven, terwijl de zussen ondertussen in opdracht van Chris achter elke mogelijke gevaarlijke demon aan gaan.

Dit neemt vrij veel tijd in beslag, terwijl de losse heksenavonturen minder leuk en interessant zijn, en de focus meer ligt op het gewone leven van de zussen. Chris zelf is een stoorzender en gevoelsmatig een stapje terug van een goede wijze Whitelighter Leo, naar een jonge gedreven hond die alles voor elkaar probeert te krijgen door te manipuleren. Hij schuwt er dan ook niet voor om slechte middelen te gebruiken voor een goed doel. Leo vertrouwt hem vanaf het begin al niet. Logisch want Chris is degene geweest die Leo gevangenhield in Walhalla bij de Walkuren om hem uit de weg te hebben, zodat hij zijn gang kon gaan, en waar de zussen Leo in de eerste twee afleveringen weer uit moeten redden. Het personage van Chris is vaak irritant en opdringerig en wordt ook niet altijd even best vertolkt en dat doet afbreuk aan het seizoen.

Magic School en Gideon

Wat wel leuk is, is de ontdekking van Magic School, een soort Hogwarts. Gideon is het hoofd van de school, een Elder en oude mentor van Leo. Maar Magic School en Gideon komen niet zomaar om de hoek kijken. Want Gideon blijkt degene te zijn die achter Wyatt aan zit. Hij vindt Wyatt te gevaarlijk en te machtig en wil hem dus uit de weg ruimen. Door zijn pogingen uiteindelijk om Wyatt te verslaan, is juist hij de oorzaak dat Wyatt later slecht wordt. Een soort self full filling prophecy. Om Gideon te verslaan krijgen de zussen hulp van hun gespiegelde dimensie, waarin zij slechte heksen zijn en Leo een darklighter. Ze werken samen om Gideon te verslaan, wat gelijk de laatste en beste afleveringen van het seizoen opleveren. Toekomst-Chris offert zich op, maar omdat hij op het moment in de buik van Piper zit, en geboren wordt, heeft hij een mooie goede toekomst voor zich, waaaraan hij zelf heeft meegeholpen om tot stand te brengen.

Minder leuk seizoen

Dit seizoen is echter wel minder leuk dan alle voorgaande seizoenen. De humor is minder aanwezig. De zussen blijven constant, maar de losse afleveringen en avonturen lijken wat achter te blijven op hun persoonlijke ontwikkelingen, alsof het een beetje is ingezakt. Het is af en toe een beetje suf, alsof de fut er uit is. Het gaat enkel om Chris en wie Waytt slecht maakt. De grote vijand per seizoen ontbreekt dan ook. Alhoewel het lijkt alsof Chris eerst de vijand is en later blijkt dat Gideon dat is, komt het minder episch over. De losse afleveringen zijn minder leuk, minder boeiend en minder interessant en zo lijkt het niveau wat gezakt ten opzichte van eerdere seizoenen. En dan verliest Phoebe op de koop toe ook nog haar actieve krachten, als straf tijdens een tribunaal. Dit en de komst van Chris lijken suffe pogingen om het spannend te maken, maar bereiken het tegenovergestelde. Het moge duidelijk zijn dat dit niet mijn favoriete seizoen is. De introductie van de Magic School waar we in het volgende seizoen meer van gaan zien, is wel erg leuk.

Het zesde seizoen van Charmed is het minst leuke of interessantste van allemaal. Het onlogische verloop van de relatie tussen Piper en Leo lijkt een foefje om het spannend te houden, maar slaat de plank wat mis. De heksenavonturen zijn wat kinderlijk en niet erg boeiend. De focus ligt op de privélevens van de zussen, hun werk en liefdesleven, wat allemaal een beetje doorsuddert. De komst van Chris brengt soms wat irritatie met zich mee en haalt het acteerwerk wat naar beneden. Het grote onbekende dat Wyatt bedreigt is de grote rode draad, maar daar wordt pas aan het einde echt iets groots mee gedaan, wat wel twee hele goede afleveringen oplevert. Gelukkig is het zevende seizoen weer terug gebracht op het oude goede niveau.

Meer lezen over Charmed? Klik dan op onderstaande links:

• Charmed (2003-2004)
  • Season: 6