Film Review: Scream 3 (2000)

review film scream 3 2000
Dewey, Sid and Kincaid/ Dimension Films

We zijn bij het derde deel van de Scream reeks aanbeland en dat betekent niets minder dan een trilogie, waarin Sidney Prescott nog meer ellende staat te wachten en een bizarre ontknoping.

Scream 3, het derde deel van de Scream Trilogy is misschien wel de film uit de reeks met de meeste humor, het grootste geheim en de meest mysterieuze killer. Alles wat je dacht te weten uit de eerste twee films, vergeet het maar. Niets is wat je dacht dat het was. Een groot geheim uit het verleden duikt op en bites you in the ass, zoals wijlen Randy dat via een videoboodschap aan onze overgebleven helden, Sidney, Gale en Dewey uit de doeken doet. En dit keer zijn er geen regels, behalve dat alles mogelijk is. Ook Sidney kan sterven en de killer is een onverwoestbare bijna bovenmenselijke killer.

Het is drie jaar later en Sidney heeft haar toevlucht genomen in een afgezonderd huis dat extreem goed beveiligd is en helpt vrouwen in een nare situatie anoniem aan de telefoon. Niemand weet waar ze woont, behalve Dewey en niemand weet haar echte naam.

Ondertussen zijn de opnames van Stab 3 aan de gang. Cotton Weary is een rijk man geworden met zijn eigen tvshow, maar dat wordt bruut verstoord als hij en zijn vriendin worden bezocht door een nieuwe Ghostface en worden vermoord. Maar ook een actrice uit de film Stab 3 wordt door Ghostface vernoord. Opgeschrikt door dit nieuws voelt Sid zich wederom niet veilig en ook de studiobazen van Stab 3 zijn niet blij.

Gale echter wordt gevraagd door detective Mark Kincaid om hem te helpen met haar unieke inside information, terwijl Dewey door de actrice Jennifer die Gale speelt in Stab 3 is ingehuurd om haar te beschermen samen met haar bodyguard. Het duurt niet lang of Gale en Dewey komen elkaar tegen op de nagebouwde set van Woodsboro en de ontmoeting is wat akward. Maar al snel beseffen ze dat ze samen de beste kans maken om de zaak van de nieuwe Ghostface op te lossen.

Want het lijkt erop dat de killer de moorden van Stab 3 nadoet. In de film zou Cotton als eerste sterven en als de andere acteurs één voor één op volgorde het loodje leggen, lijkt er meer aan de hand. Zeker met de ontdekking dat de killer telkens een oude foto van Maureen Prescott achterlaat bij de lijken. Alles lijkt terug te leiden tot haar, de allereerste moord waar het allemaal mee begon.

Als tenslotte ook Sidney in LA arriveert om hen te helpen en wat een fijn weerzien oplevert met Dewey als Gale, breekt de hel pas echt los. Niemand is zijn leven meer zeker. Zowel Sid, Dewey, Gale als de acteurs van Stab 3 zijn in gevaar. Wat schuilt er achter deze moorden en wat is het verleden dat hen inhaalt waar Ryan over sprak? En wie is Ghostface?

Over de top

Bij deze laatste film ligt de focus nog meer op humor en parodie dan de eerste twee films. De kills zijn grappiger, uitbundiger, en een beetje camp en de screams zijn in stereo wanneer Gale en Jennifer die Gale speelt, samen op pad zijn. De wendingen zijn nog verrassender en de spannende momenten zijn origineler. Maakt dit alles Scream 3 tot de beste van de drie? Dat niet, maar wel de meest vermakelijke, met (campy) horror in overvloed.

De Scream-boodschap wordt wel nog eenmaal verkondigd, namelijk de invloed die horrors zouden hebben op moordneigingen van kijkers, maar de focus ligt duidelijk op de lol. Ook qua gore en bloed en heftige kills is deze film het makkelijkst verteerbaar. Niet eens alle kills zijn expliciet in beeld gebracht, alhoewel er genoeg bloed vloeit en de nadruk ligt toch meer op het mysterie en het whodunnit en vooral het waarom.

Want het waarom verbindt alle de drie de films met elkaar. Het is het einde, maar verklaart ook tevens de oorsprong en is daarom een echt goed einde van een trilogie. Het is een film met een twist die je waarschijnlijk niet ziet aankomen, want hoe kan je ook zonder echte bruikbare aanwijzingen.

review film scream 3 2000
Gale and Jennifer/ Dimension Films

Terug in Woodsboro

Toch heeft deze film zijn eigen specifieke spannende scène, waarin Sidney door Ghostface wordt achtervolgd op de set van het nagemaakte Woodsboro. Hierdoor wordt Sid niet alleen weer geconfronteerd met Ghostface, maar ook met het verleden. Ze komt in haar eigen kamer terecht met haar eigen vensterbank waar we Billy voor het eerst aan zagen verschijnen. De killer maakt van deze situatie extra gebruik door haar te confronteren met de geest van haar moeder. Het is een erg goed in elkaar gezette scène die voor spanning zorgt, laat zien dat Sid toch sterker is geworden en een grote hint is naar waar het allemaal om gaat in deze film.

Personages: meer en bonter en cameo’s

De cameo van Randy is leuk en voelt als welverdiend. Maar er zijn meer cameo’s. We zien Silent Bob en Jay. En we zien Carrie Fischer die een vrouw speelt die op haar zou lijken en met haar verward wordt die Gale en Jennifer ook nog eens bruikbare informatie geeft. De personages van Gale, Dewey en Sid, geven nog wat wrijving al is dat meer tussen Gale en Dewey en om geheel andere redenen. Maar ze zijn vooral sterker uit de eerste twee films gekomen, al is Sid toch wel erg beschadigd. Maar ook dat vindt aan het einde van deze film zijn catharsis. De hele serie is daarmee goed afgerond en geeft een gevoel dat het ook echt ten einde is. Was dat maar waar, want in deel vier duikt Ghostface weer op en moeten Sid, Gale en Dewey weer aan de bak. Maar dat is een ander verhaal.

Extreme parodie

Het parodiegedeelte zit ook nu weer top in elkaar. Met het derde deel waarin Stab 3 in de making is, maken we dus kennis met de hoofdpersonen van die film, gespeeld door Jennifer (de Gale), Angelina (de Sidney), Tyson (een soort Randy) en Tom (de Dewey) met aan het roer Roman, de regisseur. De acteurs spelen dit keer de hoofdrol als de parodie, als ‘echte acteurs’ zijn zij de anti-personificatie van hun personages en dat levert hilarische taferelen op.

Hierin steelt Jennifer de show, die niet alleen Gale op de voet volgt, haar na probeert te doen, haar echt denkt te kennen, maar ook doet alsof ze Dewey echt kent en Gale telkens probeert te overtreffen. De acteurs zijn een persiflage van de personages van Scream en wanneer die bij elkaar worden gezet, wordt het pas echt komisch. Dit zorgt voor campy situaties waarbij sommige kills echt een goed voorbeeld van campy humor is. Hilarisch wordt het wanneer Gale en Jennifer uiteindelijk samen op pad gaan op initiatief van Jennifer die als volgende vermoord zou moeten worden. Haar theorie luidt namelijk dat als ze bij de echte Gale is, de moordenaar Gale vermoordt in plaats van haar. Ook hun onderlinge gekibbel, over de persoon Gale zelf en over Dewey is zeer grappig. Maar ook Jennifer zelf kan het zeer bont maken en lekker camp. Parker Posey, de actrice die haar speelt is zeer goed in staat geweest om die komische rol naar zich toe te trekken, wat erg belangrijk is in deze film.

Brand new

Wat nieuw is in deze film is dat dit keer de stemvervormer ook de stem van iemand anders kan nadoen. En dat zorgt voor meer verwarring. Zo wordt niet alleen de kijker in het begin op het verkeerde spoor gebracht, voordat je afweet van de kunsten van dat apparaatje, maar worden tot het einde toe de personages misleid. Dat is een goede oplossing voor de geoefende Gale, Dewey en Sid, die anders niet zo snel in een val zouden trappen.

Een andere toevoeging is het huis waar de grande finale plaats vindt. Het enorme landhuis van de producer heeft allerlei geheime kamers en gangen en een enge kelder waar allerlei horrorrekwisieten staan opgeborgen. Dat geeft een extra dimensie en inderdaad nog meer verwarring onder de personages die daardoor makkelijker misleid kunnen worden.

En tenslotte is er een nieuw thema toegevoegd, namelijk de seksuele uitbuiting van actrices in films. Een discussie die nu erg relevant is en praktijken die niet alleen tot het verleden behoorden, maar nog steeds plaats vinden. Dit wordt in deze film nog eens aan de kaak gesteld en zonder daar opzichtig over te doen, suggereert het dat het een vrouw erg beschadigd.

Scream 3 is er weer in geslaagd om zowel een zeer grappige als spannende horror te maken. Misschien wat milder en minder expliciet met meer hilariteit is dit wel een goede afsluiter die het verhaal rond maakt. Niet de engste van de drie maar wel de meest vermakelijke.

Wil je weten wie dit keer de killer is in Scream 3?

→ Lees dan Wie is de moordenaar in Scream 3 (2000)

Meer lezen over de Scream reeks? Klik op onderstaande links:

Of van de serie Scream?

• Scream 3 (2000) 117 min
  • Directed by: Wes Craven
  • Produced by: Kathy Konrad, Kevin Williamson, Marianne Maddalena
  • Written by: Ehren Kruger
  • Based on: Characters by Kevin Williamson
  • Starring: David Arquette, Neve Campbell, Courtney Cox Arquette, Patrick Dempsey, Scott Foley, Lance Henriksen, Matt Keeslar, Jenny McCarthy, Emily Mortimer, Parker Posey, Deon Richmond, Patrick Warburton
  • Music by: Marco Beltrami
  • Cinematography: Peter Deming
  • Edited by: Patrick Lussier