Film Review: Scream 4 (2011)

review film scream 4 2011
Scream 4 bloody extreme/ Dimension Films

De vierde film in de Scream film reeks. Zelfde ingrediënten, andere regels.

En niet te vergeten een hele nieuwe generatie. Want in 15 jaar tijd na de eerste film is er veel veranderd. Wat er gelukkig niet veranderd is, is de hele sfeer, de manier waarop het verhaal is verteld en gefilmd, de opbouw, de spanning en het mysterie wie dit keer de moordenaar is en de vraag wat het motief is.

Ook zijn dezelfde acteurs weer terug gekeerd, Neve Campbell, David Arquette, Courtney Cox, en staat Wes Craven weer aan de leiding en heeft ook wederom Kevin Williamson het script geschreven en is Marco Beltrami weer van de partij als de componist. Allemaal mensen die met dezelfde succesformule bekend zijn en het trucje niet alleen willen herhalen, door het herkenbaar te blijven maken, maar het ook willen verbeteren en verrassen.

En met die instelling is deze vierde film wederom een geslaagde Scream film geworden, die zowel goede slasher momenten heeft, goed verborgen houdt wie de moordenaar is, als het hele (nieuwe) idee van wat een slasher nu werkelijk is uit de doeken laat doen door slasher nerds en daardoor een metaperspectief heeft en zich gedraagt als een parodie zonder flauw te worden.

Na 15 jaar keert Sidney Prescott terug naar Woodsboro, waar zij haar nieuwe zelfhulpboek Out of Darkness, gaat promoten. Dewey is inmiddels de sheriff geworden en nog steeds getrouwd met Gale, die nu probeert fictie te schrijven, maar niet alleen een writersblock heeft, maar zich daar eigenlijk verveelt. Het is ook de 15de verjaardag van de Woodsboro moorden en natuurlijk wil de jeugd dat met een grote Stab-a-thon gaan vieren. En dat doet iemand wel op een hele echte, realistische wijze, door de hele Woodsboro moorden weer na te spelen en daadwerkelijk met het Ghostface masker mensen te vermoorden en Sidney te laten weten dat zij nooit vrij zal zijn van die gebeurtenissen toen.

Ghostface recreëert niet alleen de moorden maar zegt Sid het ook te hebben voorzien op haar familie. Want wat heeft het voor waarde om de ultieme overlever te zijn, als iedereen waar je om geeft dood gaat. Sidney zal zichzelf en haar familie moeten beschermen, terwijl Dewey als sheriff de moorden probeert op te lossen en Gale weer een doel in haar leven heeft en zelf de moorden op wil lossen en zo een exclusief nieuw boek kan schrijven om zichzelf zo weer nuttig te doen voelen, terwijl ondertussen niemand veilig lijkt te zijn.

review film scream 4 2011
Scream the next generation/ Dimension Films

Personages

Naast Dwight (Dewey) Riley en Gale (Weathers) Riley spelen ook nieuwe personages een grote rol. In Woodsboro woont de zus van Maureen, de moeder van Sid, Kate Roberts met haar dochter Jill. Jill is bevriend met Kirby Reed en Olivia Morris en zij vormen de nieuwe jeugd die de rollen van Sid en haar vrienden in Scream vervulden. Dan zijn er nog de ex van Jill, Trevor Sheldon, en twee nerds die alles weten over films Charlie Walker en Robbie Mercer die zijn hele leven filmt voor zijn blog. Tenslotte is er nog de deputy van Dewey, Judy Hicks die een oogje heeft op Dewey en ruzie maakt met Gale. En Sid is niet alleen gekomen, maar met haar agent Recebba Walters, die in de nieuwe moorden een hoop gratis promotie ziet.

De remake

De eerste Scream (1996) was niet alleen een echte slasher, maar ook een parodie op het slashergenre, waarbij de regels van een slasher werden besproken en vanuit een metaperspectief naar het genre werd gekeken. De tweede film, werd een vervolg en kreeg Sid te maken met een copycat killer, die uiteindelijk meer met de gebeurtenissen uit het eerste deel te maken had dan ze aanvankelijk dacht. Door de derde film werd de reeks een trilogie, en volgens Randy, verandert dat alles in een slasher. Dingen waarvan je dacht hoe ze in elkaar staken, bleken anders in elkaar te steken, Sid kon zowel dood gaan als de moordenaar zijn en het zette het hele gebeuren vanaf de eerste film volledig op zijn kop.

Nu met de vierde film, wordt het slashergenre wederom vanuit een ander perspectief benaderd. Want nu is het tijd voor de remake. In een remake gelden andere regels, alhoewel het elementen bevat van de eerste film is het allemaal extremer, want een remake moet het origineel overtreffen en wordt het naar deze huidige tijd getrokken. Dat betekent social media en dat het waarschijnlijk is dat de killer niet alleen de moorden en scènes nadoet, maar het ook filmt. Dat is uiteindelijk waar het in deze film allemaal om draait. In deze tijd van social media, kan iedereen beroemd worden, je hoeft er niets voor te kunnen, als je allemaal slechte dingen overkomen is dat genoeg om lang in de aandacht te staan.

Doordat deze film zich gedraagt als een remake zien we dus allemaal bekende scènes voorbij komen. De beginscène van Scream waarin Steven Orth vastgebonden zit op de stoel en wordt gedood terwijl zijn vriendin Casey moet toekijken. Dit keer valt dit ten deel aan Charlie en Kirby. Maar ook de Stab-a-thon waar Gale een camera gaat plaatsen om alles in de gaten te kunnen houden doet denken aan het feest dat gehouden wordt in Scream, waar zij ook een camera in de woonkamer had geplaatst. Alleen is de situatie nu veel grootser. Ook de eindscène waarin Billy en Stu elkaar neersteken, en de vader van Sid erin willen luizen, wordt nagespeeld in de halve finale scène, maar dan met andere personages, andere motieven en andere onderlinge verhoudingen en een andere uitkomst.

review film scream 4 2011
Gale and her curiosity/ Dimension Films

Film in film in film

De film begint met een scène waarin twee meiden, Sherrie en Trudie worden gestalkt via de telefoon en facebook en vervolgens vermoord door Ghostface. Dan blijkt dat dit het begin was van Stab 6. Dan switch het beeld naar de twee meiden, Chloe en Rachel, die dit begin van Stab 6 zitten te kijken en Rachel er commentaar op levert dat het niet eng is en niet verrassend meer en dat het allemaal gerecycled wordt en dat ze klaar is met dat metagedoe. Totdat Chloe haar neersteekt en vraagt of dit wel verrassend genoeg is. Waarop de aantiteling begint van Stab 7. Waarna het beeld switcht naar Marnie en Jenny die dus Stab 7 zitten te kijken en zij nog even opmerken dat Stab 5 tijdreizen had, voordat zij ook door Ghostface te grazen worden genomen. En dit keer is het for real. Welkom in Woodsboro.

Maar er is natuurlijk nog meer sprake van film in films, want zo kijken Jill en Kirby samen Shaun of the Dead (2004). Worden er referenties gemaakt naar The Exorcist (1973) en Halloween (1978). Worden Suspiria (1977) en Don’t Look Now (1973) genoemd. En hebben niet alleen de kids het over de regels van horror, maar zelfs de agenten die de wacht houden in de auto. Ze proberen zelfs die regels te doorgronden om maar niet vermoord te worden, maar helaas. En wanneer de Stab-a-thon begint, is de regisseur van Stab Robert Rodrigeuz, heel grappig.

Blijft zichzelf vernieuwen

Wat de Scream reeks altijd heel goed heeft gedaan, is van de slachtoffers meer maken dan slechts attributen, maar er leuke of interessante of potentiële moordenaars van maken, zodat je ook hoopt dat sommigen juist wel worden gepakt door de killer en sommigen juist niet, of dat je denkt dat die persoon de moordenaar is.

Alhoewel het ook dit keer allemaal om Sidney schijnt te draaien, is zij niet een van de verdachten, maar wel een potentieel slachtoffer die het in de laatste film misschien wel niet zou overleven… ook dat maakt het spannend.

Het is wel knap om na drie films, deze film, die qua alles op zijn voorgangers lijkt, het toch weer spannend en interessant en origineel te maken, maar dat is wel gelukt. Het is een film die gemakkelijk kijkt, spannend en grappig tegelijk is, waarin goed wordt geacteerd en aan het einde netjes in elkaar valt als een puzzel. En over het einde gesproken, dat is zo over de top hilarisch en het houdt maar niet op. En juist om het op zo’n overdreven manier te doen, past weer heel goed bij deze film.

Conslusie

Alhoewel Scream 4 misschien iets trager is dan zijn voorgangers en hier en daar niet helemaal waterdicht in elkaar zit, is dit toch weer een geslaagde film in de reeks. Dit keer pakken ze de remake aan, met een meta-analyse, over de top scènes, bekende elementen en legendarische scènes. Met de altijd sterke en herkenbare muziek van Scream, voelt de sfeer weer als vanouds, net als de opbouw. De combinatie parodie en slasher blijft erg sterk. De film weet ook dit keer weer te verrassen met een vette twist aan het einde. Dat de film begint met een film in film in film, laat al zien dat Scream 4 zichzelf niet al te serieus neemt en dat maakt het nog leuker om te kijken.

Nieuwsgierig geworden naar de moordenaar? Klik dan op Wie is de moordenaar in Scream 4.

Meer lezen over de Scream reeks? Klik op onderstaande links:

Of van de serie Scream?