Serie Review: Charmed Seizoen 1

review series charmed season 1
Charmed/ The WB

Charmed was een van de toonaangevende supernatural fantasy series voor jonge vrouwen in de jaren 90. De serie krijgt dit jaar een reboot, dus daarom nog even extra aandacht voor de originele serie waar het allemaal mee begon en die we zeker niet mogen vergeten.

In de jaren 90 waren er drie series die ik keek waarin sterke vrouwen de hoofdrol speelden die streden tegen het kwaad en onschuldige kwetsbare mensen beschermden. Dat waren Xena: Warrior Princess (1995-2001), die 6 seizoenen lang liep. Buffy The Vampire Slayer (1997-2003) die 7 seizoenen liep. En tenslotte Charmed (1998-2006) die maar liefst 8 seizoenen liep. Stuk voor stuk series waarin vrouwen centraal staan en in Charmed zijn dat drie zussen die na de dood van hun oma erachter komen dat ze heksen zijn en niet zomaar heksen, maar The Charmed Ones.

Deze leuke feel good serie richt zich niet alleen op allerlei verschillende bovennatuurlijke kwade en goede wezens en de avonturen die de zussen hierdoor beleven, maar ook op hun eigen persoonlijke gewone levens dat ondanks dat ze nu machtige heksen zijn, ook gewoon doorgaan. We delen lief en leed met de zussen, als blijkt dat hun werk-, liefdes- en sociale- levens er zeker niet gemakkelijker op worden.

Prue, Piper en Phoebe Halliwell zijn opgevoed door hun oma Penny, maar als deze komt te overlijden en Phoebe na lange afwezigheid weer terug keert naar hun ouderlijk huis, de Halliwell Manor, staan er belangrijke dingen te gebeuren. Phoebe vindt namelijk een oud oujiabord dat ze ooit van hun al veel te vroeg overleden moeder Patty hadden gekregen, dat haar een aanwijzing geeft om naar de zolder te gaan, die tot voorheen altijd op slot zat. Maar nu niet meer.

Op de zolder vindt Phoebe een oud boek, the Book of Shadows, waarin allerlei spreuken staan. Als ze één bepaalde spreuk hardop uitspreekt, The Power of Three Will Set You Free, blijken ze allerdrie speciale gaven te hebben en komen ze erachter dat ze heksen zijn uit een lange lijn van heksen die terug gaat tot Melinda Warren een heks die drie gaven had; telekinese, het beheersen van de tijd en het krijgen van visioenen. Op de brandstapel heeft zij uitgesproken dat die krachten door de tijd heen van generatie op generatie over zou gaan totdat uiteindelijk drie zussen die gaven zouden hebben; the Charmed Ones, de meest krachtige heksen ooit. Langzaam komen ze tot het besef dat zij die heksen zijn.

Prue heeft telekinetische gaven. Piper kan de tijd stilzetten. En Phoebe heeft visioenen. Dat zet hun hele leven op z’n kop, des te meer omdat ze nu ze hun krachten hebben, demons en andere slechte bovennatuurlijke wezens hen achterna zullen komen om hun krachten en het boek te stelen. Ze besluiten dus om voorzichtig te zijn en verstandig en bij elkaar te blijven, omdat ze samen het sterkst zijn. Al gauw moeten ze zichzelf verdedigen tegen demons, onschuldige mensen helpen en ondertussen ook hun werk doen en hun onderlinge band versterken. En dit blijkt helemaal niet zo gemakkelijk.

review series charmed season 1
with the Book of Shadows/ The WB

Prue, Piper, Phoebe

Drie zussen met drie verschillende karakters die elkaar aanvullen maar ook vaak genoeg botsen. Prue is heel beschermend en als oudste een soort moederfiguur voor Piper en Phoebe. Prue is ambitieus, sterk, rationeel, bedachtzaam, behoedzaam, met een groot verantwoordelijkheidsgevoel, trots en erg zeker van zichzelf. Maar ze is ook erg streng voor zichzelf en ook voor de anderen en vooral Phoebe.

Want Phoebe is de jongste. Zij is impulsief, intuitief, een losbol, vrij, roekeloos, nieuwsgierig en heeft er een handje van om in de problemen te komen, maar ze is wel erg inventief en lief. Prue heeft moeite met haar impulsieve en onverantwoordelijke gedrag.

Piper, de middelste zus, zit hier letterlijk en figuurlijk tussenin. Zij is erg zorgzaam, gevoelig en lief. Ze heeft een hekel aan ruzie en vermijdt conflicten. Ze is een beetje onzeker, maar wel ambitieus, maar durft vaak niet te gaan voor wat ze echt wil, maar ze is wel erg stabiel en consistent.

Er is vrij veel aandacht voor hun karakters, en hoe ze op hun eigen verschillende wijzen met allerlei problemen omgaan. Dat hun krachten voortkomen en verzwakt of versterkt kunnen worden vanuit hun emoties, maakt het interessanter en benadrukt ook hun verschillende karakters. Maar juist hun verschillen vullen elkaar goed aan en voorop staat dat ze altijd zussen zullen blijven. Opgevoed door een feministische matriarch, hun oma Penny (Grams) nadat hun moeder Patty is gestorven en hun vader Victor is weggelopen, zijn ze drie sterke vrouwen geworden, ieder sterk op hun eigen manier.

Prue werkt als taxateur bij een veilinghuis Buckland en Piper werkt als chef in een restaurant Quake, maar wil graag haar eigen restaurant. En Phoebe weet eigenlijk niet goed wat ze wil en heeft telkens een ander baantje. Via hun werk stuiten ze op allerlei demons en mensen die hun hulp nodig hebben. Maar ook Phoebe’s visioenen leiden hen geregeld naar bovennatuurlijke problemen.

Andy Trudeau, Darryl Morris en Leo Wyatt

Maar ook via politie inspecteur Andy Trudeau en zijn partner Darryl Morris stuiten ze op vreemde zaken en moorden die eigenlijk niet mogelijk zijn. Ook op deze manier komen de zussen demons en onschuldige mensen op het spoor. Dat geeft meer afwisseling in de manier waarop de zussen steeds geconfronteerd worden met demons en warlocks. Ook is Andy een oude jeugdvriend die het in hun kindertijd vaak heeft moeten ontzien door de krachten van de zussen, terwijl Grams telkens zijn geheugen moest wissen.

Maar ze ontmoeten niet alleen slechte wezens, want de klusjesman Leo, die het huis van de zussen opknapt, waar Piper een oogje op heeft, blijkt een Whitelighter te zijn, een beschermer en gids van nieuwe heksen die ook speciale gaven heeft zoals kunnen genezen en teleporteren, het zogenoemde “orben”.

review series charmed season 1
Piper, Prue, Phoebe and Kit/ The WB

Halliwell familie

Ook maken we kennis met Grams, Penny en hun moeder Patty, wanneer de zussen door middel van een spreuk in de jaren 70 terecht komen. Extra spannend en emotioneel voor Phoebe die haar moeder nooit echt heeft gekend. Want Patty stierf toen Phoebe nog een peuter was. Penny blijkt een hele sterke feministische vrouw te zijn, terwijl Patty, ook een sterke vrouw, veel milder is. Uit dit bezoek blijkt ook hoe het komt dat de zussen nu pas hun krachten hebben gekregen. Want ze komen erachter dat ze als kinderen ook al hun krachten hadden, maar dat Grams hun krachten heeft ingebonden om hen te beschermen. Met haar dood is die spreuk opgeheven en kon Phoebe met de Power of Three spreuk uit het boek hun krachten herstellen. Alleen moeten ze nu alles weer opnieuw leren.

Maar ook krijgen we in het heden hun vader Victor te zien, die was weggelopen na een conflict met Grams over hun opvoeding en krachten na de dood van Patty. Prue is nog altijd heel boos op hem, maar Phoebe heeft weinig herinneringen aan hem en wil hem graag leren kennen. Het blijkt dat hun familie ingewikkeld in elkaar zit en dat er meer is gebeurd waar we tijdens de serie wel achter zullen komen.

Goed vs kwaad

Maar niet alleen hun familie en voorouders zijn magisch, maar ook de plek waar hun huis, de Manor op is gebouwd; op een Nexus, een punt even ver van ieder van de vijf elementen verwijderd en waar grote spirituele energie is, die ten goede of ten slechte gebruikt kan worden. Aangezien Phoebe als enige in het huis is geboren, is zij extra ontvankelijk, ook voor het kwaad en kan zij beide kanten op gaan, althans dat is haar grote angst. Dat geeft al een beetje aan dat het niet altijd door het lot vast staat of je goed of kwaad bent en dat er ruimte is om als slechte warlock toch het goede willen doen en als goede heks je toch verleid kan worden tot het kwaad. Dat geeft al een insteek over het feit dat de grens tussen goed en kwaad niet heel scherp en zwart wit is.

De afleveringen

Elke aflevering leven we mee met de levens van Prue, Piper en Phoebe, met hun problemen op het werk, hun persoonlijke problemen, hun liefdesleven en hun verschillende struggles. Alhoewel dit af en toe zwaar is en emotioneel, wordt het al snel weer luchtiger gemaakt. Dat maakt dit seizoen misschien een beetje soft, maar wel erg feelgood en fijn om naar te kijken. Al snel leef je erg mee met de zussen.

De spreuken die zij vinden in het boek gebruiken ze niet altijd om een demon te verslaan, maar soms ook om er zelf wijzer van te worden, al mogen en kunnen ze hun gaven niet voor eigen gewin gebruiken, want dat backfires. Dat levert dan wel weer komische situaties op, die meer dan eens veroorzaakt worden door Phoebe, die sowieso vaak de komische noot is.

Elke aflevering krijgen ze ook te maken met een andere demon, warlock of andere slechte bovennatuurlijke wezens die het op hen of onschuldige mensen hebben gemunt. Dat staat niet altijd direct in verbinding met wat ze op dat moment persoonlijk meemaken, maar andersom heeft het wel altijd zijn weerslag op hun levens. Hierdoor is er af en toe ruimte voor een leermomentje. Gelukkig is het niet altijd zoetsappig en niet altijd loopt alles goed af, ze kunnen niet iedereen redden.

De special effects voor de demons zien er zeker voor die tijd goed uit. De actie is niet altijd even sterk, maar wanneer Phoebe op vechtles gaat om ook een actieve kracht te hebben net zoals haar zussen, komt daar verbetering in. Sowieso zie je dat de serie binnen dit seizoen groeit. En worden de demons steeds ietsje grimmiger. Totdat het uiteindelijk in de laatste aflevering een fatale dramatische afloop heeft.

Charmed is een leuke bovennatuurlijke fantasy serie over het wel en wee van de drie heksen en zussen Prue, Piper en Phoebe. Hun gewone levens gemengd met hun leven als heksen levert soms leuke en grappige, soms spannende en soms tragische gebeurtenissen op. De serie houdt een luchtige toon aan, waardoor het niet al te zwaar wordt en richt zich vooral op de drie leuke sterke personages die je al snel in je hart zal sluiten.

Wil je meer lezen over Charmed? Klik dan op onderstaande link:

• Charmed (1998, 1999)
  • No. of episodes: 22