Serie Review: American Horror Story Seizoen 1: Murder House

review series american horror story season 1 murder house
The Murder House/ FX

Het eerste seizoen van de anthologie serie American Horror Story begint met een Haunted House verhaal, dat tegelijkertijd alle clichés van een haunted house benut, alsook met een geheel originele invulling komt.

American Horror Story is inmiddels uitgegroeid tot een van de betere horror series, die telkens weet te vernieuwen door oude horror onderwerpen te gebruiken en in een nieuw jasje te steken. Met een interessante en frisse manier van verhalen vertellen, die toch erg bekend aanvoelt, prachtige cinematografie en sterk neergezette personages en echte horror, is dit een zeer verslavende serie. Met elk seizoen een ander onderwerp is er voor elke horrorliefhebber wat wils. De serie begint heel sterk met een anthologie over een haunted house. Spil in dit hele verhaal is de familie Harmon, de nieuwste bewoners van het huis, dat Murder House wordt genoemd. Maar wie in het Murder House gaat wonen, woont er nooit alleen.

De familie Harmon heeft het de afgelopen tijd zwaar gehad. Vivien heeft een miskraam gehad en om daarmee om te gaan, ging haar man Ben vreemd met Hayden McClaine, een studente van zijn universiteit. Na deze zware periode, probeert Ben zijn gezin te redden en wil van Boston naar LA verhuizen. Na enige overreding stemt Vivien toe en samen met hun 15 jarige dochter Violet en hondje Hallie verhuizen ze naar LA. Het is een prachtig huis, gebouwd in de jaren 20 vol art deco en Tiffany lampen, mooie kastanje houten lambrisering en genoeg ruimte, ook voor Ben om zijn psychiatrische praktijk vanuit huis te runnen.

Terwijl Vivien het huis opknapt, Ben aan het werk gaat, blijft hun relatie echter op een laag pitje staan. Violet gaat naar school, krijgt daar gelijk ruzie en blijkt dat ook zij door een zware moeilijke puberteit gaat. Ze snijdt zichzelf om haar innerlijke pijn te verzachten. Ondertussen komt niet alleen de eigenaardige buurvrouw Constance Langdon zich opdringen, maar komt ook de huishoudster die al jaren in het huis werkt, Moira O’Hara, langs om haar diensten aan te bieden.

Maar het huis heeft een sinistere uitwerking op de bewoners en langzaam krijgt het huis grip op Ben. Zoals de eerdere bewoners het huis niet los kunnen laten, zal ook het huis hen nooit los laten. Als dan Vivien ook nog zwanger raakt van Ben of van de mysterieuze man in het Rubber SM Suit, de Rubber Man, neemt de duisternis in hun leven alleen maar toe. Zullen Vivien, Ben en Violet dit keer wel weten te ontsnappen of is hun lot verzegeld zodra ze een stap over de drempel hadden gezet?

Vivien, Ben, Violet Harmon and dog Hallie/ FX

Ben, Vivien en Violet Harmon

Alhoewel het huis de kern is waar het in dit seizoen om gaat, is de familie Harmon de spil waar het allemaal om draait. De complexe en vrij slechte relatie tussen Ben en Vivien, waarbij Ben wanhopige toenaderingspogingen probeert te doen, waar Vivien nog helemaal niet klaar voor is, is al een slechte basis om in het huis te gaan wonen. Het huis maakt je langzaam gek en kwetsbaar, maar de familie Harmon komt al beschadigd binnen. Want ook Violet, die volgens haar moeder geen angsten kent, is een pubermeisje dat in de war is. Dat maakt hen en vooral Ben een makkelijke prooi waardoor hij, zoals mooi gezegd door Moira, de dingen niet ziet zoals ze werkelijk zijn.

Opbouw

De kijker wordt minder lang in het ongewisse gehouden dan de familie Harmon over wat er aan de hand is. Iedere aflevering begint met een flashback over wat er met de eerdere bewoners in het huis is gebeurd. Bijna iedereen die er woonde is vermoord, heeft gedood of was krankzinnig. Het wordt in het midden gelaten waarom juist dit specifieke huis zo’n invloed heeft op de bewoners, maar dat het huis de oorzaak is dat de bewoners op een vreselijke manier aan hun einde komen, draagt zeker bij aan de negatieve energie die hierdoor blijft groeien. Iedere aflevering leren we niet alleen meer over het huis en wat zich daarin allemaal heeft afgespeeld, maar leren we ook meer over de bewoners.

De serie wordt op een frisse manier verteld, waarbij de nadruk zowel op horror ligt en er tevens gebruik wordt gemaakt van jumpscares, maar ook op de enge naargeestige sfeer waarin de Harmons leven. Die sfeer wordt niet alleen tot leven gebracht door goed gebruik van cinematografie, maar ook juist door de manier waarop de personages worden neergezet en geïntroduceerd. Langzaam krijg je een steeds beter beeld wat er precies is gebeurd, hoe de personages met elkaar verband houden en wat dit uiteindelijk voor invloed heeft op de Harmons.

Thema’s

Waar het in deze serie allemaal op neer komt uiteindelijk is liefde. En alles wat daarmee te maken heeft, seks, overspel, kalverliefde, echte liefde, haat, jaloezie, tot het uiterste gaan voor liefde, voor je partner, je kinderen, je ouders, elkaar beschermen en liegen en bedriegen en jezelf voor de gek houden. Alles wat in het spectrum liefde valt wordt verbeeld door de verschillende personages.

Maar het grootste thema, en wat zeker te maken heeft met liefde, is angst. Voor Ben en Vivien speelt de angst om elkaar kwijt te raken de grootste rol, terwijl Violet zogezegd nergens bang voor is. Het gaat ook over je angsten onder ogen zien, wat weer op een leuke manier wordt verbeeld door alle patiënten die Ben in zijn praktijk krijgt, die over hun angsten vertellen. Angsten die gaan over urban legends, en van bang zijn in tweeën te worden gehakt, tot verlaten worden, reële en irreële angsten komen voorbij. Angst is bij uitstek waar het in horror om gaat. Horror verhalen worden gebruikt om deze angsten te bezweren, te vangen en op een veilige manier te verwerken of onder ogen te zien. Wat ook letterlijk zo door Ben wordt gezegd.

Aangezien in dit eerste seizoen het niet alleen gaat om het thema angst, maar ook een anthologie is over het huis, binnen deze horror anthologie serie, maakt van dit eerste seizoen gelijk een metaverhaal, dat erg sterk de toon en het idee van deze hele serie neerzet en dat is erg knap gedaan. Dat hier vervolgens vooral de personages voor worden gebruikt in plaats van enkel beelden om het eng te maken, maakt deze serie ook heel sterk.

Constance Langdon and Moira O’Hara/ FX

Horror clichés vernieuwd

Maar niet alleen de typische horror thema’s komen voorbij, ook alle horror clichés. Er is een aflevering over Halloween en dat de geesten dan vrij rond kunnen lopen. Er dwalen geesten door het huis, sommigen weten niet dat ze dood zijn en anderen zijn kwaadwillend, terwijl sommigen alleen maar rust willen vinden. Er is een liefdesverhaal tussen een mens en een geest. Violet heeft speciale gaven waardoor zij geesten kan zien. Vivien wordt langzaam gek gemaakt. Ben wordt meer en meer een seksistische man. Er is een creepy Frankenstein baby, genaamd Infantata. Er is een misvormd kind. Een evil baby, waanzin, moord en verraad. Alles wat ooit al voorbij is gekomen met haunted house verhalen en geesten, wordt dankbaar gebruik van gemaakt in deze serie en omgetoverd tot een heel nieuw en fris verhaal, waarbij alles samenkomt.

De bewoners van het huis

Er zijn verschillende personages die hun opwachting maken en die een voor een worden geïntroduceerd. Allereerst komt Constance Langdon, de buurvrouw langs, een eigenaardige een vreemde vrouw die zich erg opdringt. Zij heeft een volwassen dochter Adelaide, Addy, die het downsyndroom heeft en die telkens haar weg naar binnen weet te vinden, tot groot ongenoegen van Vivien. Het wordt al snel duidelijk dat Constance en Moira O’Hara elkaar al jaren lang kennen, maar hoe precies dat blijft nog even geheim. Wat wel erg vreemd is aan Moira is dat Vivien haar als oudere vrouw ziet, terwijl Ben haar ziet als een jonge wulspe vrouw, met een te kort huishoudrokje en die allemaal seksuele handelingen bij en met hem wil verrichten.

Maar er is ook iets vreemd aan de hand met de eerste patiënt van Ben, Tate een zeventien jarige jongen met psychische problemen. Niet alleen heeft hij dromen van een school shooting waarbij hij de dader is, maar hij wordt ook verliefd op Violet en deelt haar macabere instelling met haar.

Dan duikt er een ook rare man op, genaamd Larry Harvey, die aan zijn linkerhelft is verbrand die Ben waarschuwt voor het huis en hem blijft lastig vallen. Maar niet alleen Larry valt Ben lastig, want ook Hayden McClaine, de studente waarmee hij is vreemdgegaan, blijkt zwanger en staat plotseling bij hem op de stoep. Tenslotte zijn er ook de verschillende geesten die iets meer op de achtergrond spelen, die of in het huis zijn gedood of er hebben gewoond of beiden. Alle verhalen met deze personages worden mooi met elkaar verweven en komen tenslotte tot een bizarre climax, wanneer Vivien moet bevallen.

Het Huis

Dit laatste heeft alles te maken met het grootste personage van het verhaal; het huis zelf. Want het huis gebruikt zijn bewoners, niet alleen drijft het hen tot waanzin, moord en de dood, maar het lijkt een sinister plan te hebben, dat al begint met degene die het huis liet bouwen, Dr Charles Montgomery en zijn vrouw Nora. Wanneer hun kind wordt vermoord, gaat Charles tot het uiterste om het kind als een Frankenstein baby weer tot leven te wekken, met monsterlijk resultaat. Nora, als geest blijft echter verlangen naar een baby, en dit thema komt telkens terug bij iedere nieuwe bewoner, alsof het huis een kind verlangt en dat door middel van de bewoners, op welke manier dan ook wil verwezenlijken. Met een duivels resulaat.

American Horror Story: Murder House is een stijlvol, mooi en origineel in beeld gebracht verhaal over een haunted house. Er wordt evenveel aandacht besteed aan mysterie als aan horror. Alhoewel er seks en geweld in voorkomen, wordt het nooit grof of banaal enkel om te shockeren. Het past in de serie en bij de achtergrond van de personages. Dat levert een spannende, verrassende en soms enge, maar vooral creatieve en originele serie op. Met goed camerawerk, goed neergezette personages, sterk acteerwerk en een goed in elkaar gezet verhaal waarbij heel veel verschillende aspecten van zowel horror als een haunted house en geesten aan bod komen, is dit een hele aantrekkelijke serie om te kijken. Dat naast Constance ook het hondje van Vivien, Hallie het overleeft is nog een bonuspunt.

Wist je dat?

Het huis ook al eens te zien was in Buffy the Vampire Slayer in de aflevering “Fear itself” (S4, ep4), waarin het huis fungeert als House of Horrors tijden Halloween en tot leven komt.

Wil je meer lezen over alle personages en oud-bewoners en hoe het hele verhaal omtrent het Murder House in elkaar zit? Klik dan op onderstaande link: