Serie Review: Doctor Who Seizoen 6

review series doctor who season 6
new season new enemy: The Silence/ BBC

Na de epische finale van het vijfde seizoen van Doctor Who, een hernieuwd universum en de onstuimige honeymoon van de pagetrouwde Amy en Rory, wordt het tijd om het gewone leven weer op te pakken. Maar dat is nogal moeilijk met de Doctor als beste vriend.

In het vijfde seizoen maakten we niet alleen kennis met een nieuwe Doctor, maar ook met een nieuwe companion, Amy Pond en haar verloofde Rory Williams. De allereerste ontmoeting tussen de Doctor en Amy, was niet alleen een erg schattige ontmoeting met de toen zeven jarige Amy, maar ook vrij mysterieus aangezien Amy een vreemde scheur in de muur van haar slaapkamer had. Een scheur die de volwassen Amy en de Doctor op hun avonturen blijft achtervolgen. Het blijkt een scheur in de tijd en ruimte te zijn, veroorzaakt door de TARDIS die ontploft door een nog onbekende oorzaak, die pas in de Christmas Special van 2013 ‘The Time of the Doctor’ zal worden onthuld.

Maar in het zesde seizoen wordt al een groot tipje van de sluier opgelicht, als de Doctor niet alleen te maken krijgt met een wel heel enge en gevaarlijke vijand, maar ook Amy en Rory de schrik van hun leven krijgen. Maar ook komen we erachter wie River Song precies is en welke rol zij in dit hele gebeuren speelt.

De eerste aflevering begint lekker heftig wanneer Amy en Rory en River een anonieme uitnodiging krijgen om naar Lake Silencio in Utah te reizen. Daar treffen ze een 200 jaar oudere Doctor aan. Het lijkt een verrassende hereniging, maar dat verandert als blijkt waarom ze zijn uitgenodigd. Want eenmaal bij het meer, zijn ze tot hun grote schrik getuige van de moord op de Doctor. Ze zien een astronaut uit het meer lopen die de Doctor in koele bloede dood schiet. Wanneer ze in een Amerikaanse Diner bijkomen, merken ze dat er nog een uitnodiging was verstuurd, en wel aan de Doctor zelf, de Doctor versie van nu. De moord op de Doctor ligt dus nog in de toekomst.

Een oude man, een nog onbekende voor hen, blijkt ook een uitnodiging te hebben gekregen, die hen een aanwijzing geeft. Dus de Doctor, Amy, Rory en River reizen af naar het verleden, naar het jaar 1969 waar ze de jonge versie van de man genaamd Canton Everett Delaware III ontmoeten die werkt voor president Nixon. Want de president krijgt telkens een telefoontje van een bang jongetje dat hem om hulp vraagt, maar ze hebben geen idee wie dat jongetje is en waar hij vandaan komt.

Hiermee is een geheel nieuw avontuur in werking gezet, waarbij ze een nieuwe vijand tegenkomen The Silence en de gevaarlijke Madame Kovarian die de Doctor dwingen om op oorlogspad te gaan. En ze moeten natuurlijk proberen de toekomstige dood op de toekomstige Doctor weten te stoppen, ook al is dat een fixed point in time. De vraag is dus wie is de Silence? Wat willen ze? En wie is River Song en welke rol speelt zij in dit alles?

review series doctor who season 6
new adventures/ BBC

De afleveringen

In het eerste deel van het seizoen gaan de Doctor, River, Amy en Rory en Canton het gevecht aan met The Silence. Om vervolgens weer hun ‘gewoonlijke’ avonturen te beleven. Maar stiekem staan ook die avonturen in het teken van het raadsel omtrent River, maar ook The Silence blijkt nog niet verslagen.

Het eerste, maar voornamelijk het tweede deel van het seizoen hebben wel een aantal losse afleveringen, die vooral best eng zijn voor kinderen. Zo gaat er een aflevering over de angst van een klein jongetje, waardoor Amy en Rory in een andere dimensie terecht komen en aangevallen worden door hele enge houten poppen (Night Terrors’). De sfeer is creepy, en ook de hele sfeer rondom het jongetje is heel mooi en goed neergezet.

Een andere aflevering gaat over een eng hotel met een monster erin (The God Complex’). Er blijken een aantal mensen gevangen in te zitten die ieder hun eigen hotelkamer hebben waarin hun diepste angst zit opgesloten. De aflevering maakt wel gebruik van de cliché angsten, maar is wel goed gefilmd en voor kinderen zeker best eng.

Een andere aflevering gaat over Amy die in een verkeerde tijdstroom belandt, waar de tijd sneller gaat dan in de tijdstroom waarin de Doctor en Rory terecht komen (The Girl Who Waited). Het is dus een race tegen de klok om Amy te vinden en te redden, maar wanneer ze haar eindelijk vinden heeft ze bijna dertig jaar daar in haar eentje gezeten en is ze flink veranderd. De Doctor staat voor een aantal morele dilemma’s om alles voor onze Amy en Rory weer goed te krijgen.

Weer een andere aflevering gaat over een levende planeet en de TARDIS die in het lichaam van een vrouw terecht komt wat nogal wat hilarische momenten oplevert (The Doctor’s Wife’). Die aflevering is geschreven door Neil Gaiman en heeft een erg surrealistische sfeer en zit ook redelijk ingewikkeld in elkaar, maar de TARDIS als vrouw is een hele openbaring. Zeker wanneer ze denkt dat haar naam Sexy is.

En ook duikt Craig weer op, nu getrouwd met zijn Sophie en samen hebben ze een baby die zichzelf, volgens de Doctor, Stormageddon noemt, zijn moeder Mum, zijn vader Not Mum en de rest Peasants (Closing Time). Deze aflevering is echt heel erg grappig, zowel voor de kinderen als voor volwassenen, maar het verhaal zelf waarin een Cyberman zijn opwachting maakt, heeft niet zoveel om het lijf.

Ook belanden de Doctor en Amy en Rory op een piratenschip waar iets vreemd aan de hand is en ze aangevallen worden door een sirene (The Curse of the Black Spot’).

Op de helft van het seizoen is er een kantelpunt. Niet alleen in het seizoen zelf, wanneer we ontdekken wie River Song is, maar ook voor de Doctor zelf.

Wil je weten wie River Song precies is en welke rol zij in Doctor Who vervult? Klik dan op: Sidekick of the week episode 1: River Song.

Een aantal eerdere afleveringen hebben hier al naartoe gewerkt en zitten in hindsight heel goed in elkaar. Zo lijken de twee afleveringen over The Flesh (The Rebel Flesh’ & ‘The Almost People’), een materie die de mensen in de toekomst gebruiken om er een soort extra lichaam van henzelf mee te maken die ze met hun geest kunnen besturen, losstaande afleveringen die gaan over de morele kwestie wanneer iets een levend wezen of zelfs een mens genoemd mag worden en wie er bepaalt wie of wat er mag leven. Maar die afleveringen leren ons nog veel meer en dan vooral over Amy.

Het kantelpunt betreft de strijd van de Doctor tegen The Silence, opnieuw, die hij lijkt te winnen, maar niets blijkt minder waar, wanneer we van start gaan met de tweede helft van het seizoen. Nu we weten wie River is (A Good Man Goes to War’), begint de Doctor een zoektocht naar haar, maar River laat zich al snel zelf zien (Lets Kill Hitler’). En vanaf dat moment begint de echte love story tussen River en de Doctor die een hoogtepunt bereikt aan het einde van het seizoen in de laatste aflevering (The Wedding of River Song’). Die aflevering is een ouderwetse other parallel dimension, timeline aflevering, die complex maar begrijpelijk in elkaar zit en erg origineel verzonnen is. Maar de oudste vraag ter wereld die nooit gesteld mag worden, Silence will fall when the question is asked, is nog altijd niet opgelost. Daarvoor moeten we een aantal seizoenen verder. Totdat we uiteindelijk in The Time of the Doctor’ alle antwoorden hebben.

review series doctor who season 6
Amy and Melody/ BBC

Amy en Rory Pond

Zowel dit seizoen als het voorgaande seizoen kunnen gezien worden als het liefdesverhaal tussen Amy en Rory en de Doctor als een madman in a flying box. Alhoewel dat waar is, schuilt er veel meer achter deze serie. Helaas is de vraag waarom de TARDIS explodeerde en een gat in het universum veroorzaakte waardoor het hele universum dreigde teniet gedaan te worden ware het niet voor de Doctor, Amy, Rory en River, onbeantwoord gebleven. Maar ook daar komen we achter in The Time of the Doctor’. Want die andere belangrijke vraag: Silence will fall when the question is asked, gaat nog altijd verder.

The Doctor

Eigenlijk kan het vijfde, zesde en zevende seizoen gezien worden als een soort trilogie, waarin de Doctor zelf echt de hoofdrol speelt. Deze seizoenen draaien allemaal voornamelijk om hem, hetzij een beetje verborgen. Amy en Rory en hun liefdesverhaal speelt weliswaar een belangrijke rol evenals River, maar allemaal samen met de Doctor vormen ze een perfecte symbiose van het gehele verhaal en zijn hun levens op zo’n manier met elkaar verbonden dat het organisch aanvoelt evenals alle ontwikkelingen die zich afspelen. Dit zorgt ervoor dat dit drie erg goede seizoenen zijn. De balans tussen alle personages is zo goed, dat niemand overheerst, niemand speelt een bijrol. Het grote verhaal tussen Amy en Rory speelt altijd op de voorgrond, terwijl op de achtergrond het hele verhaal van de Doctor zich langzaam ontrafelt en ingenieus in elkaar is gezet, terwijl we ook steeds meer te weten komen over River.

Het zesde seizoen van Doctor Who heeft weer een epische rode draad met een meesterlijk einde. Er zijn een aantal twists en er is overal aandacht aan besteed. Aan verschillende soorten afleveringen met losse verhalen maar ook veel verhalen die op een slimme manier met elkaar zijn verweven. Alles ziet er ook weer prachtig uit en Amy en Rory zijn prima in hun element, ook wanneer de Doctor een huis voor hen heeft gekocht zodat ze een normaal leven kunnen gaan leiden na al die avonturen, terwijl hij uitvist waarom The Silence hem dood wil hebben. Gelukkig zijn we nog niet van Amy en Rory af en doen ze ook het zevende seizoen weer mee, echter alleen de eerste helft. Waarna we toch echt afscheid van hen zullen moeten nemen. Seizoen 6 is wederom een lekker ingewikkeld seizoen, dat doorpakt op het voorgaande seizoen. Met een aantal fantastische losse verhalen en een rode draad die steeds grotere vormen aanneemt en nog lang niet helemaal is ontrafeld.

Wil je meer lezen over Doctor Who? Klik dan op onderstaande links:

• Doctor Who (2011)
  • Season: 6