Serie Review: Hemlock Grove Seizoen 3

review series hemlock grove season 3
Roman and Peter/ Netflix

Het derde en laatste seizoen van Hemlock Grove gaat niet direct weer verder waar seizoen 2 geëindigd was, wat eigenlijk wel in de lijn der verwachting had gelegen, na zo’n spannende en verrassende cliffhanger.

In plaats daarvan begint de serie op een soort dood punt, van waaruit alles weer opnieuw opgestart moet worden. Dat is voornamelijk het geval in de eerste helft van dit seizoen, daarna gaat het eindelijk verder en wordt er ook weer meer spanning ingebracht. Dit is het laatste seizoen van de serie en alhoewel het voor ieder personage een poëtisch en geheel te verwachten tragisch of ironisch of mooi einde heeft, wordt er niet altijd even sterk naar toe gewerkt.

Het is een paar weken nadat Nadia en Miranda door Spivak zijn ontvoerd. Roman heeft er zowel Johann Pryce en zijn assistent Blinksy op gezet om meer te weten te komen over het wezen dat Spivak is, als een privédetective Isaac Ochoa om hun locatie op te sporen. Maar tot nu toe allemaal zonder resultaat. Maar Isaac werkt niet alleen voor Roman, maar ook voor Olivia voor hetzelfde doel, maar ook om Roman in de gaten te houden.

Peter helpt Andreas met overvallen op vrachtwagens omdat Andreas in het tweede seizoen zijn leven had gered. Maar hierdoor raakt Peter steeds meer betrokken bij de vuile zaakjes van Andreas. Ondertussen heeft Andreas Destiny ten huwelijk gevraagd.

Shelley heeft een psychose gehad na het vreselijke gebeuren met Priscilla en is al die tijd onder toezicht van Johann Pryce geweest. Maar nu ze weer is opgeknapt wordt ze en vrijgesproken van de moorden uit het eerste seizoen, maar krijgt Olivia in plaats van Roman de voogdij over haar.

Olivia is alleen maar uit op het geld dat Shelley zal erven, terwijl ze geen oog heeft voor de ongelukkige Shelley die een zelfmoordpoging onderneemt, die gelukkig mislukt. Olivia vertelt Shelley dat Norman is vertrokken en verzwijgt dat zij hem in koele bloede heeft vermoord. Om onder het juk van haar moeder uit te komen loopt Shelley weg en komt terecht in de oude Godfrey fabriek waar nu een gemeenschap van zwervers woont dat de Rooster Poot wordt genoemd.

Roman heeft het ook te druk om zich om Shelley te bekommeren, want naast de zoektocht naar Nadia, loopt hij een mooie vrouw tegen het lijf, Annie, die ook een Upir blijkt te zijn en die hem heel wat kan leren.

Johann Pryce is zo langzamerhand overwerkt, niet alleen houdt hij zich bezig met het in kaart brengen van het genoom van Spivak, maar ook is hij enorm gestrest wanneer Olivia een inval regelt, waardoor hij genoodzaakt is om al zijn werk te vernietigen, waaronder een nieuw opgestart Ouroboros Project. Het enige dat hij nog heeft is de techniek om het bewustzijn van iemand of in een cloud te plaatsen of in iemand anders.

Opbouw, ritme, lijnen

Dit laatste seizoen werkt toe naar het einde van het hele verhaal rondom alle personages. Het laat de ondergang zien van de personages en hier wordt langzaam naar toe gewerkt. Soms iets te langzaam. De grote rode draad ontbreekt. Het einde van het tweede seizoen schept de verwachting dat  de zoektocht naar Nadia en Miranda urgent zou zijn, maar dat speelt slechts op de achtergrond, terwijl Roman en Peter zich met aardse dingen bezig houden en niet op een goede manier.

De manier waarop de verschillende personages elkaar in de verhaallijn afwisselen komt dit seizoen erg rommelig over door de soms wat houterige editing, wat je niet alleen uit een persoonlijk verhaal haalt, maar ook uit het ritme. Dat het dit seizoen vrij aards is, betekent automatisch ook dat de gotiek waarmee het eerste seizoen zo sterk mee begon en begrijpelijker werd gemaakt in het tweede seizoen, overboord gegooid.

Alhoewel er twee nieuwe personages bijkomen, Isaac Ochoa en Annie Archambeau, stagneert de ontwikkeling van de andere personages en dan voornamelijk die van Roman en Peter zelf, de hoofdpersonen. Die worden nu meer naar de achtergrond gedrukt, waardoor er nu eindelijk meer ruimte is voor Shelley als Pryce, maar ook voor Olivia om haar vanuit een ander perspectief te bekijken, wat haar karakter echter nog wel in stand blijft houden, of misschien nog wel erger maakt. Dat zowel Shelley als Pryce meer aandacht krijgen is niet alleen verdiend, maar misschien wel wat te laat, waardoor het soms net iets te gehaast lijkt. Toch nemen deze twee dit seizoen over, naast de geweldige rol voor Olivia die zich nu eens echt kan uitleven.

Dat het dit seizoen om destructiviteit van de personages gaat, wordt al snel duidelijk en vooral Roman en Peter bevinden zich in een neerwaartse spiraal, die alleen maar slecht kan aflopen.

review series hemlock grove season 3
Annie and Roman/ Netflix

Spivak en zijn masterplan

Op de achtergrond spelen Arnold Spivak en zijn plannen. Hij blijkt een oud wezen te zijn, de Jörmungandr, die het Upir ras wil uitroeien. Dit doet hij door Upirs met een virus te hebben ingeënt waardoor ze een tumor ontwikkelen, een parasiet in hun lichaam die zich enkel van andere Upirs kan voeden, waardoor ze zichzelf uit zullen roeien. Het grappige is dat die tumor zich voornamelijk rond de zenuw van het oog bevindt, waardoor besmette Upirs geen licht kunnen verdragen en hierdoor ook zonlicht vermijden zoals traditionele vampiers. Ten tweede is hij van plan om een hele nieuwe batch van zijn eigen ras te kweken en hiervoor moet hij de eicellen van Nadia gebruiken en mannelijke lichamen als hosts.

Dit hele idee krijgt nauwelijks aandacht en de tijd dat het in beslag neemt om hem te vinden is erg lang, terwijl het gevecht tussen hem en Roman en Peter binnen no time voorbij is. Het hele hoe en waarom wordt niet echt uitgelegd en het is enkel wat we Spivak hierover horen zeggen, wat niet helemaal coherent is. Het is jammer dat de cliffhanger van het tweede seizoen niet optimaal wordt benut in het derde seizoen. De verhaallijn van Spivak verdwijnt al snel naar de achtergrond evenals de urgentie om Nadia te vinden en dat is op zich best vreemd. Spivak zelf krijgt weinig speelruimte en Miranda is nog korter te zien en haar einde komt niet eens in beeld. In plaats van dat dit de rode draad vormt, is het meer een los eindje dat even snel afgemaakt moest worden.

De ondergang van Peter

Waar het allemaal wel om gaat is de ondergang van de personages. Peter helpt Andreas met een paar berovingen om zijn schuld aan hem af te lossen, omdat Andreas zijn leven heeft gered. Maar toch raakt Peter langzaam bij de Roma maffia betrokken. Alhoewel hij eerst nog zijn zegen gaf over het aanstaande huwelijk van Andreas en Destiny krijgt hij toch zijn bedenkingen. Wanneer Andreas een dubieuze deal sluit met de Kroatische maffia en hen belazert, vereffenen de Kroaten dit met een afrekening.

Om een verdere oorlog te voorkomen, besluit Peter om Andreas uit te leveren aan de Kroaten, omdat hij van geen ophouden wil weten. Dan blijkt ook nog dat Andreas Destiny heeft bedrogen en de Kroaten vermoorden hem. Peter houdt zichzelf voor dat hij geen andere keuze had en verzwijgt het voor Destiny die niet alleen kapot is van de dood van Andreas maar ook wraak wil.

Destiny begeeft zich op glad ijs door de Kroaten te confronteren en wanneer ze erachter komt dat Roman er iets mee te maken heeft, gaat ze bij hem verhaal halen. Dit mondt uit op een vechtpartij, wanneer Roman haar de waarheid over Peter vertelt, waarbij Destiny zwaar ten val komt en Roman haar in plaats van naar het ziekenhuis brengt, haar de nek omdraait. Dit doet hij naar eigen zeggen om Peter te beschermen, maar in werkelijkheid doet hij dit om zijn eigen hachje te redden. De verdwijning van Destiny brengt Peter weer terug bij de Kroaat, die hij samen met Roman ondervraagt en martelt. Roman weet de Kroaat er in te luizen en op Peter’s bevel, doodt Roman de Kroaat.

De ondergang van Roman

Roman ontmoet Annie, een vredelievende en geweldloze Upir. Zij leert hem meer over Upirs. Ondertussen worden zij aangevallen door een nieuw soort wezen dat ze weten te doden en naar Pryce brengen. Daar blijkt dat dit een Upir is, besmet met het virus en het kankergezwel rond de oog, waardoor Upirs alleen nog maar andere Upirs kunnen eten. Samen gaan ze verder op onderzoek uit wat dit heeft veroorzaakt en krijgen ondertussen een seksuele relatie. Totdat Roman erachter komt dat Annie zijn halfzus is, de dochter van Olivia en de zigeunerjongen toen zij nog een kind was. Maar wat hun relatie teniet doet is wanneer Roman een onschuldige man doodt die hen betrapt in de bloedbank waar ze zich te goed doen aan bloed en aan elkaar.

Wanneer Annie ook getuige is op de moord van Destiny en Roman haar opsluit, ziet zij geen andere mogelijkheid dan om hem te doden. Alhoewel niet sterk in beeld gebracht, begint Roman steeds meer op zijn moeder te lijken, meedogenloos, egoïstisch en steeds gevoellozer. Dat beseft hij pas zelf wanneer Shelley bij hem langskomt en hem om raad vraagt, terwijl hij haar rot behandeld en zij voor het eerst ook tegen hem opstaat en hem de waarheid vertelt.

review series hemlock grove season 3
Johann Pryce and Olivia/ Netflix

De ondergang van Olivia

Olivia is en blijft het kreng van de serie. Een slechte moeder, egoïstisch, narcistisch en met maar één doel overleven. Zij zegt dat mannen je altijd in de steek laten, maar in werkelijkheid gebruikt zij hen. Net zoals ze nu bij Isaac doet. Wanneer zijn detectivewerk nergens meer toe leidt, wil hij weg wat zij hem belet en doodt hem. Maar dit heeft zij zelf niet door. Want ingeënt met de griepprik heeft ook zij het virus te pakken, waardoor ze niet alleen lichamelijk aftakelt, alleen Upir bloed kan verdragen, maar ook hallucinaties heeft.

En dat laatste is een groot pluspunt in dit seizoen. Voordat ze beseft dat ze Isaac heeft gedood, hallucineert ze hem en heeft niet alleen seks met hem, maar is hij er altijd voor haar en halen ze samen kattenkwaad uit. Wanneer ze ziet dat ze hem dood in de garderobekast heeft opgesloten verandert Isaac in Chango, de godheid op het amulet die hij als talisman om zijn nek had hangen. Dat levert leuke beelden op. Hij verbeeldt hoe zij zich voelt, ze praat tegen hem en het geeft een tragisch komische noot aan de serie.

Wanhopig probeert Olivia onder de ziekte uit te komen, maar nu zij zelf verantwoordelijk is voor het vernietigen van het lab van Pryce heeft ze zichzelf in de vingers gesneden. De enige mogelijkheid die haar nog rest is haar bewustzijn over laten zetten in een ander lichaam. Ze zoekt eerst een mannelijke Upir uit, Norville Knox, schatrijk met grote invloed, maar het proces werkt nog niet ten volle en hij begint te kraken, maar pas nadat Olivia met zichzelf met haar gekopieerde bewustzijn in het lichaam van Knox seks heeft gehad. Narcistischer kan het niet worden.

Johann stemt hier alleen maar mee in, omdat zij hem nog steeds chanteert. Om het proces wel te doen laten slagen is een familiematch beter. Roman is foetsie, en dan lokt ze Annie in de val. Maar deze weet aan haar te ontkomen door zichzelf in brand te steken tot afgrijzen van Olivia. Dus blijft alleen Shelley nog over. Olivia wil eigenlijk niet in zo’n grotesk lichaam, maar Chango zegt dat het tijdelijk is totdat ze een beter lichaam heeft gevonden. Tot afgrijzen van Johann stemt Shelley toe. Ondanks alles blijft het haar moeder die ze niet dood kan laten gaan.

De ondergang en de verlossing van Johann Pryce

In dit seizoen maken we eigenlijk voor het eerst echt kennis met Johann. We leren meer over zijn achtergrond, hoe hij werd mishandeld door zijn vader en hij daar een trauma aan over heeft gehouden. Over zijn verborgen seksuele geaardheid die hij botviert in een clandestiene gay seksclub. En om te blijven presteren, zit hij zwaar aan de drugs.

Zijn nieuwe assistent Blinksy is een goede man die het beste met hem voor heeft en hem gedwongen wil laten afkicken, waar natuurlijk Olivia een stokje voor steekt. Toch heeft Johann besloten om zijn leven om te gooien. Hij kickt zelf af, gaat naar een dating site en krijgt een liefdevolle relatie met Randolph. Dit alles zegt hij te danken te hebben aan Shelley die zo goed is dat zij ook die uitwerking op anderen heeft.

We zien niet alleen dat hij echt van haar houdt als een soort dochter, maar dat hij toch morele principes heeft, die vooral betrekking hebben op kinderen. Na zelf mishandeld te zijn, kan hij het niet verdragen dat kinderen worden gebruikt en misbruikt. Daarom staat hij eindelijk tegen Olivia op wanneer zij Shelley wil gebruiken en zet haar het gebouw uit.

Maar toch kan ook Johann niet ontsnappen aan zijn lot, wanneer hij zijn bewustzijn heeft gekopieerd en heeft overgezet in een bezorger. Hierdoor kan hij niet alleen met zichzelf praten, maar beseft ook dat hij zelf een hekel heeft aan zichzelf en zichzelf niets waard vindt en is net zo hard, misschien nog wel harder voor zichzelf dan zijn vader.

review series hemlock grove season 3
Shelley and Aitor/ Netflix

De bevrijding van Shelley

De enige die langzaam tot bloei komt is Shelley wanneer ze zichzelf losrukt van zowel de invloed van Olivia als Roman. Shelley vindt onderdak bij de daklozen in de oude Godfrey fabriek en wordt door de meesten opgenomen in hun gemeenschap. Hier voelt ze zich thuis en alhoewel ze zich hier eerst kan verschuilen, kruipt ze uit haar schulp wanneer ze Aitor ontmoet. Een ex-gevangene, een poëet en verhalenverteller en degene die telkens oud voedsel komt brengen. Tot grote verbazing van Shelley valt hij voor haar en zij voor hem. Hij is oprecht, neemt haar zoals ze is en vindt haar prachtig.

Op aansporing van hem, nadat hij een toneel heeft gebouwd draagt ze voor uit de gedichten van Emily Dickens. De eerste keer echter valt ze flauw van de spanning en valt neer als een stijve plank. Het opgenomen filmpje gaat viraal en zij wordt beroemd en geliefd. Dit spoort Shelley nog meer aan om zichzelf te durven zijn, zich gewild te voelen en geliefd en om op te staan tegen haar familie.

Wanneer het haar niet lukt om tegen haar moeder op te staan, komt Johann voor haar op. Ondanks alles wat Olivia haar geflikt heeft, blijft het haar moeder. Dat is de vloek van een kind dat ondanks alles van zijn ouders blijft houden. Ook Annie kan de roep om hulp van haar moeder net weerstaan en gaat een laatste maal naar haar toe. Nadia, inmiddels terug gevonden door Roman en Peter, brengt ze naar Shelley, die denkt dat het Annie’s kind is.

Het poëtische einde

Nadat Roman en Peter samen Spivak hebben verslagen en Nadia terug hebben, vertelt Annie Peter de waarheid over Roman. Annie wil Roman doden omdat hij te gevaarlijk wordt, maar Peter wil het doen. Peter geeft Nadia aan Annie en zij verschuilen zich terwijl Peter de laatste confrontatie aangaat met Roman. Annie kan de laatste noodkreet van haar moeder Olivia niet negeren en brengt Nadia naar Shelley, waarna ze naar Olivia gaat. Olivia echter wil zichzelf in haar lichaam zetten, maar Annie steekt zichzelf in brand om dit te voorkomen, waarop Olivia in haar ware gedaante te zien is met de verbrande Annie in haar armen. Vol van de zwarte plekken en zweren, sterft ook Olivia.

Pryce heeft zijn handen vol aan de bezorger die nu met twee bewustzijns in zijn hoofd rondloopt en knettergek wordt. In zijn waanzin steekt hij Pryce neer, die vervolgens sterft in de armen van een intens verdrietige Shelley. Ze regelt zijn begrafenis en schrijft een afscheidsemail aan Pryce die zijn bewustzijn in de cloud heeft geupload.

Om Roman aan te kunnen, verandert Peter bij een verkeerde maan. In een korte maar heftige confrontatie gooit Peter Roman uit het raam en haalt het hart uit zijn gebroken lichaam. Peter zal nu echter voor altijd een wolf blijven.

Shelley en Aitor en Nadia zijn de enigen die zijn overgebleven. Met een tas vol geld, dat Peter van de maffia had gestolen, verlaten zijn voorgoed Hemlock Grove.

Het is hiermee een poëtisch einde geworden, waarbij alleen de onschuld, het goede en liefdevolle overwint. De rest heeft gekregen wat zij verdienden. Peter en Roman waren al gedoemd op het moment dat ze elkaar ontmoetten. Olivia heeft haar verdiende loon gekregen. En Johann is een ironische dood gestorven, maar niet voordat hij wel in het reine in gekomen.

Het derde en laatste seizoen van Hemlock Grove is tot een mooi poëtisch einde gebracht. De weg er naar toe was echter niet erg sterk. De verhaallijn van Spivak is te gemakzuchtig afgeraffeld, en de destructie van de personages is niet bij ieder personage sterk in beeld gebracht. Het hele epische verhaal en de climax is te voorzichtig, te mak en onopmerkelijk neergezet. De opbouw werkt niet gespitst toe naar een einde, maar verdwaalt af en toe in rommelige zijwegen, die weliswaar functioneel zijn, maar ook meer toegespitst op één ding hadden kunnen worden. Alhoewel dit hele seizoen veel aardser is en weinig gotiek heeft, is het einde dat wel. Het goede overwint en wat goed is, is niet altijd aan het uiterlijk te zien. Shelley is ontsnapt en kan eindelijk gelukkig zijn. En zo is het toch nog een heel goed einde geworden van een bijzondere serie.

Meer lezen over Hemlock grove? Klik dan op onderstaande links:

• Hemlock Grove (2015)
  • Season: 3