Serie Review: Charmed Seizoen 2

review series charmed seaosn 2
sisters/ The WB

Het tweede seizoen van Charmed belooft nog meer avonturen, meer demons en vijanden. Het Charmed universum breidt zich nog meer uit en Prue, Piper en Phoebe ontdekken dat het heksenbestaan hen voor grote beproevingen stelt.

Na de tragische afloop van seizoen 1, waarbij Andy die de zussen wilde helpen dat met zijn leven heeft moeten bekopen, is het duidelijk dat het heksenbestaan niet alleen maar voordelen heeft. Niet alleen lopen ze zelf gevaar doordat ze telkens belaagd worden door demons waartegen ze moeten vechten, maar lopen ook degenen die ze liefhebben gevaar.

De zussen zijn echter voorbestemd om grootse dingen te doen en hebben niet alleen elkaar tot steun, maar worden ook begeleid door een Whitelighter Leo. In dit nieuwe seizoen staan hen niet alleen oude bekende demons te wachten om hun krachten af te nemen, maar komen ze ook nieuwe demons tegen en zorgen hun dagelijkse bezigheden soms al voor genoeg problemen.

Prue heeft het erg moeilijk met de dood van Andy en voelt zich erg verantwoordelijk, een zware last die zij als oudste zus al haar hele leven draagt, wat invloed heeft op haar krachten. Gelukkig wordt ze gesteund door Piper en Phoebe. Ook wanneer ze de confrontatie aan gaat met de waterdemon die hun moeder Patty jaren geleden heeft gedood en nu weer opduikt. Dan komen ze er ook achter dat Patty een relatie had met haar Whitelighter Sam, een relatie die verboden is en Piper aan het denken zet over haar en Leo.

Piper heeft ontslag genomen bij restaurant Quake en wil haar eigen club beginnen P3. Nadat ze erachter is gekomen dat Leo een Whitelighter is, heeft ze hem nauwelijks meer gezien. Dat biedt mogelijkheden voor de nieuwe buurman Dan die wel interesse in haar heeft en dat gevoel blijkt wederzijds te zijn. Alhoewel Dan erg leuk is, knap en erg dichtbij, moet Piper toch steeds aan Leo denken.

Phoebe heeft ondertussen steeds andere baantjes, maar besluit uiteindelijk om weer te gaan studeren wat haar erg bevalt. Ook wil ze zich meer verdiepen in het heks-zijn en leert zichzelf om nieuwe spreuken te schrijven die soms goed van pas komen, maar soms ook een verkeerde uitwerking hebben.

Nieuwe dingen in het leven van de zussen dus, maar ook weer een heleboel nieuwe demons, warlocks en avonturen die hen te wachten staan en die ze het hoofd moeten bieden en moeten verslaan. Hiervoor moeten ze vaak een inventieve manier voor bedenken, maar ook worden ze geholpen door de geest van Grams die zelfs na haar dood een oogje in het zeil houdt.

review series charmed season 2
and witches/ The WB

Prue, Piper en Phoebe

De aandacht gaat veelal uit naar Prue, omdat zij de oudste is, de grootste kracht heeft en het sterkst is en het meest agressief is in het verslaan van demons. Hierdoor neemt zij niet alleen vaak het initiatief en voert het uit, maar komt zij niet alleen in hun onderlinge verhoudingen maar ook in het seizoen zelf redelijk dominant over. Ze is erg aanwezig in de afleveringen, wordt als het sterkst en slimst en verstandigst neergezet en komt bijna altijd met de oplossing die zij vaak zelf uitvoert. Het merendeel van de afleveringen hebben op haar betrekking, waarin zij de rol van de held op zich neemt. Daarbij komt dat zij als eerste een nieuwe kracht erbij krijgt, namelijk astrale projectie. Daarnaast besluit Prue om een carriereswitch te maken en wil haar passie volgen om fotograaf te worden, wat niet altijd even gemakkelijk blijkt te zijn.

Phoebe is nog steeds zoekende en komt daardoor bij de kijkers als lief, naïef en als een losbol over die niet weet wat ze wil, maar ook bij de demons. Dat zij nog steeds de komische noot vervult, zegt daarbij ook genoeg. Ze is degene die nooit serieus wordt genomen, wat een demon wel eens tegen kan vallen door haar martial arts kunsten die zij heeft ontwikkeld. Ook struggelt Phoebe nog steeds met de duistere kant in haar, des te meer nu ze erachter is gekomen dat ze in een vorige leven in de jaren 20 een slechte heks was en dat haar nichtjes Prue en Piper wel goede heksen waren. Toch weet ook zij haar eigen leven meer richting te geven door weer te gaan studeren.

Piper is vooral de zachtaardige die voor anderen zorgt, die het meest piekert en zichzelf nooit op de eerste plaats zet. Maar ze heeft wel de stap durven nemen om een coole club op te zetten: P3. Waar ook echte bands, zoals The Cranberries optreden. Waar eerst het restaurant Quake een ontmoetingsplek was naast de Manor, is dat nu P3 geworden. Naast P3 wordt bij Piper de focus vooral op de liefde gelegd. De afleveringen waarin zij dus centraal staat, gaat het om de keuze en twijfel tussen Dan en Leo, of wordt ze erg kwetsbaar en zelfs stervende neergezet. Dat geeft wel de gelegenheid voor Leo om zijn liefde voor haar te bewijzen en hij haar zelfs terug haalt uit de dood, wat ook verboden is en hij dat moet bekopen met zijn ‘Wings”. Die actie doet Piper nog meer beseffen wat ze voor hem voelt en dan is het definitief aan tussen hen. Ook krijgt Leo door een goede daad zijn ‘Wings’ weer terug.

De afleveringen

Wat vooral typerend is aan Charmed is dat de demons waarmee zij te maken krijgen, niet alleen individuen zijn, maar ook hun eigen specialiteit hebben. Zo kwamen we in het eerste seizoen al Barbas tegen, de demon van angst, en Tempus de demon die de tijd beheerst. Maar ook dit seizoen zijn er weer een aantal demons waarmee de zussen kennismaken.

Ook beleven ze andere avonturen. Zo komt Prue in een schilderij terecht, worden ze beschoten door een huurmoordenaar. Belanden ze in de toekomst waar Phoebe ter dood is veroordeeld voor hekserij (in het jaar 2009, zo grappig), moeten ze voor een baby zorgen, ontmoeten ze Cupido en worden ze ook dit seizoen bijna ontmaskerd, dit keer door een arts. Ook komen ze een dragon demon tegen, een geest uit de fles, figuren uit een horrorfilm die tot leven komen door de demon van illusies, ontmoeten ze oude vriendinnen van Grams en de vier ruiters van de apocalyps.

Nu Andy dood is, hebben ze voortaan contact met zijn partner, Darryl Morris, die wel een idee heeft dat ze een geheim hebben, maar niet weet wat. Als hij er dan toch achter komt dat ze heksen zijn, en Phoebe hem er alles over wil vertellen, wil hij hen wel blijven helpen maar zo min mogelijk weten. Zo wordt de lijn met de vreemde misdaden opengehouden.

Ook komen de zussen te weten dat er zoiets bestaat als een hiërarchie in de demonwereld en er een counsil is. Dat wordt nu slechts nog bij naam genoemd, maar het fijne weten zij noch wij ervan, maar biedt perspectieven voor volgende seizoenen.

Het tweede seizoen van Charmed gaat op dezelfde voet verder als het eerste seizoen. Er zijn wel meer ontwikkelingen van uitbreiding van het heksenuniversum tot ook de ontwikkeling de personages zich, maar de manier waarop het seizoen is opgebouwd, hun levens die centraal staan met elke aflevering een nieuwe demon, blijft hetzelfde. De feel van de serie blijft ook hetzelfde waardoor je als vanouds weer terug bent bij je vriendinnen waar je lief en leed mee deelt via het scherm en dat is ook hetgeen wat de serie zo leuk maakt. Want de struggles are real.

Meer lezen over Charmed? Klik dan op onderstaande link:

• Charmed (1999, 2000)
  • No. of episodes: 22