Film Review: The Haunted Palace (1963)

review film the haunted palace 1963
Charles Ward/ American International Pictures

The Haunted Palace is wederom een verfilming van een verhaal van Poe en van Lovecraft met de charismatische Vincent Price in de hoofdrol.

De film is gebaseerd op het gedicht The Haunted Palace van Edgar Allan Poe, althans dat vermeldt de poster. Ook worden er twee verzen gebruikt van het gedicht in de film zelf. Maar in feite is de film gebaseerd op de novelle van H.P. Lovecraft genaamd The Case of Charles Dexter Ward. Zo combineert de film twee grote Victoriaanse Ghost Story schrijvers en dat pakt voor de film prima uit. Dat een andere horror grootheid, Vincent Price, de rol van Charles Ward voor zijn rekening neemt, is nog een leuke bonus. Want nu is hij zowel de onschuldige nietsvermoedende hoofdrolspeler als de villain.

In 1765 bewoonde een warlock genaamd Joseph Curwen een groot gotisch kasteel dat hij zijn paleis noemde. In de ondergrondse krochten van dat paleis voerde hij experimenten uit en gebruikte daarvoor de onschuldige vrouwen uit het dorp Arkham. Maar op een dag pikten de dorpelingen zijn gedrag niet meer, ze grepen hem, bonden hem vast aan een boom en staken hem in brand. Maar niet voordat hij een vloek over de dorpelingen en hun nageslacht uitriep.

Nu honderdtien jaar later heeft Charles Ward het kasteel geërfd en neemt er samen met zijn vrouw Anne een kijkje. Zijn gelijkenis met Curwen maakt de dorpelingen angstig en van streek en ze willen hem zien gaan. De enige die hem bevriendt is dokter Willet die de enige is die niet in de vloek van Curwen gelooft. Alle mismaakte mensen die geboren zijn sinds de vloek uitgesproken door Curwen wijt hij aan bepaalde mutaties en niet aan bijgeloof.

Maar als Charles en Anne eenmaal het kasteel betreden worden zij verwelkomd door Simon, de caretaker en daalt er iets sinisters op hen neer. Anne wil niets liever dan gelijk vertrekken, maar Charles raakt in de ban van het schilderij van Curwen dat boven de haard hangt. En langzaamaan verandert hij in iemand anders, iemand die Anne niet meer herkent als haar man. Zal de geschiedenis zich weer herhalen?

Gotisch verhaal

Het is een echt gotisch verhaal. En de elementen van Lovecraft komen duidelijk terug in het verhaal en in het personage van Curwen. Vincent Price, met zijn karakteristieke hoofd en herkenbare stemgeluid, donker met een lichtelijke lispel, speelt zowel de rol van Curwen als Ward en dat doet hij op een fantastische manier. Maar ook wordt hij geholpen door de grime, wanneer hij van Ward verandert in Curwen wordt zijn gezicht groenig van kleur, net zoals het gezicht van Simon. Hier helpen de makers de kijkers om het onderscheid tussen de twee te verduidelijken en ook de kleur groen geeft al gevoelsmatig aan dat er iets niet in orde is. Zo is de kijker dus ook al gelijk op zijn hoede voor Simon de caretaker.

Vormgeving

Dit gezegd hebbende geeft al gelijk aan dat de film geheel in kleur is geschoten. Zachte pastelachtige kleuren die ook gebruikt zijn voor de decordoeken op de achtergrond van het kasteel en benadrukken het pittoreske dorpje dat veelal gehuld is in een zeemist. Waaruit soms de mismaakte mutanten verschijnen die een dreigend en angstig effect hebben op Charles en Anne.

De angst en dreiging wordt constant begeleid door bombastische orkest muziek die harder staat dan de stemmen van de acteurs en daarmee een flinke stemming drukt op de sfeer. En wanneer het echt menens wordt, worden de bliksemplaten uit de kast getrokken die nu voor een heel nostalgisch gevoel zorgen.

Ook het decor van het kasteel is een prachtige setting voor een gotisch verhaal wat nog eens extra wordt benadrukt door de enorme kelder waar zich een put bevindt met een gevaarlijke inhoud. Die inhoud wordt geteased aan het begin van de film, maar wordt pas duidelijk zichtbaar met de onthulling van de experimenten van Curwen en ziet er best goed uit voor die tijd. Dat einde maakt van deze film niet zomaar een gothic horror, maar echt in de mythologische stijl van Lovecraft.

The Haunted Palace is door de vertolkingen en de vormgeving geen dertien in een dozijn gothic horror. De film is zeer vermakelijk en voor wie fan is van Vincent Price is deze film echt een must see. Nu natuurlijk totaal niet eng meer, maar door de goede opbouw van het verhaal en spanning en het leuke acteerwerk blijft het ook nu gewoon boeiend om naar te kijken.

• The Haunted Palace (1963) 87 min
  • Directed by: Roger Corman
  • Produced by: Roger Corman, Ronald Sinclair