Serie Review: Supernatural Seizoen 10

review series supernatural season 10
Dean is a demon/ The CW

In dit tiende seizoen van Supernatural is er geen epische strijd gaande, maar maken we wel kennis met nieuwe vijanden, moeten we helaas afscheid nemen van weer een geliefd personage en staat de Mark of Cain wederom centraal.

Seizoen negen draaide om Abaddon een Knight of Hell en was de reden waarom Dean van Cain de Mark of Cain kreeg om zo de First Blade te kunnen gebruiken om haar te verslaan. Sam en Dean hebben hun intrek genomen in de Bunker van de Men of Letters waarvan zij de erfgenamen zijn en is hun nieuwe thuisbasis geworden. We moesten helaas afscheid nemen van Kevin, maar ook van Garth die nu een weerwolf is. Het lukte Cass en Sam en Dean om de poort naar de hemel weer te openen en om Metatron gevangen te nemen, maar in het slotstuk van het negende seizoen vocht Dean tevergeefs met Metatron en moest het met de dood bekopen. Maar de Mark laat Dean niet zomaar los en in plaats van werkelijk te sterven, opent Dean in de laatste scène zijn ogen, die zwart zijn…

Dean is door de Mark direct een demon geworden en gaat op stap met Crowley die het wel ziet zitten om bff’s te worden. Maar al gauw merkt Crowley dat hij Dean niet in de hand heeft. De Mark krijgt steeds meer vat op Dean. Ondertussen zoekt Sam naar Dean om hem te genezen van de demon in hem. Dat lukt met behulp van Cass en Dean wil zo snel mogelijk weer gaan jagen om maar niet aan de Mark toe te geven. Maar het probleem van de Mark is dat het wil dat Dean moordt en het zal niet heel lang meer duren voordat de Mark Dean helemaal zal overnemen.

Op hun hunts en zoektocht naar hoe ze de Mark van de arm van Dean kunnen verwijderen, komen ze nieuwe vijanden tegen, waaronder de eeuwenoude heks Rowena MacLeod en tevens de moeder van Crowley. Maar ook krijgen ze te maken met de familie Styne, die in werkelijkheid Frankenstein heet, die hen wil beletten The Book of the Damned in handen te krijgen, waarin alle vloeken staan en hoe zij kunnen worden opgeheven. Ze worden bijgestaan door Cass die nog altijd zijn Grace kwijt is en ook zijn eigen zorgen heeft. Maar ook door Crowley die heel wat te stellen heeft met zijn manipulerende moeder en de Winchesters boven haar verkiest. En natuurlijk zien we Charlie weer terug.

review series supernatural season 10
Sam and Dean back together in the Bunker/ The CW

De rode draad

De enige rode draad in dit seizoen is de Mark of Cain. Of beter gezegd hoe ze van de Mark af kunnen komen. Er is geen epische strijd of epische nemesis, maar slechts dit grote probleem dat opgelost moet worden, wat vrij traag verloopt, evenals vele andere afleveringen die een veel trager tempo hebben dan dat we gewend zijn. Daar dit een vrij magere rode draad is, wordt dit opgevuld met nieuwe personages.

Zo maken we allereerst kennis met Rowena, de moeder van Crowley. Zij weet zich in te werken in zijn koninkrijk en vervolgens krijgen we veelal Crowley te zien, verveeld en regerend op zijn troon, wat een beetje middeleeuws aandoet, evenals de Queen Mother die hem manipulerend in zijn oor fluistert. Dit zorgt voor veel gesprekken tussen hen, waardoor Crowley als personage een beetje blijft steken. Wel krijgt hij hierdoor meer diepte doordat we zien dat hij eigenlijk verlangde naar een echte vriend en die zag in Dean en graag wel een liefhebbende moeder zou willen, waardoor hij zich iets te lang door haar laat manipuleren. Maar zij op haar beurt beschuldigt hem ervan het schoothondje te zijn van de Winchesters. Daardoor lopen we wel een hoop zwarte humor, sarcastische opmerkingen en valse plannetjes van Crowley mis, die juist zoveel swung gaven aan de serie.

Maar hij is niet de enige die afgeleid is. Want Cass is ten eerste bezig om roque engelen terug naar de hemel te sturen samen met een ander engel, Hannah, dan moet hij ervoor zorgen dat hij zijn geleende Grace niet opbrandt en tenslotte komt hij Claire op het spoor, de dochter van Jimmy, zijn Vessel. Het gaat niet goed met haar en is op het verkeerde pad terecht gekomen. Maar liefst drie afleveringen worden er aan haar besteed en dat is niet zonder reden.

De Wayward Sisters

Want dit jaar, in 2018, gaat er nu wel een spin off  van start, genaamd de Wayward Sisters. In de hoofdrollen alleen maar sterke vrouwen in een supernatural serie. Spil in de serie is Jody Mills, die haar sporen in Supernatural ruimschoots heeft verdiend. Want ook dit keer duikt ze weer een aantal keer op. Wat overigens een grappige aflevering oplevert wanneer zij verplicht op Sheriff Retreat moet, daar Donna Hanscombe leert kennen uit ‘The Purge’ (S9, ep 13). En ook Donna zal een rol spelen in de Wayward Sisters die de kick off heeft in Supernatural seizoen 13 aflevering 10 die als pilot zal dienen. Al bij Jody woont Alex een meisje dat Sam en Dean gered hebben van vampiers in ‘Alex Annie Alexis Ann’ (seizoen 9, aflevering 19). En nu Cass Claire heeft geholpen en op het goede pad wil houden, sturen ze haar ook naar Jody. Door al deze personages al een goede achtergrond te hebben gegeven in Supernatural hebben ze een sterke basis om mee te beginnen. Het zijn allemaal vrouwen, waarvan we de reden weten waarom zij hunters zijn geworden, echte personages die waarschijnlijk een erg goede serie zal opleveren.

PS: Helaas volgens een laatste update gaat deze serie (vooralsnog) niet door. Balen!

Losse afleveringen

Dat neemt echter niet weg dat er veel afleveringen dit seizoen zijn besteed aan andere dingen dan aan een rode draad. Het leidde niet alleen de personages af, maar ook de kijkers. Er zitten een aantal zeer sterke en leuke afleveringen tussen, waaronder Fan Fiction’ die een hele komische en originele meta-aflevering is, die met kop en schouders boven de andere losse afleveringen uitsteekt dit seizoen. Maar de issues en dingen waarmee Cass en Crowley te maken krijgen zijn te aards, te gewoon. De manier van vertellen is af en toe iets te traag, er wordt erg veel gepraat en er is weinig actie en de algehele epiek ontbreekt. Toch zijn veel afleveringen leuk en sterk geschreven. Ook zien we Bobby even terug in de hemel en is hij de aanleiding van een aflevering die geheel in het teken staat van Cluedo, wat erg grappig is gedaan.

review series supernatural season 10
Crowley and his mother Rowena, an unhappy reunion/ The CW

Rowena, Cole en de Styne Family

Maar wat mij persoonlijk het meest dwars zat, waren de nieuwkomers Rowena, Cole Trenton en de Styne familie. Rowena is een pain in the butt. Zij is irritant, een herrieschopper, verziekt het leuke personage Crowley en voelt een beetje zeurderig aan. Maar bovenal lijkt zij meer functioneel voor het plot, dan dat haar personage een leuke frisse wending aan de serie kan geven. Dit is een personage dat wat mij betreft tot nu toe in Supernatural het minst geslaagd is en ook geen leuke toevoeging is. Maar dat is mijn persoonlijke mening, want voor anderen kan zij juist wel een leuke toevoeging zijn.

Cole Trenton is een man die plotseling opduikt om Dean te doden. Want ooit hebben de Winchesters zijn vader gedood, die zonder dat hij het wist een monster was. Het is een zijstapje dat niet per se veel toevoegt, maar wat herrie schopt in het seizoen.

Maar de familie Styne, lijkt er helemaal functioneel bij de haren zijn bijgesleept. Van origine de Frankensteins, wordt ook dit klassieke verhaal met Supernatural verweven. Maar dit slaat wat mij betreft een beetje de plank mis. Lovecraft en Frank L Baum en Oz, waren een geinige toevoeging van het Supernatural universum en hadden te maken met de Men of Letters, wat een interessante wending juist gaf aan het negende seizoen. Frankenstein lijkt een beetje uit de lucht te vallen en zijn ook alleen maar functioneel. En dan doen ze ook nog het meest onvergeeflijke: zij doden Charlie!

Charlie Bradbury

Charlie is wederom een zoveelste slachtoffer dat sterft voor de Winchesters, uit loyaliteit, liefde en vertrouwen. Een fout die ook Kevin maakte, als het al een fout is. Charlie was een hele leuke toevoeging van Supernatural, het “kleine zusje”, superslim, sterk, grappig, nerdy en een frisse wind met een frisse blik. Haar gevoel voor familie bracht haar weer terug naar Sam en Dean evenals haar hang naar avontuur. Dat kreeg ze in het vorige seizoen, toen ze ontdekten dat Frank L Baum een Man of Letters was en dat Dorothy zijn dochter en hunter was en dat Oz met alles er op en er aan echt bestaat. Na de Wicked Witch te hebben verslagen, nam Dorothy Charlie mee naar Oz en kreeg ze haar echte avonturen. Daar hadden ze dus ook best een spin off van mogen maken!

Wanneer Charlie weer terugkeert uit Oz, is zij vastbesloten om Dean te helpen de Mark weg te krijgen. Zij komt de Book of the Damned op het spoor en krijgt hierdoor de Styne familie achter zich aan. Ze moet samenwerken met Rowena om het boek te ontcijferen. Dat levert zowel een harde waarheid op die helaas uitkomt, want Rowena zegt hetzelfde tegen Charlie als wat Crowley tegen Kevin zei het vorige seizoen. Maar het levert ook wat komische momenten op.

Charlie heeft in dit seizoen bewezen dat ze een kickass hunter is, lief, grappig, slim en erg waardevol voor Sam en Dean op emotioneel als op huntervlak. Daarom is het eeuwig zonde dat dit prachtige personage al zo snel en zo stupide werd afgemaakt. Dat is de enige makke van Supernatural. De focus moet immer op Sam en Dean zijn gericht zodat sommige erg geliefde personages dit met hun leven moeten bekopen, of andere personages die te veel ruimte gingen opeisen, even aan de kant worden gezet. Want zo leek dat dit seizoen bij Cass en Crowley te gebeuren.

review series supernatural season 10
the swan song of Charlie, she wil be missed/ The CW

Sam en Dean en de Darkness

De eeuwige strijd tussen Sam en Dean wie zich voor wie moet opofferen, wie naar de dark side trekt en wie nu weer moet liegen uit bescherming voor de ander, gaat immer voort. Dit keer is het Dean die letterlijk een demon wordt en vervolgens door de Mark afglijdt naar de dark side. Nu is het de beurt aan Sam om hem te redden, met een aantal leugentjes om bestwil. Terwijl wij en zij nu ook wel weten dat ze dat niet moeten doen en dat de waarheid altijd uitkomt.

Dat neemt een hoogtepunt in de laatste aflevering, waarin Dean niet meer kan vechten tegen de Mark en aan het doden slaat en uiteindelijk Death oproept en hem vraagt of hij hem wil doden. Death antwoordt echter dat dat niet mogelijk is. Hij vertelt ook nog iets anders, namelijk dat de Mark van origine een slot en sleutel is dat The Darkness achter slot en grendel houdt. Nu Cain door Dean is gedood, zou Dean de Mark aan een ander moeten overdragen zodat de Darkness opgesloten blijft. Hierop stelt Death voor om Dean naar een veilige plek in het universum kan brengen zodat hij niemand meer kwaad kan doen op voorwaarde dat hij Sam doodt, omdat deze anders alles zou doen om Dean weer terug te halen en dan alle ellende vervolgens weer opnieuw begint. Dean en Sam zijn uiteindelijk bereid om zich op te offeren, maar in plaats van Sam te doden, doodt Dean Death met zijn eigen zeis. Op datzelfde moment is het Rowena gelukt om de spell uit te voeren en de Mark te laten verdwijnen. Waarop de Darkness vrij is gekomen.

In het tiende seizoen van Supernatural ontbreekt het aan epiek, gaat er weer iemand dood, namelijk de geliefde Charlie, maken we kennis met de moeder van Crowley, Rowena, speelt hekserij een grote rol en zorgt de Mark ervoor dat Dean naar de dark side wordt getrokken. Het is een seizoen die een goede opbouw heeft voor de spin off Wayward Sisters, maar zelf verder niet erg interessant is qua rode draad. Sommige losse afleveringen zijn sterk en origineel, maar een sterke cohesie in het gehele seizoen ontbreekt wel een beetje. Misschien is het een tussenseizoen. In ieder geval is het een opstapje naar het elfde seizoen. En dat seizoen is wel het meest epische ooit.

Leuk weetje: Dat Sam in de eerste afleveringen met zijn arm in een mitella loopt, is echt. Dat kwam namelijk door een leuk worstelpartijtje tussen Jared Padalecki en Osric Chau.

Wil je meer lezen van Supernatural? Klik dan op onderstaande links:

• Supernatural (2014)