Film Review: Rasen/ Ring Spiral (1998)

review film rasen ring spiral 1998
the story of Ryuji/ Toho

Rasen is het officiële, maar vrij onbekende vervolg van Ringu uit 1998 in plaats van het bekendere en beter ontvangen Ringu 2 uit 1999.

De eerste film Ringu (1998) is gebaseerd op het boek Ringu van schrijver Koji Suzuki. Het boek is een onderdeel van een trilogie. Het tweede boek is getiteld Spiral en het derde boek Loop. Deze film Rasen/Ring Spiral (1998) is gebaseerd op het tweede deel van de boek trilogie. Alhoewel de eerste film en het eerste boek nog echte horrors zijn, verandert Spiral meer in een science fiction verhaal. Omdat dit door de filmliefhebbers van Ringu niet goed werd ontvangen, ondanks dat de film Rasen/Ring Spiral het originele verhaal van het boek volgt, werd er een nieuwe sequel gemaakt. Dat werd Ringu 2 (1999), die wel doorborduurde op de hoofdpersonages Reiko en Yôichi, en de mythe rondom de videoband en Sadako. Het derde deel Ringu 0 (2000) werd een prequel en leerde we Sadako als jonge vrouw kennen en wat er vooraf gegaan is aan de gebeurtenissen met de dodelijke videoband. Zo werd het horror verhaal van de machtige Sadako compleet gemaakt.

In Rasen evolueert het verhaal van een mythe van een dodelijke videoband in een gevaarlijk virus. En het zijn niet Reiko en Yôichi  waar het verhaal mee verder gaat, maar indirect met Ryūji. Hij lijkt een veel grotere rol te spelen in het hele gebeuren dan we uit het eerste deel hadden verwacht.

Het is net na het overlijden van Ryūji dat Mitsuo Andō een telefoontje krijgt. Hij is niet alleen pathaloog-anatoom, maar ook een oude studievriend van Ryūji en aan hem wordt gevraagd of hij sectie wil verrichten op Ryūji. De depressieve Andō, die net zijn zoontje aan de verdrinkingsdood heeft verloren stemt toe en ontdekt dat Ryūji aan een hartaanval is overleden. Maar ook vindt hij een papiertje in zijn maag met cijfers erop, dat hem doet denken aan de geheime codes die zij samen maakten tijdens hun studietijd.

Hij ontmoet Mai, de vriendin van Ryūji en zij vertelt hem over de helderziende gave van Ryūji maar ook over de videoband. Niet lang daarna hoort Andō van een ongeluk waarbij Reiko en Yôichi zijn omgekomen en ontmoet hij zo Yoshino, een journalist en baas van Reiko die hem alles vertelt over de videoband, Sadako en het onderzoek van Reiko en geeft Andō een kopie van de videoband. Wanneer Andō deze kijkt beleeft hij een vreemde ervaring, niet alleen op beeld, maar een vrouw (Sadako) verschijnt en verleidt hem. Als hij samen met zijn collega een tumor op het hart van Ryūji ontdekt dat lijkt op een pokkenvirus, is dit het begin van een duistere ontdekking die gevolgen heeft voor de hele wereld.

Van horror naar science fiction

Terwijl Ringu nog een echte horror was, verpakt in een drama, zowel van de relatie tussen Reiko en Ryūji en het trieste verhaal van Sadako, die anders was maar niet werd begrepen, verwordt Rasen meer een science fiction verhaal. Nog steeds met eenzelfde soort toon en sfeervolle muziek, maar in een veel trager tempo, volg je Andō en zijn wetenschappelijk onderzoek naar de dood van Ryūji die daarmee hele vreemde dingen op het spoor komt.

Was in het eerste deel de videoband de boosdoener, nu komt Andō erachter dat dit niet helemaal het geval kan zijn, aangezien er ook mensen sterven zonder dat ze de videoband hebben gezien, en anderen blijven leven die deze wel hebben gezien. Eerst vermoedt hij dat Reiko bleef leven doordat zij een kopie van de tape had gemaakt, maar dit deed zij ook met Yôichi en nog ging hij dood. Dan blijkt dat Reiko een dagboek heeft bijgehouden over de videoband en Sadako en de gebeurtenissen en dat dit haar (tijdelijk) gered heeft, totdat zij het auto-ongeluk kreeg. Ook blijkt dat de mensen die de videoband keken sterven aan een tumor van de pokken op hun hart en zo een hartaanval kregen. De vraag deze film gaat dan ook over of het een vloek is of een virus?

Onbeantwoorde vragen (spoilers)

Het verhaal rond het virus en de verspreiding ervan blijft vrij onduidelijk. Ook het feit dat Sadako herboren kon worden nadat Andō en Mai seks met elkaar hadden, nadat Andō de videoband heeft gekeken en Mai zwanger werd van een volwassen Sadako die vervolgens het uiterlijk heeft van Mai, blijft erg vaag. En niet alleen het hoe, maar ook het waarom wordt weliswaar uitgelegd aan het einde, maar daar wordt je niet veel wijzer van. Want het blijkt dat Ryūji Sadako hielp om het virus te verspreiden. Waarom hij zelf dood moest en vervolgens weer tot leven werd gewekt door Sadako/Mai die hem herboren liet worden in haar baarmoeder, net zoals het overleden zoontje van Andō als dank voor zijn hulp, blijft ook onduidelijk. Niet alleen wordt er weinig uitgelegd, maar is het ook soms onlogisch. Want waar heeft Andō dan cellen van zijn zoontje bewaard die nodig waren om hem herboren te laten worden? Waarom liet Ryūji zichzelf dood gaan en ook zijn eigen kind nota bene, die hij vervolgens niet herboren wil laten worden omdat hij dit wreed vindt in deze wereld. Volgens hem en Sadako zal de wereld veranderen en de mensen evolueren, nu ze Reiko’s dagboek laten publiceren zodat iedereen het kan lezen, de angst van Sadako zal ervaren en het virus verspreidt zal worden, waardoor er een nieuw ras zal ontstaan. Tot welk doel en waarom? Worden dit dan allemaal kloons of psychics? Misschien dat het antwoord wordt gegeven in het derde boek van Koji Suzuki, Loop. De film Spiral schept in ieder geval weinig duidelijkheid.

De kijker bepaalt

Rasen neemt een hele andere wending dan je zou verwachten en dat werd niet in dank afgenomen door het publiek. Net zoals met het derde deel van de Halloween franchise Halloween III: The Season of the Witch (1982), dat niet werd gewaardeerd, en waar in het het vierde deel gewoon Michael Myers weer terugkeerde om nooit meer weg te gaan, zo leek het ook te vergaan met de Ringu reeks. Alhoewel het derde deel van Halloween de toon moest gaan zetten voor een anthologie over Halloween, in plaats van door te gaan met Micheal Myers, was Rasen/Spiral wel al echt zo bedacht door de schrijver van de boekenreeks. Ringu 2 bracht Reiko en Yôichi terug, gaf wel een grote rol aan Mai, groter zelfs dan in Rasen/Spiral en borduurde voort op de duivelse videoband en de wraakzuchtige geest van Sadako, waar het publiek op zat te wachten. Ringu 0, het derde deel van Ringu laat Sadako in een heel ander daglicht zien, zodat zij meer werd dan een wraakzuchtige geest. Dit hele verhaal was niet alleen begrijpelijk, maar focuste zich ook op echte horror, terwijl in het tweede deel wel genoeg ruimte was voor wetenschap gecombineerd met het paranormale en horror, alleen dan aannemelijker en veel minder vaag dan de science fiction wending in Rasen/Spiral.

Rasen/Ring Spiral is hiermee vooral een drama, met wat horror elementen en een science fiction insteek geworden. Zelf moet ik ook toegeven dat ik Spiral niet echt geweldig vond. De horror ontbreekt grotendeels, het is voornamelijk een drama tot het laatste halfuur. Het tempo is te traag, alhoewel er wel gebruik wordt gemaakt van goede cinematografie. De personages krijgen niet volop de ruimte en de twist aan het einde is onduidelijk en onlogisch. Ringu 2 vind ik dan ook veel leuker en ook beter, omdat het beter een verhaal vertelt. Officieel hoort deze film in de reeks thuis, niet alleen omdat dit het officiële vervolg is, maar ook omdat dit is hoe het oorspronkelijke verhaal gaat, zoals bedacht door Koji Suzuki.

Wil je meer lezen van de Ringu franchise? Klik dan op onderstaande links:

• Rasen/ Ring Spiral (1998) 97 min
  • Directed by: George Iida