Serie Review: Hemlock Grove Seizoen 2

review series hemlock grove season 2
Peter and Roman/ Netflix

In het tweede seizoen van Hemlock Grove krijgen Peter en Roman met nieuwe moorden te maken gepleegd door een gevaarlijke nieuwe vijand. Maar het grootste gevaar zit ‘m in de staart.

Seizoen 2 gaat verder waar we in seizoen 1 waren gebleven. Nu de Vargulf is gedood en begraven vertrekt Peter met zijn moeder Lynda uit Hemlock Grove. Roman ontdekte niet alleen dat zijn moeder Olivia een Upir is, maar ook dat zijn baby nog leefde. Na al deze ontdekkingen en de desastreuze dood van Letha, pleegt Roman zelfmoord, niet wetende dat hij daardoor juist een echte Upir wordt. Uit woede doodt hij Olivia. Arme Shelley is gevlucht nadat zij juist iedereen heeft gered van de Vargulf. De sheriff dacht daar anders over en beschoot haar terwijl ze wist te ontkomen. Shelley is gewond geraakt en verschuilt zich, terwijl iedereen denkt dat ze dood is. Roman blijft alleen achter, maar weet zich geen raad met zijn bloedlust.

Terwijl Peter samen met zijn moeder Lynda op een Roma begrafenis is, ontmoet hij daar Destiny weer, die op haar beurt de aantrekkelijke Andreas ontmoet. Maar de begrafenis mondt uit op een inval van de politie, waarbij Destiny met Andreas weg kan komen, maar Lynda opgepakt wordt. Omdat zij behoorlijk wat criminele activiteiten op haar cv heeft staan, wordt het voor Peter moeilijk om de torenhoge borgsom te betalen. Lynda wordt overgebracht naar het bureau in Hemlock Grove en Peter besluit bij Destiny te gaan wonen om dicht bij Lynda te zijn om haar uit deze situatie te halen.

In Hemlock Grove blijkt Olivia niet dood, maar zwaar beschadigd en is herstellende met behulp van Johann Pryce. Norman heeft intussen zijn vrouw Marie verlaten voor haar, maar alhoewel hij in het eerste seizoen op de hoogte is gebracht over het bestaan van weerwolven, weet hij nog niets van het bestaan Upirs en het geheim van Olivia.

De sheriff, die zijn twee dochters heeft verloren aan de Vargulf was in de laatste aflevering van het eerste seizoen bezig om een bom te bouwen, maar die blijkt in zijn kelder te zijn afgegaan, waardoor hij is omgekomen. De nieuwe sheriff is Michael Chasseur, de broer van Clementine die vermoord was door Olivia en een lid van een kerkelijke orde; The Order of the Dragon, die bovennatuurlijke wezens doodt. Michael is van plan om haar moordenaar op te sporen en wraak te nemen. Hij verdenkt Roman en houdt hem nauwlettend in de gaten.

Roman heeft moeite met zijn nieuwe bestaan als Upir en weigert zich van mensen te voeden. Hij betaalt hoertjes om van hen te drinken en een oude man die bloedzuigers op zichzelf plakt, die wanneer ze eenmaal vol bloed zijn, Roman kan opeten. Zo probeert hij zijn honger te stillen, maar het is niet genoeg. Ondertussen probeert hij te zorgen voor zijn babymeisje, waarbij hij butler Conway en huishoudster Anna heeft ingehuurd. Geheel in een modern nieuw huis, heeft hij een babykamer gebouwd die meer weg heeft van een bunker om haar bestaan geheim en veilig te houden.

Daar komt verandering in wanneer er een jonge vrouw, genaamd Miranda voor zijn deur staat. Ze belt bij hem aan voor hulp nadat zij is aangereden door een auto. Ze kan bij hem blijven logeren, totdat ze alles omtrent haar auto geregeld heeft. Toevallig werkt Peter net bij een garage en rijdt de sleepwagen.

Wanneer Peter bij Roman aanklopt om geld te lenen, wordt al snel duidelijk dat Roman hem niet heeft vergeven dat Peter hem in de steek heeft gelaten. Maar als Peter vreemde dromen krijgt over kinderen en ouders die vermoord worden door mannen in maskers en het blijkt dat Roman dezelfde dromen heeft, brengt dat hen weer bij elkaar. Zeker als blijkt dat hun dromen uitkomen. Wie is deze groep die het voorzien heeft op jonge kinderen? En wie is Miranda die zomaar hun leven binnenwandelt?

review series hemlock grove season 2
Shelley in hiding/ Netflix

Rode draad

Dit seizoen is een stuk toegankelijker dan het eerste seizoen, alhoewel ze sommige stijlvormen wel hebben weten te behouden. De serie heeft nog steeds die gothic feel en achtergrond, weirde humor en gore en seks, maar is begrijpelijker gemaakt. De cinematografie is nog steeds wat surrealistisch, maar dat beperkt zich alleen tot de dromen/visioenen die Peter en Roman hebben. Het gebruik van zacht diffuus licht, geeft nog steeds die mooie sfeer. De muziek is nog steeds sterk, dromerig, maar er worden meer verschillende stijlen gebruikt die toepasselijk zijn voor de desbetreffende scènes.

En alhoewel het verhaal nog vrij vaag begint en het tempo in de eerste afleveringen nog wat laag is, begint er dit seizoen veel meer verhaal in te komen. Niet alleen is de grote rode draad, wie de gemaskerde mannen zijn van belang, maar ook de komst van Miranda doet vragen rijzen. Maar haar komst brengt tevens wat meer normaalheid in de serie. Zij is een gewoon mens, die bij ‘toeval’ belandt bij vreemde mensen/wezens en zichzelf ook plotseling in zeer vreemde situaties aantreft. In het eerste seizoen vervulde Norman deze rol en was hij eigenlijk de enige doodnormale mens. Norman hield zich voornamelijk bezig met Shelley en Olivia, maar was verder nergens echt bij betrokken. Miranda echter vervult wel een speciale rol en valt daarbij met haar neus in de boter. Hierdoor kijken we dit keer ook vanuit het perspectief van een gewoon iemand naar de overige personages. Iemand die zich niet bewust is van al het bovennatuurlijke, maar er wel langzaam bij betrokken raakt. Juist doordat zij benadrukt dat het allemaal te vreemd is, wordt het vreemde voor de kijker acceptabeler.

Roman en Peter

De relatie tussen Roman en Peter begint eerst moeizaam, maar hun band blijkt sterk genoeg om hun frustraties op elkaar te overwinnen. Miranda speelt hier ook een grote rol in en het blijkt dat ze niet geheel toevallig in het leven is gekomen van Roman en Peter.

Nadat Peter een baantje heeft gevonden als autosleper en met behulp van Destiny probeert om Lynda uit de gevangenis te krijgen om een borgsom te betalen, zien ze uiteindelijk maar één oplossing en bevrijden Lynda tijdens een gevangenetransport en sturen haar met een nieuwe identiteit naar Roemenië. Lynda zegt Peter echter te blijven, omdat hij nodig is in Hemlock Grove, want hij heeft visioenen van de mannen met maskers die verschrikkelijke moorden plegen.

Ondertussen is Roman druk bezig met de baas spelen van de White Tower, maar worstelt met zijn nieuwe Upir bestaan. Zijn honger wordt hem teveel, terwijl hij het juiste probeert te doen en zoekt daarom hulp bij Johann Pryce. Roman wordt namelijk door voedseltekort langzaam krankzinnig en slaat wartaal uit. Pryce heeft een speciale behandeling voor hem om zijn DNA te veranderen waardoor hij weer mens wordt.

Nadia en Miranda

Ondanks dat de visioenen die zij hebben hem weer bij elkaar brengt, is de grote reden van hun verzoening, baby Nadia. Voor Peter verandert alles wanneer hij weet dat de baby van Letha nog leeft, en hij is dolblij. Dat Miranda iets heeft met beide jongens zonder dat ze dit van elkaar wisten, brengt geen grotere wig tussen hen, maar door een trio brengt dit hen nog nader tot elkaar, alsof het een soort ritueel is. Alhoewel de sfeer de ochtend erna wel een beetje akward is. Wat nog vreemder is, is dat ook Miranda een droom/visioen heeft gehad. Zonder dat de jongens haar erbij willen betrekken horen ze haar uit en gaan weer op onderzoek uit.

Wat akward is voor Miranda is dat zij plotseling melk begint te produceren. Ze ontdekt vervolgens baby Nadia, tot ongenoegen van Roman, maar toch stuurt hij haar naar de huisarts, Dr Spivak, die haar vertelt dat het allemaal vrij normaal is. Miranda begint dan ook de baby te voeden. Het is een vreemde situatie. Dat dit een nog bizardere reden heeft, ontdekken ze later.

review series hemlock grove season 2
Miranda and baby Nadia in a shocking finale/ Netflix

Shelley Godfrey

Shelley is ondertussen ondergedoken. Ze houdt de wacht bij het graf van Christina de Vargulf. Want zij had niet de kans om de Vargulf te onthoofden en de dag komt waarop Christina uit haar graf als de Vargulf op zal staan. Nu doodt Shelley de Vargulf echt door haar te onthoofden. Dat betekent echter wel dat haar lijk in de bossen gevonden zal worden en men weer een zoektocht naar Shelley zal beginnen. Shelley verschuilt zich in een kelder van een verlaten drugspand en het buurjongetje Jason geeft haar eten en ze krijgen een speciale band. Wanneer Jason haar een telefoon geeft, zoekt Shelley contact met Norman en komt ze erachter dat hij nooit de hoop heeft opgegeven. Jason wordt mishandeld en Shelley komt hem redden, waarbij ze in het proces zijn vader, moeder en oma doodt, terwijl ze zelf gewond raakt. Op dat moment komt Norman haar op het spoor, redt haar en brengt haar naar Pryce. Shelley mag dan wel degene zijn met het minst menselijke uiterlijk, als persoon is zij juist het liefdevolst, en brengt ze zelf de menselijkheid en goedheid in anderen naar boven, zoals Roman, zelfs in Pryce en ook voor eventjes in Olivia.

Johann Pryce

Johan Pryce heeft een grotere rol dit seizoen, alhoewel zijn personage nog wel wat op de vlakte blijft. Hij helpt Olivia te herstellen. Hij helpt Roman om van zijn Upir DNA af te komen en nu heeft hij de kans om Shelley te helpen. Olivia en Roman ziet hij als experimenten, maar Shelley is voor hem een ander geval en hij beschouwt haar als familie en zij is misschien wel de enige waar hij om geeft.

Nu komen we erachter wat zijn Ourobouros project precies inhoudt. Hij heeft een mens gekweekt, Priscilla en hij was van plan om haar als een wetenschappelijk pronkstuk te laten zien, maar nu heeft hij Priscilla een nieuw doel gegeven. Hij wil het bewustzijn, de geest van Shelley, in het gekweekte lichaam plaatsen, zodat ze vrij kan zijn en een normaal leven kan leiden. Haar bewustzijn wordt gekopiëerd en beide lichamen bevatten de echte Shelley. De oude Shelley zal sterven en Pryce is van plan om het lichaam te laten vinden in de bossen door de politie, zodat het lijkt alsof Shelley dood is en ze werkelijk vrij kan zijn en als Priscilla verder kan leven. Shelley wil dan ook niet dat iemand hiervan af weet, behalve Roman en Norman.

Olivia Godfrey

Olivia is door de aanval van Roman zo verzwakt, dat ze menselijk begint te worden en af begint te takelen. Pryce begint haar behandeling zodat ze weer full on Upir kan zijn, maar dan wordt er kanker bij haar geconstateerd waaraan ze snel zal sterven. Nu ze menselijk is, krijgt ze ook weer menselijke emoties en ziet ze in dat ze een slechte moeder is geweest en belooft dit keer aan Shelley dat ze haar zal steunen. Dat komt mede doordat ze de liefde heeft gevonden bij Norman.

Maar Norman was samen met een privédetective Padilla niet alleen op zoek naar Shelley, maar duikt ook in het verleden van Olivia. Niet in het minst omdat Marie is verdwenen. Hij ontdekt dat Olivia ooit in 1965 een gezin heeft vermoord, dat er bloedsporen zijn in haar huis, waarschijnlijk van Marie, maar ook ontdekt hij het bestaan van Upirs en het feit dat hij de vader is van Roman. Hij komt achter het bestaan van Upirs wanneer hij met de informatie over Olivia naar sheriff Chasseur gaat die hem inlicht over alles. De woedende Norman stemt toe om samen met hem Olivia te doden, maar wanneer hij ontdekt dat ze doodgaat aan kanker, wil hij haar laten creperen en zegt haar dit ook.

Door deze nieuwe ontwikkelingen komt de ware aard van Olivia weer naar boven. Op de hoogte gesteld door een Russische wetenschapper in dienst van Pryce, komt ze erachter dat Priscilla haar kan genezen van haar kanker en eet haar op. Dit tot groot verdriet van Shelley. Haar lot is wederom hartverscheurend door haar egoïstische en narcistische moeder.

De mannen in maskers

De personages ondergaan dit seizoen ook meer ontwikkelingen. Hun worstelingen met hun bestaan, hun wezen en familie en vriendschappen, worden dit seizoen beter en duidelijker in beeld gebracht. Zij vormen een betere ondersteuning voor de grote rode draad, de moorden gepleegd door de mannen in maskers. De rol van Destiny is dit seizoen ook groter en haar bizarre rituelen om informatie te krijgen, in de toekomst te kijken of visioenen te krijgen zijn weer lekker freaky en krijgen meer aandacht. Destiny zelf is vleselijker geworden, in plaats van een schets van een personage en profileert zich als grote wijze beschermende zus van Peter. Alhoewel Destiny Peter waarschuwt er niks mee te doen, omdat het gevaarlijk is, negeert hij haar waarschuwingen. Evenals haar waarschuwingen om niet bij een verkeerde maan te veranderen waardoor hij geen mens meer kan worden, maar een Vargulf blijft.

spoilers:

Peter voelt zich schuldig dat hij vorige keer niet goed geluisterd heeft naar zijn visioenen en dat daardoor Letha dood is. Hij wil dan ook koste wat kost voorkomen dat er nog meer kinderen uit zijn visioenen dood gaan. De gemaskerde mannen, brengen een nieuw soort horror in de serie en blijken een afsplitsing te zijn van de Order of the Dragon die alle kinderen, geboren met de helm op, willen doden. Dat betekent dat ze ook achter Nadia aankomen. Dit levert een spectaculair gevecht op in het huis van Roman, waarbij Peter toch bij een verkeerde maan verandert in een Vargulf om te vechten. Door de plotselinge aanval van de gemaskerde mannen moest Roman halsoverkop naar huis en daardoor zijn behandeling moest afbreken en zo voor altijd Upir blijft. Dit geeft hem wel de gelegenheid om extra goed te kunnen vechten om zijn dochter te beschermen. Ook vecht een kickass Destiny mee, terwijl Miranda zich met baby Nadia verschuilt. Maar ook al ziet Nadia er onschuldig uit met haar intens blauwe ogen, ze is het niet en blijkt levensgevaarlijk wanneer ze de leider van de sekte een hersenbloeding geeft en hij ter plekke sterft. Maar dan is er nog het probleem van Peter die nu permanent in een Vargulf is veranderd. In een bizarre scène trekt Roman Peter uit de Vargulf en het gevaar lijkt te zijn afgewend.

Het einde

Maar niets is minder waar, want in een bizarre ontknoping zien we dat Miranda niet geheel toevallig in het leven van Roman en Peter en vooral Nadia is gekomen. Dat dit allemaal opzet is. Miranda beseft dat Nadia gevaarlijk is en is bang dat zij hier verantwoordelijk voor is. Nadat iedereen zich heeft verzameld in de White Tower (en Olivia ondertussen Roman heeft gedood voordat hij zelf kon toeslaan), vlucht Miranda met Nadia naar het dak, alwaar zij zich met Nadia naar beneden stort. Peter, Roman en Destiny kijken verbijsterd toe, maar zijn nog verbaasder als Miranda en Nadia uit de lucht worden geplukt door een vleermuisachtig wezen; Dr Spivak, de lieve aardige kneuterige arts.

einde spoilers

Het tweede seizoen van Hemlock Grove heeft een duidelijker plot, met personages die zich meer hebben ontwikkeld en is veel toegankelijker dan het eerste seizoen. Weer is er een mysterie, dit keer rond de gemaskerde mannen, waarover Peter en Roman dezelfde dromen/visioenen krijgen. Met de komst van een nieuw personage Miranda, krijgt de serie ook een menselijker en normaler perspectief. Met behoud van dezelfde sfeer, mooie cinematografie en passende opvallende muziek, blijft het nog steeds een gotische bovennatuurlijke serie gemixt met body horror, en wat campy bloed spuitende scènes, wat een bijzondere serie oplevert.

P.S

De serie is gebaseerd op het gelijknamige boek van Brian McGreevy. Maar er is ook een graphic novel die handelt over de gebeurtenissen voorafgaand aan de serie, een prequel dus en misschien wel de moeite waard.

Meer lezen over Hemlock Grove? Klik dan op onderstaande links:

• Hemlock Grove (2014)
  • No. of episodes: 10