Serie Review: Doctor Who Seizoen 7 Deel 1

review series doctor who season 7
The Doctor and Amy/ BBC

Dit seizoen van Doctor Who bestaat uit twee delen waarvan het eerste deel in het najaar van 2012 werd uitgezonden en het tweede deel in het voorjaar van 2013. In het eerste deel moeten we afscheid nemen van Amy en Rory en in het tweede deel maken we kennis met een nieuwe companion.

Aan alles komt een einde en zo ook aan de reizen van Amy en Rory Pond met de Doctor. We zagen al in het zesde seizoen dat de Doctor zonder Amy en Rory op stap was en dat Amy een bekend model was geworden en ze hun eigen leven aan het leiden waren, totdat dit in de laatste afleveringen eventjes helemaal dimensionaal op zijn kop werd gezet. We zijn nu weer een tijdje verder en de Doctor heeft inmiddels ook zijn eigen avonturen beleefd, totdat het hem weer brengt bij Amy en Rory, alleen staat hem dan een niet zo leuke verrassing te wachten.

Als de Doctor door de Daleks wordt ontvoerd, samen met Amy en Rory komt hij erachter dat ze op het punt van scheiden staan. En dat mag natuurlijk niet gebeuren met het meest epische stel ter wereld. Rory, de Roman Centurion die 1000 jaar wachtte en Amy beschermde terwijl zij opgesloten zat in de Pandorica. En Amy die de hele wereld weer opnieuw verzon en Rory zich kon herinneren terwijl hij uit de realiteit was gewist. Dat is epische liefde. Amy en Rory die een bijzondere band hebben met de Doctor en waarbij Rory altijd dacht dat Amy de Doctor boven hem zou verkiezen, maar ze in werkelijkheid altijd voor Rory zal kiezen. Amy en Rory die samen met de Doctor reizen als companions, als de schoonvader en de schoonmoeder van de Doctor en die tot nu toe de meest bijzondere band met hem hebben gehad. Dus daar steekt de Doctor een sonic screwdriver voor en redt hen niet alleen van de Daleks maar helpt hen ook weer hun liefde voor elkaar terug te vinden.

Dan lijkt het eventjes weer zoals vanouds. De Doctor neemt hen weer mee op avontuur dat hen brengt naar het Wilde Westen, naar een space ship met dinosauriërs en Cleopatra aan boord en waarbij de vader van Rory, Brian, ook mee op avontuur gaat. Maar we zien ook van buitenaf hoe het eruit moet zien als Amy en Rory steeds met de Doctor meereizen, iets waar Brian zich zorgen over maakt. Hij vraagt zich niet alleen af of ze ooit een gewoon leven gaan leiden, maar ook of ze ooit nog terug komen, want zo vraagt hij terecht; wat is er met alle voorgangers van hen gebeurd?

Maar de Doctor Amy en Rory vormen zo’n sterk trio dat zo goed op elkaar is ingespeeld, dat wanneer het mis gaat, dat ze zich zo op hun gemak voelen, maar dat dan juist hun alertheid verslapt. Maar voor het zover is, spendeert de Doctor eerst nog een heel jaar op aarde na de komst van miljarden vreemde kubussen en komt hij erachter hoe het leven van Amy en Rory er normaal uitziet. Zij is tekstschrijver en hij is verpleger en ondertussen leven ze net zoals wij. En dat levert hilarische taferelen op wanneer de Doctor zich probeert te vermaken.

Dan komt de tijd om afscheid te nemen. Net wanneer Amy en Rory voor altijd met de Doctor willen blijven reizen. Dat ze hun eerste besluit om zich voorgoed te settelen aan de kant hebben gezet en dit leven voor altijd willen blijven leiden, slaat het noodlot toe. Nietsvermoedend zijn ze in New York aangekomen. De Doctor leest een detective noir en Amy en Rory nemen Central Park in zich op. Als Rory besluit koffie te halen, en hij niet meer terug komt, zijn Amy en Rory in het belangrijkste avontuur van hun leven beland. Want als de Doctor erachter komt dat het boek dat hij leest precies voorspelt wat er gebeurt, hebben ze een goede aanwijzing om Rory te vinden; in het New York van 1938. Rory is daar naartoe gezet door de Weeping Angels en doordat zij de tijdstroom in 1938 New York verstoren kan de TARDIS niet landen. Gelukkig is River daar ook en zorgt zij ervoor dat de Doctor en Amy veilig kunnen landen en gaan ze op zoek naar Rory. Wanneer ze hem eindelijk gevonden hebben, blijkt dat ze in een val van de Weeping Angels zijn gelopen en moeten Amy en Rory een drastische keuze maken.

review series doctor who season 7
the last adventures of Amy and Rory with the Doctor/ BBC

De afleveringen

De rol die Brian, de vader van Rory vervult doet erg denken aan Arthur Weasley uit Harry Potter. Een toffe, maar toch beschermede vader die eigenlijk al aanvoelt dat hoe Amy en Rory hun leven met de Doctor leiden veel gevaarlijker is dan ze denken en dat de Doctor beter zou moeten weten. Dat die voorspelling uitkomt in de vijfde aflevering is niet alleen zeer goed in elkaar gezet en bedacht, maar legt extra de nadruk op de band tussen Amy en Rory en is hiermee hun epische liefdesverhaal voor ons tot een einde gekomen. Voor ons en de Doctor is het zeer tragisch, maar Amy laat uiteindelijk aan de Doctor weten dat zij samen is met Rory en dat ze gelukkig zijn. Wat een episch einde, dat bijna het afscheid tussen Rose en de Doctor overtreft. En gelukkig hebben ze beiden een goed einde, uiteindelijk.

Want alhoewel de afleveringen 2 en 4 erg grappig zijn en vooral Brian een groot komisch aandeel heeft en de Doctor weer op z’n grappigst is als alien die een mens probeert te zijn, ligt toch alle nadruk op die vijfde aflevering.

Die hele vijfde aflevering ‘The Angels Take Manhattan’ is in een detective noir manier uitgevoerd en zit heel goed in elkaar. De aflevering heeft alles, tijdreizen, een mysterie, de liefde tussen Amy en Rory, het liefdevolle gekissebis van River en de Doctor, het hele gezin dat bij elkaar is en samenwerkt, de complexiteit van verschillende dimensies, parallelle werelden, maar vooral ook de Weeping Angels. Een van de eerste echte slechte buitenaardse wezens waar Amy mee te maken kreeg in een eng en spannend avontuur waarbij ze zelf ernstig gevaar liep, in seizoen 5, afl  4 en 5, ‘The Time of Angels’ en ‘Flesh and Stone’. Zo wordt het verhaal mooi rond gemaakt. De hele sfeer en aankleding is naast het sterke script ook heel erg mooi gedaan en ziet er fantastisch uit.

Ook al is het een afscheid, het is een waardig afscheid dat geen afbreuk doet aan hun reizen met de Doctor en hun liefde bevestigd. Desalniettemin is het tragisch en persoonlijk vond ik hen naast Rose de allerleukste companions van de Doctor. Hun verhaallijnen waren het meest complex en hun avonturen episch, terwijl hun onderlinge relaties het ingewikkeldst en ook leukst en interessants was en kwam het dichts bij wat de Doctor heeft als familie. En dat moeten we nu allemaal gaan missen.

Amy, Karen Gillan, Rory, Arthur Darvill, bedankt voor de heerlijke mooie epische avonturen en de geweldige personages!

Het afscheid van Amy en Rory valt zwaar. Maar er staat een nieuwe companion op de Doctor te wachten. Een hele mysterieuze en waarvan we al een glimp van hebben op kunnen vangen in de eerste aflevering van dit seizoen. En met de kerstaflevering die dit seizoen in tweeën breekt, zien we haar weer terug. Zal zij het verdriet van de Doctor een beetje kunnen verzachten?

Meer lezen van Doctor Who? Klik dan op onderstaande links:

• Doctor Who (2012)
  • Season: 7 part 1