Serie Review: The Hollow Seizoen 1

review series the hollow season 1
Kai, Mira en Adam/ Netflix

Welkom bij de rubriek HET SPOOKT HIER. De rubriek met de griezeligste, spannendste, engste of sprookjesachtige films, series of boeken speciaal voor onder de zestien jaar. En verder voor iedereen die van jeugdfilms, jeugdboeken en jeugdseries houdt. Vandaag een artikel over de spannende en griezelige Netflix serie: The Hollow

Op IMDB en Netflix zelf wordt de serie aangeduid voor zes jaar en ouder. De serie bevat griezelige monsters, een spannend avontuur en een mysterie, dat de drie hoofdpersonen Adam, Mira en Kai zullen moeten oplossen en doorstaan.

In een bunker geheel gemaakt van steen, zonder deuren of ramen worden drie jongeren wakker. Twee jongens en een meisje. Ze weten niet waar ze zijn, hoe ze er zijn gekomen en ze kennen elkaar niet. Maar ze komen er ook achter dat ze zelf niet weten wie ze zijn, waar ze wonen of vandaan komen, wat ze deden voordat ze in de bunker wakker werden en ze weten zelfs niet hoe ze heten. Gelukkig vinden ze ieder een briefje met een naam in hun broekzak. Ze blijken Adam, Mira en Kai te heten en samen moeten ze proberen uit de bunker te komen. Helemaal bovenin zit een ventilatierooster, maar daar kunnen ze met geen mogelijkheid bij komen. Het enige dat nog meer in de ruimte te vinden is, is een ouderwetse typemachine, die een puzzel blijkt te zijn, waardoor ze kunnen ontsnappen. Eenmaal buiten de bunker bevinden ze zich in een vreemde wereld met vreemde wezens en samen moeten ze proberen thuis te komen. Maar hoe kom je thuis als je niet eens weet wat en waar dat is?

Een wereld vol vreemde dingen en wezens

De wereld waar Adam, Mira en Kai in zijn beland is erg vreemd en de wezens daarin misschien nog wel vreemder. Ze hebben een kaart waarop telkens een deel van de wereld op verschijnt waar ze terecht komen en zo krijgen ze langzaam steeds meer een idee waar ze zijn. Maar wat er aan de hand is blijft de vraag. Zijn ze dood? Of in een parallel universum terecht gekomen of is er iets heel anders gaande? Ze krijgen hulp van een vreemd mannetje dat hen via portalen naar andere gebieden toe kan sturen, maar of dat nou zo behulpzaam is…

Zo komen ze terecht in een bos en een hutje en krijgen ze te maken met gemene helhonden. Ze komen een heks tegen die zich voordoet als een aardige huisvrouw, ze ontmoeten een cycloop, moeten vechten tegen demons, allerlei proeven doorstaan, komen terecht in een vervallen pretpark dat geleid wordt door twee sterke mannen, een grote Benjamin en een kleine Bejamini. Ze komen terecht in een groot bos met een pratende boom, dan weer in een poolgebied, ze komen een oud mannetje tegen dat in raadsels spreekt, ze ontmoeten spinnenmensen en zelfs de vier ruiters van de apocalyps en zombies. Aan het einde van de serie wordt duidelijk waar ze waren en waarom. En dat zorgt voor een verrassende twist.

review series the hollow season 1
ze belanden van het ene avontuur in het andere/ Netflix

Vormgeving

De werelden zijn allemaal mooi en soms griezelig weergegeven en ze komen door elk soort klimaat en omgeving, van bos, naar jungle, woestijn, de zee en een pool en zelfs in een ruimteschip.

De animatie is scherp, helder en duidelijk getekend, met simpele harde en rechte lijnen, waardoor het niet afleidt van het verhaal.

De muziek en geluidseffecten zijn erg goed passend en voegen echt iets toe aan de serie. Het seizoen heeft slechts 10 afleveringen die ieder maar 24 minuten duren en omdat elke aflevering eindigt met een cliffhanger, wil je verder blijven kijken en voordat je het weet heb je het hele seizoen in een keer uitgekeken.

Adam, Mira en Kai

Dat ze er niet zomaar terecht zijn gekomen, blijkt ook wanneer ze ontdekken dat ze ieder speciale gaven hebben. Adam is heel sterk en kan goed vechten en daarbij is hij slim en daadkrachtig waardoor hij al snel door de andere twee als een soort leider wordt gezien. Mira kan met dieren praten en onder water ademhalen en zwemmen als een zeemeermin. Ook is Mira slim en moedig en weet daarbij de jongens in toom te houden. Kai, is een ander geval. Hij is wat bangig, onzeker, het minst sociaal en ook de laatste die ontdekt dat ook hij speciale krachten heeft. Hij blijkt wel alles te kunnen maken, maar ziet dat niet als een superkracht en is dan ook heel blij als hij ook een coole gave heeft. Hij kan vuur beheersen. Met hun gebundelde krachten moeten ze het opnemen tegen vijanden, monsters en zombies, maar dat is niet het enige gevaar in deze onbekende wereld. Maar daar komen ze pas achter als het misschien al te laat is.

review series the hollow season 1
en ontmoeten ze allerlei (enge) wezens/ Netflix

Spannend, griezelig en grappig

De serie is niet alleen een groot avontuur met het mysterie waar ze zijn en hoe ze daar weg komen, maar is af en toe ook best griezelig met enge monsters, zombies en demons. Daarentegen is het ook vaak erg grappig. Niet alle wezens en figuren die ze daar tegen komen zijn vijandig, sommigen helpen hen ook en sommigen van hen zijn erg komisch. Maar ook Adam, Mira en Kai onderling zorgen voor komische situaties, waarbij vooral Kai als een onvrijwillige clown van de groep fungeert.

Samenwerken is key

De serie richt zich vooral op de belangrijkheid van het samenwerken, elkaar vertrouwen en samen kan je alles overwinnen, wat niet alleen uit hun eendrachtgevoel blijkt, maar ook doordat hun krachten samen gebundeld onverslaanbaar zijn. Maar ook laat de serie zien dat niet alles is wat het lijkt en dat schijn bedriegt. Mensen of figuren die er vriendelijk uitzien, kunnen juist kwaadwillend zijn en monsters kunnen juist heel vriendelijk of onschuldig zijn. Vooral Mira is daar extra oplettend in en heeft sneller door dat niet alles en iedereen die er eng of dreigend uitziet dat ook daadwerkelijk is en redt hen daarom uit een aantal benarde situaties waar ze uiteindelijk hun voordeel mee kunnen doen. Want wie goed doet, goed ontmoet. Wie niet alleen aan zichzelf denkt, maar ook aan anderen en hen helpt, zal uiteindelijk beloond worden. Dat betekent echter niet dat je te goed van vertrouwen moet zijn en je dus wel op je hoede moet blijven. Dit alles sijpelt door het spannende avontuur heen en wordt op een speelse manier gebracht, zonder dat het een moralistisch verhaaltje wordt.

Parental guidance

Op IMDB en Netflix staat dat de serie geschikt is voor zes jaar en ouder. De serie heeft veel griezelige monsters en demons en zombies, maar niet iedereen die er griezelig uitziet is een vijand. De kinderen moeten vrij vaak vluchten voor hun leven, maar redden zich toch weer uit elke situatie en soms lijkt het alsof één van hen is dood gegaan, maar dat is dan gelukkig niet zo. Wat niet wil zeggen dat dit soms wel erg lang erg spannend wordt gehouden. Het is daarom een serie die de jonge kijkers serieus neemt. Het is eng, maar niet te eng en wordt daarom nooit flauw of suf.

Kijk info

• Eng: 1/5 Er komen monsters, demons, spinnenmensen, zombies en andere enge wezens in voor en de kinderen moeten geregeld vluchten voor hun leven. Mira lijkt bijna te verdrinken, Kia valt van een klif en verbrandt bijna en Adam gaat bijna dood. Maar ze worden allemaal gered, door elkaar, een ander of zichzelf.
  • Geweld: 1/5 Er komen veel gevechten in voor, niet alleen tegen de wezens, maar ook een groepje van drie andere kinderen die niet zo aardig zijn.
  • Gescheld: 0/5 Niet
  • Seks/Bloot: 0/5 Niet