Serie Review: Supernatural Seizoen 9

review series supernatural season 9
the boyband is back together/ The CW

Het negende seizoen van Supernatural is er een vol afwisseling, waarin veel gebeurt en waarin het dit keer Dean is die langzaam afglijdt naar de dark side.

Aan het einde van het achtste seizoen, weerhield Dean Sam er van om door te gaan met de proeven om de Gates of Hell voor eens en voor altijd te sluiten, omdat dit de dood van Sam zou betekenen. Metatron, de griffier van God, wist Cass te bedriegen door hem eveneens drie proeven te laten doen om ook de hemel af te sluiten, zodat alle engelen gedwongen rond de tafel moesten gaan zitten om al hun conflicten op te lossen. Echter dat was niet zijn werkelijke plan. Want in plaats van de hemel af te sluiten door middel van proeven, bleek het een spell te zijn om alle engelen uit de hemel te gooien naar de aarde en dat schouwspel was waar het achtste seizoen mee eindigde.

Sam is ernstig verzwakt na de drie proeven, zo verzwakt, dat hij in een coma terecht komt. Dean bidt tot Cass, maar ook Cass is door Metatron de hemel uitgeworpen en hij heeft tevens zijn Grace gestolen. Zonder Grace en zonder vleugels, is Cass praktisch mens. Een andere engel, Ezekiel, verhoort het gebed van Dean en komt om hem te helpen. Ezekiel zelf is ook verzwakt door zijn val uit de hemel en stelt voor om in Sam te gaan om zo hemzelf als Sam te genezen. Maar Sam mag hier niets van weten, want wanneer hij Ezekiel uit zich bant, voordat hij is genezen, zal hij sterven.

Ondertussen houdt Dean Crowley gevangen in zijn kofferbak, die nu nog steeds na de derde proef een greintje menselijkheid in zich heeft en daarna houdt Dean hem gevangen in de bunker. Zo kunnen Sam en Dean hem nog gebruiken om uit te vogelen hoe ze de poorten van de hemel weer open krijgen. Cass weet contact op te nemen met Dean en vertrekt al liftend, lopend en werkend naar de bunker van de Men of Letters.

En dan is er nog Abaddon, de laatst overgebleven Knight of Hell, die weer tot leven is gewekt en zij zint niet alleen op wraak, maar wil de hel overnemen. Hierdoor worden Sam, Dean en Crowley gedwongen om samen te werken tegen Abaddon en komen ze het enige wapen op het spoor dat een Knight of Hell kan doden; de First Blade. Terwijl er een strijd gaande is om de macht over de Hel, woedt er een burgeroorlog onder de engelen op aarde. Er zijn twee fracties opgestaan, maar een derde is het gevaarlijkste van allemaal. Want Metatron is niet alleen van plan om de macht over de hemel en de engelen te krijgen, maar om de nieuwe god van de mensen te worden, en met het engelen tablet heeft hij krachten die vergelijkbaar zijn met die van een god.

review series supernatural season 9
Cass likes being human/ The CW

Sam en Dean

De gemoederen laaien weer hoog op tussen de broers. Want Sam is het helemaal niet eens met de acties van Dean. Sam was bereid te sterven om de poorten van de Hel te sluiten. Sam noemt Dean egoïstisch en bang om alleen te zijn. Hij meent dat Dean bereid is om zichzelf op te offeren, zolang hij maar niet degene is die op aarde achter moet blijven. Sam heeft hier maar deels gelijk in, wat toen Sam met Lucifer in de kooi in de hel sprong, heeft Dean een tijdje een rustig leven geleid samen met Lisa en Ben, maar die zijn nu ook uit de picture. En nu ook Bobby er niet meer is, zou Dean voor het eerst echt alleen blijven.

Maar we zien ook in een flashback aflevering van Dean dat het zorgzame voor Sam niet enkel voort komt uit egoïsme. Want het blijkt dat Dean in zijn jeugd een tijdje in een opvanghuis voor jongens heeft gezeten en dat hij daar helemaal opbloeide. Hij deed het goed op school, had een vriendinnetje en zou voor het eerst naar een schoolbal gaan. Sonny de baas van die tuchtschool wilde bij John pleiten dat Dean kon blijven, maar ondanks dat Dean het er naar zijn zin had en eindelijk kans had op een normaal leven, kon hij Sam niet alleen achter laten bij John. Hij koos dus voor Sam en niet voor John of het huntersbestaan. Het laat zien dat Sam voor Dean zijn hele leven was en dat Sam beschermen zijn enige taak was. Dat hij slechte keuzes heeft gemaakt om Sam te beschermen in plaats van de wereld en vervolgens een aantal dingen voor hem heeft verzwegen, wederom om hem te beschermen, zijn daarom zeer begrijpelijk. Dat Sam nu al lang volwassen is en zijn eigen keuzes moet en kan maken, dat ziet Dean nog steeds heel moeilijk in.

De rode draad

Er zijn dit seizoen meerdere rode draden die door elkaar lopen en met elkaar te maken hebben. Abaddon is een grote vijand van dit seizoen, waardoor Dean en Sam gedwongen worden om met Crowley samen te werken. Dat levert hele leuke momenten op met de immer sarcastische Crowley. Maar ook nemen we weer een kijkje in het verleden waarin Henry Winchester samen met Josie Sands op hun laatste klus gaat voordat ze officieel worden ingewijd als Men of Letters. En zien we dat Abaddon eigenlijk Henry wilde bezitten, maar dat Josie zich voor hem opofferde, zodat hij bij zijn gezin kon blijven. Hierdoor komen we nog meer te weten over de familie geschiedenis van Sam en Dean, maar wordt ook het hele Men of Letters concept meer in het Supernatural universum geïntegreerd.

Ezekiel neemt bezit van Sam, maar wil dat Cass uit de buurt blijft omdat iedere engel achter hem aanzit en zo ook hij gevaar loopt. Ezekiel blijkt overigens niet te zijn wie hij zegt dat hij is. Metatron speelt ondertussen vuile spelletjes en ziet deze hele machtsstrijd als een verhaal dat hij zelf orchestreert. De engelen voeren ondertussen strijd met elkaar, maar wenden zich uiteindelijk weer tot Cass voor leiding. En Dean gaat op zoek naar de First Blade om Abaddon te verslaan, waarbij ze stuiten op Cain, de eerste moordenaar.

De Mark of Cain

Deze nieuwe speler, brengt niet alleen een hele nieuwe verhaallijn met zich mee die zich ook weer voortzet in het volgende seizoen, maar geeft een leuke draai aan het bijbelverhaal over Kain en Abel. Cain heeft weliswaar zijn broer Abel gedood, maar alleen omdat Abel verleid werd door Lucifer. Abel meende met God te praten, maar dat was in feite Lucifer. Abel geloofde Cain niet, waardoor deze zich genoodzaakt voelde om een deal te sluiten met Lucifer. Zo werd de eerste demondeal gesloten. De ziel van Abel zou naar de hemel gaan in ruil voor de ziel van Cain, maar daarvoor moest Cain zelf zijn broer doden, om hem te redden. Hierdoor ontstond de Mark of Cain op zijn arm. En werd het wapen waarmee hij zijn broer doodde, de First Blade. Maar Cain wilde niet in een moordenaar veranderen, wat de Mark van hem wilde maken, en doodde zichzelf. De Mark echter wilde hem niet loslaten en zo veranderde Cain in een demon. Nadat Dean samen met Crowley Cain heeft opgespoord zonder dat Sam hier iets vanaf weet, weet Dean nog niets van deze informatie. Dus stemt hij toe dat Cain hem ook de Mark geeft. Dat dit consequenties gaat hebben, kan of wil hij dan nog niet overzien.

review series supernatural season 9
Dean with the Mark of Cain and the First Blade/ The CW

Cass en Crowley

De bijdrage van Crowley aan dit seizoen is weer heerlijk sarcastisch en brengt leven in de brouwerij. Maar nog leuker wordt het aangezien Crowley nu verslaafd is aan mensenbloed, oftewel mens-zijn, nadat Sam de laatste proef, een demon weer mens maken, op Crowley had uitgevoerd en dat bijna was gelukt. Dat maakt Crowley een hele grappige demon-mens. En we leren zijn zoon Gavin kennen, die door Abaddon uit het verleden naar het nu wordt gehaald, om als onderpand tegen Crowley te gebruiken. Gavin is niet de slimste, en de vader-zoon band is erg komisch. Crowley is op zijn eigen manier zo charmant en charismatsich dat je al zijn zonden van de voorgaande seizoenen vergeeft. Dat is ook wat Dean doet en er een bromance ontstaan tussen hen, maar Sam is al het slechte van Crowley zeker niet vergeten.

Maar ook Cass is nu menselijk, wat eveneens voor hilarische situaties zorgt. Zo gaat hij werken in een supermarktje, denkt hij dat hij een date heeft en gaat hij soms weer mee op een case, wat weer erg komische situaties en opmerkingen oplevert. Ook leuk is dat Metatron op gegeven moment alle verhalen die ooit zijn gemaakt in het hoofd van Cass zet, zodat hij alle popculture referenties allemaal herkent, maar eigenlijk nog steeds niet helemaal snapt. Erg grappig natuurlijk.

De personages van Cass en Crowley drukken een grote stempel op dit seizoen en dat werkt erg goed uit. Ze zorgen voor een komische noot, ieder op hun eigen manier en verbeelden op een bovenmensenlijk niveau uit dat goed en slecht minder zwartwit is. Ze brengen roering in het verhaal, zijn stoorzenders voor Sam en Dean als hulpjes en geven comic relief voor de telkens maar weer moeizame relatie tussen Sam en Dean en hun broederliefde die groter is dan goed voor hen is. Ze geven een ander perspectief de ruimte en zorgen hiermee voor meer afwisseling in toon van het seizoen.

Kevin, Charlie, Jody en Garth

Charlie zien we helaas maar één keer in dit seizoen. Zij komt naar de bunker om hen te helpen en blijkt ondertussen zelf een kickass hunter die in de tussentijd heel veel kennis heeft ingehaald. Als het “jongere zusje” van Dean is zij een leuke aanwinst voor het team en brengt een leuke dynamiek met zich mee. Helaas is dit maar van korte duur, wanneer ze in de bunker per ongeluk de Wicked Witch van Oz bevrijden, en ook Dorothy. Na Lovecraft in het Supernatural universum betrokken te hebben, blijkt Frank L. Baum een Men of Letters te zijn geweest, bestaat Oz echt en is Dorothy zijn dochter die in werkelijkheid een hunter was. Na de Wicked Witch verslagen te hebben, valt er nog meer werk te doen in Oz en Dorothy vraagt Charlie mee. Die kan haar geluk niet op, want op aarde gewoon een hunter zijn is niet echt magisch vindt ze en ze verlangt naar LARPing maar dan met echte draken etc en magie. Dat betekent echter wel voor ons dat we haar voorlopig niet meer terugzien.

Wie we ook niet meer terugzien is Garth. Want na een tijdje van de radar te zijn verdwenen, komen Dean en Sam er achter dat hij een weerwolf is geworden en met een goede weerwolf familie leeft die niet op mensenharten leeft en blijkt hij getrouwd te zijn. Het is een leuke aflevering die weer eens laat zien dat niet alle ‘monsters’ slecht zijn en dat het ook ligt aan je eigen keuzes. Op dus een vreemde manier, maar dat past des te beter bij hem, is Garth dus ontsnapt aan het zware huntersbestaan en kan hij nu een gelukkig leventje leiden. Maar ook dit betekent weer dat we een erg leuk personage niet meer terug gaan zien.

Wie we gelukkig wel terug blijven zien, en zelfs in de spin off Wayward Sisters, is Jody Mills, wanneer zij samen met Sam en Dean een meisje genaamd Alex redt van een vampierenfamilie en haar in huis neemt. We zien een hele sterke en kwetsbare Jody, die zeker een hoofdrol in een nieuwe serie zou kunnen dragen.

En tenslotte Kevin. Nadat hij een beetje vastloopt met het vertalen van het Angel Tablet en hij gemanipuleerd wordt door Crowley, niet weet of zijn moeder Linda nog leeft en opgesloten zit voor zijn eigen veiligheid in de bunker, kan je al aanvoelen dat het niet goed met hem zal aflopen. Hij krijgt al weinig speeltijd en zijn karakter wordt niet verder ontwikkeld, en eigenlijk weet je al dat zijn verhaal en bijdrage aan Supernatural ten einde is gekomen. Het is zoals Crowley al zegt dat wanneer je nutteloos bent geworden voor Sam en Dean zij hem zullen laten vallen. Alhoewel dit niet het geval is, geldt dit wel script technisch. Kevin wordt gedood door Ezekiel, die in werkelijkheid Gadreel blijkt te zijn en die door Metatron is overgehaald om voor hem te werken.

Gadreel was de engel die de Hof van Eden moest bewaken en misleid werd door Lucifer en daardoor al die tijd in de gevangenis heeft gezeten in de hemel en nu door de val bevrijd is. Niet zozeer belust op wraak, maar om zijn naam te zuiveren, sluit hij zich bij Metatron aan, gelovend dat Metatron het beste voor heeft met de hemel. Ironisch genoeg, wordt hij wederom misleid. Dit zorgt ervoor dat Kevin hierdoor aan een vreselijk einde komt. Iets waar Dean zichzelf de schuld van geeft en dat Sam de daad nog kan voelen, omdat Gadreel in Sam zat toen hij Kevin vermoordde.

Maar de dood van Kevin heeft nog een klein staartje wanneer hij als geest in de bunker aan hen verschijnt en hij hen om hulp vraagt zijn moeder te zoeken. Linda wordt gevangen gehouden door Crowley en ze weten haar te bevrijden en Linda bewijst een sterkere vrouw dan ooit te zijn. Het geest-zijn van Kevin laat ook zien dat nu de hemelpoorten zijn gesloten, alle zielen die eigenlijk naar de hemel zouden moeten gaan, doelloos in de veil blijven steken. Een detail waar goed aan is gedacht. Linda neemt Kevin en het object waaraan hij is verbonden (net zoals we al zagen bij Bobby en zijn flask, het hoeft dus niet iets van het oude lichaam te zijn) mee naar huis en zo is ook hun verhaal afgesloten.

review series supernatural season 9
Kevin Tran and the Angel Tablet/ The CW

De afleveringen

Alhoewel er ook dit keer weinig monster of the week afleveringen zijn, is dit seizoen wel erg afwisselend, qua toon, verhaallijnen en sfeer. Er zijn veel sterke afleveringen die toch allemaal met de rode draad te maken hebben, maar vanuit verschillende perspectieven worden verteld, een andere sfeer hebben en toon. Metatron is een fantastische mad villain die sluw is en geheel anders dan dat we gewend zijn. Hij lijkt nog het meest op de drie nerds waartegen Buffy het op moest nemen in het zesde seizoen van Buffy the Vampire Slayer. Een sukkel, maar slim, manipulerend en altijd onderschat, belust op macht en wraak dat voortkomt uit grootheidswaanzin. Hij speelt de rol met verve en het feit dat hij dit hele verhaal als een echt verhaal behandelt waarin hij de held is en Cass de villain is gewoon erg goed gedaan. Het is sowieso knap dat Supernatural zich na al deze seizoenen  weer opnieuw uitvindt en ook de nieuwe mythologie rondom de Men of Letters is een geweldige zet die veel opties biedt.

Maar wat ook heel sterk is gedaan, is dat Dean dit keer degene is die naar de dark side afglijdt. Dit was immers altijd Sam, doordat hij door Azazel demonbloed als baby heeft gekregen. We merkten het al een beetje aan Dean, dat zijn bloeddorst nadat hij uit het Vagevuur was terug gekeerd erg groot was en ongezond. Het doden in het Vagevuur was puur, eerlijk. Dat gevoel komt nu tig keer zo hard terug met de Mark of Cain op zijn arm. Een Mark dat aanzet tot doden en afkickverschijnselen teweeg brengt wanneer hij dat niet doet. Het is het gevolg van het dragen van dat Mark dat tot een dodelijke afloop zal leiden in de uiteindelijk confrontatie tussen Dean en Metatron.

Het negende seizoen van Supernatural is een top seizoen. Met veel afwisseling, humor en spannende wendingen is dit een vol seizoen, waarin het Supernatural universum nog groter wordt. Cass en Crowley krijgen goed de ruimte en alhoewel Sam en Dean meer onderdeel worden van een groter geheel, worden ze niet ondergesneeuwd. Er is veel aandacht voor details en het seizoen dendert niet voort, maar neemt echt de tijd voor het vertellen van een verhaal. Maar dat kan ook niet anders met Metatron aan het stuur.

Meer lezen van Supernatural? Klik dan op onderstaande links:

• Supernatural (2013)
  • Season: 9