Film Review: Scream 2 (1997)

review film sceram 2 1997
a new murder spree/ Dimension Films

Het tweede deel in de Scream reeks wordt bloediger, met meer moorden en opnieuw een raadselachtige Ghostface die het wederom heeft voorzien op het leven van Sidney Prescott en haar vrienden.

Nadat Sidney Precott, Gale Weathers, Dwight ‘Dewey’ Riley en Randy Meeks de slachtpartijen in Woodsboro hebben overleefd, gaat Sidney studeren samen met Randy, blijft Dewey in Woodsboro achter met een half verlamde linkerkant en is er een film uitgekomen getiteld Stab, die gebaseerd is op het nieuwe boek van Gale; The Woodsboro Murders. Sidney hoopt hiermee alles achter zich te hebben gelaten, maar je weet hoe het gaat met slashers, er komt altijd een sequel.

Sidney heeft het naar haar zin op de universiteit totdat bij de voorpremière van de film Stab twee moorden worden gepleegd. De naam van de vrouw was Maureen en de achternaam van haar vriendje, Stevens. En als er vervolgens ook een sociëteitsmeisje genaamd Cici, echte naam Casey, wordt vermoord, lijkt alles zich weer te herhalen. Want Maureen was de naam van Sidneys moeder en Steve en Casey waren de volgende twee slachtoffers van Billy en Stu. Dit begint op een copycat killer te lijken.

Hierop komt Dewey naar de universiteit toe om Sid te helpen en te ondersteunen, maar ook Gale duikt weer op, op zoek naar weer een nieuw verhaal. En een nieuwe oude bekende laat zich zien, Cotton Weary, de man die door Sid vals was beschuldigd van de moord op haar moeder, en hij wil zijn 15 minutes of fame.

Gelukkig wordt de zaak snel serieus opgevat en wordt Sid beschermd door agenten. Maar wie kan ze vertrouwen? Want iedereen is verdacht en volgens Dewey heeft diegene zich waarschijnlijk al in het leven van Sid gemanoeuvreerd. Sid heeft een kamergenote en beste vriendin Hallie en een nieuw vriendje Derek waarmee ze optrekt en de beste vriend van Derek, Mickey, is steevast van de partij. Haar verdenking valt natuurlijk op Derek, terwijl ondertussen Randy, Gale en Dewey de moordenaar proberen te ontmaskeren.

Maar wanneer je een nieuwe film tot een succes wil maken, een sequel, zijn er nieuwe regels, die door Randy aan Dewey worden uitgelegd. 1. Er zijn meer moorden. 2. De moorden zijn heftiger en bloediger en 3. Never ever… (en dan kan Randy zijn zin niet afmaken en zullen we het nooit weten). In ieder geval is niemand veilig voor de nieuwe moordenaar. Zullen de overlevenden van de Woodsboro het dit keer opnieuw overleven?

review film scream 2 1997
Sid and her new lover or killer Derek/ Dimension Films

Nieuwe verstandhoudingen

Met een sequel zijn er niet alleen nieuwe regels die gelden, maar zijn de onderlinge verhoudingen ook veranderd. Sid is niet meer dezelfde persoon van voor de moorden in Woodsboro, vooral emotioneel heeft ze moeite om mensen te vertrouwen, met name haar nieuwe vriendje Derek, wat vrij logisch is.

Gale lijkt in eerste instantie niet te zijn veranderd en heeft de moorden omgezet tot nog een boeksucces en ook een filmsucces en nu is ze opnieuw op zoek naar een goed verhaal. De relatie tussen Sid en Gale is daarom in het begin van de film onveranderd ook al heeft Gale haar leven gered. dat komt onder andere doordat ze haar onverwacht confronteert met Cotton voor het oog van de camera. Ook tussen haar en Dewey verloopt het weerzien niet prettig nadat hem als een sukkeltje heeft afgeschilderd in haar boek. Maar naarmate de lijken zich beginnen op te stapelen en de moordenaar het echt op Sid heeft voorzien en waarschijnlijk ook op Dewey, Gale zelf en Randy, komt Gale langzaam tot inkeer en voelt ze zich rot om wat ze heeft gedaan. En niet te vergeten is zij van groot eblnag in het oplossen van de zaak.

Ook mede dankzij Dewey waar ze een zwak voor heeft en de twee groeien dan nader tot elkaar. Wat leidt tot een gezamenlijk onderzoek in de filmcollegezaal, waarbij ze een intiem momentje hebben dat ruw wordt verstoord door de plotselinge verschijning van Ghostface. Wat volgt is een bloedstollende en goed gefilmde spannende scène.

Dewey daarentegen lijkt niets te zijn veranderd, behalve dat een kant van zijn lichaam het niet zo goed meer doet doordat de kogel in de eerste film een zenuw heeft geraakt. En tenslotte is Randy helemaal niets veranderd, zou dat de oorzaak zijn van zijn nare incident in het nieuwsbusje?

Is de sequel bloediger en zijn er ook meer slachtoffers?

Het opsommen van de nieuwe regels heeft Randy nooit af kunnen maken, maar heeft hij wat betreft de eerste twee regels gelijk gehad? Als je Maureen Prescott meetelt zijn er zes moorden gepleegd in Scream, Steve, Casey, Principle Himbry, Tatum en Kenny de cameraman van Gale, dus feitelijk 5. In Scream 2 zijn acht moorden gepleegd, die je kan lezen in het volgende artikel: Wie is de moordenaar in Scream 2.

Is het bloediger en heftiger? In de scène waarin een geliefd personage wordt vermoord, druipt het bloed uit het busje, maar de scène waarin de twee agenten worden vermoord is heftiger dan ooit. Ook de manier waarop is minder komisch en heftiger en zieliger in beeld gebracht. Ook het feit dat een geliefd personage en oorspronkelijk overlevende wordt vermoord, is natuurlijk schokkend.

En dan de laatste, never ever..?

Ook zijn er meer thema’s die aan bod komen in Scream 2. Ook dit keer wordt geopend in de collegezaal met de discussievraag of gewelddadige films aan kunnen zetten tot moord of er zelfs verantwoordelijk zijn, wat al een thema was in Scream. Life imitates arts. Tevens wordt er uitgebreid besproken dat sequels nooit beter of origineler kunnen zijn dan de eerste film en dat waarschijnlijk nu iemand een sequel probeert te maken van Stab. Ook hier bewijst Wes Craven dat een sequel op z’n minst even goed of leuk kan zijn, mits je de twee regels van Randy toepast.

Ook wordt aangehaald dat donkere mensen het niet goed doen in horrors, dat ze ondervertegenwoordigd zijn en altijd als eerste dood gaan. Ook dit is met een leuke parodie knipoog opgelost, waarbij degenen die deze discussie voeren, de Maureen een Phil zijn die als eerste dood gaan in de bios. Maar de beste vriendin van Sid is donker en lijkt het te overleven…

En tenslotte is volgens Cotton Weary murder is money. Hij is de stoorzender in het verhaal en omtrent het pakken van de killer omdat hij zijn naam in ere wil herstellen en daar Sid voor nodig denkt te hebben. Dat gegeven is niet alleen menselijk, wel egoïstisch, maar ook bedreigend.

review film scream 2 1997
power couple Dewey and Gale/ Dimension Films

Oud en vertrouwd

Ondanks dat de film zich nu niet in Woodsboro afspeelt, maar op de campus, waarbij de college’s, de sororityfeestjes, het hoofdvak van Sid, drama, een grote rol speelt evenals het toneelstuk dat ze aan het repeteren zijn, voelt de film wel vertrouwd. Met een nieuwe omgeving wordt er juist gebruik gemaakt van nieuwe killscènes, achtervolginsscènes, waardoor het fris blijft aanvoelen, om die Scream sfeer neer te zetten. De omgeving en de locaties worden dit keer nog beter benut dan in het eerste deel waar vooral het feetsje de belangrijkste locatie was. Nu zijn dat er een stuk meer en zijn ze interessanter gemaakt, zoals het toneel en de filmcollegezaal.

De manier van filmen, het camerawerk, de themamuziekjes en er uitspringend, het muziekje van Dewey, in westernstijl, is herkenbaar en geeft echt de oude vertrouwde sfeer van Scream weer. Ook is de humor weer aanwezig, wat de nodige luchtigheid geeft. Maar met die oude vertrouwde sfeer is wel gespeeld door er meer spanning in te brengen, meer verwarring en meer scènes, waarin Sid, maar nu ook Gale en Dewey achtervolgd worden. De scène waarin Sid en Hallie uit de politieauto moeten ontsnappen en de scène van Gale en Dewey die in de filmcollegzaal worden achtervolgd springen er bovenuit.

En ging het in Scream al over slashers en film in film en hun eigen leven analyseren alsof ze in een echte slasherfilm zaten, is dat nu letterlijk gedaan. Want de rol van de film Stab, de film in de film, of de film over de film, is hilarisch gedaan met Tori Spelling als Sid. Een scène overigens die ook een goede hint bevat over de moordenaar. We zien dus fragmenten uit Scream overgedaan door andere acteurs die Casey en Sid spelen.

Ode aan Friday the 13th uit 1980

Friday the 13th (1980) kan wel gezien worden als een prototype teenslasher. En Scream 2 brengt daar een echte ode aan. Niet alleen door eraan te refereren, Randy zegt namelijk dat de typische seriemoordenaar een blanke man is, maar het kan net zo goed een vrouw zijn, zoals Mrs Voorhees. Randy’s referentie is echter niet de enige. Want ook wanneer Cici een vriendin aan de telefoon heeft en haar vertelt dat ze telefonisch wordt lastig gevallen (Ghostface zo blijkt), zegt die vriendin grappend tegen haar: kill, kill, kill, die, die, die, wat natuurlijk slaat op het muziekje van Friday the 13th, ki ki ki ma ma ma, wat betekent kill, mommy. Duidelijkere hints kan je niet krijgen. Wil je weten wie de moordenaar is? Dat kan je vanmiddag lezen.

Scream 2 is een hele vermakelijke slasher(parodie) die als een sequel niet onderdoet voor deel 1. Met nog meer spannende scènes, film within film en allerlei analyses van slashers en een onverwachte twist, is dit een waardig deel in de trilogie, die inmiddels uit vier delen bestaat.

Meer lezen over de hele Scream reeks? Klik dan op onderstaande links:

Of van de serie Scream?

• Scream 2 (1997) 120 min