Film Review: House/ Hausu (1977)

review film house 1977
the seven girls arrive at the house/ Toho

House is hoogstwaarschijnlijk de weirdste horror fantasy comedy film die je ooit zult zien.

House is een eerder een beleving dan een film met een sterk plot of verhaal. Een zeer experimentele film die zorgt voor een absurde en bizarre ervaring. Als er een film het stempel cultfilm verdient dan is het House.

House is gemaakt door Nobuhiko Obayashi die voornamelijk experimentele films maakte in de jaren 60 en commercials. De film is grotendeels bedacht door zijn tienerdochter Chigumi en vertolkt door modellen die hij kende door middel van zijn commercials en andere amateur acteurs. Mede hierdoor is dit een vrij aparte film geworden, al dan niet de vreemdste film ooit.

Een schoolmeisje Angel, zou samen met haar zes vriendinnen en hun favoriete leraar waar ze allemaal een oogje op hebben, Tôgô, op zomervakantie gaan. Maar als haar vader onverwacht eerder thuiskomt, wil ze samen met hem op vakantie. Maar haar vader heeft een verrassing voor haar, hij heeft een vrouw ontmoet, Ryoko, die de nieuwe stiefmoeder van Angel zal worden. De moeder van Angel is acht jaar geleden gestorven, maar Angel is helemaal niet blij met dit nieuws. Als de andere zes vriendinnen te horen krijgen dat de vriendin van Tôgô niet mee kan, wordt ook dit plan afgezegd.

Hierop bedenkt Angel een nieuw plan voor de zomer. Ze schrijft haar tante, de zus van haar waar ze al tien jaar geen contact meer mee heeft gehad en vraagt of zij en haar vriendinnen bij haar kunnen komen logeren voor de zomer. Niet alleen haar tante schrijft terug dat ze het een geweldig idee vindt en haar graag wil zien, maar ook duikt er een mysterieuze kat op, die Angel meeneemt op hun reis naar haar tante. Tôgô gaat ook mee, maar omdat hij de trein niet weet te halen, gaat hij op eigen houtje met zijn auto, een buggy. Dus vertrekken, Angel, Melody, Kung-Fu, Sweetie, Mac, Prof en Fantasy naar het platteland.  Eenmaal op het platteland aangekomen, ligt het huis afgelegen op een heuvel en het blijkt nog een hele toer om daar te komen. Tante ontvangt hen hartelijk en is blij met het gezelschap. Maar er is iets niet helemaal in orde in het huis. Wanneer Mac verdwijnt en Fantasy een watermeloen uit de put omhoog haalt en in plaats van een watermeloen het hoofd van Mac aantreft, begint het pas echt raar te worden. Voordat ze het beseffen zijn de meisjes in gevaar, Tôgô laat op zich wachten want die staat in de file, dus de meisjes moeten zichzelf zien te redden. Maar wanneer ze erachter komen wat er precies aan de hand is, is het misschien al te laat.

review film house 1977
Fantasy is attacked by Mac’s head/ Toho

Special effects

Deze film barst van de special effects. Effecten die vrij extreem, experimenteel en bijzonder zijn. Maar ook erg van elkaar verschillen. Obayashi maakte niet alleen gebruik van verschillende technieken om verschillende effecten te krijgen, maar ook van verschillende soorten effecten. Dit leverde bij elkaar een bonte verzameling op, waarbij de kijker vrijwel nooit een ‘normaal’ stukje film te zien krijgt.

Enkele voorbeelden, zijn wanneer Angel tijdens de treinreis haar vriendinnen vertelt over haar moeder en tante is dat voor de kijker gefilmd in zwart wit, in oude stijl, terwijl Angel commentaar geeft bij die beelden en lijkt het net alsof ook de meiden op een scherm mee zitten te kijken.

Ook wanneer een van de meisjes het haar kamt van Prof terwijl een ander toekijkt, terwijl ze telkens haar ogen om de beurt dichtknijpt, zodat Prof dan links, dan weer rechts in beeld is te zien, vanuit het perspectief van het toekijkende meisje is erg leuk gevonden.

Maar ook de comic-achtige beelden, wanneer sommigen meiden in stukken zijn gehakt en hun lichaamsdelen door het beeld zweven, met een rode om blauwe rand om hen heen getekend. De groene getekende twinkeling in de ogen van Snowy de kat, en de getekende cartoonachtige sterretjes en andere tekentjes in beeld.

De beelden in beeld, terwijl het ene beeld bevriest in het doorgaande beeld. Het is vrij overweldigend. Het is veel, absurd, bizar, camp, humoristisch, surrealistisch, maar vooral is het bedoeld dat het gezien wordt als vanuit de ogen van een kind.

De zeven vriendinnen

De meisjes Angel, Sweetie, Melody, Kung-Fu, Prof, Mac en Fantasy zijn zelf nog jonge meiden en doen ieder hun naam eer aan. Angel is de knapste en is veel met haar uiterlijk bezig. Sweetie is erg lief en is ook degene die Tante gelijk gaat helpen met schoonmaken. Melody kan goed pianospelen. Kung-Fu is de stoere meid die goed kan vechten en dapper is. Prof heeft een rond brilletje en is erg slim. Mac is degene die altijd wil eten. Mac is namelijk een afkorting van stomach. En Fantasy heeft de grootste fantasie. Als zij de eerste is die ontdekt dat er iets niet pluis is en het hoofd van Mac vindt, gelooft niemand haar. Helemaal niet als de andere meiden niet een hoofd maar een watermeloen ontdekken. Ondanks dat het jonge meisjes zijn, worden ze in sommige scènes naakt in beeld gebracht. Opvallend, maar past wel in de tijdsgeest.

review film house 1977
Angel being consumed by the mirror/ Toho

De jaren 70

In alles zie je de jaren 70 terug in de film. De muziek, die overigens constant aanwezig is. Er is geen scène die niet begeleid wordt door muziek. De kleding, het gedrag van de meisjes, de sfeer en natuurlijk de special effects die niet alleen uit het brein van een kind lijken te zijn weggelopen, maar die ook erg trippy LSD-achtig zijn. Maar ook de humor, heeft de typische kenmerken van de jaren 70, die wel ook kennen van de westerse films. Zoals bijvoorbeeld de films van Les Gendarmes van Louis de Funes. Druk, beetje slapstick, flauw, comic-achtig, maar wel erg goed passend in de film. Vooral Tôgô die er de hele film over doet om naar het huis te komen, maar er nooit aankomt, vanwege een bizarre en absurd komische reden, is een gimmick in de film.

Maar ook de vormgeving, de achtergrond, het overduidelijke getekende decor van doeken, de zachte kleuren waartegen de harde felle getekende effectjes goed afsteken, geven het echt die jaren 70 sfeer.

review film house 1977
Melody being eaten by the piano/ Toho

Horror, fantasy en humor

Maar ook de horror wordt niet vergeten, ook al wordt dit bijna altijd vermengd met fantasy en humor. De film doet dan ook soms denken aan Evil Dead II (1987) maar dan veel extremer. Zelfs een spiegel scène en de scène waarin de meiden aangevallen worden door het meubilair, zijn overeenkomsten met de Evil Dead. Evenals het bloed dat op gegeven moment uit de muur en een kast spuit, waardoor de hele kamer volloopt.

De oorzaak van dit alles is het huis, de heks en de kat. Hiermee legt de film de link van WOII en het bovennatuurlijke met Japanse mythologie. Want alhoewel wij de oorlog zien vanuit ons standpunt, werden ook onschuldige Japanners opgeroepen, zoals ook de verloofde van tante. Hij overleefde de oorlog niet en zij werd verbitterd. Dat werd versterkt toen de moeder van Angel trouwde en Tante alleen achter liet in het huis. Het huis voedt zich met jonge energie, waardoor Tante weer jong kan zijn. Geholpen door de magische krachtige kat Snowy.

Het is een verhaal dat niet veel om het lijf heeft, maar slechts de aanzet is tot de bizarre gebeurtenissen. De manier waarop het huis de meisjes een voor een opslokt is op een zeer fantasievolle manier gedaan, ideeën die dan ook voornamelijk uit het brein van de jonge Chigumi zijn gekomen. Aangevallen door een spiegelbeeld, een grootvadersklok, matrassen, een piano, zijn enkele voorbeelden. Ieder op een verschillende aparte wijze verbeeld, waarbij telkens een andere sfeer wordt gecreëerd, met andere special effects en andere toon. Dat blijft het vernieuwend houden en in de film ontbreekt het dan ook niet aan originaliteit en creativiteit.

House is de meest experimentele, originele, en creatieve horror fantasy comedy die met recht een cultfilm genoemd mag worden. Is het een goede film? Dat doet er eigenlijk helemaal niet meer toe. Vermakelijk en verrassend is het zeer zeker wel. Het is een horror film die iedere horrorliefhebber gezien zou moeten hebben. Het is een trip die je nooit meer zal vergeten.

• House/Hausu (1977) 88 min
  • Directed by: Nobuhiko Obayashi
  • Produced by: Nobuhiko Obayashi, Yorihiko Yamada