Serie Review: Doctor Who Seizoen 5

review series doctor who season 5
meet the eleventh Doctor/ BBC

Een nieuwe headwriter, Steven Moffat, een nieuwe companion Karen Gillan, én een nieuwe Doctor, Matt Smith. Een heel nieuw seizoen met de nodige veranderingen. En dat is te merken.

In seizoen 1 tot en met 4 ging het vaak nog over vrij onschuldige en begrijpelijke dingen en waren die seizoenen uitermate geschikt voor zowel kinderen als volwassenen. Het nieuwe seizoen echter is volwassener, enger, er worden diepere thema’s aangesneden en de TARDIS en de complexiteit van tijdreizen spelen pas echt een grote rol. Dit seizoen is sneller, spannender, komischer en veel ingewikkelder. Soms misschien iets te ingewikkeld.

In de laatste dubbele aflevering van de tiende Doctor The End of Time, zagen we een Doctor die in zijn eentje reisde, na de epische battle tegen de Daleks, gesteund door al zijn eerder companions, Rose Tyler, Martha Jones, Donna Noble en zelfs Jackie Tyler, Mickey, Captain Jack Harkness en Sarah Jane Smith. En dat het niet goed is voor hem om alleen te blijven, bewezen de vier Specials wel, die tussen het vierde en vijfde seizoen werden uitgezonden van 2008 tot 2010.

Na zijn regeneratie naar de elfde Doctor wordt het dus weer tijd om een nieuwe companion te zoeken. En bij toeval wordt dat Amelia Pond. Terwijl de TARDIS crasht, valt hij in de tuin van een jonge Amelia, in het jaar 1996. Zij nodigt hem binnen, terwijl de Doctor probeert uit te vinden wie hij nu is. Amelia denkt namelijk dat haar gebeden zijn verhoord, want er zit een vreemde scheur in de muur van haar slaapkamer. Het blijkt een scheur in tijd en ruimte te zijn en het is voor de Doctor een raadsel hoe het daar komt. De TARDIS is nog niet helemaal gerepareerd, dus maakt de Doctor een proefritje en belooft haar zo weer terug te zijn.

Amelia wacht, met haar koffertje gepakt, maar in plaats van 5 minuten blijft hij 12 jaar weg. Amelia is inmiddels opgegroeid tot Amy en is nogal boos op de Doctor omdat iedereen dacht dat ze hem, haar “Raggedy Doctor,” had verzonnen. Bij terugkomst ontdekt hij dat een alien gevangene kon ontsnappen door de scheur in haar slaapkamer, die hij weet te vangen zowel met de hulp van Amy als haar vriendje Rory. Zonder afscheid te nemen gaat de Doctor er weer vandoor en komt twee jaar later weer terug bij Amy die alsnog toestemt om met hem mee te gaan. Terwijl de TARDIS met de Doctor en Amy verdwijnt, op naar hun eerste avontuur samen, blijft haar trouwjurk onaangeroerd hangen, klaar voor de volgende dag…

review series doctor who season 5
The Doctor, Amy and Rory trapped in a dreamworld/ BBC

De Doctor en Amy Pond en Rory

In dit seizoen wordt de Doctor gespeeld door Matt Smith, met zijn toen 27 jaar, de jongste Doctor ooit. En niet alleen dat maakt deze Doctor speciaal, ook de vertolking van zijn Doctor is anders dan anders. Matt Smith blinkt uit in het fysieke clowneske, waardoor hij zowel een vrij drukke, erg mimieke vooral in het gezicht en ledematen, en komische Doctor is. Deze Doctor is vrij extravert, en misschien een tikkeltje impulsief. Daartegenover staat de altijd serieuze kant, de last die hij altijd op zijn schouders draagt en het respect voor elk levend wezen en de verantwoordelijkheid die hij telkens neemt, nooit op een zijspoor. Want dat is in wezen wie de Doctor is.

Wat deze Doctor onderscheidt van de eerdere Doctors van deze nieuwe serie is dat hij zich oprecht interesseert voor mensen en hun gewoonten respecteert, wat resulteert in hilarisch gedrag van zijn kant en akward situaties, wat voor mensen de normaalste dingen zijn. Hij vindt het totaal niet erg om te socialiseren met Amy en Rory, is op hun vrijgezellenfeestje en zelfs hun trouwdag aanwezig. Maar zijn integratie stijgt pas tot grote hoogten wanneer hij een tijdje als huurder bij een man genaamd Craig gaat inwonen. Dit alles maakt de elfde Doctor tot de menselijkste Doctor en tegelijkertijd de raarste mens.

Zijn nieuwe companion Amy Pond (Karen Gillan), ontmoet hij wanneer zij nog maar zeven is en hij net is geregenereerd en hij met de TARDIS in haar tuin crasht. Door Amy ontdekt hij dat fish fingers en custard nu zijn lievelingsmaaltje is, wat tussen hen altijd een dingetje zal blijven. Ondanks dat niemand de Doctor heeft gezien en zij twaalf jaar op hem heeft gewacht en niemand haar gelooft, blijft zij geloven in de Doctor. Dat blijkt uit alle knutseltjes die ze heeft gemaakt van de Doctor en de TARDIS. Hun ontmoeting verloopt niet echt vlekkeloos, maar dat zet wel de toon, dat Amy vol vertrouwen blijft hebben in de Doctor, maar ze ook op zichzelf vertrouwt. Dat Amy de bijnaam The Girl Who Waited krijgt, begint dus als ze geduldig twaalf jaar op de Doctor wacht. Dat ze die naam nog eens waar maakt, blijkt uit een aflevering met deze titel in het zesde seizoen.

De band die de Doctor en Amy ontwikkelen is vooral gebaseerd op vriendschap. Amy kust de Doctor weliswaar een keer hartstochtelijk, maar zo komt ze erachter dat ze niet voor elkaar bestemd zijn. Wie wel voor haar bestemd is, en andersom, is haar jeugdvriendje en uiteindelijk, het heeft even geduurd, haar grote liefde Rory Williams. Ze laat hem de eerste keer weliswaar achter, op de dag voordat ze gaan trouwen, maar aangezien de TARDIS toch door de tijd kan reizen… Dus moet de Doctor wel eerst even ingrijpen om haar dat te laten inzien. En dat doet hij op hilarische wijze door binnen te vallen op het vrijgezellenfeestje van Rory en hem en Amy samen uit te nodigen in de TARDIS als cadeautje. Vanaf dat moment is ook Rory als vaste companion van de partij, totdat er iets vreselijks gebeurt. Ook dit heeft alles te maken met de scheur in tijd en ruimte, die hen overal lijkt te achtervolgen.

De afleveringen

Natuurlijk worden er weer veel plaatsen en tijden bezocht en krijgen ze met verschillende vijanden te maken. De Doctor neemt Amy naar de kolonie Great Britten in het universum op een ruimteschip (‘The Beast Below’), naar het Engeland in de oorlog waar ze Winston Churchill ontmoeten en een Dalek (‘Victory of the Daleks’). Ze komen de Weeping Angels weer tegen. En de mysterieuze Dr. River Song (‘The Time of Angels’ & ‘Flesh and Stone’). En vanaf de zesde aflevering besluiten ze ook Rory mee te nemen, waar ze naar het oude Venetië gaan (‘The Vampires of Venice’). Ze raken in een gevaarlijke droomtoestand (‘Amy’s Choice’). En diep onder de aarde ontmoeten ze Silurians, reptielachtige wezens die als eersten de aarde bewoonden, maar vanwege een meteorenregen die de dinosauriërs deed uitsterven zich onder de aarde verborgen (‘The Hungry Earth’ & ‘Cold Blood’). Ook ontmoet Amy Vincent van Gogh (‘Vincent and the Doctor’). En huurt de Doctor vermomt als een aardling een kamer (‘The Lodger’).

review series doctor who season 5
The Doctor posing as a human/ BBC

De scheur in de muur

Terwijl de scheur hen door het hele seizoen achtervolgt, zijn de Doctor, Amy en Rory zich daar niet altijd van bewust. In de vierde en vijfde aflevering vangen ze al een glimp op wat de scheur doet wanneer je ermee in aanraking komt: het wist je uit de geschiedenis alsof je nooit hebt bestaan. Helaas moeten ze dat ook zelf ondervinden, wanneer Rory per ongeluk wordt gegrepen door de scheur. Hij verdwijnt alsof hij nooit heeft bestaan. Terwijl de Doctor zich nu moet bekommeren om Amy, lijkt er met haar niets aan de hand te zijn, Rory heeft immers nooit bestaan, maar toch voelt ze ergens aan dat ze iets mist. Dat gevoel zal aan het einde van dit seizoen nog erg van pas komen.

Want in de laatste twee afleveringen ‘The Pandorica Opens’ & ‘The Big Bang’ zijn we dan eindelijk bij de rode draad aanbeland: de scheur in de muur van Amy’s slaapkamer. Waar de Doctor en Amy ook gingen, overal waar ze geweest waren achtervolgde de scheur hen. Een scheur die wanneer je erin valt of je absorbeert, je gewist wordt van het bestaan; het is alsof je nooit geboren bent. De Doctor vermoedt ook dat deze scheur is ontstaan door een enorme explosie waardoor er tijd energie door de scheur het universum in lekte. In deze afleveringen speelt de Pandorica, de ultieme gevangenis, een hoofdrol, alsook Amy en Rory en River Song. De afleveringen zijn zowel spannend als complex en zelfs zo complex dat het even duurt voordat alles zo ongeveer is opgehelderd.

Voor wie wil weten hoe het allemaal precies zit, aangaande de gebeurtenissen uit de laatste afleveringen kan hier verder lezen.

Favoriete afleveringen

De afleveringen die er voor mij uitsprongen was onder andere de eerste, en dan vooral het stuk waarin de nieuwe Doctor kennis maakt met de jonge Amy. De tweede aflevering vond ik erg mooi en zielig. En dat kan ook gezegd worden van de aflevering waarin Amy kennis maakt met Vincent van Gogh, erg mooi en tragisch tegelijk. Ook de aflevering waarin de Doctor een kamer huurt bij James Corden, die Craig Owens speelt en een top personage is, met een krachtig thema; de wens om thuis te blijven waar je bent, omdat daar datgene en diegene is dat jouw gelukkig maakt. Iets wat in contrast staat met het vluchtgedrag van de Doctor en ook van Amy. Dat de Doctor zich als echt mens moet gedragen is echt hilarisch.

De aflevering waarin Amy, Rory en de Doctor in een droomwereld terecht komen, laat mooi de relatie zien tussen Amy en Rory en welke rol de Doctor daarin speelt. De afleveringen waarin de Weeping Angels opduiken zijn lekker spannend en creepy en daar ontmoeten we voor de tweede keer River Song. En natuurlijk de laatste twee afleveringen zijn heerlijk episch. En niet alleen dat. De epische strijd tegen het einde van het universum dat zelfopoffering vergt van de Doctor, en zijn wederopstanding door Amy, is magisch en mooi en een Doctor Who waardig avontuur, dat verder durft te gaan dan de voorgaande vier seizoenen. De laatste scène besluit met waar het in Doctor Who over gaat en tevens in uitbundige euforie.

Het vijfde seizoen van Doctor Who met aan het roer Steven Moffat duikt er gelijk goed in. We worden niet alleen getrakteerd op allemaal nieuwe verhalen, werelden en aliens, maar een enorm spannende en raadselachtige rode draad die zich de volgende seizoenen nog verder gaat ontrafelen. Met de nieuwe elfde Doctor die weer een geheel andere gestalte weet te geven aan de Doctor, wat voor veel humor, dynamiek en speelsheid zorgt en een nieuwe companion Amy Pond, die fantastisch is samen met haar verloofde Rory, geeft dit een nieuwe epische draai aan het Doctor Who universum, waarin tijdreizen, paradoxen en allerlei andere complexe lijnen centraal staan. Want het zesde seizoen neemt het een nog heftigere wending wanneer de Doctor ten strijde trekt.

Wil je meer lezen over Doctor Who? Klik dan op onderstaande links:

• Doctor Who (2010)
  • Season: 5