Serie Review: Dead of Summer Seizoen 1

review series dead of summer season 1
summer camp turns bloodbath/ Freeform

Dead of Summer is een vermakelijke bovennatuurlijke horror mystery serie die Friday the 13th (1980), Halloween (1978) en de series Scream en Slasher (seizoen 2) in de mix gooit met een vermakelijk resultaat.

Dead of Summer heeft maar één seizoen gekregen. Het was oorspronkelijk de bedoeling dat het een bovennatuurlijke horror anthologie serie zou worden, met elk seizoen dus een nieuw verhaal. Helaas is het maar bij één seizoen gebleven. Eerlijk gezegd is de serie geen uitblinker in zijn genre, de plot rammelt af en toe en is zeker niet erg sterk, de dialogen en teksten zijn soms zwak, maar de personages maken hierin veel goed en het verhaal zelf is best leuk. Dead of Summer is wel meer dan een gewone tienerslasher en dat komt omdat de personages voldoende aandacht krijgen. Hierdoor is het een zeer vermakelijke serie geworden, die ook nog eens best verslavend uit kan pakken.

Camp Stillwater, gelegen aan Lake Stillwater, wordt na een paar jaar gesloten te zijn geweest, weer heropend, door Deb Carpenter. De kampleiders die zij aanneemt zijn op één na allemaal oud kampbezoekers, die als kinderen in de zomers naar Camp Stillwater gingen. Als zij arriveren is het dan ook een leuk weerzien en een gezellige reünie. Maar dat verandert al snel wanneer de kampconciërge Dave dood wordt gevonden in het meer wanneer ze net een duik hebben genomen. Ondanks deze lugubere vondst gaat het kamp toch open en wanneer de kinderen aankomen, lijkt het erop dat het toch een leuke en onvergetelijke zomer gaat worden.

Dat laatste klopt in ieder geval, want er gaan geruchten de ronde dat ooit in 1871 een sekteleider al zijn volgelingen zelfmoord heeft laten plegen in het meer om een satanisch ritueel uit te voeren om een demon op te roepen. De sekteleider Holyoke is daarna opgepakt, maar hij schijnt nu nog in het kamp te spoken. En dat is niet het enige want als er een hert opengereten wordt gevonden, en het hart eruit is gehaald, de kampleiders zelf allemaal vreemde dingen beginnen te zien en nachtmerries hebben en een kind Anton met een onzichtbare Tall Man praat die hem zegt dat er doden gaan vallen, lijkt het erop alsof de gebeurtenissen van toen zich weer herhalen. En niet alleen de gebeurtenissen van 100 jaar geleden, maar ook van een aantal jaar geleden, toen er vreemde dingen gebeurden waarbij de sheriff om het leven kwam, en uiteindelijk het kamp werd gesloten. De zoon van de sheriff, Sykes, oud kampbezoeker en nu de deputy, vertrouwt het zaakje niet en begint zijn eigen onderzoek, geholpen door de kampleiders.

review series dead of summer season 1
a summer to never forget/ Freeform

Bovennatuurlijke mystery horror

De serie begint als een mystery. Want wat is er al die jaren geleden gebeurd en wat gebeurt er nu en door wie? De hint naar het bovennatuurlijke en satanische rituelen wordt al vroeg gegeven en vormt vervolgens het hele plot van het verhaal. De plot zelf is niet heel erg sterk, af en toe rammelt het en zijn vooral de teksten, die te maken hebben met een bovennatuurlijke of een spannende situatie, erg zwak. Maar het mystery gedeelte heeft wel een paar twists, die je niet direct aan ziet komen, waardoor het geheel van het verhaal wel vermakelijk blijft.

Want één voor één beginnen de kampleiders spoken uit het verleden te zien, krijgen ze nachtmerries en valt er langzaamaan een dreigende sfeer over het kamp. Amy en Alex zien geesten uit het verleden. Drew ziet een meisje met een rode ballon en Joel ziet een enge spookgedaante van een man op zijn beeldschermpje. Ook vinden ze in het hutje van Holyoke allerlei vreemde knipsels over rituelen en een kaart met symbolen. En wij zien gedaantes met zwarte capes en een schedelkop gemaakt van riet door het bos sluipen.

De personages

Door de focus ook erg te leggen op de personages, de kampleiders en de kampdirecteur, krijgt de serie wel meer inhoud. Door middel van flashbacks uit het leven van de kampleiders krijg je niet alleen een beter begrip van hun karakter en leven, hun motivaties om kampleider te zijn, maar heeft het ook betrekking op de gebeurtenissen die nu in het kamp plaatsvinden. Dat is niet direct duidelijk en de eerste twee afleveringen lijken de flashbacks dan ook meer opvulling en een suf achtergrond verhaaltje om de personages iets meer body te geven. Maar niets is minder waar, die flashbacks zijn wel degelijk belangrijk voor de ontwikkeling van het verhaal en van de personages.

De eerste aflevering begint met een flashback van Amy. Zij zou samen met haar beste vriendin naar het kamp gaan, maar tijdens een feestje kwam de politie en zij vluchtten naar boven, waar haar vriendin uit het raam wilde klimmen om te ontsnappen, maar naar beneden viel, haar dood tegemoet. Amy is de nieuwkomer van het stel en is zelf nooit als kind naar het kamp geweest.

In de tweede aflevering leren we Alex beter kennen, een Russische immigrant die heeft geleerd van zijn opa dat als je iets wil dat je dat moet pakken. Alex vat dit vrij hard op door zijn baas en de baas van zijn overleden vader te chanteren om wraak te nemen. Alex is dan ook een vrij onbetrouwbare jongen die zich beter voordoet dan hij is, met zijn nette preppy kleding en gladde praatjes.

review series dead of summer season 1
the legend of Holyoke/ Freeform

Cricket/Amber is een meisje met een lage zelfwaarde. Ze vindt zichzelf te dik en creëert zelf een mythe over zichzelf dat ze een slet is, om stoer te doen.

Haar beste vriend is Blair, een openlijke gay guy die vroeger tijdens kamp uit de kast is gekomen en de enige die geen problemen heeft met zijn eigen identiteit. Hij is dan ook het enige personage dat geen eigen flashback heeft, maar die deelt met Cricket.

Joel is een jongen die alles door de lens van zijn videocamera ziet. Dat is de enige manier om te weten wat echt is en wat niet, want net als zijn oudere broer die ooit kampleider was, maar psychische problemen kreeg en zelfmoord pleegde, begint Joel nu ook vreemde dingen te zien.

Jessie is een meisje dat zich stoerder en bitchy-er voordoet dan dat ze eigenlijk is en als één van de laatsten die een eigen flashback krijgt, zien we ook hoe dat komt. Want als kind was zij een echte leider met empathie en groepsgevoel en steunde iedereen. Ook Sykes.

Sykes, als Townie en zoon van de sheriff is maar één jaar op kamp geweest. Hij was een schoffie vol kattenkwaad, maar toen hij Jessie ontmoette leerde hij hoe is het om samen te werken. Nu is hij de hulpsheriff en doet samen met Amy en vervolgens Jessie onderzoek naar de vreemde gebeurtenissen. Die verklaart hij door echte mensen verantwoordelijk te stellen voor de rituelen, die er in geloven in plaats van dat het bovennatuurlijke bestaat.

Tenslotte is Drew een nieuwkomer. Een stille jongen die zich op de achtergrond houdt. Met een alto uiterlijk, verlegen en mysterieus valt Blair gelijk als een blok voor hem. Maar ook Drew houdt iets achter voor de rest van de groep.

Wanneer iedereen elkaar heeft ontmoet blijkt dat iedereen geheimen heeft, dingen waarmee ze worstelen. De nadruk ligt vooral op identiteit. Zijn wie je bent of wie je wilt zijn. Dat is ook het motto van het Camp. Daar kan iedereen zichzelf zijn. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan en in één geval pakt dat ook nog eens erg sinister uit.

Verder richt het verhaal zich ook op wat deze groep verder zoal mee te maken heeft, hun liefdesperikelen, hun dagelijkse problemen en datgene waarmee ze worstelen. En juist datgene waar ze onzeker over zijn of mee worstelen daar krijgen ze op bovennatuurlijke wijze mee te maken. De personages zitten ook in de fase dat ze net klaar zijn met school en nu gaan studeren of iets anders gaan doen. Ze staan aan het begin van hun verdere leven en het blijkt dat het niet altijd makkelijk is om daar invulling aan te geven, zeker als je ziet waar sommigen vandaan komen, welke achtergrond ze hebben. Dat is precies waardoor deze serie zo leuk blijft om naar te kijken.

Opbouw

Het verloop van het verhaal gaat in een gestaag tempo, niet te langzaam, maar het is ook zeker geen snelle serie. Er wordt de tijd genomen om de karakters neer te zetten, vooral van de kampleiders, alsook van Deb en Sykes, om zo rond hen ook een mysterie op te bouwen. Al snel wordt duidelijk dat een groepje mannen, onder leiding van Damon, de vrogere jeugdvriend van Sykes, into het hele sektarische rituelen gebeuren is. Dat was al vrij voorspelbaar vanaf het begin, dus is ervoor gekozen om daar niet al te lang om heen te draaien, want de grote twist laat wel langer op zich wachten. Meerdere twists overigens, waardoor alles toch nog helemaal op zijn kop wordt gezet. Die twist heeft wel een lange aanloop en heeft met het mysterie rondom de leider van de sekte van Damon te maken. De grote vraag is wie dat is.

De mythe rondom het meer, heeft ook een coole twist en de bovennatuurlijke gebeurtenissen nemen steeds meer toe, naarmate het verhaal vordert. Wanneer de focus op de bende van Damon af wordt gehaald en naar het bovennatuurlijke meer wordt verplaatst en meer bovennatuurlijke dingen gebeuren, wordt de serie leuker en spannender.

review series dead of summer season 1
supernatural occurings/ Freeform

De sfeer

Het speelt zich af in de jaren 80, 1989 om precies te zijn en het heeft daarom echt die jaren 80 sfeer, die vooral bewerkstelligd wordt door de muziek. Aangezien het zich op kamp afspeelt, is het enige dat verder nog aan de jaren 80 doet denken, de kleding, alhoewel dat best meevalt hoe sterk jaren 80 de aankleding is, en de vaste telefoon. Er worden veel referenties gemaakt naar andere horror films, vooral door Joel de (horror)movie buff. Maar er zijn meer referenties naar de jaren 80 horrors. Zo is Deb Carpenter vernoemd naar Debra Hill en John Carpenter van Halloween (1978). En ook de spannende muziek heeft veel weg van de themamuziek van Halloween.

Het kamp zelf met het meer doet weer denken aan Friday the 13th (1980), al zijn het aantal moorden schaars. Ook moet de hele sfeer van hoe het er zo’n kamp aan toe gaat het vooral hebben van een paar flashbacks en een paar scènes van nu. Want de focus ligt niet op het reilen en zeilen in het kamp en het vermaken en het letten op de kinderen die soms zo worden vergeten dat je je afvraagt wie er op hen past. De personages doen op hun beurt weer denken aan de serie Scream en de manier waarop ze worden voorgesteld door middel van flashbacks doet denken aan de serie Slasher en dan vooral het tweede seizoen. Het hele verhaal zelf zit wel origineel in elkaar, alhoewel niet altijd even logisch.

De serie ziet er verder goed uit. De creepy scènes zijn goed gedaan, evenals de droom en visioen sequences. Het hutje van Holyoke geeft echt dat enge boshutje vibe weer en het camerawerk en de cinematografie is gewoon goed. De scènes rondom Damon en de rituelen en uiteindelijk een exorcisme, zijn helaas het zwakst in de serie. Het is te suf, te vlak en stijgt niet naar het echte horror werk. De teksten zijn hier erg zwak en de acteurs weten zich er ook geen raad mee, die het overigens verder goed doen.

Dead of Summer is een erg vermakelijke bovennatuurlijke, mystery horror serie met slasher elementen. De serie leunt sterk op de personages die ook erg goed zijn neergezet. Personages die ieder hun eigen identiteit moeten vinden. Dat allemaal terwijl ze te maken krijgen met bovennatuurlijke gebeurtenissen in Camp Stillwater, waarbij het meer bovennatuurlijke krachten zou hebben. Er waart een groepje satanisten rond die rituelen en rituele moorden uitvoeren en de kampleiders worden geteisterd door hun eigen onzekerheden. Met een leuke jaren 80 vibe met hints naar de jaren 80 horrors, goede cinematografie en leuke jaren 80 muziekkeuzes is dit een serie die lekker weg kijkt en waar je niet al te moeilijk over hoeft te doen.

Wil je meer weten over Camp Stillwater, Lake Stillwater, de twists en de ontknoping? Klik dan op:

• Dead of Summer (2016)
  • Running time episodes: 41 minutes